Kinderen eerder van school halen ivm op vakantie gaan

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door flipflop, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Tja, m'n meiden hebben vrijdag school tot 14.45u. Ik ga met hen het weekend weg. Als ik om 15u ga rijden dan zijn enorme files naar mijn bestemming gegarandeerd.
    Ik haal ze anders nooit eerder uit school, tandarts ed plan ik altijd op de vrije woensdagmiddag.
    Officieel weet ik dat ik hen zomaar eerder mag ophalen, je kan ook een boete krijgen.
    Maar ik zou zo graag hen om 13u ophalen en dan gelijk vertrekken.
    Ze hebben een continu rooster, dus komen tussendoor niet thuis. Ik wil ze niet zomaar een dag ziek melden want m'n ex brengt ze naar school. Ik heb de juf even gesproken en ze begreep me maar zei officieel mag het niet. Je kan ze om 13u ophalen en ze dan ziek melden, maar ja dat heeft iedereen door dat ze niet ziek zijn. Ik kan zeggen dat ze naar de tandarts moeten. Of ik zeg eerlijk tegen de directeur dat ik ze om 13u ophaal en dat ik mij ervan bewust ben dat ik een boete kan krijgen van de leerplichtambtenaar.
    Maar ja, is het mij die boete waard? Ik heb opgezocht dat het €100 kan zijn per kind......nou dat is dan een duur geintje.. ...
    Dus ik dacht dat ik beter kan zeggen dat ze naar de tandarts moeten. Maar zegt m'n dochter :dat is liegen en je zegt altijd tegen ons dat we eerlijk moeten zijn.
    Dus ja, dan maar alle files voor lief nemen??
    Wat zouden jullie doen?
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  2. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Files voor lief nemen. Dat zou wat zijn, als iedereen eerder vertrekt vanwege files. En lekker voorbeeld geef je dan inderdaad aan je kinderen.

    Maak van de reis een feestje :).
     
    Dubbelgeluk, nizzie86, merah en 12 anderen vinden dit leuk.
  3. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Inderdaad files voor lief nemen. Ik vind dat kinderen weghouden van school echt niet kan...
     
  4. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook geen voorbeeld. Daarbij zadel je de kinderen op met een leugen, kan me voorstellen dat dit ook vervelend voelt voor ze.

    Ik zeg: geen optie om ze eerder van school te halen / thuis te laten.

    Files dus voor lief nemen...
     
    flipflop vindt dit leuk.
  5. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij gaan ook een weekendje weg over paar weekjes. Ik haal ze echt niet eerder op. En we komen ook zondagavond al terug...

    Ik vind t geen voorbeeld naar de kinderen toe. En naar school zelf ook niet. Nou ben ik ook leerkracht dus dat scheelt, dan vind ik het nog erger overkomen.
     
  6. Veran

    Veran Bekend lid

    1 mrt 2014
    630
    489
    63
    Wat belachelijk dat ze zo moeilijk doen. Als het nou elke week/maand is, kan ik het mij wel voorstellen.
    Wij gaan jaarlijks op familieweekend en haal mijn zoontje op die vrijdag om 12 uur op. Het is gelukkig tot op heden nooit een probleem geweest.

    Ik zou het even voorleggen met de directeur. Als hij aangeeft dat het echt niet mag, dan zou ik de files wel voor lief nemen..
     
    bloem82 en Springboon vinden dit leuk.
  7. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Wij hadden in de winter een familie weekend. Wij hebben voor alledrie de kinderen toestemming gevraagd bij school dmv een officieel document om ze met de lunch op te halen. Toestemming is gewoon verleend.
    Ik ga niet mijn kinderen met smoesjes van school halen of ziek melden dus ik was heel blij dat het op deze manier kon.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik vind het belachelijk als ze niet moeilijk zouden doen. Sowieso zie ik niet dat ze moeilijk doen, ze volgen de wet.

    TS, ik zou het niet doen, hooguit kan je het vragen bij de directeur, nee heb je ja kan je krijgen.
    Wij rijden trouwens zelf dan rond/na etenstijd 18:00-18:30, scheelt vaak ook een hoop met files :)
     
  9. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik zou files voor lief nemen die op vrijdag trouwens meestal minder zijn dan de andere dagen
     
  10. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Inderdaad files voor lief nemen. Ik vind het niet netjes naar je kinderen en school toe. Maar dit is de reactie van de kant van een juf waar dit vaak genoeg aan gevraagd wordt, ik antwoord dat dit officieel niet mag en het dan toch maar gedaan wordt vaak.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Files voor lief nemen. Ik vind dit geen reden om ze eerder op te halen. Het mag gewoon niet.
     
  12. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Wat de rest ook zegt, files voor lief nemen.
    Als je met het vliegtuig gaat en dat kon echt niet anders geboekt worden, vind ik het een heel ander verhaal. Maar file? Nee sorry, dat vind ik geen heel sterk argument; voornamelijk gemakzucht ;)

    Ik begrijp wel dat het heel vervelend is, maar ik zou er proberen een feestje van te maken.
    Lekker gekke liedjes brullen, zwaaien naar andere mensen, spelletjes doen (de 5e auto die langskomt krijg jij later, etc), een beetje picknicken. Mand met hapjes op een stoel, muziekje aan en lekkere dingetjes eten. Het is toch rond etenstijd, en mocht er geen file staan, stop je op een leuk plekje om te eten.
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Files voor lief nemen. Als het nou een bruiloft was of een familieweekend voor een bijzondere gebeurtenis had ik officieel uitzondering aangevraagd. In alle andere gevallen jammer maar dikke pech.
     
  14. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Lekker uit eten gaan in de buurt en daarna vertrekken ;)
    Of je nou op je bestemming eet of “onderweg”.
     
    famofthree vindt dit leuk.
  15. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Kan je niet kijken of er alternatieve routes zijn?
    En hoeveel file verwacht je? Een vertraging van een half uur of van 5 uur?

    Is de trein een optie? Dan gaat ml al in de ochtend vooruit met de auto, en dan ga jij met de kinderen met de trein. Geen last van files.
    En ml kan jullie ophalen bij het station
     
  16. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Misschien een rare vraag maar is er een reden waarom je niet middels een formulier vrij hebt gevraagd vanaf bijvoorbeeld 12 of 13 uur? Hier met dat formulier nog nooit moeite mee gehad, geen boetes etc. Is volgens mij alleen een ander verhaal wanneer je het regelmatig wil of doet.
    Klasgenootje van zoon is op die manier ook meerdere keren een weekendje weg geweest, die hebben ze ook een aantal keren ziek gemeld overigens (gaan regelmatig) en toeval wil dat hij de weekenden dat hij ziek gemeld was vervolgens ook daadwerkelijk dat weekend ziek werd.
     
  17. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.990
    1.808
    113
    Provincie Groningen
    Ik vind het een verkeerd signaal naar je kinderen toe om ze eerder op te halen.
    Alsof school niet belangrijk is...en dat je zomaar weg kan gaan als je dat beter uit komt.
    Konden laatst ook pas weg na 15.15u, de oudste was toen pas vrij. De jongste om 12u.
    En tja wij hebben ook lang in de file gestaan. Het is nou eenmaal zo.
     
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Idd files voor lief nemen of na het avondeten gaan rijden.
     
  19. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Een andere reden opgeven dan dat het is vind ik niet done. Maar de boetes kunnen hoog zijn, familie was 1 dag eerder op vakantie gegaan, gezegd wat de reden was, school gaf aan dat zij verplicht zijn het te melden. Mooi een boete van 300 euro (voor 1 kind dus). Dan tien keer liever in de file staan en van dat geld nog een keer een weekend weg.
     
  20. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik zou na schooltijd gaan rijden. Rond 16:00. Dan lekker samen ergens eten als je uit de file bent en dan weer doorrijden.
     

Deel Deze Pagina