'Succes verzekerd' BV tips

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Aszz, 3 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Hallo dames,

    Momenteel ben ik zwanger van baby II en ik wil 1000% voor de BV gaan.
    Nathan, onze eerste, heb ik geen BV gegeven. Daar heb ik geen spijt van, het was toen de juiste keuze, maar ik vind het wel jammer dat ik nu niet weet hoe het is.

    Anywho, zijn er bepaalde dingen die je moet weten voordat je BV gaat geven.
    Ik heb nu het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes in huis.
    In februari ga ik een BV cursus starten en ik zuig al de informatie op die ik maar kan vinden.
    Maar, hebben jullie nog tips die je niet in de boeken tegenkomt.
    Zijn er bepaalde succes formule's voor het slagen van de BV? En waar kan ik nog meer informatie op doen?

    Alvast bedankt, en alle tips zijn welkom.
    Een goede voorbereiding lijkt mij het halve werk :)
     
  2. Dragonfly

    Dragonfly Niet meer actief

    Lactatie.info - Home

    verder zou ik het zo 123 niet weten.
    Ik geef nu ook borstvoeding en dat gaat super, maar ik heb me van te voren nergens in verdiept. Ik had zoiets van ik wil het proberen, lukt het niet, dan lukt het niet.
    Misschien wel een kleine tip: mocht het nou de eerste twee dagen niet gaan zoals je wilt, geef dan niet meteen op. Bij mij waren de eerste twee dagen het moeilijkst, daarna werd het steeds wat makkelijker.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Het enige wat ik kan zeggen is vooral doorzetten als je het graag wilt, maar het niet direct makkelijk gaat.

    Mijn eerste heb ik door omstandigheden ook geen bv gegeven, maar bij mijn dochtertje wilde ik het wel heel graag gaan doen. Het moest perse eigenlijk van mijzelf.

    Ook dit keer verliep het weer zeer problematisch ondanks mijn goede voorbereidingen dit keer. De eerste weken zat ik er regelmatig doorheen, maar ik ben nu zo blij dat ik heb doorgezet, want het is zo mooi!
     
  4. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als je een partner hebt, ervoor zorgen dat die je steunt.
    Goed naar je kind kijken en zijn/haar behoeften, en niet bang zijn om Lactatiekundige hulp in te schakelen als er beren op de weg zijn. Maar vooral, geniet van het feit dat je je kind mag en kan voeden, dat is het mooiste kado wat je jezelf en je kind kan geven.
     
  5. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Doorzetten is inderdaad een nummer 1 bij mij.

    Nu zit ik wel met 1 probleem ( nou ja.. probleem )
    Ik zit aan de anti depressiva ( Citalopram ) Dit mag ik volgens borstvoeding.com gebruiken en BV geven. Maar volgens mijn psych en gyn. dien ik 3 uur na gebruik van de medicatie een voeding af te kolven en weg te gooien. Maar ik zal dit met de lactatiekundige van het ziekenhuis gaan overleggen.

    @ Dragonfly, bedankt voor de link :)
     
  6. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Mijn partner staat altijd achter mij, gelukkig.
    Maar hij is wel wat makkelijker. Hij heeft zoiets, super dat we nu BV gaan geven maar niet ten koste van alles.
    En ik vermoed dat het de eerste paar dagen flink doorzetten zal zijn. Maar, hier ga ik het nog wel goed met hem over hebben ;)
     
  7. kikker2

    kikker2 Bekend lid

    8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Ik heb een paar persoonlijke tips:
    * Neem voldoende rust, (lijkt logisch, maar je bent heel druk)borstvoeding is hard werken
    * Zorg dat je goedzittende bh's hebt, met de borstvoeding had ik 2 maten groter dan aan het eind van de bevalling, en ik dacht ach ze krimpen wel weer, als het eenmaal goed op gang is, met borstontsteking(en) tot gevolg.
    * Drink en eet voldoende!
    *Bedenk dat het echt wel doorzetten is, zeker in het begin is het hard werken, maar bedenk, het is wel de moeite waard, het is net als met autorijden, je moet het leren, geef het de tijd!
    *Volg je gevoel!
    Ik zal bedenken of ik nog meer tips heb!
     
  8. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Hmm… eens kijken welke tips ik op dit moment uit m’n mouw kan schudden.

    * Verzamel vooraf zoveel mogelijk informatie (maar dat doe je al :D )
    * Besef héél goed dat BV niet altijd vanzelf gaat. Als je gelukt hebt wel, maar vaak duurt het een hele tijd voor BV echt vlot gaat. En dan hebben we het niet over twee weken, maar wel over zes of acht. Als je dat in je achterhoofd houdt, is het makkelijker om je er tijdens een eventuele eerste moeilijke periode doorheen te slaan.
    * Als je écht denkt dat er iets mis is (te veel melk, te weinig melk, pijn bij het voeden, … ) of je voelt je onzeker, bel een goede lactatiekundige (IBCLC). Soms is het gewoon fijn als er iemand meekijkt. De meeste zorgverzekeraars vergoeden één consult. Ik heb er zelf heel wat aan gehad. Consultatiebureaus en huisartsen zijn helaas niet altijd goed geïnformeerd, dus daar zou ik niet te snel advies vragen (je kan geluk hebben, maar ik zou het risico niet nemen).
    * de website van Stefan Kleintjes is ook een hele goede bron van informatie: http://www.borstvoeding.com
    * Voed op verzoek (dat staat vast ook in je boek). Er is géén minimumtijd tussen voedingen met BV. Er zullen dagen zijn dat het lijkt alsof je de hele dag niets anders doet dan je kindje voeden. Dat is perfect normaal. Het slechtste wat je op zo’n dagen kan doen is bijvoeden met KV, want je baby drinkt juist zoveel omdat hij de productie wil opkrikken. (Maar goed, dat staat ook allemaal in je boek).
    * Sluit je af voor negatieve commentaren uit je omgeving. (Het is zo’n gedoe, moet hij nu alwéér eten, enz. ).
    * Je hebt al een kindje rondlopen, dus misschien is een draagdoek ook wel handig (een geweven of rekbare doek, geen draagzak): dan kan je je baby bij je houden en (met een beetje oefening) voeden terwijl hij lekker in de doek zit.

    Meer kan ik even niet bedenken :D Wil je wel alvast héél veel succes wensen!
     
  9. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Bedankt dames!
    Wat vinden jullie fijne voedings bh's?

    En een draagdoek is zeker een idee, was ook al wat aan het rondkijken.
    Maar krijg je er een 'hoe knoop ik mijn kind het best aan mij vast' handleiding bij? Ziet er nog wel eens ingewikkeld uit hahahaha.
    En het is dan zomer, wordt dat niet te warm?

    Nu heb ik veel gelezen dat aanleggen erg belangrijk is. Maar nu wil ik ( mits het mogelijk is natuurlijk ) de baby zelf zijn weg laten zoeken net na de bevalling.
    Moet je dan niet helpen met aanleggen? Dus zo * hop * met het gezichtje naar de tepel etc. ?
     
  10. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
  11. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    :D Bij de draagdoeken die ik heb zat een handleiding, bij één merk zelfs een hele dvd. Dus komt vast goed. Op het forum hier is ook een club Draagdoekmama's, dus misschien kan je daar ook even gaan kijken? In de zomer valt het reuze mee. Natuurlijk niet met een dikke wollen doek, maar je hebt ook dun katoen, linnen, ... En je kleedt je kindje natuurlijk niet dik aan als ie in de doek gaat.

    Maar goed, dit is allemaal beetje off topic ;)

    EDIT: Oh, daar is Jingels me voor met een boel handige links :D
     
  12. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Als je in het ziekenhuis gaat bevallen vraag dan hoe ze daar om gaan met bv. Doen ze aan roomingin ? En ook 's nachts ? Zo niet brengen ze het kindje dan 's nacht sbij je ? Als ze bijvoeden hoe doen ze dat dan ? Met flesje of op een borstvoedingsvriendelijke manier. Zijn ze borstvoedingsgecertificeerd ?
    Als de antwoorden niet bvvriendelijk zijn kun je dan beslissen om in een ander zh te bevallen ?
    Een wiegenkaart aan de wieg is ook een goede idee. Voorbeeld: http://www.vruchtbaarheid.org/fileadmin/nsoo/pdf/bv_brief_ziekenhuis.pdf
    En natuurlijk tevoren aangeven dat je bv gaat geven en daar goede begeleiding bij wilt.

    Ook met de kraamzorg kun je natuurlijk rekening houden met de borstvoeding. Zoek een kraamzorg die bvgecertificeerd is. Voor meer info kijk op www.zorgvoorborstvoeding.nl

    Algemene tips om problemen te voorkomen:
    Goed en regelmatig aanleggen voorkomt veel problemen.
    Goede hygiene dus handen wassen voor het voeden en regelmatig je zoogcompressen verwisselen.
    Een goed passende bh.
    Op tijd hulp inschakelen mocht het niet goed gaan. Je kunt inforamtie vragen bij de VBN of LLL, of je kunt een lactatiekundige IBCLC inschakelen. Je vind ze allemaal op www.borstvoeding.nl

    Doorzettingsvermogen en een partner die steunt is ook heel belangrijk.
     
  13. Freesia

    Freesia Fanatiek lid

    5 jul 2007
    4.101
    0
    36
    Filiaalleidster Drogisterij
    Kloosterzande
    Supertips zijn hier al voorbij gekomen, echt top!

    Wat mij vooral erg heeft geholpen is het feit dat ik van te voren heel goed wist dat het bikkelen kon worden. Ik had 6 weken ellende ingecalculeerd ;)
    Als je goed voorbereid bent (en dat ben je, anders open je geen topic :)), je een partner en familie hebt die je steunen, je doorzettingsvermogen en geduld hebt en je je kind het allermooiste wilt geven (en je zelf!), dan gaat het zeker lukken!
     
  14. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Bedankt dames!!
    Het ziekenhuis is het Antonius ziekenhuis in Sneek, deze is onlangs gecertificeerd. Intern zit er ook een lactatiekundige en het protocol is om de baby zo veel mogelijk bij mama te laten. Mits dit medisch gezien verantwoord is natuurlijk. Kraamzorg hetzelfde verhaal. Daar heb ik al op gelet.

    Ik ga weer op bed ( moeeeeeeeeeeeeeee ) maar lees morgen even bij.
     
  15. sunnybaby

    sunnybaby Bekend lid

    19 jan 2009
    599
    0
    0
    Koop een paar voedingshemdjes, bv van H&M. Die zijn ideaal tijdens de stuwingsdagen, omdat ze soepeler zitten dan een bh. En ik gebruik ze nu ook nog heel veel, want je buik is niet bloot als je je lekker warme trui omhoogschuift bij het voeden.
     
  16. Bernie

    Bernie Actief lid

    11 feb 2009
    250
    11
    18
    Bij mij gingen de eerste dagen super, baby was na 1 dag al weer op haar geboortegewicht. De moeilijkste periode kwam pas tussen twee en 12 weken, toen ze enorm veel last van krampjes had. De borstvoeding was toen echt een gevecht. Ik ben heel blij dat ik heb doorgezet en nu al bijna 6 maanden borstvoeding geef. De laatste maanden zijn zo gemakkelijk geweest! (vannacht helaas niet, zie mijn andere post)
    Persoonlijk gebruik ik Hema bv BHs en daarover een Hema katoenen stretch hemdje. De eerste weken had ik zoveel melk dat echt het hele huis onder de druppels lag. Dit gaat echt over. Haal in ieder geval voldoende 'breast pads' in huis (ik vond die van Hema stukken fijner dan van kruidvat). Alle bv boeken zeggen ook altijd dat 'bv geen pijn mag doen', maar geloof me, het eerste zuigen doet echt wel een paar weken pijn. Na een tijdje merk je opeens dat je tepels aan de 'nieuwe' behandeling gewend zijn. Succes!
     
  17. Freesia

    Freesia Fanatiek lid

    5 jul 2007
    4.101
    0
    36
    Filiaalleidster Drogisterij
    Kloosterzande
    Oeh ja de pijn ;)
    Ik heb heel gevoelige tepels en heb daar ookveel lsrt van gehad. Had niks met aanleggen, spruw of kloven te maken. Zat echt binnen in mijn tepel. Je tepels wennen er wel aan.
    En toen ik fulltime ging kolven kreeg ik het weer, andere belasting van je weefsel ofzo.
     
  18. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik heb helemaal geen gevoelige tepels. Eigelijk zit er vrij weinig gevoel in... :(
    Maar ik ben berekend op een niet zo prettig gevoel.
    Zal eens bij de Hema gaan kijken voor voedings bh's.
     
  19. Sannaa

    Sannaa Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Wat goed dat je dit topic geopend hebt!! Ik had me totaal niet voorbereid en het ging goed. Ik wil je nog een ding aanraden, want de rest is allemaal al gezegd. Probeer niet te stressen als het zover is, want dat zal averechts werken. Probeer er ontspannen mee om te gaan, want als BV moet, dan lukt t niet.
    Heel veel succes en geniet ervan als het zover is.
     
  20. MamaJess

    MamaJess Niet meer actief

    Super dat je zo gemotiveerd bent en je er zo in verdiept.

    Wat ik ga zeggen is al voorbij gekomen, maar toch:

    Wat hier al gezegd werd; reken erop dat het eerst even bikkelen is. Ik had het naieve idee dat het vanaf dag 1 gewoon genieten zou zijn (de bv), maar dat viel me toen erg tegen. Tot een week of 6 heeft het aanleggen toch echt wel pijn gedaan. Als ze eenmaal dronk niet meer hoor. Maar niemand had me gewaarschuwd dat het pijn kan doen, dus ik had echt zoiets van: hoe kan dit nou? Nu is het een eitje, maar dat heeft dus eventjes geduurt.

    De voedingsbeha's die ik had gekocht tijdens de zwangerschap bleken te klein te zijn, dus koop er niet teveel. Kans is aanwezig dat je toch nog grotere moet kopen. Ik vind de beha's van het merk Anita erg prettig. Hema is voor mij te klein (ik heb nu 75F ipv 75D).

    Wat ik ook al hoorde: voedingstops! Een uitkomst, echt waar! H&M heeft erg prettige hempjes (ook lekker om in te slapen, makkelijk met nachtvoedingen) en mama-licious heeft een lijn "feed me" die zowel tijdens de zwangerschap als tijdens de bv-periode te dragen zijn.

    Veel drinken en eten. Zorg ervoor dat je altijd een flesje water op je nachtkastje hebt staan. En eet minimaal 6 a 7 sneetjes brood, zeker in het begin. Het kost je aardig wat energie, bv geven, dus je moet goed voor jezelf zorgen. Veel fruit enzo.

    Ik hoop dat het allemaal zal gaan zoals je wilt, aan je voorbereiding zal het niet liggen ;)
     

Deel Deze Pagina