Keizersnede of vaginaal bevallen na eerdere keizersnede??

Discussie in 'De bevalling' gestart door lavenderblush, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lavenderblush

    lavenderblush Actief lid

    19 jan 2015
    378
    215
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb n gesprek gehad bij de gynaecoloog over de keuze voor wederom n keizersnede puf n vaginale bevalling.
    Mijn vorige bevalling liep helaas uit in n keizersnede omdat het hartje van mijn dochter erg dipte. Het ging toen om n inleiding na 42 weken.

    Ik twijfel enorm welke keuze het best is voor ons. Heeft iemand dit bij de hand gehad?
    En wat is/ was jullie motivatie om n keuze te maken?

    Alvast bedankt!
     
  2. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Belangrijk is een zorgverlener te vinden met een hoog slagingspercentage mbt vbac (vaginal birth after ceserean)
    Dit kan per ziekenhuis enorm verschillen. Een vbac heb je grotendeels ook zelf in handen door niet op je rug te bevallen, effectieve houdingen te gebruiken en vooral te ontspannen :)
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  3. Eerstewondertje

    Eerstewondertje Fanatiek lid

    16 jun 2015
    1.220
    780
    113
    @lavenderblush ik ben zwanger van ons tweede wondertje momenteel, en bij de eerste ook bevallen via een spoedks. Wij gaan nu voor een vaginale bevalling, omdat ik er zelf met name een paar weken na de bevalling last van heb gehad dat je het moment dat je kindje geboren wordt anders beleeft met een spoedks dan met een vaginale bevalling. Hierdoor dus nu heel sterk de voorkeur voor de vaginale bevalling.

    Daarbij heb ik wel een aantal zaken voor mezelf opgeschreven (die later ook met de gyn besproken worden) wat ik dus niet wil als de bevalling niet vordert.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  4. washburn

    washburn Actief lid

    25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Ik ga na een spoedkeizersnede met 42+4 en 69 uur bevallen bij de eerst nu voor een geplande keizersnede.

    Ik was toen zo op. Dat wil ik niet nog es mee maken.

    Nummer twee mag nog steeds op eigen initiatief komen. Heel graag zelfs! Maar ik heb een keizersnede laten plannen met 39 weken om mezelf de uitputtingsslag van de eerste bevalling te besparen.

    Ik hier vrede mee.

    Succes met je beslissing. Veel heb je zelf in de hand, maar zeker niet alles als het om bevallen gaat...
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  5. lavenderblush

    lavenderblush Actief lid

    19 jan 2015
    378
    215
    43
    NULL
    NULL
    Oeh dat klinkt heftig zeg! En begrijpelijk dat je dat niet nog n keer ziet zitten.
     
  6. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Vriendin van mij is bij haar 1e kindje bevallen met een keizersnede. Haar 2e kindje is vaginaal geboren. Deze bevalling is heel makkelijk verlopen.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Mijn oudste is geboren met een spoedkeizersnede omdat het heel slecht met haar ging. Dat heeft ook nog een behoorlijke nasleep gehad. Ik wilde dit niet nog eens meemaken en heb bij onze jongste gekozen voor een geplande keizersnede. Dit is bijna 5 weken geleden. Het was echt geweldig. Ik heb geen seconde spijt gehad en mijn zoon heeft er echt niet onder geleden. Daarnaast heb ik ook nog het geluk dat ik een heel spoedig herstel heb. Ik zou het zo weer doen.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Mijn zoon is geboren dmv een gentle sectio ivm stuitligging. Bij mijn dochter wilde ik graag vaginaal bevallen, maar met 41+1 weken bleek dat haar hartslag tijdens elke harde buik (dus nog niet eens tijdens weeen) gigantisch dipte naar bijna 0. In overleg met de gyn is ze toen diezelfde dag middels een gentle sectio geboren. Het liep dus weer anders :rolleyes:
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  9. Melief

    Melief Niet meer actief

    Ik kies nu bewust voor een geplande keizersnede.
    Mijn eerste bevalling mondde uit in een spoedkeizersnede nadat ik na 25 uur nog maar 3 cm had en mijn dochter ging dippen. Er is tijdens die bevalling zoveel fout gegaan dat ik er een trauma aan overhield en tijdens deze zwangerschap nog therapie heb moeten volgen.
    Er is nooit een verklaring geweest waarom de ontsluiting niet vorderde, wel bleek ik na de bevalling een chronische bindweefselaandoening te hebben wat er misschien mee te maken heeft.
    De geplande geeft mij iig erg veel rust al ben ik me ervan bewust dat het een zware operatie is.
     
  10. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Eerste werd spoedkeizersnee omdat ik op 8 cm bleef hangen en m'n dochter's hartslag minder werd. De gynaecoloog had het na de bevalling over smalle bekken.
    Bij de 2e bevalling zelf gekozen voor keizersnee, omdat ik bang was dat het niet zou gaan passen. Ze lieten de keuze aan mij over. Het werd uiteindelijk nog een spoedkeizersnee (maar wel op een gentle sectio manier gelukkig), omdat ik 2 dagen voor de geplande dag weeen kreeg. Het herstel na de 2e keizersnee verliep erg goed. Dus ben blij met mijn keuze. Succes met je beslissing.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  11. lavenderblush

    lavenderblush Actief lid

    19 jan 2015
    378
    215
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Heel verschillende verhalen, ook wel logisch natuurlijk:)
    Ik wilde erg graag n vaginale bevalling, maar weet t nu niet meer zo zeker....
    Gelukkig heb ik nog even de tijd!
     
