Grote problemen met werkgever door zwangerschap!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Chez dre, 4 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chez dre

    Chez dre Lid

    3 jul 2008
    64
    0
    0
    :rolleyes:
    Ik werk als accountmanager voor een detachering organisatie.
    Gezegend met een contract voor onbepaalde tijd en begripvolle collega's...dacht ik.

    Sinds ik heb aangegeven dat ik zwanger ben deugd er niets meer aan mijn werkzaamheden en is spontaan, in drie weken tijd het vertrouwen in mij opgezegd! Ik heb geen functionerings gesprek gehad, geen officiele waarschuwingen.... in drie weken tijd twee keer een gesprek
    Iemand met mijn levensstijl ( :confused: ik ben gewoon mama van bijna 2 kinderen...verder niets!) paste niet binnen het bedrijf en zijn ambitie.

    Nu sta ik op nonactief en ben in afwachting van reactie van een arbeidsjurist. Men wil het contract het liefst met wederzijdse instemming per 1 9 beeindigen en nog wat door betalen.

    Nou, wie biedt ;)
     
  2. pixie

    pixie VIP lid

    30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    ja dit soort berichten maakt mijn bloed stijgen. vind zo verschrikkelijk te horen, maar het is echt iets dat dagelijks gebeurt in onze samenleving.

    dat je zelfs een onbepaalde tijd contract hebt en dat ze je op allerlei manieren eruit willen, is toch belachelijk voor woorden.

    zo zie je, ook al heb je een vast contract, ben je niet veilig.
    mijn mening: doe ze dat, wil ik toch niet daar werken!

    hoeveel weken zwanger ben je eigenlijk?
     
  3. pixie

    pixie VIP lid

    30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    trouwens ze mogen je niet ontslaan tijdens je zwangerschap en zelf niet met reden van zwangerschap. en volgens mij is 2 gesprekken in 3 weken niet volgens protocol!
     
  4. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Je mag wel degelijk ontslagen worden tijdens je zwangerschap, maar niet met als reden de zwangerschap.
    Ga iig niet akkoord met wederzijdse opzegging want dan heb je nergens recht op qua uitkeringen enzo.
     
  5. Nijntje1978

    Nijntje1978 Actief lid

    19 mei 2008
    205
    0
    0
    Brabant
    Wat een vervelende situatie. Maar ik zou bijna zeggen: kom maar op met die jurist want dit gaat je werkgever nooit winnen. Zo te lezen hebben ze geen dossier tegen je opgebouwd (dat kost wel iets meer tijd dan 3 weken) en zoals Pixie al zei: zwangerschap mag nooit een reden voor beeindiging zijn.
    Echter, dit zal wschl leiden tot een verstoorde arbeidsrelatie (ik kan me althans voorstellen dat niet meer voor dit bedrijf wilt blijven werken, nadat ze je zoiets aandoen), en dat kan wel reden zijn tot ontbinding. Maar dan moet je er samen met je werkgever uit zien te komen.
    Teken in ieder geval helemaal niets!

    Succes!
     
  6. Puck70

    Puck70 Bekend lid

    6 jan 2008
    759
    0
    0
    Nee, dat mag niet. Tenzij het op staande voet is.
    Ook om andere redenen dan zwangerschap mag je tijdens je zwangerschap en zwangerschaps-/bevallingsverlof niet ontslagen worden.

    NOOIT MEE INSTEMMEN! Dan raak je je recht op je uitkering kwijt.

    Sjeez, wat een &^%#(-situatie!
    Ik weet het niet hoor, maar wil je bij zo'n werkgever wel blijven werken? Zo niet, dan zou ik goed juridisch advies vragen en mijn huid heel duur verkopen (maar echt nooit instemmen met ontslag!).
     
  7. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    nooit mee instemmen hun mogen jou niet ontslaan met rede de zwangerschap.daar zal een arbeids jurist mee eens zijn ik zou een advocaat in de arm nemen of het aan te vechten ook.wedezeidse toestemming betekend gewoon dat ze makkelijk van je af zijn.niet mee in stemmen hoe lang werk je daar al?vecht het aan laat ze een een oprot premie op hoesten laat vooral niet over je heen lopen
     
  8. Chez dre

    Chez dre Lid

    3 jul 2008
    64
    0
    0
    Ik ga idd nergens mee akkoord want dan zullen al mijn rechten vervallen. Een dossier opgebouwd lijkt me eigenlijk niet.....dit is echt van de laatste drie weken. :(
    Ik ben nu op zoek naar een nieuwe functie, maar dat zal niet meevallen als je moet aangeven dat je er in januari 16 weken tussen uit gaat.
    tja... :(
    Nou ja, laat ik het er op houden dat het weer igg meezit!
     
  9. JennyS

    JennyS VIP lid

    14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    Ik heb maar één woord voor je

    "rechtsbijstandverzekering"

    inschakelen

    vreselijke mensen zeg
     
  10. Puck70

    Puck70 Bekend lid

    6 jan 2008
    759
    0
    0
    Maar heb je zelf ook juridische bijstand? Rechtsbijstandsverzekering, of ben je lid van een vakbond?
    Ergens in mijn achterhoofd speelt namelijk iets dat het best zou kunnen dat je wordt aangeraden om toch weer aan het werk te gaan, ook al sta je op non-actief. Om zo te laten zien dat als het aankomt op verstoorde arbeidsverhoudingen, het echt bij je werkgever ligt en niet bij jou. Maar dat weet ik niet zeker.
    Als ik jou was zou ik wat juridische informatie over jouw positie inwinnen. Want nu sta jij alleen tegenover je werkgever + jurist, dat lijkt een beetje scheef.
     
