Kinkhoest injectie. Ik weet niet wat ik moet beslissen!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door samarinde01, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Het is geen onbekend vaccin hoor. Wordt in heel veel landen al vele jaren gebruikt. Oa in België. Volgens mij is het daar ook vrij normaal dat man/familie ook de prik krijgt. Vrees dat we als Nederland beetje achterlopen op dit gebied (sommige gebieden zijn we gewoon een beetje conservatief; soms is dat goed, soms maakt het dat we daardoor langzaam zijn met 'nieuwe' methoden).

    Ik heb zelf de vaccinatie helaas niet gehad. toen ik de afspraak had staan lag ik in ziekenhuis en toen ik voldoende hersteld was, was het niet meer handig qua termijn. Volgende keer zou ik hem zeker wel nemen. Zeker omdat het bij een 2e kindje volgens mij nog relevanter is.


    Hieronder tekst van rivm. Oa een studie bij 1,2 miljoen vrouwen. Daar kun je volgens mij wel conclusies uit trekken :)

    Is het vaccineren van zwangere vrouwen tegen kinkhoest voldoende getest en veilig?
    Het kinkhoestvaccin is een dood (geïnactiveerd) vaccin. Vanwege het werkingsmechanisme van deze vaccins, is de verwachting dat kinkhoestvaccinatie tijdens de zwangerschap veilig is voor de ongeboren baby. Vaak denken zwangere vrouwen dat vaccins geneesmiddelen zijn en beter niet gebruikt kunnen worden tijdens de zwangerschap (hoewel dat niet voor alle medicijnen geldt). Kinkhoestvaccinatie is echter een middel dat preventief werkt.
    Al sinds de jaren ’60 is er veel ervaring met het vaccineren van zwangere vrouwen tegen tetanus en difterie (dit zijn ook dode vaccins) en dit blijkt veilig te zijn voor moeder en ongeboren kind. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ook kinkhoestvaccinatie tijdens de zwangerschap veilig is voor moeder en het ongeboren kind. Uit onderzoek in het Verenigd Koninkrijk onder 20.000 gevaccineerde zwangere vrouwen kwamen geen aanwijzingen naar voren dat inenting leidt tot een verhoogd risico op zwangerschapscomplicaties (4). Er is in deze studie onder meer gekeken naar laag geboortegewicht, vroeggeboorte, doodgeboorte, zwangerschapsvergiftiging en sterfte van de moeder.

    In een groot vergelijkend onderzoek onder 120.000 vrouwen (waarvan ruim 26.000 gevaccineerd tegen kinkhoest tijdens de zwangerschap) in de Verenigde Staten werd geen verhoogde kans gevonden op zwangerschapscomplicaties zoals zwangerschapsvergiftiging, vroeggeboorte of laag geboortegewicht (5). Er werd een klein verhoogd risico gevonden op ontstoken vliezen. In deze studie had dit geen gevolgen voor vroeggeboorte of gezondheidsrisico’s voor het kind. Ook in een Argentijnse studie waarin 1.200.000 vrouwen tijdens de zwangerschap zijn gevaccineerd tegen kinkhoest, bleek vaccinatie veilig te zijn voor moeder en ongeboren kind (6). De veiligheid van alle inentingen, dus ook kinkhoestvaccinatie voor zwangere vrouwen, wordt continu bewaakt. In Nederland kunnen verschijnselen na vaccinatie worden gemeld bij het Bijwerkingencentrum Lareb. Voor alle vaccinaties vindt veiligheidsbewaking plaats.
     
  2. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    En waarom wordt dit dan in een land als Nederland niet standaard geadviseerd door artsen en vk's?
    Niet omdat het niet bekend is, dat geloof ik niet.
    Ik ga het eens aan mijn gyn vragen ;)
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is echt niet waar hoor. Of jawel, het is te behandelen, maar kinkhoest wordt niet alleen vaak te laat herkend als dusdanig, het is voor baby's ook echt levensgevaarlijk.
     
  4. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Dat is een goede vraag om aan gyn te stellen. Gezondheidsraad (dacht ik, of andere instantie) heeft ook geadviseerd om het in het rijks vaccinatie programma op te nemen. Alleen dat kost natuurlijk geld, dus daarom gaat het niet zo snel. Heeft weer met oplopende kosten gezondheidszorg te maken, etc.

    Laatste tijd is er best veel over in het nieuws geweest. Op zich zou je daarom wel verwachten dat een vk/gyn ervan op de hoogte is. Maar ze adviseren het dus nog niet actief omdat het vrije keuze is en je het zelf moet betalen.

    Ben het trouwens helemaal met je eens dat informatie voorziening wel een beetje tekort schiet hierover. Dat maakt alleen maar dat het onbekend en nieuw lijkt, terwijl dat helemaal niet zo is. Als je het hebt over betere informatie voorziening rond vaccinaties is dit weer een school voorbeeld hoe het niet moet helaas....
     
    manaolana vindt dit leuk.
  5. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    De gezondheidsraad adviseert het sinds (ik geloof) eind 2015, maar het is wachten op het ministerie van VWS om het op te nemen in het rijksvaccinatieprogramma. Duurt erg lang. Zal wel met geld te maken hebben.

