Knop om, afvallen!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Fortunae, 4 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fortunae

    Fortunae Fanatiek lid

    6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hallo dames,

    Ik heb hulp nodig, en het echte leven is me iets te confronterend om daar heel open over mijn struggels te praten. Dus ik hoop hier op een topic, groepje waar ik steun kan vinden in mijn strijd naar beneden. En hopelijk ook steun kan bieden aan wie dan ook met hetzelfde probleem worstelt.

    Verhaal, ik was als kind super slank. Tot de pubertijd kwam. In de pubertijd was ik heel normaal van gewicht, mooi maatje 38. Niks aan het handje, maar ik vond mijn bovenbenen zo dik! Nooit mijn best gedaan om af te vallen, alleen maar om mijn benen niet te showen.
    Toen ik mijn man ontmoette (ik was 16) woog ik ergens rond de 70 kilo. Danste zo'n 20 uur per week en voelde me flink, maar zou nu jaloers zijn op mezelf toen.
    Maar goed, 16 een vriend met auto, de pil en beduidend minder dansen leidde binnen een paar jaar tot zo'n 85 kilo. Toen echt shocking. 2009 flink gaan sporten en hoppa, zo weer begin 70! Dit sporten en gezond eten ging top. Tot ik mijn afstudeerjaar in ging. Scriptie kostte veel moeite en school en stage en afstuderen maakte me moe. En niks is lekkerder dan snoepen als je moe bent. De weegschaal heeft in een afgelopen 8 jaar de weg omhoog weer hard gevonden. 3 kinderen later, te veel snoep later en weinig energie (want gebroken nachten) leidden er toe dat de weegschaal nu ruim 106! kilo aangeeft. Mijn bmi is nu 35! Het is echt te veel.
    En toch, toch sta ik stiekem in de kast doosjes smarties te eten. En eet ik de stukjes taart die de kinderen laten staan (oudste 2 dan he) rustig op wanneer ik de schaaltjes opruim.
    Ik beleef niet dat ik veel snoep, maar snoep wel veel. Voel me niet dik, maar schrik steeds als ik mezelf in een spiegel zie en al helemaal op foto's. Ik moet er iets aan doen, maar die knop is zo moelijk!

    Mijn eerste doel, bmi onder de 35, zodat ik iig niet meer obese klasse 2 ben.
    Tweede doel is onder de 100 komen.
    Mijn derde doel is niet meer obese zijn dus bmi onder de 30. En dat heb ik behaald als ik 90 weeg.
    Hoe en wat daarna zien we dan wel. Want ik heb pas een gezond gewicht bij 75 kilo en dat is meer dan 30 minder. Dus zover denken we nog niet.
    Daarbij geef ik borstvoeding, dus ik moet het op een verstandige manier doen.

    Wie helpt, steunt me?
    En wie doet er mee?

    Bedankt voor het lezen van mijn lange relaas! Knop! Hop! Ik hoop dat het op papier zetten je om heeft gezet, want het kost me zoveel moeite om niet de kast in te duiken om wat lekkers te snaaien!
     
  2. Rylie

    Rylie VIP lid

    14 jun 2010
    5.718
    466
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik doe met je mee. Ik ga ook zorgen dat ik de zwangerschapskilos weer kwijt ben. Zijn er toch 11. En het liefst ga ik dan nog even door tot de 70kg.

    Ik heb een maagverkleining gahaf en was afgevallen tot de 77 kg. Weeg er nu weer 88 en merk dat ik het door drukte in het gezin moeilijk vind om weer in min. Ritme te komen die ik had voor de zwangerschap.

    Ik ga volgende week wel nog een paar dagen weg en wil dan nog wel even genieten maar daarna echt weer mijn levenwijze veranderen. Gewoon weer 6x eten en gezondere tussendoortjes of zelfs overslaan waardoor ik naar foute dingen grijp.
    Dus op vakntie mag iknog wrl dat ijsje of lekkere ontbijtje mrt koolhydratrn.
    Daarna back to basics.
     
  3. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.004
    894
    113
  4. Pippa02

    Pippa02 Niet meer actief

    Ik herken je verhaal heel erg!

    Bij mij is het er in de loop der jaren op bij op "geslopen". En ook ik eet stiekem hier en daar dingen die ik zou moeten laten staan.

    Ik ben nu nog zwanger maar wil na de bevalling ook graag weer gaan afvallen. Ook verantwoord ivm borstvoeding.
    Ik doe nu tijdens m'n zwangerschap al wel steeds pogingen om op m'n eten te letten, maar het is en blijft moeilijk!

    Ik worstel en jojo al jaren. Diëtist ook geprobeerd maar de knop moet in mijzelf echt om! Wil het allemaal ook zo graag anders!

    Een groepje gelijk gestemden lijkt me prettig!
     
  5. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Een eetdagboek bijhouden op my fitnespall. Dan zie je meteen hoeveel calorieen een stukje taart bevat, en dat je daarnaast dus nog maar heel weinig mag eten. Mij heeft dit wel heel erg met mn neus op de feiten gedrukt.
    Boodschappenlijstjes maken en alleen kopen wat je opgeschreven hebt.
     
  6. Fortunae

    Fortunae Fanatiek lid

    6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Tof dat je mee doet Rylie. Geniet nog even van je vakantie! Hier wil ik geen radicale omslag, maar echt even niet meer snoepen. Zo zal ik dinsdag wel lekker uit eten gaan en volop sushi eten. Die dingen hou ik niet tegen. Het stiekeme dat moet weg en de tussendoor snoepjes. Dan kom ik denk ik al een heel eind.
    Dank je wel Marloes, ik zal eens lezen hoe het bij jullie gaat. Meerdere supportgroepjes kunnen nooit kwaad.
    Knap als het je nu al lukt gezond te blijven. Hoewel het nu erger is (de vermoeidheid denk ik) lukt het me in de zwangerschap ook niet denderend.
    Goede tip, al ga ik die nu nog even niet gebruiken. Ik moet voor nu af van het snaaien tussendoor. Dus een keer iets lekkers kan best maar geen hele pakken koek of zakken chips. Wanneer ik stagneer is dit een fijne om dan te bekijken.

    Net geluncht, trek is even weg maar mijn hoofd zeurt om iets lekkers! Lastig! Zo maar even iets totaal anders gaan doen. Dat helpt vast!
     
  7. Manque

    Manque Niet meer actief

    Je idee van 'iets lekkers' moet eigenlijk veranderen. Het kan ook een handvol rood fruit zijn of een paar dadels of een gekookt eitje of een handvol walnoten. Dingen die ook echt de trek verminderen zeg maar. Toch af en toe een koek pakken omdat je alleen maar wil minderen klinkt als een plan dat gedoemd is te mislukken omdat je dan nog steeds kieken in huis hebt en je jezelf af en toe nog zo'n suikerkick geeft.

    Verder is het helpend als je jezelf eraan went om dagelijks 3 liter water te drinken, verdeeld over de dag.

    En letten op de koolhydraten. Meer peulvruchten en eiwithoudende voeding kiezen bij de groente en juist het brood en de pasta en aardappelen achterwege laten.

    Ik hoop dat je iets hebt aan de tips hier en ik hoop dat het je lukt om de knop om te zetten! Eten is toch echt een verslaving waartegen je moet vechten he. En zoals bij iedere verslaving verzin je gaandeweg allerlei argumenten om toch iets anders te doen dan je jezelf voorgenomen hebt. Mijn belangrijkste tip: gebruik je gezonde verstand. Nee, je hoeft niet alsnog een koek te pakken wanneer je moe bent. Het doet je afzien van de dag ervoor ongedaan. En je hoeft niet per se taart te eten om gezellig te zijn.

    Het klinkt makkelijk allemaal, maar ik weet hoe lastig het is. Ik worstel al vanaf de puberteit met een eetstoornis en heb professionele begeleiding gehad. Nu al bijna een jaar stabiel :) succes!
     
