Koortslip?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door kleinepien, 27 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Sinds eind vorige week zijn we hier in huis allemaal 'blegh'. Een snottertje hier, keelpijntje daar, dochter een loopneus en vriend en ik hoesten wat af. Algeheel even niet zo fit dus.
    Maar nu heb ik sinds zaterdag een trekkerig plekje op mijn bovenlip. Het ene moment voelt het qua oppervlakte alsof ik een droge lip heb, en het andere moment is het gewoon soepel. Je ziet nog steeds niks aan de lip, maar ik voel dus wel iets, specifiek op 1 plek.
    Ik kan me niet herinneren dat ik ooit echt een koortslip heb gehad, dus ik heb geen idee hoe dat voelt.
    In mn puberjaren wel ooit eens een tintelend plekje op mn lip gehad, zovirax op gesmeerd en daarna niks meer van gemerkt. Maar of dat nou een koortslip was?

    Ik heb nog nooit echt een blaar oid op mijn lip gehad die uiteindelijk knapte en een korst werd. (Dat is het gemiddelde verloop, leert Google mij)
    Als dit een koortslip gaat worden, heeft iemand enig idee hoe lang dat dan gaat duren, qua besmettingsrisico?
    Gezien mijn medische geschiedenis, kan het zijn dat de bevalling niet zo lang meer op zich laat wachten. En je zult natuurlijk net zien...... :rolleyes:

    Ik smeer nu maar preventief koortslipcreme op het trekkerige plekje. Tandpasta ook geprobeerd, maar daar werd het gevoel alleen maar vervelender van (en ik lik het er af:|).

    Dus: hoe herken ik nou een koortslip en hoe lang zit ik daar gemiddeld volgens jullie ervaring mee opgescheept?
     
  2. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Hier nooit een 'echte' koortslip gehad, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.
    Wel heb ik af en toe een tintelend plekje op m'n lip dat in de loop van de dag wat dikker gaat aanvoelen. De 'zwelling' neemt altijd een dag later al af en dan merk ik er ook niets meer van.
    Geen idee of het hetzelfde is, maar in ieder geval een positief bericht :)
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  3. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.611
    790
    113
    Ik heb al vanaf mijn 18de koorstlippen.
    Voelt eerst aan als een tinteling en dan worden het een blaasje wat uiteindelijk kapot gaat. Blijft gedurende dat de koortslip gevoelig. Bij mij zit het meestal een week voordat het weg is. Mocht je gaan bevallen wel even melden. Krijg je een mondcapje in het ziekenhuis
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  4. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Hier trekt en tintelt het dus al sinds zaterdag. Als ik het plekje aanraak met mijn tong, voel ik een ruw, droog plekje. Maar er is nog steeds niks te zien. Niet rood, niet gezwollen en geen blaasje. -_-
    Ik begin het best wel irritant te vinden. Zet door, word een koortslip en ga weg, of ga gewoon weg. :confused:
     
  5. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Klinkt meer als gewoon een geïrriteerde huid. Een koortslip blijft niet zo lang een trekkerig plekje. Bovendien, als je nooit eerder een koortslip hebt gehad (en dus nog geen afweer) merk je dat wel, vaak loopt het dan volledig uit de hand.
    Ik denk dus wat anders als een koortslip.

    Overigens, zolang er geen blaasje is is er ook geen besmettingsgevaar dus voor de baby zal dit geen kwaad kunnen straks.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  6. Suzie01

    Suzie01 Niet meer actief

    Eenmaal besmet met het koortslip virus kom je er niet meer vanaf, zakt je weerstand dan is een koortslip weer snel actief.

    Pijn, prikkeling, tintelend gevoel is de aankondiging van de koortslip veel smeren met koortslip crème gewoon de goedkoopste kiezen bestanddeel is bij allemaal hetzelfde kan zorgen dat hij niet doorzet.
    zet hij door word het een vochtblaasje dan moet je uitkijken, gaat die kapot goed deppen en met een wattenstaafje crème erop smeren gaat wel bijten. Daarna word het een korstje en die valt er vanzelf af.
     

Deel Deze Pagina