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Goed alle voor en nadelen voor jezelf afwegen.
    Ik ben voor de tweede voor een geplande gentle sectio gegaan. Omdat mijn eerste kindje met spoed was gehaald omdat hij erg groot was, verkeerd bleek te liggen en bij 8 cm niet meer verder kwam. Al met al een hele heftige bevalling geweest.
    Op de groei echo’s bleek nummer 2 ook groot te worden. Dus afgesproken als hij voor 39 weken zelf zou komen, ik het zou gaan proberen natuurlijk te bevallen. Maar wel al een datum voor de gentle sectio in laten plannen. Deze geplande natuurlijke keizersnede was bij mij een hele mooie ervaring.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  13. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ik lees mee. Heb mijn zoon met een gentle sectio gekregen en wij willen uiteindelijk wel een tweede kindje. Ik krijg dan ook de keuze. De KS van mijn zoon was me heel erg bevallen. Ik heb het als mooi ervaren en ik was al heel snel hersteld.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  14. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ik ben na een spoed ks de tweede keer vaginaal bevallen. Ik had ook de keuze, en ik heb er dus voor gekozen om het vaginaal te doen. Ik wilde het graag óók meegemaakt hebben en er waren op dat moment geen redenen om weer voor een ks te gaan. Ik ben blij dat ik het zo heb gedaan omdat ik het een mooie ervaring vond (En nee, het was geen gemakkelijke bevalling: 36 uur vanaf het breken van de vliezen en daarna nog in het ziekenhuis blijven door medische problemen) en omdat het herstel veel sneller ging dan na de ks. :thumup:
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  15. lavenderblush

    lavenderblush Actief lid

    19 jan 2015
    378
    215
    43
    NULL
    NULL
    Ik weet niet zeker of ik een gentle sectio heb gehad of n gewone keizersnede.
    Wat zijn precies de verschillen?
     
  16. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ons eerste kind is ook geboren via een keizersnede. De operatie ging prima en het herstel eigenlijk ook wel. Maar wat ik vervelend vond was dat ik op de 2e etage lag en mijn kind op de 4e in een couveuse en later een warmtebedje. Ik kon niet zelf er naar toe en moest dus wachten tot iemand van de verpleging tijd had om mij te brengen. In overleg mocht later die week mijn man mij ook brengen. Maar ik bepaalde dus niet wanneer ik ging!
    De 2e bevalling was een vaginale bevalling. Hier ook geen grote problemen, wel een knip. Het voordeel van de vaginale bevalling is, in mijn geval, toch echt het herstel en de mobiliteit. Een uur na de bevalling stond ik lekker te douchen en kon ik naar huis. En 's avonds stond ik zelf weer te koken. Heerlijk!

    Als er geen redenen zijn om weer voor een keizersnede te gaan zou ik je willen adviseren om voor een vaginale bevalling te gaan. Ik vond het een hele mooie ervaring om je kindje zo geboren te zien worden. De sfeer is ook anders, want je bent niet op zo'n steriele operatiekamer. Het is gemoedelijker en je hebt zelf meer in de hand.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  17. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Het verschil tussen een gewone keizersnede en een gentle sectio is dat het bij een gentle sectio wat persoonlijker is. Je kan kiezen voor muziek op de achtergrond en je kan de geboorte volgen via een scherm of via een doorzichtig doek. Na de geboorte komt je kindje bij je liggen. En het is vaak minder koud op de operatiekamer.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  18. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    De oudste was een geplande keizersnede ivm stuitligging. Bij de tweede zwangerschap wederom erge bekkenklachten (en inmiddels ruim 42 jaar). Heb toen zelf aan de gyn gevraagd of ik niet weer een geplande keizersnede kon krijgen. Hij vond dat een goed idee, ook met het oog op de eerdere keizersnede (en litteken). Achteraf braken 6 dagen voor de datum mijn vliezen en zou de keizersnede dus vervroegd worden. Maar de ontsluiting ging zo hard, dat op het moment dat we naar de OK zouden rijden ik persdrang kreeg en natuurlijk moest bevallen. Achteraf maar 4 persweeën nodig gehad tot mijn zoontje geboren werd. Dus in alle opzichten is het bij mijn tweede zwangerschap helemaal anders gegaan dan verwacht.
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  19. Ikke22812

    Ikke22812 Actief lid

    22 nov 2017
    336
    471
    63
    Vrouw
    zelfstandige
    Midden-West Brabant
    Wat fijn om hier al deze verschillende verhalen te lezen!
    Bij mijn oudste een geplande keizersnede gehad ivm stuitligging.. vandaag 40+2 in afwachting van een spontane bevalling. Ik hoop echt dat me dat gegund is en dat deze baby zichzelf aandient voor de 42w
     
    lavenderblush vindt dit leuk.
  20. lavenderblush

    lavenderblush Actief lid

    19 jan 2015
    378
    215
    43
    NULL
    NULL
    Ik duim voor n spontane bevalling voor je!! Succes met de laatste loodjes.
     

Deel Deze Pagina