  8. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Helemaal met Manque eens. Het is heel moeilijk, zeker omdat je overal (ongezond) eten tegen komt.
    Ik koop gewoon geen koek/snoep/chips meer. Alleen nog snoepjes voor mn oudste en gek genoeg kan ik daar wel afblijven. Maar als ik weet dat er een zak chips in de kast ligt dan blijf ik daar naar verlangen.
     
  9. Fortunae

    Fortunae Fanatiek lid

    6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Klopt mijn idee van eten moet veranderen. Water drink ik al volop, eigenlijk alleen maar. Bij uit eten en dergelijke vaak een cola zero en thuis soms ook.

    Koolhydraten is hier ook het probleem niet, eten afwisselend waarbij we de ene avond wel koolhydraten hebben, maar ook gerust dagen niet. Dan staan er vaak meerdere groentes op tafel. Mijn basis van eten is best gezond. Mijn probleem is dat ik daar bovenop zo'n 'honger' heb naar suikers en snaai werk. Daar zit mijn fout en wat ik zo lastig vind.

    Niet in huis halen is niet te doen, mijn man en kinderen lusten ook graag wat lekkers. En de snoepjes die dochter het lekkerste vindt, zijn ook mijn favorieten.

    Dus ja, liever snaaien met iets gezonds... Maar een keer wat 'lekkers' moet gewoon kunnen. Ik wil leren daar normaal mee om te gaan. Maar goed, het is misschien handiger om daar even mee te wachten tot ik mezelf wat beter onder controle heb.
     
  10. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik was altijd veel te zwaar. Maar ik ben de afgelopen 2 jaren nog eens 15 kilo aangekomen. De eerste zwangerschap was ik na afloop lichter en kreeg ik bijna niks door mijn keel. De tweede zwangerschap had ik vanaf het begin heeel veel trek. En veranderde mijn trek. Ik hield daarvoor niet van vettige dingen zoals frituur. Na heel veel pogingen de afgelopen jaren dacht ik van de week ik ga het anders aanpakken. Ik heb geschrapt: frituur (en chips), koekjes, frisdrank, chocolade. Maar ik krijg het tot nu toe al heel lang weer niet voor elkaar als ik alles dat slecht is schrap of er een hoeveelheid aan verbind. Dan schiet de schakel om en barst ik los :(. Nou begreep ik dat er onderzoek gedaan was en dat mensen meer gaan eten naarmate er meer variatie is. Dus mag ik van mijzelf alleen nog Maoam en ijs als zonde. Ik heb niet hiermee als doel om een helemaal net gewicht te bereiken. De laatste tijd begint mijn lichaam mij tegen te werken. Mijn eerste doel is dus om genoeg af te vallen tot de klachten weg zijn. Zonder echt mijn best te doen is mijn eetlust eindelijk een stuk geminderd. In de supermarkt krijg ik geen zin om van alles en nog wat te snaaien te halen. Ik heb geen neiging meer gehad om door te snoepen. Het gaat na een paar snoepjes vervelen. Ik verwacht geen wonderen. Maar ik ben nieuwsgierig of ik dit over een maand ga merken op de weegschaal. En of ik hiermee wel mijn mindset rustig aan de juiste kant op kan krijgen.
     
  11. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Nu geen tijd om uitgebreid te reageren, maar ik doe graag mee! Na de 2e zwangerschap ben ik echt niet meer blij met mijn lijf. 9 maanden op, 9 maanden af, maar die 9 maanden zijn inmiddels al weer een paar maanden verstreken en in plaats van dat ik afval kom ik de laatste tijd alleen maar aan...

    Qua BMI ben ik maar iets te zwaar, maar ideaal zou ik er toch wel 6 tot 10 kilo vanaf willen. Vandaag begonnen, dus dit clubje komt als geroepen!
     
  12. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Ik begin na volgend weekend.
    Ja deze week 2 feestjes en een etentje en daarom begin ik daarna.
    Ik wil 10 kilo kwijt. Schrok laatst enorm dat ik weer bijna 90(!) Kilo weeg. Ik wil potverdrie gewoon 80!
     
