Kinderen naar begrafenis opa of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door humptydumpty, 21 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mn schoonvader is overleden en ik twijfel of de kinderen en ik naar de begrafenis zullen gaan of niet. Even korte situatie schets. Kinderen zagen deze opa zo'n 1 a 2x per jaar en hadden geen sterke band met hem, maar vonden hem wel lief en grappig. Opa woont op ruim een halve dag vliegen van ons, dus begrafenis wordt al gauw een twee a driedaagse aangelegenheid. Mn man zegt het niet erg te vinden alleen te gaan, maar ik weet zeker dat hij het prettig zou vinden als ik bij hem kon zijn, ook vanwege wat stom familiegedoe. In principe ben ik voorstander van kinderen meenemen naar een begrafenis. Het is een manier om afscheid te nemen en het geeft hen een idee van hoe mensen met de dood omgaan. Verder hoort het er in mijn mening gewoon bij. Het is alleen in ons geval heel duur en geeft veel gedoe. Ik twijfel enorm, maar neig licht naar niet gaan. Ben alleen bang dat ik de kinderen dan iets ontzeg waar ze later wel behoefte aan bleken te hebben (en vind het sneu voor man). Wat zouden jullie doen?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hoe oud zijn je kinderen?
    Onder de 4 zou ik denk ik thuisblijven, maar rond de 4,5,6 mss toch wel meenemen.
     
  3. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik zou ze niet meenemen naar een begrafenis van iemand die ze max 2x per jaar zien op een afstand van een halve dag vliegen en ook nog familie gedoe als ik dat zo lees.

    Kun je de kinderen niet bij iemand laten logeren en zelf met je man meegaan?
     
    Stampertje1 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  4. Lilium

    Lilium Niet meer actief

    Dit dacht ik ook. Dan kun je er wel voor je man zijn en vallen de kosten e.d. nog mee.
     
  5. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

    Nee, helaas is dat geen optie. Het is echt met zn allen vliegen of alleen mn man.

    Kinderen zijn 7 en bijna 4. Ik ben inderdaad vooral bang voor die van 7, dat zij het later jammer vindt dat ze geen echt afscheid heeft kunnen nemen. Maar ja, ze waren idd niet super close.

    Een vriendin van me kwam zojuist met een alternatief voor het afscheid. Hier thuis een afscheidsceremonie houden met een kaarsje en een foto. Dit idee spreekt me wel aan. Enige issue is dan dus nog wel dat mn man alleen moet gaan :(. Morgen moeten we vlucht (en) boeken, dus dan hakken we de knoop door.
     
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Zou je man het heel erg vinden om alleen te gaan? En hoe denkt hij over de kinderen wel/niet mee laten gaan?
    Het idee van je vriendin klinkt wel heel mooi, dan heeft je oudste in ieder geval een mogelijkheid om afscheid te nemen.
     
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Het is de vader van je man. Ik zou dus gewoon gaan. Dit soort dingen kosten gewoon geld maar blijft wel zijn vader en daar moet je dan wat mij betreft niet te lang bij stil gaan staan.
     
  8. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.770
    4.734
    113
    Vrouw
    Maar die iemand is wel hun opa.. dat vind ik het anders maken. Ik zou het dus wel doen.
     
  9. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn dochter vorig jaar van 4 meegenomen en dat is goed geweest. Ze heeft het er nog regelmatig over.

    Als je het geld hebt/kan missen, dan zou ik met z’n allen gaan en anders alleen je man.

    Je kan dit namelijk niet overdoen.
     
  10. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Dit. Verdere familie zou ik niet gaan, maar dit is de vader van je man inderdaad. Is niet zo maar iemand.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Vanzelfsprekend ga jij daar heen!! Het is de vader van je man. Als er nu met deze man geen contact meer was is het wat anders. Maar daar is geen sprake van. Hoe kan je als partner je man alleen bij het graf van zijn ouder(s) laten staan...

    En kinderen zou ik ook meenemen. Het is hun grootvader. Wie ben jij om hun dit contact (En vergeet de rest van de familie en aanwezigen niet) te ontzeggen.

