Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Vooruit gaan is iets anders dan een hoger niveau halen he? Of wat bedoel jij met vooruitgaan?
    De manier waarop scholen nu beoordeeld worden (en wat alleen maar erger wordt als we prestatiegericht gaan werken) gaat om hoog scoren, uitstroom in groep 8!
    Ik lees al in verschillende topics dat ouders weten wat de uitstroom van hun school is, hoeveel % vwo, hoeveel havo enz...dat is toch te erg voor woorden?

    Een goede basisschool begeleidt elk kind op zijn niveau en manier. En moet het dus geen klap uitmaken of een toekomstig vmbo basis leerling op een school zit waar 90% vwo uitstroomt (buiten het feit dat het voor een kind uiteraard minder leuk is als je zoveel minder hoog scoort dan klasgenoten) of een toekomstig vwo leerling op een school waar 90% vmbo basis of kader uitstroomt. Voor de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van die leerling moet dat helemaal niks uitmaken.

    Op het moment dat we prestatiegericht gaan werken tellen alleen de HAVO/VWO leerlingen nog maar mee en kan de rest het uitzoeken. Dat kan nooit de bedoeling zijn! Want de maatschappij is al heel ver zo ingericht. Dat wanneer je zegt dat je MBO OF VMBO achter de rug hebt mensen langzamer gaan praten.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja ik vind het hele idee idd ronduit onbeschoft.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Lavieenrose

    12 jan 2015
    98
    84
    18
    Helemaal mee eens. Alle 'goede' out of THE box ideeën die hier genoemd worden zijn ook helemaal niet zo vernieuwend en al lang onderzocht.

    Het belonen van docenten op basis van scores op een Cito-toets lijkt me al helemaal een slecht idee. Je kunt kinderen namelijk systemen aanleren waardoor ze ontzettend hoog voor deze toetsen gaan scoren.
     
    puzzelstukje, dds en tuc vinden dit leuk.
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.664
    113
    Weet je al precies wat er mee bedoeld wordt dan?
     
    jessy77 en lies276 vinden dit leuk.
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De mensen waaraan je je dienst verleent zien als klant en het onderwijs commercieel maken is niet per definitie hetzelfde.
    Het gaat om je instelling als dienstverlener en het bestuur binnen de organisatie. Ik vind dat Amdaa de spijker goed op de kop slaat. En dan werk ik zelfs voor de (semi)overheid! :)
     
    Whysteria, lies276 en Syane vinden dit leuk.
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jij reageerde een serie Posts terug met ‘de beste stuurlui staan aan wal’, maar jij zit toch ook niet in het onderwijs Tuc? Ik vind je uitspraken nogal extreem dan.
     
    jessy77, lies276 en Syane vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O mijn opmerking: beste stuurlui staan aan wal, sloeg niet op het idee van prestatiegericht werken, maar op de post die ik quote waarin stond dat leerkrachten alles maar afschieten qua ideeen.

    Het idee van prestatiegericht werken daar heb ik een stevige mening over ja. Maar ik lever geen commentaar op de inzet of het werk van leerkrachten, want ja idd: ik ben het zelf niet.
    Mijn kritische noten komen op het adres van deze maatschappij.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    De term prestatuegericht werken en onderwijs gaan nooit samen, op geen enkele manier. Het gaat hoe dan ook verweven worden met niveau's en uitstroom.
     
    2littlemonkeys en Lavieenrose vinden dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Maar jij hebt als ‘stuurlui aan wal’ ook een hele stellige mening over wat wel of niet gaat werken in het onderwijs. Ik vind het dan jammer dat andere meningen van andere stuurlui zo afgeknald worden. We proberen toch allemaal mee te denken met daar waar het om gaat: onze kinderen.
     
    jessy77 en lies276 vinden dit leuk.
  10. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Dan zullen ze de juf dus kunnen verandwoordelijk kunnen houden voor de lagere cito van mijn dochter. Die dus waarschijnlijk te veel afgeleid was of er gewoon niet zo zin in had die dag. Want de juf gaf al aan dat ze het helemaal niet herkende bij haar, wij trouwens ook niet. En dat is niet ok dat dus juf daarop aangesproken zou worden. Terwijl ze zo haar best doet voor mijn dochter en alle andere leerlingen.
     
    dds vindt dit leuk.
  11. Mimosa

    Mimosa Niet meer actief

    Niet bij 1 Cito. En niet per kind. Maar je kunt toch het overall gemiddelde nemen? En dan begin van het jaar en eind van het jaar dezelfde toets? Mag toch hopen dat er dan verbetering zichtbaar is? Ok, een kind kan een slechte dag hebben, maar niet alle kinderen ;), logisch toch??

    Ik neem aan dat je met me eens bent dat er leerprogramma's zijn. Kinderen moeten in een bepaald jaar bepaalde zaken onder de knie krijgen. Dit is meetbaar en aan de hand daarvan zou je dus kunnen vaststellen of een docent goed presteert. Ik mag toch hopen dat dat wel gemonitord wordt.
     
    dds vindt dit leuk.
  12. Mimosa

    Mimosa Niet meer actief

    Ik heb het toch niet over prestatiegericht werken? Maar ik vind het wel belangrijk dat er regelmatig gereflecteerd wordt mbt het presteren van docenten. Jij leest zo selectief o_O
     
    dds vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee ik heb itt de meeste ouders hier wel ervaring met wat er allemaal moet gebeuren voor een kind waarmee het dus allemaal niet gaat. Dus niet helemaal stuurlui aan wal;)
    Ik weet dat de algemene gedachte is dat kinderen zo hoog mogelijk moeten scoren en uitstromen. Maar voor sommige kinderen is dat totaal onbelangrijk. Er zijn nl kinderen die helemaal niet meer vooruit zullen gaan op een bepaald gebied. Dat past dus helemaal niet in het prestatie gericht werken.

    Maar zolang we blijven denken dat goed presteren het doel is dan blijven er dit soort ideeen komen.
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik denk dat je veel ouders nu toch echt onderschat.
     
    jessy77, lies276 en Syane vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dit quote ik van jou en dat is dus waar ik op reageer.
     
  16. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoe kom je daar nou bij?:mad:
     
  17. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

    Hoe lang geleden was je juf?
    Er is zoveel veranderd.:eek:
    12 jaar geleden werkte ik op de kleinste school binnen ons bestuur. Ik gaf les aan de onderbouw (groep 1 t/m 4 15 kinderen) mijn collega gaf les aan de midden/bovenbouw (groep 5 t/m 8 13 kinderen)
    Leuk, leerzaam en goed te doen!
    Dat zou nu echt niet meer kunnen.
     
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.664
    113
    Oh? Dus stuurlui zijn niet alleen geen leerkrachten. Dat dacht ik te begrijpen.
    Nou dan ben ik ook niet helemaal een stuurlui aan wal met veel ervaring met diverse scholen vanuit mijn werk en moeder van drie kinderen die ook allemaal iets extra’s nodig hebben.
    Wie nog meer van de ouders hier dan geen echte stuurlui aan wal?
     
    jessy77, merah en lies276 vinden dit leuk.
  19. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.664
    113
    Op jouw school misschien niet. Er bestaan nog steeds (kleine) scholen met clustergroepen van ongeveer 20 leerlingen per klas.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  20. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn schoonzus is "klassemoeder" bij haar kinderen op school. Zij heeft gezien dat daar de leerkracht de kinderen helpt tijdens de cito toets:|
    Lekker representatief!:cry:
    Als we naar prestatiegericht onderwijs gaan, gaan leerkrachten de boel flessen!
     

Deel Deze Pagina