Morgen bod uitbrengen op een woning!

Discussie in 'De lounge' gestart door Bacio, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Ik denk niet dat hij het heeft gedeeld. Hij was zo vlot met zijn reactie. Het kan ook zijn dat verkopers hebben gezegd 'x is onze ondergrens en een bod daar onder hoef je niet over te brengen.
    Voor beide opties valt wat te zeggen. Wij hebben ook voor mail gekozen ivm de voorwaarden gelijk te kunnen ben. Over dat soort zaken wil ik geen misverstanden.
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik ben wel benieuwd naar je marktonderzoek. De woz waarde zegt Nl niet zoveel. Ons huis is verkocht voor 35.000 meer dan de wozwaarde. En 2500 boven de vraagprijs. Terwijl er hier in de straat een huis te koop staat dat 14.000 gezakt is met z'n vraagprijs.
    Er is zoveel beweging in de markt.
    Als je dan een laag bod uitbrengt met nog de nodige eisen.. tsja dan vraag je ook nogal war misschien..
     
  3. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Per mail vind ik ook verstandig hoor, dan is alles duidelijk. Evt zou je het kunnen aankondigen per telefoon.

    Had zelf altijd een aankoop makelaar. Daar betaal je wel voor, maar krijg je ook veel advies voor terug. Die kan ook gewoon beter schakelen met een andere makelaar. Denk niet dat je dat voor dit huis nog moet doen, maar mocht dit hem niet worden zou ik het wel serieus overwegen.

    Overigens wil ik je nog wel meegeven. Dit is in mijn ogen 'gewoon' onderhandelen. De makelaar is aangenomen om een zo hoog mogelijke prijs ervoor te krijgen; dat is zijn baan. Jullie zijn nu aan het twijfelen en gaan misschien hoger bieden; dat is zijn bedoeling natuurlijk. Bepaal voor jezelf wat je maximum is wat je voor de woning wilt betalen en hou je daar ook aan. Je kunt zeker nu een hoger bod uitbrengen, maar bepaal wel eerst je maximum (als je dat al niet had gedaan).

    De verkoper is bereid jullie de rug toe te keren, jullie moeten dat vice versa ook zijn, anders ga je, je sowieso laten verleiden om teveel te betalen.
     
    Bacio en Bailey07 vinden dit leuk.
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    De WOZ waarde is vaak ook lager dan de echte waarde. Dat komt omdat hij gebaseerd is op de woningen uit de buurt en niet op het huis en de staat van het huis zelf.

    Onze WOZ waarde was 20.000 lager als de vraagprijs.
     
  5. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Klopt, woz zou ik mij niet zo snel door laten lijden. Zegt niet zo gek veel.
     
  6. rijswijkse

    rijswijkse Fanatiek lid

    26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    onze woz waarde was 56 duizend onder de verkoopprijs.
    In de straat waren kleine oude huizen,ons huis was 60 jaar oud maar hadden 10 jaar geleden alles eruit getrokken.
    verkocht onder voorbehoud afgelopen oktober eruit februari.
    Nieuwe woz aanslag 2017 was de verkoopprijs maar bij de buren niet(zelfde huizen)niet dat daar wakker over lag.
    gekocht in slechte tijd 2006
     
  7. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Dat is logisch dat ze niet meer info geven, de makelaar werkt namelijk voor de verkopers, niet voor jou ;) en als hij een bedrag aangeeft snijdt hij zich gelijk in in de vingers.

    Als ik jullie was, zou ik kijken naar wat je maximaal wil uitgeven en met dat bedrag in gedachte een nieuw bod uitbrengen, zodat je als je al wel in onderhandeling komt, niet over je max gaat.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  8. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Een makelaar zal een bod altijd delen. Wel kan het zijn dat hij bij voorbaad aangeeft dat het bedrag te laag is en ver onder het mininale van de verkopers ligt.

    In dat geval gaf de makelaar dat hier aan de telefoon ook direct aan. Dat dit bod wel heel ver afslag van wat de verkopers in gedachte hadden. Maar het werd altijd doorgegeven. Bij geen tegenbod terug, vroegen we letterlijk hoe groot het gat was. In bedragen kreeg je niets concreets terug, maar bijvoorbeeld wel in de woorden van: het gat tussen vraagprijs en bod is zelfs in het midden nog te groot.

    In zo'n geval hebben we 2 dingen gedaan: of we hebben niet verder geboden omdat wij het ook zinloos vonden, of we zijn aanzienlijk omhoog gegaan in ons bod maar wel aangegeven dat we nu ook een serieuze stap neerwaarts verwachten van de verkoper als hij zijn woning aan ons wil verkopen.

