Morgen bod uitbrengen op een woning!

Discussie in 'De lounge' gestart door Bacio, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het spelletje van onderhandelen is helaas niet helemaal meer van deze tijd. En het flink onder de vraagprijs bieden ook niet meer. Wij hebben ons huis afgelopen Januari verkocht. Vraagprijs was 229.000 met een bodem van 222.500. We kregen een bod van 217.000. Onze makelaar heeft deze direct afgewezen. Hij wist onze bodem verkoopprijs en heeft de kopende partij gevraagd direct een eindbod neer te leggen. Die was gunstig, en hebben toen verkocht. Maar dat over en weer bieden deed zelfs onze verkopende makelaar al liever niet meer aan.
     
  2. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    De makelaar heeft aangegeven dat ons bod te laag was en zij een hoger bod graag tegemoet zien. Ze hebben niet om een eindbod gevraagt. Daarbij hebben ze aangegeven dat onze voorwaarden bespreekbaar zijn.
     
  3. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Zij komen van 215.000 en zijn al gezakt naar 210.000. Als je nu een bod doet van 195.000 zal het heen en weer bieden worden. Als je op 200.000 uit wil komen geven jullie 5000 extra waar zij 10.000 moeten inleveren. Tel daar de 5000 die ze al gezakt zijn bij op is dat 15.000 van hun tegen 5000 van jullie.
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.613
    113
    Vrouw
    Ik begrijp niet dat als dit je droomhuis is je moeilijk doet over die 5/10.000 op een hypotheek.

    Het is niet alsof je dan aan de max zit van wat je kunt lenen.

    Ik denk dat je gewoon reet eigenwijs bent (en jullie gewoon niet hoed genoeg begrijpen hoe het spel werkt)en daardoor het huis gaat mislopen.

    Waarom blijf je zo op die 200.000 hangen als het je droomhuis is?


    En idd als jullie nu 195/196 bieden dan kom je Wss idd niet op die 200.000 uit.
    Eerder op 205
     
  5. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Het is voor ons geen dagelijkse kost nee, maar volgens mij voor velen van ons niet? Ondanks de stijgende prijzen in de huizenmarkt zit er nog wel verschil in waar je mee te maken hebt per regio. Wij mogen dan nog steeds niet aan onze max hypotheekbedrag zitten, maar jullie kunnen ook niet in onze portomonee kijken. Het mag gezien worden als moeilijk doen over 5 of 10k extra hypotheek, maar daar hebben wij ook zo onze redenen voor. Er werd door velen gevraagd/gezegd goed na te denken over onze max en dat hebben we nu voor ons zelf wel duidelijk. Als dit hem mag worden voor 2tkn zijn we heel erg happy en anders is het ons verlies.
     
  6. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Ik zou dan maandag jullie eindbod neerleggen en daarbij de voorwaarden en tot wanneer het bod geldig is. Take it or leave it. Als jullie er toch niet meer aan uit kunnen geven, is dit denk ik jullie laatste en beste optie.

    Succes!!
     
    Nikki88 vindt dit leuk.
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    #87 Mythique, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Ik vind 12.500 een serieuze verhoging, jullie hebben er duidelijk goed over nagedacht dus zou het gewoon proberen! Zeker als je weet dat er nu geen andere kapers op de kust zijn.
     
    littleladybug en Bacio vinden dit leuk.
  8. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Dan zou ik je toch een aankoopmakelaar adviseren. En je droomhuis Latem schieten voor 5000 euro zou ik zeker niet laten als he een hogere hypotheek kan krijgen.

    Maar nogmaals als jullie echt maar 200.000 willen uitgeven. Dan zal dat je bid en meteen eindbod moeten zijn. Met 195.000 kom je echt niet op 200.000 uit.
     
    Harperhazel en Biny vinden dit leuk.
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.613
    113
    Vrouw
    Nee, maar als het dus geen dagelijkse kost is dan is het dus niet altijd even handig om het zelf te doen ;)
     
  10. Fridadepida

    Fridadepida Actief lid

    3 jan 2016
    387
    90
    28
    Mijn advies is ook, eindbod van 200.000 neerleggen. Heel transparant, dit is onze max en het is ja of nee. Voor beide partijen een duidelijke en goede manier van werken toch? Je weet allebei waar je aan toe bent en jullie gaan toch niet hoger. Bij een bod van 195/196 denkt de tegenpartij dat je tot 205 zult gaan verwacht ik dus kans is groot dat het spelletje van hun kant dan nog harder gespeeld gaat worden en dat jullie het alsnog mislopen.
     
    Nikki88 en twinkle star vinden dit leuk.
  11. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93
    Jeetje wat een gedoe ..
    Ik als koper zou allang juist die gun factor kwijt zijn na zon mail en bij een huis verkopen heb je niets aan die gun factor want dat is heel misschien als er twee kopers zijn die hetzelfde bieden maar anders gaat het toch om het bod
    Echt niet dat ik zou denken oh maar eerst stuurden ze een rare mail met kritiek en een laag bod want ze wisten het beter en nu bieden ze nog steeds laag maar ja ik gun het ze zo..
    Ik snap niet als je zo stellig bent in die 2ton dat je er een hele show van maakt , 2 ton eindbod ja of nee het kost de kopers ook tijd en die zou ik met zon starre houding niet willen verspillen
    Vergeet ook vooral niet als dit stukloopt je best deze makelaar nog eens tegen kan komen bij een ander pand :)

    Ik vraag me ook oprecht af als je echt 350.000€ kan lenen waarom je zo doet? Want dan maakt die 5 of 10 echt niets uit dan kan je dit heel makkelijk betalen en zou je dus je droomhuis moeten kopen
     
    Meiske2015, Nikki88, reckless en 9 anderen vinden dit leuk.
  12. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Persoonlijk denk ik (ik weet het bijna wel zeker) dat je gunfactor al lang verkeken is... al die er al was. Tegenwoordig is het gewoon geld geld geld. En de kopers willen zo dicht mogelijk eindigen bij de vraagprijs, logisch. Ze zijn ook al gezakt, dus ver gaan ze daar niet vanaf wijken.
    Dat kun je terecht vinden of niet. Of het marktconform is, maakt ook weinig uit. Je hebt als verkoper nu meer in de pap te brokkelen dan de koper.
    Als jij het geld er niet voor over hebt, dan niet. Breng je laatste bod uit en kijk alvast verder naar andere huizen.
    Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom je het huis zou laten schieten op 5.000 euro.
    Ik snap jou wel hoor, bij onze eerste bezichtiging hadden wij ook heel wat voor ogen en zeker wilden we geen vraagprijs betalen etc.
    Na talloze bezichtigingen hebben we uiteindelijk een huis gekocht met 5.000 euro onder de vraagprijs. Waarom? Omdat niemand meer zakte dan dat (geloof me, dat zoveel procent onder de vraagprijs is echt onzin in deze markt),dus we hadden weinig keus. Qua hypotheek zou het iets van 8 euro schelen per maand. Nou dat valt wel op te hoesten hoor.
    Maar wij hebben nu wel een gaaf huis straks. En de huizen worden steeds duurder, dus ik zou zeggen, wees niet zo eigenwijs.
     
    Ysabella, Biny en bloem82 vinden dit leuk.
  13. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    De huizen worden duurder en je komt steeds dichter bij het eind van het jaar. Volgend jaar kun je nog maar 100%van de hypotheek lenen en komen kk volledig voor eigen rekening. Als je dit jaar nog de overdracht van een woning wil hebben zal je toch binnen 3 maanden een huis moeten vinden en een prijs overeenkomen.
     
    Bacio vindt dit leuk.
  14. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Ik snap je reactie en als je op die manier beredeneert valt er ook zeker wat voor te zeggen.

    Wij hebben toekomstplannen en hierbij willen wij niet aan een max hypotheek en daarbij behorende netto maandlasten zitten. Dat lijkt me niet heel onverstandig, toch?
     
  15. ellessinia

    ellessinia Actief lid

    13 nov 2014
    498
    477
    63
    Natuurlijk wil je niet aan je max zitten, maar 205.000 of zelfs 210.000 is nog lang geen 350.000.
    Persoonlijk zou ik -als dit mijn droomhuis was- toch echt wat meer water bij de wijn doen. Niet alles is namelijk in geld uit te drukken.
     
    Sado, Mamaa6, Meiske2015 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    #96 twinkle star, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2017
    Nee maar op 200.000 euro zal 10.000 extra niet het verschil gaan maken qua maandlasten. Daarnaast moet je het zo bekijken, als je straks niks tegen komt en volgend jaar pas weer iets vindt wat je echt graag wil hebben zijn de prijzen nog meer gestegen EN moet je uit eigen zak ook nog eens een bedrag van meer dan 7.000 betalen.
     
    Sado, Mamaa6, Nikki88 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Joh nee heb je, ja kun je krijgen.

    Ons verhaal;

    Wij keken bij een woning waar we al verliefd op waren op de foto's, in het echt nog meer. Vrouw vroeg 239.000 en hij stond al meer dan 3.5 jaar te koop.
    De woning moet even flink onderhanden genomen worden, door flink achterstallig onderhoud. Verder een nieuwe badkamer en een kachel verwijderen dus niet heel spannend.
    Maargoed, wij deden een bod van 210.000. Die wees ze gelijk af, met de mededeling naar haar toe te komen.
    Wij hebben vervolgens een mail gestuurd, met een opsomming van de zaken die we moeten vervangen door achterstallig onderhoud, wat flink in de papieren loopt en zij niet van de vraagprijs had afgehaald, in al die jaren deed ze niks meer maar ze bleef hetzelfde geld vragen.
    Wij hebben ook in de mail uitgelegd dat de woning allang te koop staat, en dat gegarandeerd met goede reden is, prijs te hoog. En hebben een eindbod gedaan van 215.000. Take it or leave it.

    Eerst wou ze weer weigeren, maar toen heeft de makelaar haar toch met klem geadviseerd het aan te nemen, dat het een goed bod was. En heeft ze het geaccepteerd, 1 augustus is de overdracht.

    Dus, mijn advies. Doe wat je gevoel zegt. Het is ook ons droomhuis, maar we hadden hem letterlijk op 1000 euro laten lopen. Je moet een max bedrag inzetten voor jezelf. Ik hoop dat het je lukt!
     
    Bacio vindt dit leuk.
  18. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Idd. Als jij die hypotheek op 30 jaar zet, zal dat dus een tientje in de maand zijn oid. Nou waar heb je het dan nog over?
    Ik vind het maar moeilijk doen om niks. Wij hebben ook toekomstplannen en wij hebben een gezin en geen budget van 350.000 euro hoor. En wij hebben het niet krap.
    Maar ik weet niet wat jouw plannen zijn.
     
  19. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben het echt eens met de andere dames; ik denk dat je te moeilijk denkt en het daarmee lastig voor jezelf maakt. En ik begrijp dat jullie niet het max bedrag dat jullie aankunnen willen lenen maar er is nog een heel groot verschil tussen 350.000 en 210.000. Ik zou ook zeggen; laten weten wat je er max voor wil betalen, doe dus een eindbod en dan weten alle partijen meteen waar ze aan toe zijn.

    Mijn vader heeft een paar weken geleden ook zijn huis verkocht, moeilijk huis om te verkopen (groot huis in een klein dorp met veel grond, echt voor de liefhebber zeg maar). Na 9 maanden 1 bezichtiging gehad en deze man deed een bod. Fantastisch natuurlijk maar de onderhandelingen verliepen echt dramatisch. Ze hebben weken in onderhandeling gezeten omdat die man niet akkoord wilde gaan en steeds zijn bod, met veel tijd ertussen, een paar duizend euro verhoogde en dat op een groot bedrag. Allemaal zijn goed recht natuurlijk en mijn vader kon voor zijn gevoel geen kant op want er was eindelijk een koper en kon zo nog jaren duren voordat er weer eentje kwam. Maar ik kan je vertellen, de hele gunfactor (als deze er al is in deze tijd), verdwijnt echt als sneeuw voor de zon als de koper er zo'n gedoe van maakt.

    Succes, hopelijk gaan jullie het gedroomde huis krijgen voor het bedrag dat jullie voor ogen hebben!
     
    Ysabella en Bacio vinden dit leuk.
  20. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.648
    592
    113
    Ik sluit me bij de anderen aan. Ik zou ook meteen een eindbod neerleggen. Ik verwacht dat de verkopers idd op iets van 205 willen uitkomen, want er zal door het eerdere zakken waarschijnlijk gewoon minder onderhandelingsruimte zijn. Het is zonde als je dan tijd en energie steekt in een onderhandelingstraject (waarbij je met 196 idd al te hoog in stapt om op 2 ton uit te komen), terwijl jullie eindbod mogelijk niet bespreekbaar is voor de verkopers.

    Wij hebben zoals ik eerder schreef een week of 5 geleden een huis gekocht. Meteen na de 1e bezichtiging een bod gedaan (tijdens de bezichtiging persoonlijk en bevestigd via de mail), waarbij we boven de vraagprijs hebben geboden en hebben aangegeven het dezelfde dag te willen weten (wij waren de eerste kijkers, er stonden er nog veel meer gepland voor de rest van die week). Twee huizen in de straat waren eerder al super snel verkocht. 's Avonds hoorden we dat we het huis hebben. Het risico is dat we een paar duizend euro teveel hebben betaald, maar voor dat geld hebben we wel nu een huis dat helemaal aan onze wensen voldoet, waardoor we het er meer dan voor over hebben. Als je wil vasthouden aan je eindprijs van 2 ton, zou ik dat echt als eindbod meteen neerleggen. Als je daar ook maar een beetje over twijfelt, dan niet (maar zo klinkt het niet). In ieder geval veel succes gewenst!
     

Deel Deze Pagina