Keuze voor een keuzersnede na eerdere keizersnede.

Discussie in 'De bevalling' gestart door wodjeka, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Hallo dames,

    In april 2016 ben ik via een spoedkeizersnede bevallen van een zoon. Ik was ingeleid en dat verliep allemaal erg moeilijk en langzaam en heeft 3 dagen geduurt. Uiteindelijk mocht ik persen en na 1 uur persen werd het duidelijk dat het zo niet ging lukken. De kleine kon namelijk niet onder het schaambeen door.
    Er werd dus besloten voor een spoedkeizersnede. Dat is op zich allemaal goed verlopen alhoewel ik het hele gebeuren wel als traumatisch heb ervaren. (Er is meer gebeurd maar dat word een te lang verhaal)

    6 weken later heb ik nog een nacontrole/ gesprek gehad met de gynaecoloog. Ik vond het totaal geen prettig gesprek. Ze zei letterlijk dat de keizersnede mijn eigen schuld was vanwege mijn overgewicht en ik moest eerst maar 30 kilo afvallen voor ik aan de 2e begon.... Ze bleef ook aandringen dat ik een spiraal moest nemen terwijl ik aangaf dit absoluut niet te willen.

    Afijn... tijdens het gesprek zei ze ook dat ik bij een 2e kind geen keizersnede krijg en het gewoon maar weer zo moet proberen maar ze dan wel eerder ingrijpen. Wat ik niet geloof want ze laten je op het moment toch weer eerst 1 uur persen want dat is protocol.

    Nu ik zwanger ben van de 2e begin ik toch lichtelijk bang te worden weer een hele nare bevalling te krijgen... ik vraag me dan ook af of het normaal is dat je niet kunt kiezen voor een keizersnede? Als ik namelijk op internet kijk dan lees ik verschillende verhalen.

    Zijn er dames met ervaring? Die een 2e kindje hebben na een keizersnede. Had je een keuze? Of hoe gaat het in zijn werk? Uiteraard ga ik niet terug naar dezelfde gynaecoloog!
     
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Je hebt eigenlijk geen keuze, want je kunt geen keizersnede afdwingen. Een tweede keizersnede is ook niet per se beter dan een gewone bevalling maar daar moet je natuurlijk wel vertrouwen in kunnen hebben. En daarvoor heb je een andere gynaecoloog nodig. Je komt sowieso op een gegeven moment in je zwangerschap bij de gynaecoloog en dan moet je dat aangeven. Dat je het als traumatisch ervaren hebt. Dan maken ze afspraken met je wanneer ze wat zullen doen en als jij je grenzen goed aangeeft, kunnen zij die bewaken. Overigens zijn er legio mensen die na een mislukte eerste vaginale bevalling en een keizersnede de tweede maal wel een goede vaginale bevalling hadden. Het kan echt! Heel veel succes in deze zwangerschap!
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  3. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Nou ik heb er 0 vertrouwen in dat de 2e wel vaginaal kan komen. Zeker als de gynaecoloog zegt dat het niet lukte door mijn overgewicht. Wat ik nu nog steeds heb.
     
  4. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Ik mag gewoon kiezen na mijn eerste keizersnede hoor. Weet natuurlijk niet wat het landelijk beleid is hierin. Weet niet uit welke omgeving jij komt?
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  5. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik kom uit Hellevoetsluis (regio Rotterdam)
     
  6. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Ik ook. Ik loop bij het ikazia weet niet waar jij zit?
     
  7. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Sorry viel een stukje weg van mijn tekst
     
  8. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Mijn voride zwangerschap in het van weel bethesda ziekenhuis in dirksland. Nu weet ik nog niet welk ziekenhuis het gaat worden. Eerst eind vd maand naar de verloskundige. Die stuurt me dan na de termijnecho door. We overwegen zelf misschien het maasstad ziekenhuis omdat dat voor ons goed is aan te rijden.
     
  9. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Denk dat het ikazia net zo ver is als het maasstad. Zou gewoon gaan rond bellen als ik jou was welk ziekenhuis je de keuze geeft. Succes
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.465
    3.453
    113
    Ik mocht zeker wel kiezen voor weer een keizersnede. Ik heb ervoor gekozen het natuurlijk te proberen en dat is gelukt. Maar er werd mij bij de eerste controle bij de gyn (toen ik 17 weken was) letterlijk gevraagd of ik het natuurlijk wilde proberen of dat ik een geplande ks zou willen.

    Wat een botte gyn trouwens. Beetje zeggen dat het je eigen schuld was.
     
  11. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Hier bij de eerste een spoedks gehad, bij de tweede mocht ik aangeven wat ik wilde, heb toen voor vaginaal gekozen. Vond het een hele mooie ervaring. Heel bijzonder. Nadeel was alleen dat de placenta niet los kwam (zat waarschijnlijk vast aan het litteken van de ks) en heb toen veel bloed verloren ook waren er placenta resten achter gebleven die later zijn verwijderd.
    Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat jullie kindje niet door het geboortekanaal paste en daardoor gehaald is met Ks? Wat heeft overgewicht daar mee te maken? Vind die gyneacoloog echt heel onvriendelijk als ik je verhaal zo lees en zou zeker naar een andere gyneacoloog gaan.
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Maasstad staat ook wel goed bekend. Ken meerdere mensen die daar goede ervaring hebben met zwangerschap/ bevallen. Zou iig bij je vlos aangeven dat je niet meer naar diezelfde gyn gaat.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik mocht in het UMCG ook niet kiezen. Wilde het destijds zelf ook weer proberen, Maar was een ramp. Na 72 uur weeën en 2 uur (!) Persweeen kreeg ik een ks.
    Ik denk nog steeds dat het goed is om het zelf te proberen, maar zorg dat je iemand bij je hebt die goed voor je opkomt.
     
  14. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Hier ook eerste ks en bij de tweede mocht ik kiezen. Aan beide zitten voor en nadelen zei hij. Hij zei letterlijk tegen mij, het is jouw keuze want het is jouw lichaam. Succes ermee
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  15. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    @elsa, ze was zeker erg bot! Ze heeft wel meer rare dingen gezegd. En bleef ook aandringen op een spiraaltje. Ook moest ik maar eens gaan praten met een chirurg voor een maagverkleining. Vond het zo apart.. kom daar voor een na controle en niet voor zulke onzin. Ook andere gynaecologen hebben tijdens de controles lompe dingen gezegd. Zoals dat als ik op de tafel lag ik helemaal niet zo dik leek etc etc.

    @Fauna volgens haar had ik teveel vet in mijn bekken en is het daardoor niet gelukt.
     
  16. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Als ik je verhaal zo lees zou ik toch kijken of je niet naar een ander Z-H kan gaan. Lijkt me heel pijnlijk als er dergelijke dingen worden gezegd. Vind het daarnaast echt heel onprofessioneel.
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  17. Vlindermama2014

    Vlindermama2014 Bekend lid

    3 okt 2014
    624
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb bij mijn eerste zoon een spoed KS gehad en mocht nu kiezen.
    Mocht de kleine goed liggen ga ik het zeker vaginaal proberen!
     
    wodjeka vindt dit leuk.
  18. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Dat waren we zowieso al van plan.
     
  19. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Wat een raar verhaal! Mijn verhaal is ongeveer hetzelfde (ben alleen nooit verder gekomen dan 7 cm) en nu bij de 2e mag ik zelf kiezen wat ik wel, zonder dat ze me een kant op sturen. Dat is in Delft. Als ik erg veel aan kom, wordt een keizersnede in het Sophia, maar dat is protocol bij overgewicht. Zorg dat je ergens wordt geholpen waar je wel vertrouwen in hebt!
     
  20. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ben ookin Bethesda bevallen van 2e keizersnee. Ik mocht kiezen, omdat ik bij de eerste een spoedkeizersnee had in geval van smalle bekken (jij waarschijnlijk ook). Ik heb keizersnee gekozen, omdat ik bang was dat de baby vast kwam te zitten. Je moet niet bij dr c.ikot (schrijf z'n naam expres zo voordat hij het zelf leest haha) gaan want die is nogal pro vaginaal. Maar dokter van T.ongelen vond het bij mij prima, hij zei dat het mijn keuze was. Echt een aardige en begripvolle man. Sterkte! Je moet voor jezelf opkomen hoor!
     

Deel Deze Pagina