    Dat laatste is overigens gelukt bij het huis waar we nu wonen ;)


    In je post lees ik wel twijfel door: jullie kunnen niet meer hypotheek krijgen en vinden het ool niet waard, maar zijn bang tegelijkertijd bang dat op korte termijn het huis aan een ander wordt verkocht.
    Ik lees dus twee gedachtes. Enerzijds vinden jullie de vraagprijs niet marktconform, anderzijds schat je toch in dat er mogelijk andere kopers zijn die het er wel voor willen betalen.

    Als de verkoper en makelaar ook van mening zijn dat ze er echt meer voor kunnen krijgen, is de kans minder groot dat ze echt willen zakken.
     
  9. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.664
    113
    Tsja. Goed nadenken wat je nu wilt doen. Je kunt een hoger bod uitbrengen en daarbij de punten vermelden zoals in jouw post hierboven. En kijken wat dat doet. Maar als de verkopers niet willen zakken dan is dat aan hen.
     
  10. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    #50 Nutella, 22 jul 2017
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    13% is inderdaad best wel veel. Daar zullen misschien alleen verkopers op ingaan die de hoop op een vlotte verkoop al zijn verloren of hun financiële gat op een andere manier kunnen dichten. Vaak wordt een vraagprijs gevraagd die niet zo zeer gebaseerd is op de waarde van het huis, maar op wat de verkopers nodig hebben voor hun volgende huis. Een makelaar probeert altijd realistisch te zijn, maar willen de verkopers niet, dan gaat het hem gewoon niet worden. Alle mensen zijn verschillend en zo verschillend kunnen ook alle huisverkopen lopen.
    De echte waarde van een huis ligt vaak hoger dan de woz-waarde, maar ik neem aan dat jullie dat wel wisten. Per mail bieden is helemaal prima. Misschien is het afhankelijk van de regio, maar dat zou ik verder niet weten. Mailen en dan nabellen kan. Soms hoor je dan ook de reactie van de makelaar wat waardevol kan zijn.
    Wat ik verder heb gemerkt is dat makelaars is snelle markten minder investeren in eventuele kopers. Korte mails, snel snel. In tragere markten wordt er juist veel geïnvesteerd in eventuele kopers. Logisch ook.


    Wij hebben zojuist de onderhandelingen afgerond en tekenen aankomende week het voorlopig koopcontract. Het huis stond 1 dag op Funda toen wij een bezichtiging inplanden. Volgens de makelaar zouden er na ons nog 4 geïnteresseerden komen. In de omgeving begint de markt voorzichtig aan te trekken en gezien de vraagprijs geloofden we dat wel. De verkopers vroegen een vraagprijs die 5000 boven de woz-waarde lag. De makelaar gaf aan dat hij 15.000 meer had willen vragen, maar de verkopers wilden snel verkopen. Er was daardoor niet veel onderhandelingsruimte. Wij hebben een paar dagen later een openingsbod met flexibele voorwaarden per mail uitgebracht. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op 7500 onder de vraagprijs en dus ook lager dan de woz-waarde. Als we heel scherp hadden onderhandeld, hadden we het huis zeer waarschijnlijk ook voor minder kunnen hebben en dat leidden we af uit de reactie van de makelaar en de snelheid van reageren door de verkopers. Maar ik denk dat we het evenwel goed hebben gedaan. Volgens mij hebben we hiermee een gelukje en dat moet je ook maar net treffen.
     
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ze hadden bij ons ook niet met 13% onder de vraagprijs aan hoeven komen... maar overspannen markt niet. Huizen gaan als warme broodjes over de toonbank.

    Als je niet meer hypotheek kunt krijgen dan vrees ik dat het hier gewoon ophoudt op dit moment... maar volgens mij was dat niet TS? Anders kun je alleen maar je bod verhogen of een paar maandjes afwachten en het opnieuw proberen. Meer smaken zijn er niet als je dat huis wil hebben...
     
  12. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Je moet natuurlijk ook vragen wat de reden is van verkoop. Of ze al een ander huis hebben en wanneer ze daarin gaan. Hoe hoger de nood om te verkopen, hoe lager je kan bieden. Maar er zullen altijd grenzen zijn natuurlijk.
     
  13. Child

    Child Fanatiek lid

    6 sep 2011
    2.774
    208
    63
    Waarom moet je dat vragen? Ze hoeven daar helemaal geen antwoord op te geven



    Wij zetten de woning ook te koop en hebben al een bod uitgebracht op andere woning per telefoon want dat is hier in dorp gebruikelijker dan per mail.
    We hebben ook een tegenbod gehad dus spannende tijden :)
     
  14. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Niets moet nee, maar vragen is wel erg handig natuurlijk. En natuurlijk hoeven ze er niet op in te gaan, maar vragen is vrij!
    En zeker spannend! Hopelijk komt er een mooie overeenkomst!
     
  15. Loeki82

    Loeki82 Fanatiek lid

    9 apr 2012
    1.403
    835
    113
    Vrouw
    Ja, dat kan. Hebben wij ook gedaan maar het huis was helaas toen al verkocht. Nu zitten we weer in zo'n situatie. Vraagprijs 167.500, 162.500 geboden maar deze is afgewezen. Het huis staat nog steeds te koop, de verkopers hebben al een ander huis gekocht en verhuizen in november. Ze zullen nu dus niet gaan zakken met de prijs.

    Mijn man heeft per 1 augustus een hoger functie waardoor we meer kunnen lenen. Als het huis over 2 weken nog te koop staat dan gaan we onze max op 1 salaris weer bieden. Eerst laten uitrekenen door de financieel adviseur en hopen dat het huis dan nog beschikbaar is .
     
    Bacio vindt dit leuk.
  16. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    #56 Bacio, 22 jul 2017
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    Wij kunnen een prima hypotheek krijgen; namelijk 3,5 ton (Dit hebben wij op voorhand laten toetsen), maar dit wil niet zeggen dat wij dat willen.
    Vraagprijs van de woning is 210.000, maar dat is geen reële vraagprijs. Er is onlangs een woning verkocht voor 205.000, maar deze heeft een uitbouw en een dakkapel. Verder gelijk. Dit maakt dat wij in ieder geval niet meer dan 2ton willen betalen. Als we dat ook nog eens afzetten tegen de andere vergelijkbare woningen (vraagprijs 214 en gezakt naar 199) vinden wij dat een reële gedachte. Goed ons openingsbod was laag, maar met de hoop dat onze uitleg daarbij wel voor een oderhandelingsmogelijkheid zou zorgen. Tuurlijk zijn wij bang dat het aan onze neus voorbij gaat. Het staat voor ons op de juiste plek en het geeft ons een goed gevoel. Nu dan ook erg in dubio of dat we eerst rustig op vakantie gaan of dat we weer een bod neerleggen.
     
  17. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Maar je kunt zelf toch niet zomaar beoordelen of het een reële vraagprijs is? Je kunt uiteraard bepalen wat jullie ervoor over hebben, maar er kunnen allerlei redenen zijn waarom de woning voor een hoger bedrag te koop staat. Je vergelijkt het met een ander huis dat een uitbouw en een dakkapel heeft. Maar het huis waarop jullie hebben geboden heeft misschien wel een luxere keuken / badkamer of staat op een groter perceel. Je schrijft zelf dat de woning voor jullie op de juiste plek staat. Ook daar betaal je voor. Een huis met vrij uitzicht kost over het algemeen meer dan een huis midden in een woonwijk, om maar even iets te noemen. Je kunt echt niet zelf bepalen wat een huis waard is (wel wat het voor JULLIE waard is), dat is van zoveel factoren afhankelijk...

    Als het huis voor jullie zo goed voelt - wat ik toch wel concludeer uit jouw berichtjes - zou ik snel een nieuw en veel hoger bod neerleggen. Niet wachten tot na de vakantie, dan gaat hij misschien wel aan jullie neus voorbij.
     
    Hoop42, Bacio, s82 en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Maar als het zo goed voelt, dan wil je er toch ook meer voorbetalen?
     
  19. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Het probleem is alleen dat jij niet degene bent die bepaalt wat reeel is ;) en de prijzen stijgen hard momenteel. Het kan ook zijn dat ze gewoon een bepaald bedrag nodig hebben voor eventuele restschuld oid.
    Toen wij vorig jaar onze flat verkochten hadden we ook een keiharde ondergrens. Dat vond de eerste bieder het ook niet waard, hij verhoogde twee keer maar bleef net onder die grens. Helaas voor hem hadden we twee dagen later drie bieders die boven die grens boden. Hadden we geen enkel bod op/boven die grens gehad, dan waren we dus niet verhuisd.
     
  20. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Die andere huizen die goedkoper zijn, spreken je om een bepaalde reden minder aan. Dat zou net de reden kunnen zijn waardoor dit huis iets duurder is.
    Ik vind dit droomprijzen, hier begint een eensgezinswoning met 2 etages met € 275.000 en dan is het bieden vanaf en echt niet het leukste huis. Ik zou om € 5.000,- a €10.000,- niet mijn droomhuis voorbij laten gaan, als hij verder helemaal naar mijn zin zou zijn, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Een nieuwe vloer in een ander huis en je bent de €5.000,- weer kwijt die je daar wellicht niet had hoeven te betalen voor de woning. Het is een ander verhaal als je daar ook volop in moet investeren.
     
    Caithy, s82 en Bacio vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina