Litteken subtotaal ruptuur

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door BeckyB, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeckyB

    BeckyB Actief lid

    8 dec 2016
    204
    39
    28
    Hallo allemaal,

    Ik weet niet of ik dit op de juiste plek plaats, want mijn bevalling is al weer anderhalf jaar geleden.

    Ik ben toen thuis bevallen en heb (volgens mij) een super bevalling gehad. Daarna moest ik wel even naar het ziekenhuis vanwege een subtotaalruptuur.
    De arts assistent twijfelde even over een totaal ruptuur, de gynaecoloog was zeker van niet en heeft de binnenste hechtingen gezet. De arts assistent de buitenste.
    Herstel verliep goed, niet heel blauw of opgezet. Was redelijk snel op de been. Iedereen die het gezien heeft (kraamzorg, verloskundige e.d.) vond het litteken ook heel netjes.
    Na mijn bevalling ben ik naar de bekkenfysiotherapeut gegaan (na een korte stop nu weer). Zij constateren geen verzakking, ik heb echter wel last. Dit komt mogelijk door een te gespannen bekkenbodemspier. Ik twijfel hier zelf wel eens over, maar 2 fysio's constateren beiden geen verzakking.
    Ik heb echter ook soms zo'n last van het stukje waar ik ingescheurd ben. Dus het stukje huid tussen je vagina en anus. Dat is gevoelig (soms zelfs pijnlijk) als ik het aanraak. Dit geldt ook voor het onderste randje van mijn vagina.
    Is dit normaal? Herkent iemand dit? En wat zou je er aan kunnen doen?
     
  2. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou ook een arts een keer laten kijken. Ik heb beide keren een subtotaal ruptuur opgelopen maar (op een enkele keer bij menstruatie) nooit last van het litteken. Ben wel beide keren op de ok gehecht.
     
    BeckyB vindt dit leuk.
  3. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Ja naar je arts gaan. Ik ben 5 maanden geleden bevallen met een totaal ruptuur. Goed herstel. Wel voelt litteken wat gevoelig bij vrijen of bij aanraking. Iedereen zei ook steeds tegen mij dat het er goed uit ziet. Bij de laatste controle wel benoemd dat wat gevoelig is bij seks. De gyn zag toen dat het wat roder en meer gezwollen was en heb een zalfje voorgeschreven gekregen. Nog niet opgehaald. Dus geen ervaring met de zalf nog. Maar kan geen kwaad om even te laten checken.
     
    BeckyB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina