Mag je werken als zelfstandige tijdens zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloempje1705, 6 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje1705

    Bloempje1705 Nieuw lid

    16 jun 2017
    4
    0
    1
    Vrouw
    Goedemiddag,

    Ik zit sinds een paar maanden in een ww uitkering wegens ontslag bij een parttime baan. Hiervoor werkte ik ook parttime als zelfstandige. Tijdens mijn ww uitkering kon ik dit laatste ook gewoon blijven doen voor de uren die ik hiervoor ook werkte. Mijn zwangerschapsverlof komt er aan maar ik vroeg mij af of ik tijdens dat verlof nog wat werk als zzp-er mag blijven uitvoeren (ik kan dit vanuit huis vanachter een laptop doen namelijk). Of ben ik verplicht tijdens mijn verlof om ook mijn werkzaamheden als zzp-er stil te leggen? Ik twijfel om een iets grotere opdracht aan te nemen in de eerste maand van mijn verlof maar die is iets meer uren dan ik normaal mag werken. Moet ik me ook aan de maximale uren houden of mag dat tijdens mijn verlof eventueel ietsje meer zijn?

    Groetjes
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Bloempje1705,

    Ik begrijp dat het zwangerschapsverlof voor de deur staat en je vraagt je af of je verplicht bent om je werkzaamheden als ZZP-er stil te leggen.
    Goede vraag! Ik ga hier daar graag op in.

    Als je een WW uitkering ontvangt en je vraagt van daaruit de WAZO (zwangerschapsuitkering) aan, dan heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof. In de arbeidstijdenwet is vastgelegd dat zwangere werknemers niet mogen werken in de 4 weken voor de uitgerekende datum en tijdens de 6 weken na de bevalling.
    Daarnaast kun je voor de werkzaamheden in het eigen bedrijf een ZEZ uitkering aanvragen.
    Als je zelfstandige bent, bepaal je zelf of u in deze periode wilt werken.
    Voor de uren dat je WW krijgt ( en dus zo meteen de WAZO) mag je dus in de periode van 4 weken voor de uitgerekende datum en tijdens de 6 weken na de bevalling geen werkzaamheden verrichten. Zijn de uren die je als ZZP-er vrijgesteld? Dan ben je vrij om binnen die uren nog werkzaamheden te verrichten. Wil je meer uren gaan werken dan je vrijgestelde uren (vanuit de WW) dan kan dat van invloed zijn op het recht op WW/WAZO. Ik raad je aan om in dat geval contact op te nemen met onze klantenservice. Dit kan telefonisch of via een bericht in MijnUWV.

    Ik wens je een plezierig verlof!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. Bloempje1705

    Bloempje1705 Nieuw lid

    16 jun 2017
    4
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de snelle reactie! Duidelijke uitleg. Nog een kleine vraag; wanneer ik mijn 4 weken vakantie op zou nemen waar ik recht op heb en dan meer uren zou maken als zzp-er dan de vrijgestelde uren? Mag dat wel?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Bloempje,

    Graag gedaan! Je vraagt je af of je wel meer als ZZP-er mag werken als je in de WW je vakantieperiode opneemt.

    In de WW periode geldt de vakantie-periode als een vrijstelling van je verplichtingen zoals bijvoorbeeld de sollicitatieverplichtingen. Alle inkomsten, ook tijdens je vakantieperiode, geef je door aan UWV. Ga je meer werken dan de vrijgestelde uren? Dan zullen ze blijvend gekort worden op je WW uitkering.

    Succes met de overwegingen!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina