Lengte dochter, huisarts

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door beebielove, 20 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    even jullie mening, wil niet als een bezorgde ouder nr de huisarts ;)

    Onze dochter is van maart 2014, nu dus 4 jr 3 mnd

    Ze is nu 95 cm, we zien op school dat ze erg klein is in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Wellicht zijn de kinderen in haar klas gewoon groot of is ze daadwerkelijk aan de kleine kant. We vragen ons af of het verstandig is nr de huisarts te gaan en wellicht om
    een verwijzing te vragen..

    Qua ontwikkeling is ze verder erg voorlijk ( mentaal en fysiek).

    Wat zouden jullie hiermee doen?
    Dank voor het meedenken
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Volgt ze haar lijntje? Zo ja dan is er niets aan de hand. Is haar groei gestagneerd dan zou ik zeker gaan.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Zolang ze goed haar lijntje blijft volgen is er weinig aan de hand.
    95 cm klinkt mij wel klein, maar dat komt omdat onze zoon van 2,5 net zo groot is of ondertussen misschien wel groter. Al een half jaar niet gemeten.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat zeiden ze bij de laatste meting op het cb? Hoe is haar curve, volgt ze dezelfde lijn?
     
    beebielove vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Als je je zorgen maakt zou ik gewoon even langs de huisarts gaan. Maar op zich, als ze gezond is en haar lijntje in de curve volgt, kan het ook gewoon bij haar passen, er zijn nu eenmaal grote en kleine mensen...
     
    beebielove vindt dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ze is denk ik een paar maanden geleden nog gemeten bij het laatste bezoek aan het CB? Als ze daar niets over op hadden te merken en ze volgt inderdaad gewoon diezelfde lijn zal het vast in orde zijn.
     
    Angel1980 en beebielove vinden dit leuk.
  7. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Mijne waren rond dezelfde lengte en zijn nog steeds de kleinste /een van de kleinste van de klas. Zijn ze altijd geweest en groeien op hun lijntjes. Grote volwassenen zullen het niet worden, maar dat zijn wij zelf ook niet.

    Is jouw dochter altijd klein geweest of staat ze stil? want alleen de reden dat de andere kinderen groter waren lijkt mij geen reden op de huisarts te bezoeken. En de rest van de ontwikkeling maakt toch ook niet uit? Mijn kinderen gaan ook prima op school en ze hebben geen last van het feit dat ze kleiner zijn dan hun klasgenoten. Behalve als dochter iets niet kan of mag vanwege het feit dat ze te klein is.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  8. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Mijn beide dochters zijn ook niet groot, maar volgen wel hun lijn.

    Oudste wordt in september 7 en is nu ongeveer 1m18
    Jongste wordt in oktober 5 en is nu 1m04

    Ze zijn allebei ook een van de kleinsten van de klas. Verder ontwikkelen ze zich prima, dus ik maak me er geen zorgen om.
    Het enige wat mijn oudste heel erg jammer vind is dat ze nog niet in de achtbanen mag en bij zwemparadijzen is minimale lengte meestal ook 1.20 voor de glijbanen :)
     
    beebielove vindt dit leuk.
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    En vergeet ook niet dat ze bij de jongsten van de klas hoort. Zeker als het net als hier combi 1/2 is zit er veel verschil in
     
    beebielove vindt dit leuk.
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Wat hebben ze al die keren op het cb gezegd dan? Ze zit onder de lijn, maar als ze haar eigen lijn wel gewoon netjes volgt, is er denk niet zoveel aan de hand.

    Maar je komt er nu toch niet pas achter dat ze zo klein is? Ik bedoel... dat wist je 1,5 naar geleden toch ook al? Of is ze het laatste jaar helemaal niet gegroeid? In dat geval zou ik me wel zorgen maken en zeker een afspraak bij de ha maken.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ze is idd klein. Mijn kinderen hadden een soortgelijke lengte op die leeftijd, ik denk zelfs dat de oudste nog wat kleiner was.

    Ik ben er nooit mee naar een dokter geweest. Ze volgen keurig hun eigen lijntje. Sindskort komen we met de oudste bij de kinderarts (om een andere reden) en ook die vind haar prima in haar lijn. Ook al zit ze met lengte en gewicht onder de -2,5 lijn.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  12. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Als ze haar eigen lijntje volgt is dat toch prima! Mijn dochter was met 4 jaar 93 cm.
    Ze moest ook elk jaar naar de GGD om te kijken hoe de groei ging.
    Verder helemaal niks aan de hand, kleding maat 92 schoenmaat 23 dus in verhouding helemaal prima.

    Nu is ze bijna 10 jaar en nog steeds maar 128 lang.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  13. noellegi

    noellegi Actief lid

    5 dec 2017
    117
    106
    43
    Vrouw
    Als ze altijd klein is geweest zou ik me echt geen zorgen maken. Als ze nu ineens al langere tijd niet meer groeit dan zou je natuurlijk wel even langs kunnen gaan.

    Mijn dochter is even oud en die is ook maar 98 cm. Zoon daarentegen is al 1.15. Groot verschil, maar beide groeien op hun eigen lijn dus dat is helemaal prima.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.247
    113
    Als ze haar lijntje gewoon volgt zou ik me er niet heel druk om maken. Er spelen zoveel dingen mee , de lengte van jullie, maar ook de lengte van beide ouders, grootouders etc.

    Mijn kinderen zijn beiden groot , altijd al geweest. Mijn man is met zijn 2 meter ook niet klein, ik ben 1.74, mijn moeder is kleiner, mijn vader even groot. Daarin tegen was mijn oma 1.85. De ouders van mijn waren klein, zijn zus ook maar zijn grootvader was ook 2 meter. Dan ligt het er maar net aan welk pakketje ze meekrijgen. In ons geval dus beiden groot +1 lijn en soms nog daarboven.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  15. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    onze dochter is van oktober 2013 zij is nu qua lengte 101 cm, maar tot 4 maand geleden was zij 96-97 cm

    ook een kleintje, maar lichamelijk en geestelijk doet ze het verder prima, wij maken ons er geen zorgen om, kinderen kunnen zo enorm opeens uit het niets groeien,

    onze oudste was net 9 toen hij voor zijn id kaart zijn lengte moest opmeten, hij was toen 129 cm.... nu zijn 5 maanden verder en is hij bij de jeugdarts op 137 cm gemeten, het kan zo hard gaan....

    als ze haar eigen lijntje volgt zou ik me er niet druk om maken.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  16. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Wij gaan niet naar het consultatiebureau.. tot 2 jr wel nr zuigelingbureau van onze huisarts ivm vaccinaties. Ze is idd altijd kleiner geweest, maar het valt miss nu extra op omdat ik haar in een groep zie en anderen er opmerkingen over maken.. wellicht toch een afspraak en dan even kijken :) dank voor julli reacties
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    En ze is ws inderdaad de jongste in die groep? Dan lijkt het dus ook zo.

    Mijn jongste dochter is ook niet superlang en erg slank en een van de jongste in haar groep, dan valt het extra op. In haar geval maak ik me absoluut geen zorgen, ze is nooit megagroot geweest en ze groeit op haar lijn prima.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar jullie of iemand heeft toch haar groei gevolgd obv (who)groeicurve? En op de psz oid viel het niet op?

    Mijn dochter groeit ook op de onderste lijn van de curve, maar zoiets kom je niet achter met 4 jaar.
    Vergelijking met andere kinderen heeft geen zin, curve in de gaten houden is wel belangrijk. Als kind afbuigt in de groei is het een signaal op naar de ha te gaan.
    En bij meisjes extra letten ivm mogelijke stagnatie als ze in puberteit komen.
     
  19. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Alleen als ze echt stilstaat qua groei zou ik er misschien iets mee doen.

    Hier is dochter ruim 4,5 jaar en juist erg lang! 1.20m en schoenmaat 32! Ook niet ideaal ;)
     
  20. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Nee psz nooit geweest enkel de crèche. Klopt dat we al langer zien dat ze niet heel groot is, maar de vergelijking met leeftijdsgenootjes was minder zichtbaar. Nu ze op school zit val meer op dat ze kort van stuk is, daarbij de opmerkingen van anderen. De groei houden we verder niet bij..
     

Deel Deze Pagina