hoeveel sparen verantwoord?

Discussie in 'De lounge' gestart door joseetje26, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

    joseetje26 Fanatiek lid

    30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    hallo meiden.... ja ik weet het....alweer een topic over geld... al is het nu met de crisis wel een hot onderwerp....
    ik vroeg mij af.... hoeveel sparen is nou verantwoord als je een koophuis en een kind hebt?

    wij kunnen straks rond de 200 tot 250 euro sparen per maand plus mijn 13e maand en het vakantiegeld... verder spaar ik via de spaarloonregeling nog....ik zit me steeds af te vragen of dat wel genoeg is..... qua onderhoud van het huis is alles waarmee je problemen zou verwachten voor de vereniging van eigenaren... verder hebben we voldoende spaargeld om onverwachte ( grote) klappen op te kunnen vangen... en we gaan ieder jaar meer verdienen...

    ik zie dat de een niets spaart en een ander juist veel.... de mensen die niet sparen? hebben jullie dan geld achter de hand? of hoeft er maar iets te gebeuren of je zit in de nesten? ik maak me er best wel vaak druk om maar misschien maak ik het mezelf wel te moeilijk...

    gr Jose
     
  2. danip

    danip Niet meer actief

    Ik denk dat dat helemaal niet slecht is. Zoiets sparen wij nu ook per maand, en dan zonder 13e maand en vakantiegeld. Bij ons is dat echt wel voldoende. We hebben nu na 2 jaar een koophuis te hebben al een leuke spaarpot gemaakt. Moet wel zeggen dat als er iets kapot gaat dat we dat dan betalen van ons gewone loon. Bijvoorbeeld een wasmachine die kapot gaat, of een dure apk.

    Volgens mij red je het dan prima hoor! :D
     
  3. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Zo als ik het lees, heb je het goed voor elkaar.

    Wij sparen ieder ongeveer 250 per persoon, dus 500 per maand. Mijn vriend werkt ook nog als Dj erbij en dat leverd ook een lekker centje op en dat zetten we ook op de spaarrekening. Gewoon omdat ik het belangrijk vind om geld achter de hand te hebben. Je weet natuurlijk nooit wanneer een apparaat stuk gaat en dan wil ik wel gelijk een nieuwe kunnen aanschaffen. En nu we bezig zijn voor een kindje wil ik gewoon genoeg geld hebben om straks leuke dingen te kunnen aanschaffen voor de kleine en niet steeds op te hoeven letten of ik het allemaal wel kan betalen.
     
  4. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik denk dat dit voor iedereen anders is. De een leeft prettig met veel spaargeld op de bank en regelmatig sparen, een ander kent het woord sparen niet eens. Ik denk dat het ook een beetje met het type mens te maken heeft.

    Wij hebben aardig wat spaargeld (maar wanneer heb je genoeg?)en proberen iedere maand zoveel mogelijk bij te sparen. Het varieert nog al. De ene maand niets, deze maand bijvoorbeeld rond de 600 euro.
     
  5. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb een koophuis en een kind... blijft alleen geen geld over om te sparen :-?
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    We sparen zoveel mogelijk.

    En vorig jaar hebben we dat ook echt nodig gehad. Het spaargeld dus!

    Nu beginnen we bijna weer vanaf niks.

    Maar goed, ik spaar de 2000 heffingskorting, geld dat we per 4 maanden krijgen, ongeveer 400 euro en daarnaast een vast bedrag per maand. Alles wat we meer over houden per maand gaat naar de spaarrekening. Meevallers ook.

    We hebben een auto die we zelf hebben betaald, en die pas over 5 jaar weer vervangen hoeft te worden. Dus we kunnen nu volledig sparen.

    Geen koophuis ( nog even niet) en 1 loon.

    Ik vind sparen erg belangrijk. Ik ben ook een enorme krent. :oops: Heeft ook te maken met controle willen hebben ( control freak, ;) , maar dat zijn veel vrouwen)
     
  7. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Wij sparen echt alleen als t ons uitkomt, de ene maand dus wel en de andere niet. Maar daar moet ik wel bijzeggen dat wij een koophuis hebben en de belastingteruggave in een keer terugkrijgen, dat is zo ronde de E 4.000,--. Verder weet ik dat we wel kunnen sparen, want we hebben ook in 1,5 jaar E 15.000,-- voor onze bruiloft bij elkaar gespaard. Mochten we ineens echt een onverwachte grote aankoop moeten doen dan hebben we altijd onze creditcard nog achter de hand.
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zorgen er in elk geval voor dat er geld genoeg op staat om onze auto te vervangen in geval van nood + nog een gelijk bedrag om andere grote kosten op te vangen, stel dat alles in 1x kapot gaat.

    Toevallig hadden we vorig jaar pech dat we een nieuwe auto moesten komen, nadat de vorige total loss was na een ongeluk (dader doorgereden en geen getuigen, dus we hielden 100 euro over van de sloop). Maar dat bedrag hebben we gelukkig in 1 jaar weer terug kunnen sparen.

    Inmiddels hebben we -onder voorbehoud van financiering- een nieuwbouwhuis gekocht, dus nu wordt er ook hard gespaard, omdat ik dus minstens dat bedrag voor die auto, over wil houden op de spaarrekening straks, maar dat huis moet dus ook ingericht worden (qua vloer etc) . Maar hoeveel we daarna kunnen sparen? We zullen wel zien.
     
  9. Zora

    Zora VIP lid

    12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Wij sparen elke maand 250 euro. Van ons vakantiegeld gaan we met vakantie, dus dat sparen we niet. Wij hebben ook een koophuis en krijgen de belastinggave in eens terug en dat gaat ook naar de spaarrekening of voor aankopen zoals dit jaar een zonnescherm en dan sparen we de rest op.
     
  10. Cherrylein

    Cherrylein Fanatiek lid

    14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Wij sparen de belastingteruggave, vakantiegeld en de 13e maand enzo :). We hebben niet elke maand geld over, dus vandaar dat we ook geen vast bedrag sparen in de maand.
    Maar ik kan me daar eigenlijk vrij weinig zorgen om maken. Alles wat kapot kon gaan hier is, is al eens kapot gegaan. En toen kwam alles ook op z'n pootjes terecht. Heeft me wel geleerd dat ik me niet meer zo druk moet maken om dat soort dingen.
     
  11. close

    close Lid

    17 jan 2009
    34
    0
    0
    wij sparen ook de belastingteruggave van ons huis 1x per jaar op. (je kan het wel per maand doen en sparen, maar 1x per jaar is net zo makkelijk)
    En als we wat over hebben in een maand sparen we wat. Mijn 13e salaris gaat vaak op aan auto kosten, maar wat over blijft gaat naar de spaar...en vakantiegeld gaat soms naar de spaar, dat ligt er aan ;)
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij sparen ook de belastingteruggave in 1 keer en vakantiegeld. Maandelijks proberen we nog zo'n 250 euro te sparen, maar dat lukt niet zo goed de laatste tijd. Wij zijn in Juli verhuisd en zijn nog steeds wat aan het veranderen.

    We hadden altijd een leuk bedrag op de rekening staan, maar dat is nu niet zo veel meer. Dit jaar getrouwd en verhuisd en dat tikt behoorlijk aan.
     
  13. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Ik spaar elke maand 150 euro en m'n man spaart iets van een 100 euro (allebei op de eigen spaarrekening). Verder spaar ik ook nog 50 euro per maand via m'n werk. Deel van vakantiegeld zet ik ook steeds op m'n spaarrekening (500 euro ofzo). Paar keer per jaar schrijf ik nog wat extra over als m'n saldo dat toelaat.

    Ik ga nu een stuk minder werken, maar laat m'n spaarbedrag ongewijzigd. Heb nu minder geld om "voor mezelf" te besteden, maar vind het een stuk belangrijker om genoeg geld achter de hand te hebben voor het geval dat, dan dat ik een keer extra ga shoppen ofzo.

    Wij hebben trouwens een huurhuis. Zou graag koophuis hebben, maar ja, die liggen hier niet voor het rapen :(
     
  14. Moesje1

    Moesje1 Niet meer actief

    wij sparen momenteel niks, omdat er nog veel dingen moeten worden afbetaald.. we verwachten na de zomer ongeveer 600/700 euro per maand te kunnen gaan sparen..
     
  15. BlaBlaBla

    BlaBlaBla Bekend lid

    25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij sparen wat we niet nodige hebben per maand. En ik spaar meestal ook mijn vakantiegeld en eindejaarsbonus.
    Mijn vriend spaart wat hij overhoud, en de extra dingen spaart ie meestal een deel van.

    We hebben dan ook geen gezamelijke spaarrekening en betalen gewoon ieder de helft als we iets nieuws moeten/willen kopen...of degene die op dat moment meer geld er voor heeft.
     
  16. Maia

    Maia Niet meer actief

    Wij sparen zoveel mogelijk, gemiddeld 300 euro in de maand.
     
  17. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb van mijn ouders mee gekregen dat je nooit genoeg kunt sparen..
    Ik spaar vast 150 euro in de maand omdat mijn vriend onze auto voor het grootste gedeelte afbetaald spaar hij niets.
    We hadden al spaargeld van mijn ouders gekregen als start en dat vermogen breiden we nu uit.
    Alle extra dingen die we kunnen sparen zoals vakantiegeld en 13e maand sparen we ook gewoon. Ik zie het aan mijn schoonzus die heeft een torenhoge schuld en zij en haar vriend moeten nu extra zuinig leven om alles af te betalen.Wij hoeven dat niet.
    Zelf vind ik niet sparen erg dom,als er wat gebeurd (wasmachine kapot, auto iets groots in je huis etc) dan kun je dat gelijk van je salaris gaan betalen met spaargeld heb je altijd wat achter de hand.
     
  18. BeetjePeetje

    BeetjePeetje Bekend lid

    12 jul 2006
    530
    0
    0
    Ik ben het hier op zich wel mee eens, maar vergeet niet dat
    het niet altijd aan het type mens ligt als er niet gespaard word.


    Ik lees hier van verschillende mensen dat er soms honderden euro's gespaard wordt...
    Maar sommige mensen hebben die luxe helaas niet!
    Ik spaar alles op wat ik per maand over hou.
    Dat is niet veel en zeker geen honderd euro.
    Terwijl ik wel het type ben om te sparen!
     
  19. MamavEsmee

    MamavEsmee Niet meer actief

    Wij sparen geen vast bedrag per maand maar wat er over blijft op de betaalrekening wordt aan het eind van de maand overgeboekt naar de spaar rekening. Dit was een mooie spaarpot, helaas in 1,5 jaar tijd 2 auto's moeten vervangen en een verbouwing aan het huis. Langzaam aan wordt het potje weer bijgevuld.
     
  20. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik denk als je kán sparen waarom niet? Ik heb ook wel es onder de €50,- overgemaakt, maar dan spaar je toch iets. Heel soms gaat het bij ons ook niet en dan boek ik gewoon een klein gedeelte terug maar het wordt zodra het kan ook weer bijgeboekt.
     

Deel Deze Pagina