    Sluit dit netjes af.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wat een boze reactie weer meteen. Ja het is de man van haar vader, maar niet alle kinderen trekken überhaupt een begravenis laat staan op zo'n afstand waarvoor ze dus 3 dagen van huis moeten zijn. Met mijn kinderen zou het hele gedoe eromheen al zo'n onderneming zijn dat ik thuis zou blijven. Zij kunnen niet zo snel schakelen en zijn dan dus helemaal van het padje af.

    Maar je doet net alsof ze een waardeloze partner is als ze haar man alleen laat gaan. Ik vind dat helemaal niet gek met kinderen op die leeftijd.

    Ts, wat je ook nog kan overwegen en in de groep gooien: het met je 7 jarige bespreken en die alleen met papa mee laten gaan. Dat jij met de jongste thuisblijft.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  13. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Jullie gaan bijna vanzelfsprekend allemaal heen, het is ondanks dat jullie elkaar niet veel zagen toch de vader van je man.

    Daarnaast is het voor je man fijn om mee te gaan en zorgen de kinderen voor de nodige afleiding en balans.

    Voor de kinderen is de dood ook een gegeven net zoals een geboorte. Alleen wij volwassenen hangen er veel meer aan op. Gewoon praten dat opa dood is en dat jullie afscheid naar nemen en dat er een dienst is zodat heel veel mensen afscheid van opa kunnen nemen.
    Laten we een mooie tekening maken!
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  14. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    En is het een optie om mee te gaan en daar de beslissing nemen of je wel of niet naar de uitvaart gaat? Dan ben je er voor je man en kun je op dat moment naar de kinderen kijken hoe die alles om hen heen ervaren.
     
    ikkie97 vindt dit leuk.
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik lees nergens dat er iets bijzonders is met de kinderen van TO. Een normaal kind van 7 of 4 kan echt wel 3 dagen met de ouders ergens heen. Neem aan dat ze ook gewoon op vakantie gaan en ze bezoeken de grootouder(s) ook. De twijfel van TO zit er niet in of de kinderen het wel aankunnen. Maar alleen in de prijs en familie waar ze niet zoveel mee heeft. In zo'n geval vind ik dat je je partner moet steunen. En je bent toch ook gewoon onderdeel van de familie. Daarnaast zag TO haar schoonvader toch ook 2x per jaar. Dan is het wat mij betreft niet meer dan normaal dat je naar een eenmalig afscheid gaat... En een 4 jarige is geen kleine baby of dreumes mee. Maar een kind dat al naar school gaat.
     
    Robijn89, Shakes, Zara75 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik zou ook gaan. Het is de vader van je man. Daar zou ik bij willen zijn met of zonder kind.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mijn kinderen zijn ook normaal hoor:rolleyes:
    Er zijn ook volwassenen die moeite hebben met zulke korte heftige tripjes. Je gaat niet om vakantie te vieren, dat is het hem juist. En de jongste heeft die man een keer of 6-7 gezien ws, dan kun je toch niet van een opa-kleinkindband spreken? Ik zou dus niet met een 4 en 7 jarige in 2/3 dagen heen en weer reizen om naar een uitvaart! te gaan van iemand die zij amper kennen.
     
    suus1983, humptydumpty en Bailief vinden dit leuk.
  18. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    Ik zou zeker gaan en de kinderen meenemen. Niet zozeer voor de kinderen, want die hebben er niet zoveel aan (zeker de jongste niet), maar wel voor je man. Het is zijn vader, niet zomaar iemand. Dan is het toch fijn om op zo'n emotionele trip je vrouw en kinderen bij je te hebben? Voor de steun en de afleiding. Ik zou het 'gedoe', wat ik trouwens wel vind meevallen, daarom voor lief nemen en gaan. Als het financieel ook te regelen is natuurlijk.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik denk dat de meeste mensen hier het niet vinden gaan om de kinderen, maar om de steun naar je man toe. Of het nou wel of niet zon leuk tripje is voor de kinderen is dan van ondergeschikt belang.
     
    Tuttebella vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Tja en ik ben het daar dus niet mee eens.
     

Deel Deze Pagina