    Maar hier adviseert zowel huisarts als gynaecoloog het gewoon actief. Met daarbij de opmerking dat je het dus zelf moet betalen vooralsnog.
     
    manaolana vindt dit leuk.
  6. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Toen onze jongste een week oud was heerste er op het kdv kinkhoest.
    Omdat de oudsten wel gevaccineerd waren was de kans op besmetting klein, maar wel aanwezig.
    Dit gaf best wel extra zorgen (kinkhoest kon ze er echt niet nog eens bij hebben) en ik was heel blij dat ze met 6 weken de vaccinatie kreeg!
    Ik zou hem zeker laten zetten!
     
  7. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik ga het toch maar doen. Hoop dat ik nog op tijd ben. Mijn huisarts die van mij het bestaan van deze injectie moest horen, gaf wel aan dat er volgens haar alleen een cocktail bestaat. Lijkt mij onzin.
    Maar het probleem is dat ik hem daar wel moet aanvragen. Of kan dat ook elders?
     
  8. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.162
    1.328
    113
    Er bestaat geen apart kinkhoestvaccinatie. Je krijgt dus idd een cocktail met difterie, tetanus en polio (volgens mij) erbij.

    Ik vind het vaccineren van zwangeren echt geen fijn idee. Aangezien er nooit echt onderzocht is wat de vaccinatie bij zwangeren doet (testen op zwangerem is immers verboden) worden zwangere vrouwen in mijn ogen een beetje misleidt. Veilig? Hoe weten ze dat dan? Door naar vrouwen in andere landen te kijken? Daar hebben ze toch geen officiele cijfers van.
    Plus dat je nog steeds geen idee hebt van eventuele lange termijn gevolgen.
     
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dit dus idd.

    @Samarinde: je moet tussen de 28 en 32 weken vaccineren dus je bent ruim op tijd. Nog te vroeg zelfs.
     
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Het is niet zo dat er nooit onderzoek gedaan is, zie ook hierboven. Dat je het geen prettig idee vind is een mening die persoonlijk is en die je zeker mag hebben, je bent vrij om de vaccinatie wel/niet te doen.

    Laat het wel duidelijk zijn dat de feiten zijn dat er wel onderzoek gedaan is (zie stuk tekst in mijn eerdere post). De effecten zijn ruim onderzocht. Tuurlijk staat iedereen vrij in wat ze daar mee doet, maar laten we feiten en mening/persoonlijk gevoel wel gescheiden houden.
     
    Suzy85 en manaolana vinden dit leuk.
  11. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Dit advies komt van de World Healh Organisation. Dus ja onder meer op basis van cijfers uit andere landen. En er is inderdaad onderzoek gedaan bij zwangeren. Ik zou dus niet weten waarom het advies niet betrouwbaar is, vind het in ieder geval absoluut geen misleiding. Maar uiteraard ieder zijn keus :).
     
    Do1981, Fuddey en Suzy85 vinden dit leuk.
  12. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    De ticker van TS telt af ipv op ;). Ze is dus nu ongeveer 30 wkn dus er zit wel enige haast achter.
     
  13. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    O ja ik zie het! Das verwarrend!
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een vriendin van me kreeg kinkhoest net voor de bevalling, haar kinderen ook; echt vre-se-lijk. De baby heeft er uiteindelijk mee in het ziekenhuis gelegen. Ik zou daarom geen seconde twijfelen over vaccineren.
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dan is zij dus als kind niet gevaccineerd? En haar kinderen ook niet?
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De antistoffen tegen kinkhoest verdwijnen maximaal tien jaar na de laatste vaccinatie.
     
  17. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dat klopt maar de ziekte verloopt dan wel veel milder. Net als wanneer er eerder een kinkhoest infectie is doorgemaakt door die persoon.
    Kinderen die volgens het programma zijn geënt zijn vanaf enige tijd na de derde vaccinatie beschermd, dus is gek dat de kinderen dan ziek zijn geworden toch?
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ook kinderen die gevaccineerd zijn, kunnen nog steeds een lichte vorm van kinkhoest doormaken.
     
  19. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ja dat ben ik met je eens. Maar ik denk dat @Fuddey meer bedoelde dat zij het zou doen omdat ze het dus van zo dichtbij heeft gezien wat het met een kleintje doet. Zo las ik de post in ieder geval.

    Overigens is de dalende vaccinatiegraad in Nederland voor mij ook een van de redenen om wel te kiezen voor vaccinatie tijdens de zwangerschap.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De oudere kinderen hadden het inderdaad mild, zijn gewoon volledig gevaccineerd. Moeder had het erger. Maar het ergste was dat besmetting van de baby dus niet voorlomen kon worden. Als zij in de zwangerschap was gevaccineerd (en de kinderen + partner ook), was er thuis niemand ziek geworden en dús de baby ook niet. Een pasgeboren baby heeft immers nog geen enkele vaccinatie gehad...
     

Deel Deze Pagina