Kinkhoest injectie. Ik weet niet wat ik moet beslissen!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door samarinde01, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik twijfel zo! Ik ben nu 30 wkn zwanger en heb eigenlijk geen tijd meer. Vaccinatie moet besteld worden nl.
    Mijn huisarts en verloskundige waren allebei niet op de hoogte van dit nieuwe advies van het RIVM. Mijn huisarts gaf aan dat volgens haar de kinkhoest hier niet vaak voorkomt. Wel erkende ze dat wij volwassenen vatbaar zijn voor de nieuwe versie van kinkhoest,
    Ik denk dan aan al die kraamvisite die we in huis hebben straks, mijn zoon die misschien van alles oploopt op school en wat als ik zelf kinkhoest oploop. Ik heb al gevoelige luchtwegen wb verkoudheden, bronchitis en licht astmatische klachten en baby wordt ook nig eens geboren in de herfst.

    Maar, een vaccinatie in mijn moederlijf waarin een babytje huist voelt zo onnatuurlijk. Maar een pasgeboren, onbeschermd babytje tijdens een uitbraak van kinkhoest.. krijg ik ook de kriebels. (Zeker omdat we een paar maanden later willen beginnen met het rijks vaccinatieprogramma). Wat heb jij besloten en waarom?
     
  2. Leeuwtje83

    Leeuwtje83 VIP lid

    8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ik heb de vaccinatie genomen. Wilde niet dat mijn baby kinkhoest op zou lopen, en ik vertrouw erop dat de vaccinaties veilig zijn.
     
  3. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik ben enorm pro vaccineren maar kies niet voor deze vaccinatie.
    Ik ben van mening dat je ook te ver kunt doorslaan in het beschermen. Daarbij is dit een vaccinatie die nog maar kort aan zwangeren gegeven wordt, en lange termijn onderzoek ontbreekt dus.
    Op de site van het rivm staat dat er zo'n 128 baby's per jaar opgenomen worden en dat na vaccinatie er ipv 128, 100 baby's opgenomen worden. Dat betekend dat er nog steeds een vijfde van dat aantal baby's zo ziek wordt dat ze opgenomen worden.
    In de periode 2004-2015 zijn er 5 baby's overleden. Natuurlijk in en in triest, maar aan wiegendood of de gewone griep overlijden meer kindjes.

    Visite die verkouden is mag sowieso buiten de deur blijven trouwens.
     
  4. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik laat mij ook niet vaccineren met het kinkhoest vaccin om dezelfde redenen als Madelein. Beschermen oké, maar ik bescherm mijn kind wel door niemand toe te laten die verkouden is of wat voor ander virus dan ook bij zich draagt. Zo heb ik het bij mijn dochter ook aangepakt. Nu is er natuurlijk best een kans dat mijn dochter iets op school oploopt maar dat risico neem ik er wel bij.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb het zonder twijfel wel gedaan. Hier in België wordt dat algemeen aangeraden en doet iedereen dat. Ook mijn man en ouders zijn gevaccineerd.
     
  6. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik ga het wel doen. Simpelweg omdat ik geen (medische) reden heb kunnen vinden om het niet te doen. Daarnaast heb ik ook veel vertrouwen in de WHO.

    Mijn zusje is medicus en heeft nog wat artikelen voor me opgezocht. Mocht iemand interesse hebben, van een artikel heb ik een digitale versie:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28178054/

    En dit is trouwens wat het NHG erover zegt, vond ik ook boeiend om te lezen:
    https://m.nhg.org/?q=actueel/nieuws/advies-gezondheidsraad-kinkhoestvaccinatie-bij-zwangeren&redirect-to-mobile=1

    Weet iemand trouwens of het vergoed wordt of dat je dit zelf moet bekostigen? Niet dat dat nog uit maakt voor me hoor want het gaat geloof ik maar om een paar tientjes maar ben toch benieuwd.
     
  7. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Maar mijn kind gaat straks naar de opvang voordat ze volledig zelf beschermd is en daar bepaal ik natuurlijk niet wie er wel of niet wordt toegelaten. Voor mij gaat dit dus niet op.
     
  8. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik ben 2 keer in het buitenland zwanger geweest, waar de vaccinatie al een tijdje standaard is. Ook steekt kinkhoest daar af en toe de kop op. Ook mijn ouders hebben de vaccinatie gehaald voordat ze langs kwamen.
    Ik wilde het risico niet lopen, je komt toch buiten en in contact met andere mensen en kindjes.
     
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dat vind ik dan nog wel een goede motivatie om het wel te doen idd!

