Leuke app of game om beter te leren lezen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 2012mama, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2012mama

    2012mama Fanatiek lid

    12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn zoon van 8 jaar vindt lezen nogal lastig. Nu wil hij graag oefenen met een game of app.
    We hebben de zevensprong geprobeerd, maar dat is het niet helemaal.
    Iemand nog andere leuke en leerzame ideeën?
     
  2. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Ehm... gewoon een boek? Lezen leer je het beste door het te doen. En is het leukste als het verhaal je boeit.

    En wat ook enorm helpt is voorlezen. Laat hem een boek kiezen. Of kies samen. Lees iedere dag (bijvoorbeeld even voor bedtijd) een stuk voor en laat hem daarna zelf een stukje lezen.

    Oudste had er ook moeite mee. Maar dankzij heel veel voorlezen (oa harry potter deel 1 t/m 6) is hij het ook steeds meer zelf gaan doen.

    Gewone boeken nog te moeilijk? Strips mogen ook.
     
  3. 2012mama

    2012mama Fanatiek lid

    12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe

    UIteraard worden er ook gewoon boeken gelezen, echter heeft hij daar gewoon minder lol in, en merk ik dat hij meer gemotiveerd is bij bijvoorbeeld de app van de zevensprong..vandaar mijn vraag...
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind het lastig.. Een app kan een kind helpen om letters te leren of hakken en plakken, maar echt lezen doe je door teksten lezen.
    Daar vind ik geen enkel 'spelletje' een goede hulpmiddel voor.

    Lezen is daarnaast ook een vaardigheid met een functie. Je leest omdat je geinteresseerd bent in datgene wat geschreven is, niemand leest puur om te lezen.

    Ik zou op zoek gaan naar boeken over thema's die hij leuk vindt. Boeken van waanzinnige boomhut, flip fiasco enz zijn bijv vol droge jongenshumor. Mijn zoon ligt krom van het lachen.
    Of stripboeken: veel plaatjes, weinig tekst, leuke verhalen.

    Waar heeft hij precies moeite mee tijdens het lezen?
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Mijn zoon leest vooral de Waanzinnige boomhut (vanaf groep 3 al fan), informatieboekjes van de bibliotheek en de Donald Duck, op die laatste hebben we een abonnement. Op school moet hij natuurlijk ook andere boeken uit de schoolbieb lezen. Zelf heeft hij nooit zin om wat uit te zoeken uit de bibliotheek.
    Oh ja, ik kijk nu ook regelmatig films met hem met ondertiteling, moeten ze ook wel lezen om het te volgen. Gaat best aardig.
     
    2012mama vindt dit leuk.
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    2012mama vindt dit leuk.
  7. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.460
    10.661
    113
    Stripboeken en lezen met een zaklamp inbed onder de dekens werkte hier heel goed. En spannende boekenkast veel plaatjes zodat het leuk bleef.
     
    2012mama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina