Kinderopvang op de schop

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MamaKitty, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Den Haag - Het hele systeem van kinderopvang wordt overhoopgehaald om de kosten in de hand te houden en vrouwen te stimuleren meer te gaan werken.

    Dat zal verantwoordelijk staatssecretaris Dijksma (Onderwijs) op Prinsjesdag bekendmaken, zo melden ingewijden. Uitgangspunt is het veelbesproken advies van de commissie-Bakker, dat voor de zomer uitkwam. Die bepleitte de kinderopvangtoeslag afhankelijk te maken van het inkomen van alleen de meest verdienende ouder. Hierdoor wordt het lonender voor de andere partner, meestal de vrouw, meer te gaan werken. Nu nog is de toeslag afhankelijk van het gezamenlijke inkomen van man en vrouw. De toeslag is lager als dat inkomen hoger is. Het loont daarom lang niet altijd om meer te gaan werken, omdat de toeslag dan terugloopt. Wanneer het nieuwe systeem kan ingaan, is nog niet duidelijk.

    Het kabinet legt vandaag en morgen de laatste hand aan de begroting voor volgend jaar. Daarin zal ook de aow-heffing ('Bosbelasting') voor bemiddelde ouderen worden geregeld. Verder neemt het kabinet maatregelen om te voorkomen dat de koopkracht van alleenstaanden en ouderen daalt. Zonder maatregelen dreigen sommige groepen er een procent op achteruit te gaan.

    Bron: telegraaf.nl
     
  2. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Het is misschien een beetje cru, maar ik moet het echt even kwijt: wat is die Sharon Dijksma toch een on-ge-loof-lijk domme doos!

    Situatie A:
    Vrouwen gaan meer werken om meer vergoeding te krijgen.. uit welke hoge hoed gaat ze dan kinderopvangplaatsen toveren? Die zijn er namelijk niet genoeg! En omdat ze de gastouderopvang op vakkundige wijze ook de nek heeft omgedraaid, zie ik dat voorlopig ook niet beter worden.

    Situatie B:
    Als de kinderopvang voor vrouwen met een parttime dusdanig duurder wordt, dat werken niet meer loont, zouden veel moeders of vaders ook wel eens de brui aan hun parttimebaan kunnen geven, omdat de opvangkosten dan hoger of bijna gelijk zijn aan het loon van hun parttime baan. Dan wordt er dus in plaats van meer gewoon helemaal niet meer buitenshuis gewerkt.

    Zit ik er nou zover naast met mijn denkwijze of hebben ze in Den Haag gewoon een enorme plaat voor de kop? Dat werken lonend moet zijn -prima, dat moet ook- maar ik denk niet dat dit de manier is om dat te bewerktstelligen.
     
  3. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    amen

    een vriendin van mij werkt niet omdat het niet haalbaar is omdat ze te te weinig verdient en dus het loon vriend ook word aangesneden.
     
  4. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Sharon Dijksma verdient zelf ruim 7000 euro netto, dus het zal haar een reet schelen als jij het moeilijk hebt rond te komen.

    Dit is gewoon weer zo'n lulsmoes om te kunnen bezuinigen. Laat ze es bezuinigen op subsidie op vreemde kunstvoorwerpen in de straat - ik noem maar wat onzinnigs waar toch veel geld aan uit wordt gegeven. Geef me even dan verzin ik er nog wel een paar.
     
  5. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ohja hier een paar:

    - bezuinigen op het salaris van Sharon Dijksma

    - bezuinigen op de salarissen van ministers en tweedekamer leden die in slaap vallen tijdens vergaderingen over het beleid van dit land

    - bezuinigen op de uitgaven aan het Koningshuis
    (114 miljoen per jaar belastingvrij jaja)
     
  6. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Dit snap ik niet... :rolleyes: Leg eens uit...
     
  7. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Haar salaris is waarschijnlijk minder dan dat de opvang kost... dan moet je overigens wel heel weinig verdienen, lijkt me. Wij betalen voor 1 kind voor 3 dagen ongeveer 240 euro. Daar is dan het deel van de Belastingdienst en het werkgeversdeel al vanaf.
     
  8. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ze is 20 dus ze verdiend het minimum jeugdloon dat in nog geen 900 euro voor 40 uur als ze die kleine naar de opvang zou moeten doen kost het haar voor die 40 uur meer dan haar loon dus dan is het niet rendabel
     
  9. Krokus

    Krokus Fanatiek lid

    5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    kinderopvang is helemaal niet duur hoor.

    Wij werken ook met zijn tweeen en verdienen echt niet weinig. Maar de nettokosten (dus min de belastingteruggave) zijn echt niet veel.
     
  10. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Dit is dus echt niet waar.

    Niemand betaalt meer aan de kinderopvang dat dat hij/zij verdient.
    De kinderopvangtoeslag wordt hoger naarmate je minder verdient.
    Wij betalen hier met twee uitstekende salarissen maar 100 euro per maand voor 16 uur opvang per week.
    Als ik of mijn man minder zou verdienen zouden we nog goedkoper uit zijn.
     
  11. Niet meer actief

    Ik werk zelf 23 uur verdien errug weinig, mn man werkt fulltime en heeft normaal salaris en onze kleine gaat 3 dagen naar opvang. We moeten iets van 900 betalen maar krijgen bijna 800 terug! Dus redelijk lijkt me!
     
  12. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ja en die vergoeding wordt dus minder als ik het goed begrijp. Of wordt het dan juist meer?
     
  13. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ik weet wel dat als er geen vergoeding meer is, dan loont het voor een van ons 2 niet meer om te werken, want de volle mep betalen betekent voor ons 530 euro per maand voor 2 dagen en als je dan 2 kinderen hebt dus 1060 euro per maand.

    Ik denk dat er dan meer mensen voor kiezen om thuis te blijven.
     
  14. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    :( ik loop niet te liegen hier hoor. ik hou er ook niet van om voor leugenaar uit gemaakt te worden.
    hun hebben 60 uur per week nodig zij verdiend max 900 euro haar vriend 1900 en zij moet haar loon geheel inleveren.

    wij zouden helemaal niets terug krijgen van de balasting dienst
     
  15. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    rekensom

    1900 p/m is 24624 per jaar.
    900 p/m is 11664 per jaar.
    samen is dat 36288
    (8% vakantiegeld is meegenomen in de berekening, ik ben niet uitgegaan van bonussen /of 13de maand)

    40 uur opvang per week is gemiddeld 173 uur per maand

    als uur tarief heb ik 5,65 aangehouden, meende dat dat het gemiddelde tarief is.

    p/m zijn de kdv kosten dan gemiddeld 979 euro.

    als ik dit invoer op toeslagen.nl staat er:

    Resultaat
    uw kinderopvangtoeslag is 869 euro per maand

    snap niet hoe dit niet uit kan!
     
  16. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    mmm... Zwart werken?
     
  17. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    het gaat dan om 60 uur per week deze opvang is kapot duur en is de enige in een straal van 15 km die rekenen dus bijna 8 euro zij krijgt geen vakantie geld.ze zijn al 7 keer op kantoor geweest bij de belasting en ze krijgen gewoon niet genoeg terug zodat er ook maar 10 euro over blijft ik heb ook een berekening gemaakt net voor mezelf ik krijg ook helemaal niets terug.
     
  18. Amfy

    Amfy Niet meer actief


    oke en waar slaat dit dan op?
     
  19. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    iedere werknemer krijgt 8% vakantiegeld, dat is wettelijk vastgelegd sinds 1996. het kan zijn dat ze het direct meebetaald krijgt in haar maandloon ipv 1 keer per jaar, maar ze heeft hier recht op.

    het uurtarief is in mijn ogen belachelijk hoor, maar goed, het antwoord van de belastingdienst klopt dan nog steeds niet.

    60 uur per week word gemiddeld 260 uur per maand

    dit kost dan 2080 euro per maand.

    toeslagen.nl geeft weer dat er 1411 euro uitbetaald wordt per maand.
    (als haar loon incl. 8% vakantiegeld is, wordt dit 1419)

    de eigen bijdrage per maand is dan 669 (of 661) euro. niet veel inderdaad, ik zou niet voor 231 (239) euro euro 40 uur werken, maar ze houden geld over, ze hebben nog steeds meer geld met 2 banen dan met 1 baan, dus wat de belastingdienst zegt klopt in dat geval niet.

    de reden dat ze zo'n hoge eigen bijdrage hebben is dat de uurprijs erg hoog ligt, volgens mij hebben ze hier een maximum aan gesteld.

    ben het met je eens dat het niet lonend is, maar dat ligt dus meer aan het kdv, dan aan de regeling in mijn ogen.
     
  20. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ja dat is zeker zo de kdv is daar zo schaars niet normaal meer.
     

Deel Deze Pagina