    @manaolana : je eigen artikel bevat het antwoord op je vraag of het vergoed wordt ;)
     
  10. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ow echt whaha. Ik heb het scannend gelezen en dat dan niet goed genoeg gelezen :D. Maar eigen rekening zie ik nu inderdaad.
     
  11. Bailief

    Bailief Niet meer actief


    Dat is zeker waar. Maar je kind krijgt de eerste vaccinaties toch voordat het naar de opvang gaat? Dan is hij/zij -even uit mijn hoofd- al voor iets tussen de 70-75% beschermd. Ik heb dit nagelezen in de bijsluiter toen mijn dochter pas geboren was, vandaar even uit mijn hoofd.
    Daarom vind ik het dus geen enorme meerwaarde hebben.
     
  12. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Wat ik heb begrepen is eigenlijk pas bij de vaccinatie van 11 maanden een zo goed als volledige bescherming (uiteraard pas volledig bij de laatste van 4 jaar) En ik vind zelf 70% ook best weinig maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Mijn kleintje gaat nog voordat ze de tweede vaccinatie krijgt al naar de opvang (weliswaar maar 1 dag per week). Ik snap ook als mensen het niet doen hoor maar omdat ik geen medische redenen heb kunnen vinden om het niet te doen kies ik voor wel tijdens de zwangerschap vaccineren.
     
  13. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Er staat juist dat 100 van de 128 opnames voorkomen kunnen worden. Dus slechts 28 opnames ipv 128.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Uh ja dat bedoelde ik ook Haha. Maar is maar een daling van een vijfde ongeveer dus ;)
     
  15. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Mijn man en ik laten de vaccinatie volgende week zetten. Ik vertrouw op het advies van het RIVM en heb geen redenen in de documentatie gevonden om het niet te doen. De vaccinatie is in het buitenland al uitgebreid getest/onderzocht, want in vele landen wordt dit al jaren gedaan. Mijn dochtertje zal straks met 3 maanden naar de kinderopvang gaan en dan vind ik het wel fijn als ik het maximale gedaan heb om haar hiertegen te beschermen.
     
  16. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Nee is een afname van ruim 75%.

    Je had 128 opnames, na vaccineren nog maar 28. Dat is een behoorlijke daling hoor.
     
  17. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Zwanger zijn is slecht voor m'n brein geloof ik :cool: Je hebt idd gelijk.
    Maar ik vind het aantal nog te laag om daarvoor voor een relatief onbekend vaccin ( bij zwangeren dan) te kiezen ;).

    Ik ben van mening dat er af en toe doorgeslagen wordt in het beschermen. De griep is ook levensgevaarlijk voor kindjes, daar overlijden jaarlijks meer baby's aan. moeten we dat dan ook gaan vaccineren?
    Een vaccinatie voor rs zou ik wel overwegen bijvoorbeeld, omdat dit vele malen meer voorkomt, en de kans dat je kindje dit oploopt veel groter is.
    Kinkhoest is trouwens in tegenstelling tot deze virale infecties goed te behandelen als je er op tijd bij bent.
     
  18. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Haha dat herken ik hoor. Voel me aanzienlijk dommer op veel momenten :D.

    Iedereen moet vooral voor zichzelf kiezen hoor. Ik kies er wel voor, maar alle begrip voor mensen die anders kiezen.

    Ik ben het alleen niet met je eens met dat het een relatief onbekend vaccin is. Dat is in Nederland het geval, maar in een heel aantal landen wordt de vaccinatie al een heel aantal jaar bijna standaard aan zwangeren gegeven.
    Eens trouwens dat kinkhoest op zichzelf behandeld kan worden als het op tijd ontdekt wordt. Kinkhoest wordt alleen meestal niet zo snel herkend en dan is het leed voor een baby potentieel best groot. Gevolgen voor een klein baby'tje zijn nu eenmaal een stuk groter.
     
  19. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier precies zo.
     
  20. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Erg toch. Nu is rekenen al niet m'n sterkste kant, maar nu helemaal dramatisch hihi.

    Dat is idd waar @suzy. Maar dat geldt ook voor de griep. Ze zijn trouwens ook in het buitenland pas vanaf iets van 2012 begonnen las ik? Dus ook daar is het nog relatief nieuw. Anders dan de standaard dktp die al Sinds 1962 gegeven wordt.
    Het geeft mij geen goed gevoel om tijdens zwangerschap te vaccineren, maar iedereen moet zeker doen waar hij of zij ( in dit geval ;)) achter staat.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina