Kleuter voor straf in groep 6

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tammie87, 17 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Natuurlijk zijn er genoeg betere oplossingen... maar in de praktijk zijn er helaas niet altijd mensen die ‘los’ lopen op een school. Ik heb zelf regelmatig voor dit dillemma gestaan: wat te doen met een kind dat even uit de situatie moet?

    Helaas moet ik op zo’n moment kiezen voor een ‘snelle’ oplossing, en kiezen voor mijn groep. Zodat de groep er niet onder lijdt. Ik heb hier vast ook foute keuzes gemaakt, daar ben ik eerlijk in. Terwijl ik een kind wegbreng kan er van alles in de groep gebeuren.

    Ik zeg niet dat de oplossing van deze juf de allerbeste is, maar misschien voor haar op dat moment de meest voor de hand liggende. Aangezien er een klas vol kinderen zit te wachten terwijl zij dit kind wegbrengt..
     
  2. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik vind het geen bijzondere situatie, het gebeurt hier vaker (van horen zeggen dan).

    Er is echt wel iets meer gebeurd dan je zoon anders had hij deze straf niet gehad... Ik zou niet in gesprek gaan, er is iets gebeurd op school en hij heeft iets gedaan, school vond dat niet ok en heeft straf gegeven.
    Jij had tegen hem moeten zeggen; wat hij gedaan heeft niet leuk was en dat hij de straf gehad heeft (dus 1 lijn met school) ipv nu op hoge poten naar juf te stappen.

    Wellicht kan je later eens aanhalen wat er aan de hand was.
     
    Wen86 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  3. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Beetje kort door de bocht. Je kunt niet door de school heen gaan wandelen op zoek naar iemand.
    Dus wij zouden iemand moeten aannemen voor kinderen die even een time out moeten hebben?
    En soms (in het geval van TS niet), moeten sommige dingen nou eenmaal zo en tsja wenselijk.
    Het gedrag van sommige leerlingen is ook niet wenselijk.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Zo raar vind ik die straf niet zonder meer informatie. Ik geloof niet dat alleen een brief verfrommelen zo'n actie vereist, het zal eerder " de druppel" zijn geweest. En als de juf dan beslist dat bij groep 6 op dat moment goed is: lekker doen

    Ts heb je de juf nog gesproken?
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  5. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Dat het gedrag van kinderen niet wenselijk is, is toch geen reden om je dan meer neer te leggen met een procedure of belied dat niet wenselijk is, beetje raar...:confused:. Je wilt toch juist dat kinderen leren zichzelf beter onder controle te krijgen. Dan moet je er ook goed mee omgaan.

    Als er op een school niet standaard een onderwijsassistent is die het kind even kan opvangen, vind ik inderdaad dat deze er zou moeten komen. Op onze school zijn altijd wel een paar administratieve dames (met onderwijservaring) en assistentes of de verpleegster aanwezig. Er is altijd wel iemand die even kan inspringen en dat vind ik niet meer dan normaal. Als er buiten de docenten om echt helemaal niet is, die dit soort taken kan uitvoeren, lijkt me dat niet handig...
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Kom je uit België, humptydumpty? In Nederland zijn de dingen die je noemt op vrijwel geen enkele (reguliere) school aanwezig of realiseerbaar... Dat kun je dan wel willen en nodig vinden, maar het gaat er gewoon niet gebeuren. Veel scholen zijn al blij als ze voor iedere groep een leerkracht hebben staan, laat staan dat er extra mensen beschikbaar zijn. Als je dat aan wilt pakken zul je het veel hogerop dan bij een individuele school moeten zoeken.
     
    Wen86 vindt dit leuk.
  7. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Tenzij hij bij niemand anders terecht kon, vindt ik de straf niet normaal. Als dat mij was overkomen op die leeftijd, had ik in m'n broek geplast. :eek: Erg intimiderend.
     
  8. Tammie87

    Tammie87 Fanatiek lid

    28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Ze staan altijd met zn tweeën op 16 kids. Ik vind het ook intimiderend voor een kleuter. Ongeacht wat hij heeft gedaan.

    Ik ben naar de juf gegaan en heb gevraagd waarom ze voor die straf hebben gekozen. Ze zei dat ze t idee hadden dat het andere maar even werkt dus zochten ze een andere straf. Hij had die brief verfrommeld maar was al veel bezig geweest die dag zei ze.
    Maar ze was wel met me eens dat het niet de bedoeling was dat de kinderen uit groep 6 tegen hem gaan praten. Ze gingen kijken voor een betere straf.

    Mijn zoon heeft fases waarin hij zich vervelend kan gedragen. Vooral naar andere kinderen toe. Ik heb gevraagd of ze willen bijhouden wanneer hij dit gedrag vertoont. Misschien is het beter om te kijken waar het gedrag vandaan komt of wat de triggers zijn. Hij moet natuurlijk wel gestraft worden, maar als t weinig helpt. Thuis heeft hij het niet echt. Soms als hij erg moe is of overprikkeld. Of op een hele drukke verjaardag kan hij het ook wel eens hebben. Lijkt wel als hij het dan niet goed kan handelen.

    De juf denkt dat hij prikkels opzoekt en hij niet bewust plaagt om te pesten of iets. Ik de kring kan hij vaak niet stil zitten maar weet vaak wel de antwoorden als ze iets vraagt. Binnenkort krijgen we een gedragsformulier die wij invullen en hun.

    Ik weet ook echt niet waarom hij op school die fases heeft...het is dus niet constant. Hij heeft ook gewoon veel vriendjrs en speelt met iedereen leuk.
     
  9. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Soms kun je gewoon even niet anders. Het hoeft toch geen standaard te zijn dat ze naar groep 6 gestuurd worden?
    Tuurlijk wil je dat, maar soms kan dat niet.

    En nee in Nederland is het een luxe als je onderwijsassistentes hebt.
    Wij hebben 1 iemand voor de administratie en die heeft het erg druk.
    Verpleegsters hebben wij niet. Misschien in SO/SBO, maar denk ik ook niet standaard 7 dagen in de week.

    Handig is iets anders, haalbaar? Nee
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.785
    113
    Goed dat je in gesprek bent gegaan zonder op je achterste poten te staan. Je stelde een hele goede vraag om te kijken wanneer hij de periodes heeft.

    Is de lesstof die hij krijgt nog wel passend of heeft hij meer last van bewegingsdrang en heeft hij meer aan een zitbal of wiebelkussen, een speeltje om te wriemelen
     

Deel Deze Pagina