Irritatie: Hoe makkelijk er gedacht word over kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Pantoffelheldin, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief


    Ze gaan toch netjes buiten staan , ik zie het probleem niet zo.
    Nou moet ik ook eerlijk zijn dat ik het niet erg vind als de kraamhulp zou roken als ze maar naar buiten gaan.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je ruikt het altijd als ze weer naar binnen gaan. Ik ruik het ook altijd als collega's weer binnen komen van het roken, zo vies!
     
    LolaBloem, Zwitsal, Blijdorp en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar het kan toch dat mensen er geen behoefte aan hebben? Dat vind ik niet zo raar. Als alle controles zijn gedaan en je hebt verder geen hulp meer nodig van de kraamverzorgster en er verder geen behoefte aan, dan hoeft ze toch niet te blijven?
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  4. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Dat kan en dan snap ik het ook echt wel.
    Vooral bij een 2e , 3e of 4e kind.
    Zo lang het maar met respect gebeurd en dat is helaas niet altijd het geval.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  5. NieTa

    NieTa Bekend lid

    26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Ik snap je punt ts...

    Het belangrijkste hier vind ik dat er goed voor mijn andere kindjes gezorgd wordt en wat aandacht krijgen naast de zorg voor mij en de baby.

    Heb met mijn laatste kraamhulp ook geen klik.
    Zij deed enorm haar best maar voor de kinderen was ze lief en dat vond ik ook heel belangrijk.

    Ben benieuwd wat voor iemand we nu krijgen .
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je spreekt heel de tijd van respect voor de kraamverzorgster, maar wat met omgekeerde richting? Zelfs als ze buiten roken, ruiken ze volledig naar de rook, om nog maar te zwijgen van de chemicaliën op de handen. En nee, dat gaat niet zomaar weg door de handen te wassen.
     
    LolaBloem, Lieke1989 en Blijdorp vinden dit leuk.
  7. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    @Shakes dat praten over respect komt denk ik omdat ik in mijn werk ook het nodige meemaak.
    Werk zelf in de ouderenzorg en geloof me je word soms echt behandeld als voetveeg.
    Zowel door de mensen die ik verzorg als door hun familie.

    Ik snap mensen die liever geen rokende kraamhulp willen , heb ik alle begrip voor.
    Maar dit kun je aangeven tijdens je intake en ook tijdens de week zelf dat je het liever niet wilt hebben.
     
  8. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik vond onze kraamverzorgster echt een fijne aanwinst. Lieve vrouw, liet mij mijn ding doen met de baby en vroeg de eerste 2 dagen steeds of het goed was als ze ...(vul huishoudelijke taak in). Ik heb bijvoorbeeld ook gezegd dat ze niet elke dag het complete bed hoefde verschonen. Vond ik zo'n onzin. Dus toen elke dag nieuw hoeslaken. En steeds die kleine wasjes, deden we ook om de dag ipv dagelijks. Ze regelde uit zichzelf eten en drinken (en een lactatiekundige toen ik de moed begon te verliezen!) voor mij. En regelde het bezoek dat er al dan niet gevraagd op visite kwam. Gaf ze koffie/thee met beschuit met muisjes en checkte steeds met 1 blik of ik wilde dat ze weggingen. En zo ja, dan maakte ze even heel luchtig een opmerking over rusten oid en dan viel het kwartje vaak wel.
    Maar de laatste 2 dagen kreeg ik een andere vrouw, omdat de 1e niet nóg meer dagen achter elkaar mocht werken. En dat was echt een mismatch. Ze vond de honden en katten vies, het soort-van-ritme dat we dankzij haar collega hadden, werd compleet afgebrand en behalve de wc en een sporadisch afwasje, heeft ze op mijn verzoek 1x zuchtend de stofzuiger gepakt. Ik vond het voor die 2 dagen niet nodig om nog een ander te gaan vragen, maar vond het achteraf wel een beetje een domper. Ze gaf mij ook continu de indruk dat ik (haar woorden) "wel erg veel met de baby bezig was". Ja jezus mens, ik had een huilbaby, ijzertekort, bv die niet op gang kwam en een postnatale depressie in wording. LAAT ME MET MIJN BABY!

    Nog steeds spijt dat ik daar toen niks van dode te zeggen...

    Maar deze keer hoop ik op weer een leuke verzorgster. En zo niet, bel ik meteen voor een andere.
     
    LolaBloem en Blijdorp vinden dit leuk.
  9. Samengeluk

    Samengeluk Actief lid

    29 feb 2016
    119
    84
    28
    Ik werk als kraamverzorgende en gelukkig maak ik in de praktijk zelden mee dat er weinig respect is, al hoor ik om me heen dat er wel zo over kraamverzorgenden gesproken wordt.

    En over het roken, daar schrik ik best van! Wij mogen van onze werkgever tijdens ons werk en op de heenweg absoluut niet roken. Je kunt de schadelijke stoffen die je op je handen e.d. krijgt niet zomaar wegwassen en dat is dus gevaarlijk voor de baby. Om maar niet te spreken over de vieze lucht.
     
    LolaBloem, Dielle, Lara123 en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.690
    2.137
    113
    Ik zag best op tegen de kraamzorg bij de 1e. Ik hou niet van mensen in m'n huis, laat staan een vreemde! En ik hoorde ook alleen maar horrorverhalen. Ik ben een aantal dagen in t Kraamhotel geweest en had nog 5dagen thuis over, geen hele dagen. Binnen 5 min was ik van gedachten veranderd en binnen een uur was ik gek op haar. Ik werd verwend, getroost met m'n kraamtranen, m'n baby werd de hemel ingeprezen. De borstvoeding kwam niet op gang maar met kolven is t toch gelukt, echt dankzij haar. Ik had heelhveel last vd hechtingen en ze heeft gezorgd dat de verloskundige kwam om deze los te maken. Ik kreeg smorgens ontbijt en koffie of bed, m'n man ook, terwijl ik lekker met m'n zoon op m'n arm zat en hem liet drinken. En toen ik beneden kwam had ze de badkamer al gesopt, toen ik weer naar bed ging was deze verschoond... Wat een zegen. Ik vond t eerst wat ongemakkelijk om haar te laten schoonmaken juist, vond t beetje gênant haha . maar ik kon t natuurlijk niet. Mijn man was vrij en hij deed t koken en de was, maar wilde ze wel graag voor ons doen. Maar vond t niet nodig.
    Ik heb gehuild toen ze weg was haha. Ik heb gevraagd bij Careyn of zij dit keer weer kan komen, ik hoop t zo!!

    Vind t ook heeeel raar dat mensen zo denken over de kraamzorg. Zij is er voor moeder en kind, om te zorgen dat het daar goed mee gaat. Ik vind t opzich vanuit hygiene wel logisch dat de badkamer, wc en slaapkamer schoon worden gehouden, maar zie t echt niet als een werkster. En indd, als iets niet loopt en je hebt twijfels of klachten.. bespreek t dan en onderneem actie. Of klaag niet
     
    LolaBloem en Marchella vinden dit leuk.
  11. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Op papier was onze kraamdame perfect, eerlijk waar. Ze werkte keihard, altijd vrolijk en hielp overal mee. Ik kon zelf nog beroerd weinig en soms communiceerden we zelfs door de babyfoon hahahaha (ene deel boven, andere deel beneden). Ze was hooguit wat chaotisch en druk, maar ach!

    Maar toch zie ik er weer een beetje tegenop, want de dame en wij hadden totaal geen klik. Achteraf hadden we natuurlijk moeten bellen, maar het zou maar voor een paar dagen zijn omdat ik al een week in het ziekenhuis had gelegen.

    Achteraf denk ik dat deze dame gewoon beter past in grote gezinnen, dat ze zich bij ons bijna verveelde. Er was geen achterstallig onderhoud, alles was in orde (behalve dat ik dus zelf niets kon) en geen andere kinderen om bezig te houden.
    We hebben dat haar ook als feedback meegegeven (naast haar ontzettend bedankt te hebben).

    Dit alles bij elkaar maakte het voor mij heel moeilijk om te beslissen te bellen voor iemand anders. Het lag namelijk absoluut niet aan haar, het was gewoon een gebrek aan connectie. En ik wilde niet dat zij daar op afgerekend zou worden.
     
  12. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ik wil hier toch even op ingaan, natuurlijk gaat er af en toe wat mis in de adviezen. De meeste kraamverzorgenden geven goede adviezen en volgen richtlijnen aangaande voedingen.
    Warm water uit de kraan kan gewoon in Nederland.
    Ik heb echt niet het idee dat koepelorganisaties zich niet serieus nemen, alle kraamverzorgenden worden namelijk opgeleid en bijgeschoold!
    Helaas is het met baby's nooit zwart op wit, maar is een heel groot grijs gebied. Wat bij de ene situatie werkt, werkt wellicht bij de andere niet.
    Ook is de ene dag de andere niet.
    Soms moet je eerst dingen uitproberen om te kijken of het werkt, betekend niet dat het per definitie foute adviezen zijn. En als je eenmaal ergens bent, kan het zo maar zijn dat het de volgende dag anders is. Dus zijn adviezen altijd aan verandering onderhevig.
    Jammer vind ik wel dat het meteen als fout gezien word!

    En in België zijn ook kraamverzorgenden hoor, die dezelfde waarden hebben;)
     
    Marchella en Roanna vinden dit leuk.
  13. poekien

    poekien Niet meer actief

    Zo iemand lijkt me echt heerlijk in de kraamweek en echt wat ik vorige keer nodig had. Iemand die je steunt en verzorgt. In het ziekenhuis had ik ook kraamhulp maar alleen de basics aangezien mn baby op een andere afdeling lag maar die dames waren heel fijn en regelden veel voor me.
    Na drie dagen dramatisch bevallen was ik fysiek er slecht aan toe, een doodziek kind op de neo, na twee weken eindelijk naar huis komen en dan thuis een kraamhulp die werkelijk waar niets deed was ik wel een illusie armer. Ze kwam (gelukkig) halve dagen, was altijd te laat en zat de hele dag administratie te doen want poeh poeh wat was ze druk. Ze liet zich de hele tijd door mn moeder bedienen en zette zelf nog niet dr lege kopje in de keuken. Ze heeft 1 keer meegekeken hoe ik mn baby in bad deed. Na twee dagen vroeg ik of ze mn bed wilde verschonen en ze stond op met een diepe zucht ‘ja maar dan moet je me wel even helpen’. En was dit allemaal mn eigen schuld want dan had ik t maar moeten zeggen? Vast wel maar ik was er na die twee enorm heftige weken, een trauma verder en zelf gewoon nog te labiel en zwak om die confrontatie aan te gaan, en mijn man idem. Ze was echt niet onaardig maar we hadden er niets aan en het zorgt er wel voor dat ik dit keer overweeg geen kraamhulp te nemen. Ik verwacht echt geen sterrenkok of schoonmaakster maar ik kon zelf vrij weinig en een beetje verzorging, fruit snijden enzo en hygiëne met bv wc schoonmaken had ik wel fijn gevonden.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik snap wel wat je zegt, maar ik heb het niet over grijze zones van advies, maar complete fouten. Warm water uit de kraan mag ook in Nederland niet, daarover heeft @Averlhach al heel vaak geschreven op dit forum. En er is wel zoiets als fout advies bij bv, en ik lees dat soort adviezen hier heel vaak op het forum. Adviezen als pas om de vier uur of later bv bij pasgeborenen zetten je als moeder klaar om je bv te laten mislukken. Dat vind ik wraakroepend voor een organisatie die nieuwe moeders zou moeten helpen.
     
    Blijdorp, Fuddey en Nescio vinden dit leuk.
  15. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Sorry, ik vond het vreselijk! En ik was heel erg blij dat ze wegging. En dit lag niet aan haar, maar ik was ziek en hormonaal, zij te druk en een hele vervelende stem :)

    Ik vond het fijn dat mijn huisje schoon was, de was gedaan was, maar verder dan bemoeierige gedrag trok ik echt niet. Wij lieten haar blijven tot het middagdutje, dus tot 13 uur ofzo. Vreselijk dat er een vreemd iemand in mijn huis overal aanzat en zich bemoeide met mijn leven!

    Maar wat ik al zei: ik was erg hormonaal :)
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Warm water uit de kraan mag niet, heeft ook nooit gemogen. Nu niet, 2 jaar terug niet, 5 jaar terug niet en 10 jaar terug ook niet.
    Elke persoon die het advies geeft dit wel te doen geeft een fout en incorrect advies.

    ALLE overkoepelende organisaties zeggen ook "het mag niet", dus waarom denkt 1 persoon binnen zo'n organisatie dan dat het wel mag?


    Jaartallen en meer uitleg staan in mijn blog.
    Heel vroeger waren de leidingen van lood en was het water dus van slechtere kwaliteit, zelfs koud water mocht je niet voor babys gebruiken.
    Toen de leidingen vervangen zijn werd kraanwater beter geschikt voor consumptie. Op een gegeven moment is er dus gezegd dat (koud) kraanwater veilig is voor babys. Enkele hebben dit verkeerd begrepen en het overgenomen als warm kraanwater mag. En vertellen dit, net als jij nu, door als de waarheid.
    Maar 1 verhaal maakt iets nog niet de waarheid.
     
    LolaBloem, Riverdale87 en Blijdorp vinden dit leuk.
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik had 3 keer een heel fijne ervaring. Wel in Belgie, dus het is hier een beetje anders geregeld.

    Je komt op dag 4 of 5 na de bevalling uit het ziekenhuis, evt komt er dan een vk aan huis om medisch te controleren.

    Kraamverzorgsters komen een keer per week een dagdeel, en dit tot 8 weken na de bevalling. De helft staat voor zorgen voor baby en evt andere kinderen, de andere helft voor huishoudelijk werk.

    Bij de jongste speelde ze veel met de twee oudsten en sneed ze mijn groenten alvast. Was heel gezellig.

    Ik ben het wel eens dat er vaak foute adviezen worden gegeven, nu ook weer met warm kraanwater. Dit is gewoon fout, zowel in Nederland als Belgie. Ik snap het principe ook echt niet. Je drinkt zelf toch ook geen warm water uit de kraan?? (Smaakt voor geen meter) Waarom zou je het dan wel aan je baby geven? Wat is er mis met water koken en aanvullen of het even in de magnetron zetten?
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    @Hilly79 Wie beweert dat warm kraanwater wél mag in NL? Opgewarmd koud water is ok, warm uit de kraan niet. Hier zij kraamzorg ook dat het mocht (nieuwbouw, geen oude leidingen, geen ketel), maar op het forum las ik toen dat het hoe dan ook word afgeraden en zowel onze waterleverancier als ons warmte-leverancier (stadsverwarming) raden het met klem áf.
     
  19. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik heb een paar dagen in het ziekenhuis doorgebracht na de bevalling. In die 5 dagen 12 verschillende verpleegkundigen/kraamverzorgsters aan bed gehad. Bij thuiskomst nog een voor 2.5 dag hulp over en de vrouw die kwam was een engel. Niet per se mijn type mens maar zo lief voor mij en de kleine. Toen werd mn hulp verlengd (3x 3u) maar moest zij helaas weg. Heb tranen met tuiten gehuild.

    De nieuwe kraamhulp die kwam, zat en dronk koffie. Ze liet de kat naar buiten terwijl we verteld hadden dat het een binnenkat was. Zorg voor mij deed ze niet, met de woorden: je moet door de pijn heen want over 3 dagen ben ik er ook niet meer. (Na keizersnede en ik had koorts.) Ik was dolgelukkig toen ze weg was. We hebben echt spijt gehad van de verlenging. De eerste kraamzorg belde me nog na 2 dagen omdat ze ongerust was dat ik koorts had toen ze wegging.

    Hele verschillende ervaringen dus maar ben sowieso blij dat er kraamzorg is in Nederland.
     
  20. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik ben beide keren superblij geweest met kraamverzorgenden!
    Bij de eerste omdat ik zelf nog geen luier kon verschonen (zware bevalling). Wel door omstandigheden een paar verschillende gehad, maar allemaal waren ze top!
    En de tweede keer was het juist superfijn dat ze heel veel in huis deed. Kon mijn man zich met de oudste bezig houden en ik lekker veel knuffelen met baby en rusten. Ze zorgde heel goed voor ons alle 4 en bood zelf aan om te koken, omdat ze dat zo leuk vond.

    We hebben ze ook allemaal een kleinigheidje gegeven aan het eind.
     

Deel Deze Pagina