Kraamverlof vader, bevalling in het weekend

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Scooter84, 14 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scooter84

    Scooter84 Niet meer actief

    Dag allen
    Ik vroeg me wat af...wettelijk gezien (voor NL) heeft de vader 2 dagen kraamverlof. Zo kan ik het in ieder geval overal vinden, ook op de site van de rijksoverheid. Op de dag van de bevalling, en de man is aan het werk, mag hij calamiteitenverlof opnemen zover ik begrijp.

    Nu mijn vraag...hoe zit het als je in het weekend bevalt...heb je daarna dan nog steeds die 2 dagen of gaat er dan 1 dag vanaf? Zijn er dames die weten hoe dag precies zit of er ervaring mee hebben?
     
  2. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Hij heeft dan nog steeds 2 dagen kraamverlof. Het calamiteitenverlof is een extra dag als je op een werkdag bevalt.
     
  3. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Yes dit
     
  4. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Weinig eigenlijk, hè.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben op een zondag bevallen, 30 december. Mijn man had 31 december een verplichte vrije dag, 1 januari was iedereen vrij, 2 en 3 januari kraamverlof en de vrijdag heeft hij vrij genomen :)
     
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Kan echt belachelijk.
    Je mag sinds kort geloof ik wel 5 dagen onbetaald verlof opnemen.
     
    Jenneke1980 vindt dit leuk.
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook maar brak weinig! Zelfs mét onbetaald verlof erbij gerekend.
    Gelukkig wonen wij in Zweden en krijgt mijn man behalve de dag van de bevalling nog 10 werkdagen die mogen worden opgenomen zoals je wilt in de eerste maand.
    Daarna hebben we ongeveer 1.5 jr betaald verlof dat je kunt verdelen (of samen vrij, maar ééntje is dan onbetaald), maar ook daarvan kunnen we 30 dagen tegelijk betaald vrij zijn. We gaan dus de eerste 8 weken (!) samen thuis blijven. <3 Of als het goed gaat 16 weken halftijds, ofzo. Maar ik vind 't zooo spannend: ik denk dat als ik mag kiezen ik hem thuis wil hebben
    Ik vind jullie allemaal maar stoer!! Zo bij de eerste vind ik het zelfs met z'n tweetjes nog spannend! :)
     
    Buko vindt dit leuk.
  8. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Wauw dat klinkt fantastisch! Wie betaald daarvoor? Mijn man heeft redelijk wat personeel en die zou hier niet blij van worden. Maar als papa zou het heerlijk zijn!
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Na de eerste weken ben je al gewend aan je baby, en ik zou dan zoiets hebben van, waarom allebei thuisblijven, ik red me wel ;). Heel gezellig hoor maar ik zou dan liever voor halve dagen kiezen.
     
  10. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Het is hier zo vanzelfsprekend dat er meestal wel een vervanging of andere oplossing is. De kosten liggen niet bij de werkgever maar de overheid - het wordt dus bekostigt door de belastingbetaler. Dat maakt ook dat de werkgever tijdelijk iemand anders kan inzetten. Of afhankelijk van de sector gewoon "meer personeel" aanneemt omdat er altijd wel iemand wegvalt.
    Iedereen denkt dan ook altijd dat Zweden mega duur is.. maar de belastingschalen zijn eigenlijk vergelijkbaar met NL. Alleen we betalen geen zorgverzekering of zorg, geen bizarre bedragen voor kinderopvang, school of studie. ;)
     
  11. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Haha! Dat is misschien ook vrij snel zo. We kunnen ook volledig kiezen hoe we 't willen. Het verlof is per 1/8 werkdag op te nemen: voor de meeste dus per uur. Misschien valt 't straks wel mee en gaan we over op halve dagen of bepaalde dagen per week samen vrij. Nu kan ik me dat nog niet voorstellen, stresskip als ik momenteel ben (hormonen!).
     
  12. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    ik had begrepen van een stel wat daar heeft gewoond dat er veel mensen dan wel weer fulltime werken en niet parttime? Dan heb ik liever mijn parttime job met 2 dagen tot ze naar school gaan met 4 dan 1.5 jaar betaald verlof en daarna weer volle bak werken.
    Voor mensen die hier sowieso fulltime werken gaat dat dan alleen niet op.
     
  13. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Hoeveel je werkt is natuurlijk ieders keuze. Tot de jongste 8jr is mag parttime niet worden afgekeurd. Van mijn collegas werkt niemand met kinderen meer dan 75% en de meeste zelfs 50%. Zelf ben ik van plan om een heel jaar thuis te blijven en daarna 50% te gaan werken :)
     
  14. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Ah oke, dan is het natuurlijk wel fijn :)
     
  15. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Toch eens over nadenken dan, emigreren naar Zweden! :D
     
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik zou nooit meer anders willen! Maar alles heeft natuurlijk voor en nadelen. Nadeel: opa en oma wonen ver weg straks.
    Verder heb ik nog geen nadelen gevonden ;) maar wat niet is, kan nog komen.
     

Deel Deze Pagina