Kinderalimentatie vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door NoLu, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoLu

    NoLu Niet meer actief

    Hallo,

    Mijn ex en ik hebben 2 kinderen en zijn sinds 2 maanden uit elkaar ( niet getrouwd geweest ).

    Hij verdiend per maand 1650 bruto ik 1100 euro bruto.

    Wij hebben een soort co ouderschap. De 3 dagen dat ik werk zijn ze bij hem en de rest bij mij. Dus nu wilt hij de helft van het kindgebondenbudget hebben en de helft van de kinderbijslag.

    Maar ik begreep nu van een vriendin van me dat ik wel recht heb op kinderalimentatie, weet iemand hoe dit zit?
     
  2. NoLu

    NoLu Niet meer actief

    Overigens heeft hij geen vaste lasten aangezien hij de komende 5 jaar bij zijn moeder woont, uiteraard word het opnieuw berekend als hij ook op zich eigen gaat.
     
  3. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    als je co ouderschap hebt lijkt het me niet dat je dan kinderalimentatie krijgt, anders zou dat betekenen dat jullie elkaar moeten betalen... schiet niet echt op... en hij heeft door het co ouderschap recht op de helft van alles wat voor de kinderen bestemd is zoals kindertoeslag, kinderbijslag... aarvan kunnen jullie dan beide deels de kinderen wat kopen aan kleding en sport en dat soort dingen...

    als ik je 1 tip mag geven, probeer het onderling goed op te lossen! anders krijg je alleen maar toestanden om geld...
     
  4. LuckyMommy

    LuckyMommy Fanatiek lid

    17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Pin me er niet op vast maar volgens mij als hij de kinderen ook de helft van de tijd heeft krijg je volgens mij geen kinderalimentatie..
    Zou ook niet eerlijk zijn als hij ze net zoveel als jij hebt want hij betaald dan de helft van hun eten waarschijnlijk kleding en de rest ga ik van uit dus nee ik denk niet dat je geld van hem krijgt maar ik kan het makkelijk fout hebben.
     
  5. MissXX

    MissXX Fanatiek lid

    9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    In sommige gevallen zou je ook bij een co-ouderschap recht hebben op alimentatie.
    Denk aan gevallen van een stel waarbij de man een heel hoog inkomen heeft, en vrouw een laag of helemaal geen inkomen. Ook dan wordt van de man verwacht een bijdrage te leveren.

    In principe zou oa de kindertoeslag inderdaad gedeeld worden, maar het is altijd de moeite dit na te gaan. Hij heeft een hoger inkomen, en veel minder lasten. Misschien dat jij zelfs recht hebt op geld van hem ipv andersom.
     
  6. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Klopt idd, geen alimentatie maar de kinderbijslag delen. Maar in de meeste gevallen gebeurd dat niet en wordt er afgesproken dat de kosten voor kleding komen voor de bijslag ontvangende.

    Ik zou echter wel duidelijk dingen op papier zetten wie wat ontvangt en wat moet betalen. Maar het klopt dat hij geen kinderalimentatie hoeft te betalen want dd verschillen zijn niet zo groot. Hadden jullie een samenlevingsovereenkomst? In dat geval is hij wellicht wel partneralimentatie verschuldigd.
     
  7. mv3hartendiefjes

    mv3hartendiefjes Niet meer actief

    hij hoeft geen alimentatie te betalen
    eigenlijk moet je ook alles delen
    maar als je onderling goede afspraken kan maken
    het is voor de kinderen bedoelt
    hier hebben we ik mag alles behouden en koop zo wat extra's voor de kinderen
    en hij koopt gewoon ook wel eens wat voor de kinderen hier is alles echt heel goed en fijn geregelt;)
    succes
     
  8. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zit hier ook mee te worstelen. Volgens mij is het het handigst als je een van de kinderen op het ene adres inschrijft en de andere op het andere adres. Dan krijg je allebei alleenstaande ouderkorting en kindgebonden budget.
    Als hij meer verdient moet hij sowieso alimentatie betalen. Maar wel minder dan als jullie geen co ouderschap zouden hebben.
     
  9. mv3hartendiefjes

    mv3hartendiefjes Niet meer actief

    dat is dus niet zo dat hij moet betalen
    wij hebben ook co ouderschap maar hij hoeft niks af te dragen omdat wij een co ouderschap hebben
    en ik verdien ook maar 1113 euro per maand
    hij verdient zelf bijna 2000 euro en hoeft echter niks af te dragen aan mij;)
     
  10. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
  11. Joycie02

    Joycie02 Bekend lid

    12 apr 2007
    635
    0
    16
    Dat je bij co-ouderschap geen recht hebt op alimentatie is 100% zeker weten niet juist. Volgens de wet zijn ouders naar rato van draagkracht onderhoudsplichtig voor de kinderen. Als er dus een verschil in inkomen en/of lasten is kan het dus nog steeds zo zijn dat de een moet betalen aan de ander! Als de een alle toeslagen ontvangt stijgt daardoor de draagkracht waardoor de andere partner minder hoeft bij te dragen.
     
  12. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn ex en ik hebben ook co-ouderschap en hebben de oudste bij hem ingeschreven, en de jongste (van ons 2-en) bij ons. Dat hebben we meteen zo gedaan (ook toen ivm huursubsidie). Wij hebben ervoor gekozen om verder financieel onafhankelijk van elkaar te zijn. Dus hij krijgt alles (kinderbijslag) voor onze zoon, ik alles voor onze dochter. Hij betaalt alles voor onze zoon, ik alles voor onze dochter (behalve dan een extra sport die hij perse wilde dat ze deden, dat doen we dus niet ;)).
    Ze hebben wel in elk huis een eigen garderobe en fiets omdat ze week om week bij ons zijn en vader niet in de stad woont.

    Maar bij co-ouderschap heb je wel degelijk recht op kinderalimentatie. In ons geval zou ik 18 euro pm aan mijn ex moeten betalen voor onze zoon, en hij 94 euro pm aan mij voor onze dochter. Dit staat los van de toeslagen. Wij hebben er echter voor gekozen om financieel verder geen verplichtingen naar elkaar toe te hebben.

    Je zou kunnen berekenen wie wat aan wie schuldig is, dit kan op Berekenkinderalimentatie.nl - Home
     
  13. FEE88

    FEE88 Niet meer actief

    Wij hebben ook co-ouderschap met de ex van mijn man, week op week af dus precies de helft, maar omdat zij een uitkering heeft zou mijn man wel alimentatie moeten betalen als hij genoeg zou verdienen, dit doet hij echter niet. We hebben nu afgesproken dat zij alles betaald, school zwemles kleding etc. (dus ook kleding bij ons) en zij krijgt ook alle toeslagen het zet ongeveer tegen elkaar af... prima regeling voor ons omdat je anders gehannes krijgt met overmaken etc.
     
  14. spiffy

    spiffy Niet meer actief

    Het is zeker niet zo dat bij een co-ouderschap geen alimentatie wordt betaald, er spelen meerdere factoren mee. Raadpleeg een advocaat die hebben er echt verstand van.....
     
  15. horselover

    horselover Fanatiek lid

    24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ze berekenen van beide partijen de draagkracht, jouw draagkracht is minder aangezien je inkomen lager is.Dus betekent het dat jou ex jou een klein bedrag moet betalen.Daarbij komt er nog bij dat je kinderen meer dagen in de maand bij jou wonen. Want ze zijn 4 dagen bij jou en 3 bij je ex.
    Dan berekenen ze wat je kindje nodig is in de maand, dan de draagkracht van jou en je ex dan de dagen die je kindje per maand bij je ex is x een xbedrag en dat kan hij er dan weer vanaf trekken en het bedrag wat over blijft moet hij jou betalen.

    Dat is wat mij is verteld.
     
  16. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ja klopt horselover, die website die ik mijn vorige bericht schreef doet exact dezefde berekening die jij ongeveer zegt, alleen vul je dan in hoeveel dagen per jaar. dus 156dagen per jaar bij papa en en 209 bij mama in hun geval. Hij houdt geen rekening met toeslagen trouwens.
     

Deel Deze Pagina