Invulling ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Zonnebloem92, 13 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben benieuwd welke invulling jullie hebben gegeven aan het ouderschapsverlof? en Hoelang?
    Ik werk momenteel 32 uur en wil vanaf augustus/september 28 uur gaan werken, ik heb dan maar 4 uur per week ouderschapsverlof en dat betekend dat als ik 26 maal 32 uur doe, ik recht heb op 832 uur en wanneer ik dit zou opmaken ik zo'n 4 jaar lang minder zou kunnen werken.
    Zijn er meer mensen die 'langer' verlof hebben genoten? Ik lees doorgaans dat mensen een jaar ouderschapsverlof nemen van 1 of 2 dagen.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb het zelf niet gedaan, maar als je werkgever het goed vindt, is dit gewoon mogelijk. Ik heb zelf een maand volledig ouderschapsverlof opgenomen bij de jongste en daarna een paar maanden 1 dag. Bij de oudste de eerste maanden 1,5 dag en daarna nog een paar maanden een halve dag (had toen voor 1 dagdeel nog geen opvang).
     
  3. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik ben bij mijn oude werk contractueel minder gaan werken. Bij deze baan heb ik van de week ouderschapsverlof aangevraagd voor 4 uur per week (ga ook echt 3,5 dag per week werken). Dit heb ik nog van de oudste en heb dus straks in totaal 8 jaar. Manager vond het geen probleem.
     
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Let wel even goed op met jullie CAO (indien van toepassing) in sommige gevallen is de tijdsduur gemaximeerd ivm ouderschapsverlof. Daarom nemen sommige mensen dus ook 1 a 2 hele dagen op.

    Zelf neem ik al enige jaren OV op, en door onze 36-urige werkweek hoef ik maar vier uur op te nemen om vier dagen te kunnen werken. En ja, bij ons is dat dan dus bijna 4,5 jaar per kind :cool:
     
  5. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik neem 8u per week op verdeeld over 2 jaar.
    Contract van 32u en werk nu 24u.
     
  6. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Mijn man werkt in het onderwijs en kon destijds zijn ouderschapsverlof combineren met adv dagen. Hij heeft bij elk kind jarenlang 1 of 2 dagen per week verlof opgenomen op die manier. En toen het op was heeft hij voor 1 dag deeltijdontslag mogen nemen omdat de vervanging toch al geregeld was. Normaal moest hij eerst een half jaar zijn oude uren werken maar dat hoefde gelukkig niet.
     
  7. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Dames ik ben eigenlijk wel benieuwd. Is jullie ouderschapsverlof (deels) betaald of geheel onbetaald?
     
  8. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Bij mij volledig onbetaald. Sinds paar jaar krijg je ook niks meer terug van de belasting. Ook vakantieuren worden aangepast. Het is dus echt onbetaald verlof opnemen. Gelukkig kunnen we het financieel makkelijk aan dat ik wat minder ga werken.

    Mijn man heeft overigens al ruim een jaar ouderschapsverlof voor 4 uur en hij zal dit dus ook nog enkele jaren door kunnen laten lopen.
     
  9. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Geheel onbetaald
     
  10. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Bij mij onbetaald en bij mijn man deels betaald (overheid)
     
  11. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ja ik ben zelf ook een van de gelukkige bij de overheid dus deels betaald :). Maar ik vraag me dan af wat zijn de voordelen als het onbetaald is? Is dat alleen dat je ooit weer terug kunt naar de oorspronkelijke uren mocht je dat willen of is er meer maar zie ik dat over het hoofd?

    TS sorry ik neem je topic een beetje over. Maar om antwoord te geven op je vraag. Ik werk nu 4 om 5 en ben van plan om straks met ouderschapsverlof 3 om 4 te gaan werken.
     
  12. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    426
    206
    43
    Vrouw
    Ik werkte fulltime en neem nu 8 uur ouderschapsverlof per week. Dit vanaf eind april 2014. Van de eerste loopt het in juni dit jaar af. Ga dan verder met het ouderschapsverlof voor m'n tweede kind. Duurt dan ook ongeveer 2,5 jaar voordat het op is. Wel onbetaald, maar zolang het niet nodig is ga ik niet contractueel minder werken.

    Voordeel bij onbetaald verlof: tijdens een eventueel nieuw zwangerschapsverlof wordt je gewoon weer voor je contracturen betaald. Zwangerschapsverlof gaat boven ouderschapsverlof zolang je het maar tijdelijk stop zet bij je werkgever. Is heel fijn want ik werk contractueel nog gewoon fulltime :).
     
  13. Roose79

    Roose79 Bekend lid

    9 sep 2016
    511
    1
    16
    Mijn man doet dat, zoals jij het gepland hebt TS! Bevalt heel goed :)
    Ik ben zelf direct na de eerste parttime gaan werken, en heb bij alledrie m'n volledige verlof opgemaakt aansluitend aan bevallingsverlof. Bij ons was het zo; als je het verlof gespreid opnam, en je na afloop daarvan uren ging minderen dan moest je veel geld terug betalen.
    In het onderwijs is trouwens een deel van je ouderschapsverlof betaald (ong50% van je salaris)
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Helaas.... onbetaald :)
     
  15. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Ik ga na mijn officiële verlof en vakantiedagen nog een aantal maanden volledig ouderschapsverlof opnemen. Ik krijg 25% van mijn salaris.
     
  16. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik heb 9 uur per week en dat kan ik dan 2 jaar volhouden. Van mijn oudste was het net op toen ik met verlof ging voor bevalling van de 2e. Nu dus weer 9 uur verlof per week van mijn 2e wat ik dan weer 2 jaar kan volhouden. Daarna zal ik contractueel moeten gaan inleveren.

    ps. 25% krijg ik betaald
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    hier ook twee keer OV gehad, onbetaald. een ander voordeel is dat je pensioen wel gewoon over je originele salaris wordt opgebouwd.
     
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik heb een 36-uurs contract en neem nu 9u pw ouderschapsverlof op. Dat heb ik daardoor 2 jaar. Het eerste jaar krijg ik 75% doorbetaald. Het tweede jaar is onbetaald. Daarnaa waarschijnlijk contract verlagen.
     
  19. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Onbetaald.
    Neem 3 uur op. 30 op contract en 27 werk ik maar in mijn verlof krijg ik betaald voor 30. Altijd fijn als je meer geld krijgt terwijl je er niet voor werkt (dat is alleen maar in een zwangerschapsverlof erna, dus 2e of 3e kindje)
    Eerste 4 mnd kreeg ik wel nog van belasting terug. Was toen 4.10 per uur. Was een mooi centje terug maar helaas is dat niet meer.
     
  20. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Ik begrijp niet waarom er eerst OV opgenomen word en daarna in contract geminderd word..

    Wat heeft dat OV dan voor nut? Kan je toch net zo goed gelijk minder werken op je contract...?
     

Deel Deze Pagina