  11. Chez dre

    Chez dre Lid

    3 jul 2008
    64
    0
    0
    Ik heb gelijk de rechtsbijstand verzekering ingeschakeld, die moeten binnen een aantal dagen contact opnemen. Als ik weer moet werken doe ik dag met opgeheven hoofd en schoudertjes richting plafond. Mij krijgen ze niet klein! Maar goed, niets is zo.... :) als je ergens niet welkom voelen.

    Het is een zeeeeeeer ambitieus bedrijf en " mensen met mijn inslag" passen daar volgens hun niet in. Ik werk er ruim een jaar, maar ken ze vanuit een vorige organisatie, heb daar ook voor ze gewerkt.

    Maar ik heb ook goed nieuws: We eten vanavond pannenkoek! Iedereen is gezond hier, de zon schijnt en we krijgen er een mooi wondertje bij.
    Ohzo! :D
     
  12. Puck70

    Puck70 Bekend lid

    6 jan 2008
    759
    0
    0
    pff, wat een gebrek aan juiste instelling zeg...

    ;) :) :)

    Nee hoor! Way to go girl, geniet er van! :D
     
  13. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Wat ontzettend vervelend zeg! Grrr.

    Paar tips:

    - Blijf beschikbaar voor arbeid
    - stem nergens mee in
    - reageer niet op schriftelijke of mondeingen uitspraken
    - teken niets!

    Succes
     
  14. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Op de site van de arbo staat het volgende omtrent ontslag tijdens zwangerschap:

    Ontslag
    U mag niet worden ontslagen als u zwanger bent en ook niet tijdens de eerste twaalf weken na de bevalling. Alleen in speciale gevallen is ontslag mogelijk.

    Dit is het geval bij bijvoorbeeld ontslag:

    op staande voet
    om dringende redenen
    bij faillissement
    als u zelf ontslag neemt.

    Verder geldt:

    U mag nooit ontslagen worden omdat u zwanger bent.
    Als u solliciteert, mag u niet afgewezen worden vanwege uw zwangerschap.
    In een sollicitatiegesprek hoeft u daarom niet te melden dat u zwanger bent.

    Je mag dus ook ontslagen worden vanwege dringende reden.
    Wellicht zou het opzeggen van het vertrouwen in de werknemer (zeker als zij daarbij een dossier hebben bijgehouden en eea goed kunnen onderbouwen) kunnen gelden als een dringende reden. Ik weet niet wat zij onder dringende reden verstaan en welke situaties zij daarbij in gedachten hebben.

    Maar probeer gewoon (als je dat wilt tenminste) een andere baan te zoeken. Ik ga 18 augustus met zwangerschapsverlof en ben toch begin juni begonnen bij een nieuwe werkgever. Niet alle werkgevers staat er negatief tegenover.
     
  15. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    En zorg dat je zo snel mogelijk een advocaat hebt gesproken. Mogelijk moet je nu al snel wat stappen ondernemen om je baas voor te zijn. Daar kun je jezelf een hoop ellende mee besparen.

    Ik denk niet dat ze je makkelijk ontslagen krijgen hoor. En als je daar toch weg wilt vanwege de sfeer zal ik er flink wat geld uit proberen te slepen ;)

    Wel vreemd, volgens mijn vader zijn goede accountants bijna niet te vinden. Ontzettend stom dat ze alleen om je zwangerschap je er uit willen werken!
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hoe was je laatste functionerings/beoordelingsgesprek voor je zwangerschap? Heb je hier iets van op papier?

    Als ze altijd tevreden waren over je en nu ineens niet meer en jij kunt dit aantonen door je gespreksverslagen kunnen ze je sowieso niets maken. Nou ja, dat kunnen ze eigenlijk sowieso niet. Idd, niets tekenen, ze kunnen je niks maken!
     
  17. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Niet zo vreemd want de TS is accountmanager en dat is heel iets anders dan accountant!
    Accountant (financieel)
    Accountmanager (soort vertegenwoordiger / sales)
     
  18. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ongelooflijk!
     
  19. MissOngeduld

    4 jul 2008
    16
    0
    0
    Belangrijk: laat, het liefst schriftelijk ivm bewijslast, weten dat jij je beschikbaar stelt voor werk. Ga dus niet akkoord met de non-actief stelling!

    Ik zou kijken, samen met een adviseur, of je er inderdaad niet samen uit kan komen. Voor dit bedrijf wil je toch niet meer werken?! Volgens mij is het niet meer zo dat als je akkoord gaat met een regeling je je rechten op een uitkering verspeelt. Je kunt ook altijd pro forma bezwaar maken. Ik zou echt gewoon proberen er een goede regeling uit te halen....Als jij je ziek meldt, zijn ze veel verder van huis. Dan moeten ze nl minimaal 2 jaar je loon doorbetalen.....

    Heel veel succes!
     
  20. pixie

    pixie VIP lid

    30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    weet dat je al stappen hebt ondernomen maar misschien toch even langs de juridisch loket. of zeg ik nou iets dat eigenlijk hetzelfde is als rechtsbijstand verzekering?
     

Deel Deze Pagina