Konijn in huiskamer

Discussie in 'De lounge' gestart door lovelyme, 25 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelyme

    lovelyme Fanatiek lid

    12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Wij zitten er over aan het denken om een dwergkonijntje te nemen.
    Ik wil een buitenhok en elke dag naar het konijn toe en eruit halen en mee naar binnen nemen.
    Nou wil mijn man een hok binnen, lijkt hem leuker voor ons zoontje.
    En ook dat het in de winter te koud is als het vriest voor zo'n beestje.
    Maar is er iemand die een konijn binnen heeft?
    Ik ben namelijk bang dat je het echt heel erg gaat ruiken.
     
  2. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Wij hadden "vroeger" (bij m'n ouders thuis) ook een konijntje binnen. En hier stonk het echt niet, elke week zn hok verschonen en zorgen als z'n hok wat smeriger is dan normaal, ff schoonmaken!

    En idd in de winter haal je h'm sowieso al naar binnen!

    Succes, wanneer gaan jullie het beestje aanschaffen ?
     
  3. lovelyme

    lovelyme Fanatiek lid

    12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    En weet je nog wat je dan op de bodem hebt liggen?
    Denk dat dat misschien ook nog wel uitmaakt.
    Denk tussen nu en een maand ongeveer.
    Heb een hele lieve gezien in de dierenwinkel. Waren heel erg tam al.. maar ga zeker nog even navragen of het echt een dwergkonijn is. Wil niet zo'n groot konijn.
     
  4. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Hier 2 konijnen binnen...

    Ze hebben hier geen bodembedekking (dit schoven ze steeds aan de kant) en alleen een wctje. Deze maken we iedere dag schoon en als het vaker nodig is doen we dit nog vaker. Hierdoor geen stank in huis. Het enige is dat je vaker moet stofzuigen vanwege de haren maar dat is niet erg.

    De gezelligheid die je hebt van huiskonijnen is echt ongelooflijk! Ik kan bijvoorbeeld niet binnenkomen zonder iets tegen mijn beestjes te zeggen... als ik dat niet doe 'breken ze heel de tent af' net zo lang tot ik hoi gezegd heb of ze een knuffel gegeven heb.
    Omdat ze binnen staan ken ik ze ook door en door waardoor je gelijk in de gaten hebt als er iets niet helemaal lekker gaat!

    Ik heb nog wel een tip... neem er 2...(ex-ram en voedster!) de liefde die je van 2 konijntjes krijgt is vele malen groter en voor het beestje is het ook vele malen gezelliger!!!
     
  5. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Dierenwinkelkonijnen zijn over het algemeen 2 kg als ze volwassen zijn!
    Kijk eens in het asiel... daar zitten hele lieve beestjes die een huisje verdienen en daar krijg je oprecht advies en geen verkooppraatje!
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou het niet doen...
    Mijn schoonouders en schoonzusje hebben beide konijnen in de woonkamer (of gehad). En je ruikt het echt wel.. Het stinkt niet, maar een echt fris vind ik het ook niet ruiken..

    Mijn neefje is ook niet echt zacht met die konijntjes. Hij doet echt zijn best wel, maar toch komt er af en toe een vinger in een oogje, of houdt hij het oortje te stevig vast.. Het kind heeft wel lol, maar het konijntje weigert daar nog uit het hok te komen, sinds mijn neefje is gaan lopen..
     
  7. Kerszje

    Kerszje Niet meer actief

    Hier een konijn in de huiskamer.
    We hebben zo'n hoektoilet in de kooi staan. Daar plast ze in, verder nergens. Ook poept ze veel in het hoektoilet, maar ook wel her en der in de kooi. De keuteltjes stinken niet zo, plas wel! Ben daarom blij dat ze dat in het hoektoilet doet, dat is zo schoongemaakt.
    Ook loopt ze af en toe wel los door het huis (wel onder toezicht), ze gaat dan weer terug naar haar kooi voor haar behoefte.
    In huis is ze ook niet zo alleen, ze krijgt vaker aandacht dan wanneer ze buiten zou staan.
    Voor buiten hebben we een ren, daar gaat ze in als het mooi weer is en we thuis zijn.

    Ik vind een konijn in huis niet stinken. Ik vraag vriendinnen of mijn ouders wel eens of ze het hier vinden ruiken naar kat/konijn, maar iedereen die hier komt vindt van niet, gelukkig!
     
  8. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Een echt dwergkonijn herken je aan de kleine oortjes. Heeft een konijn grote oren, wordt hij ook groot (ook al zeggen ze bij de dierenwinkel dat het een dwergkonijn is).
    Echte dwergkonijnen hebben echter wel een vrij fel karakter, wat dat betreft kun je beter een wat groter konijn nemen.
    En inderdaad 2 nemen. Konijnen zijn sociale dieren en een mens kan nooit een soortgenootje vervangen.
    In huis houden kan prima als je de kooi regelmatig verschoont, dat is ook een stuk gezelliger als in een hokje buiten.
     
  9. anniek

    anniek VIP lid

    5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    lees je aub goed in!
    Het zijn sociale beestjes en 1 konijn is zielig, neem er 2!

    Hier zitten Lola en Baloe buiten en hebben een ren voor hun toch al niet kleine kooi!

    Binnen kan prima, tis maar net wat je vindt stinken.
    Maar als het winter is kun je je buitenkonijntje beter niet teveel binnenhalen, dat tempratuursverschil is te groot.

    suc6
     
  10. MissyZuilen

    MissyZuilen VIP lid

    14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Wij hebben nu sinds december een Nederlandse Hangoor Dwerg binnen staan. Wij hebben haar zindelijk gemaakt, dat wil zeggen.. we hebben haar geleerd te poepen en te plassen in zo'n hoektoilet. Dat scheelt echt enorm.. En verder maken wij haar hok 1 x in de week schoon en het toiletje 2 x in de week.
    Wij hebben beukensnippers als bodembedekking en in het toiletje hebben wij kattenbakkorrels geperst van hout, dus geen grit.

    We gaan aankomend weekend verhuizen naar een huis met een tuin en daar krijgt zij wel een buitenhok.
     
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja als je de kattenkorrels hout neemt ruikt het niet.
    Dat is echt super fijn spul.
     
  12. justme66

    justme66 Fanatiek lid

    22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier ook een binnenkonijn, ik heb houten kattebak korrels in de bak en dat gaat prima! een konijn is van nature zindelijk mits je de bak vaak genoeg schoon maakt (1x per week is genoeg hoor) anders zoekt hij een ander plekje. en het is niet zielig om 1 konijn te nemen hoor ,das onzin. zo sociaal zijn ze namelijk niet, als je 2 mannetjes of vrouwtjes neemt komt er bijna altijd gedonder van. alleen een mannetje en vrouwtje samen gaat goed (wel castreren/steriliseren......)
     
  13. LittleMonsters

    LittleMonsters Niet meer actief

    binnen buiten binnen buiten... verschil in temperatuur constant is niet best hoor.

    koud in de winter??? neehoor als je ze vanaf nu buiten doet dan bouwen ze een mooie vacht op en kunnen ze gewoon lekker buiten blijven ( of het moet ijstijd worden ;))

    een konijn helemaal alleen zielig??: ik vind van niet. en heb een vrouwtje hier die moet gewoon weg niets van andere konijnen weten. ik heb echt alles al geprobeert maar ze zit veel liever in haar eentje. ik merk zeker niet dat ze eenzaam of wat dan ook is. ze krijgt genoeg aandacht.

    ik had tot zaterdag 2 konijnen binnen. ik wou ze naar buiten. je ruikt het gewoon(ik maak ze 2 keer in de week schoon). stof van hooi zaagsel en stro. vliegen... brrrr ik werdt er gek van. ik heb vrijdag een mooi groot hok op de kop weten te tikken zaterdag op gehaald en nu zitten ze heerlijk buiten... genieten dat ze doen.. van het zonnetje van de nieuwe dingen.

    zou je goed inlezen en niet denken oh leuk konijntje omdat het goedkoop is.. wij hebben namelijk een konijn dat om de zoveel tijd zijn kiezen moet laten knippen helaas laat ze het niet toe zonder narcose a 100 euro per keer. we hebben nu ander voer ipv bix. sience selective heet het je betaald er meer voor maar sins wij het gebruiken hoeven wij niet meer om de maand kiezen te knippen.
    ondetussen heeft het konijntjes zon 1500 euro gekost... mensen verklaren me voor gek.. maar dat geeft niet ben ik ook dus wat dat betreft hebben ze gelijk.

    veel plezier met je nijntje
     
  14. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Konijn binnen kan wel. Tja, je ruikt het wel, maar als je er altijd in zit ruik je t natuurlijk niet ;)

    Een konijn buiten kan tot ongeveer -10, dus dat hoeft echt geen groot probleem te zijn. Je kunt een binnenkonijn niet zomaar in de vrieskou zetten, maar als t vanaf nu buiten zit, is dat van de winter echt geen probleem. Zeker als t hok ook een nachtgedeelte heeft.

    Nog leuker is het als het konijn idd een vriendje heeft (gecastreerd mannetje+vrouwtje of 2 vrouwtjes gaat meestal goed) én als ze een ren hebben, waar ze altijd in kunnen wandelen.

    Mijn konijnen liepen altijd vrij in de achtertuin. Een kwam zelfs altijd door het kattenluik naar binnen om een worteltje te scoren en even te knuffelen ;)
     
  15. This is me

    This is me Fanatiek lid

    15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    En ook hier een binnen konijn.
    Wij hebben hem inmiddels als ruim 5 jaar.
    Regelmatig de kooi schoonmaken en idd kattenkorrels in de wc leggen scheelt een hele hoop qua geur.
    Ons konijn wilt absoluut niks in zijn kooi als bodem bedeking.
    Doen wij dit wel dan plast hij erover heen en schuift het aan de kant.
    Dus kijk goed na je konijn,hun laten het heel goed weten wat ze willen.
    Met de kleine gaat het idd wat lomper aan toe.
    Maar als ons zoontje os konijn weer eens te pakken heeft dan spreek ik ons zoontje hier direct op aan en krijgt ons konijn een snoepje.
    Ook loopt ons konijn altijd los.
    Wij hebben alle kabels weg gewerkt en voor de rest is hij hartstikke zindelijk.
    Als hij wilt eten drinken of zijn behoefte moet doen gaat hij na zijn kooi.
    Voor de rest ligt hij graag onder de eet tafel.
    Als het mooi weer is dan gaat de buiten deur open zodat hij zelf na binnen en na buiten kan.
    Ben het niet eens met de opmerking "1 konijn is zielig".
    Ons konijn is hartstikke vrolijk en ziet er totaal niet zielig uit maar juist tevreden.
    Mijn mening is (net als 1 kind hebben) het ligt er aan hoe je ermee om gaat.
    Ben je haast altijd weg,ja dan kan het zielig zijn.
    (maar elk konijn is anders )
    Ben je haast altijd thuis en het beestje krijgt hierdoor genoeg aandacht dan is er echt niks aan de hand.

    Oja en ons konijn heeft ook een knuffel.
    Daar doet hij andere behoefte mee ;)
    Dus hier gelukkig geen gesproei :D
     
  16. JongeMama22

    JongeMama22 Niet meer actief

    Ik en mijn vriend hebben ook een dwergkonijn die buiten staat. Hij blijft ook buiten als het vriest en dat gaat prima. Hij krijgt in de winter een hele dikke vacht, dus hij heeft nergens last van. Maar als jij een konijn in een buitenhok wilt. Kan je hem beter niet elke dag naar binnen halen. Want dan went de konijn niet aan de buitentemperatuur en kan hij in de winter als het vriest ook niet naar buiten. Als je hem elke dag naar binnen wilt halen, kan je de konijn beter helemaal binnen houden en in de zomer af en toe naar buiten doen.
     
  17. LittleMonsters

    LittleMonsters Niet meer actief

    Ik persoonlijk schaamde me voor Mensen die op visite kwamen of iets kwame n ophalen etc etc
     
  18. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Houten kattenbakkorrels zijn idd goed! Veel handiger schoonmaken ook (zaagsel plakt vast en krijg je zo moeilijk opgeveegd). Maar let wel op dat het dus van hout (samengeperst zaagsel) is, want als ze normale kattenbakkorrels opeten is dat heel slecht!!
     
  19. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Tja, dat kan.
    Wij hebben nu katten en dat ruik je natuurlijk ook. Zo ook met honden..
     
  20. LittleMonsters

    LittleMonsters Niet meer actief

    Dat is waar hoor. Ikzelf had het nooit door totdat we bij vrienden kwamen die een cavia hadden ik rook hem ik dacht jeetje wat een stank.. Ik belde mijn moeder op en vroeg haar ruik je mijn konijnen.. Na aandringen zei ze dat dat ze dat wel deed:(
    Hmmmm dat was wel balen..
     

Deel Deze Pagina