  13. Fortunae

    Fortunae Fanatiek lid

    6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Wat super goed! Die instelling. Ik heb als vak op de universiteit gezondheidspsychologie gehad en daarin zeiden ze dat je wilskracht moet vergelijken met een spier. En deze raakt dus ook uitgeput als je teveel vraagt. Dus voor de lange termijn is het dan beter dat je jezelf eens per week wel trakteert, zodat je daar naar toe kunt leven. Ik gok dat jouw theorie op hetzelfde gebaseerd is.
    Mijn probleem is dan wel dat ik mezelf op vrijdag alvast de snack van zaterdag geef en op zondag ook maar pak, want zaterdag niks gehad. En zo ben ik binnen no-time terug bij af.
     
  14. Fortunae

    Fortunae Fanatiek lid

    6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Micera en moeder en zoon, super tof dat jullie ook mee doen!

    Ben stiekem al trots dat de kindjes een bakje chips hadden en ik niet. Heb een paprika gegeten. Lekker, beter maar verslaving is niet gevoed, de zin in snaai is er dus nog steeds
     
    Micera vindt dit leuk.
  15. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Daar moet je even doorheen en dat is heel moeilijk. Je moet echt even afkicken. Probeer iig van het stiekem eten af te komen. Als je iets gaat snacken doe dat dan openbaar en niet stiekem. Ook victoria dr tip vind ik goed, kies 1 of 2 dingen waarmee je een keer mag zondigen en laat de rest voor wat het is.
    Succes! Heb je steun aan je man?
     
  16. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Vroeger ging ik er inderdaad vol in en moest ik mij er maar helemaal aan houden en als het dan een beetje mis ging zakte de motivatie rustig aan in mijn schoenen. Of uiteindelijk hongerde ik mijzelf uit met 5 uur sport op een dag erbij gewisseld met mij niet meer in kunnen houden. Een vol te houden manier vinden. Als ik ga aftellen tot de snack dan word het echt een ding en dan word het verlangen groter. Nu stel ik mij elke keer dat ik verdwaald in de keuken sta de vraag heb ik echt trek? Is dit echt wat ik wil? Is er niks anders dat gezonder is waarmee ik het kan vervangen. Proberen de handelingen bewust te doen in plaats van routinematig zonder erbij stil te staan.
     
  17. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Vind dit wel een goede quote
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hanna Mom vindt dit leuk.
  18. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43

    Goed zo! Ja die zin in snoep duurt inderdaad even...
    Het zijn ook de tijdstippen vaak. Mijn gevaarlijke moment is 16 uur en na het eten. Vooral na het eten moet ik koek of chocolade.
    Gelukkig moet mijn man ook flink afvallen, dus zijn we straks samen de pineut haha.

    Ik vind het ook super moeilijk... bij eerdere pogingen was ik heel extreem en at meteen helemaal geen suiker meer....en als ik het wel deed voelde ik mij meteen een loser. Mijn dieet was verknald.
    Ik wil het nu minder streng aanpakken.
    Ik mag 's avonds na het eten bij de thee gerust een speculaasje ofzo.
    Nu ben ik gewend aan een dikke mergpijp en daar wil ik vanaf. Ook als we chips eten gaat die zak leeg. Misselijkmakend vind ik dit.
    Dus op zaterdag een bakje chips moet kunnen, in plaats van drie keer per week een zak.
    Volgens mij kom ik met mijn nieuwe gedrag al een heel eind.
     
    Victoria30 vindt dit leuk.
  19. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.804
    386
    83
    Mocht iemand hulp willen van iemand die zelf ooit veertig kilo blijvend is afgevallen...zie mijn link.

    Wens jullie allemaal heel veel succes, ik weet hoe lastig het is
     
    Hopsatee, Theres, Jo85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. MamsieM

    MamsieM VIP lid

    22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Ik doe ook mee! Hier mag er ook 10 kilo af. Ook vooral snoepen tussendoor is het probleem...
     

Deel Deze Pagina