Na 2 jaar gestopt met bv: spotting ondanks cerazette

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fladderaar, 19 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fladderaar

    Fladderaar Actief lid

    13 jul 2015
    155
    213
    43
    Goedenavond dames,

    Ik heb even een vraagje. Ik heb afgelopen donderdag voor het laatst borstvoeding gegeven aan mijn zoon die bijna 2 is. Vanaf 6 weken na zijn geboorte gebruik ik cerazette (minipil) en heb mijn laatste periode in 2014 gehad, de maand voor mijn zwangerschap begon. Nu heb ik vandaag al de hele dag last van heel licht bloedverlies, wat ook wel als spotting omschreven kan worden. Wat dus raar is want ik ben aan de minipil en heb dit in die 2 jaar nooit eerder gehad...

    Het enige dat ik kan bedenken is dat het iets met het stoppen met borstvoeding te maken heeft. Maar ook dat lijkt me wel raar gezien ik al een poos nog maar 1x per dag voedde en dit steeds kleinere beetjes werd.

    Klinkt het iemand bekend in de oren? Ik vind het zo apart...
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb er met cerazette ook last van, heel normaal bij de mini-pil, wel vervelend!
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    In mijn ervaring is de hormonenbalans toch anders als je BV geeft (zelfs al is het al heel lang en heel weinig) en verandert het dus als je stopt.
    Ik ben na 2 jaar voeden gestopt met BV, voor mijn gevoel heeft het toen nog een half jaartje nodig gehad om 'uit te werken'. Bij mijn beide dochters veranderde menstruatie, pms en bijwerkingen van anticonceptie na het stoppen met de BV.

    Tijdens de BV- periode is mirena me redelijk bevallen, had in ieder geval een regelmatige cyclus en lichte menstruatie, maar na stoppen kreeg ik steeds meer tussentijds bloedverlies tot ik zo ongeveer 3 van de 4 wkn bloedde (werd van kwaad tot erger), terwijl ik dus mirena al 2,5 jaar had. Het ontstaan van deze bloedingen viel precies samen met stoppen van BV...

    Mirena verwijderd, heel scala van klachten verdween (waarvan ik niet eens wist dat deze van mirena kwamen...) en nu overgestapt op een koperspiraal.

    Het lijkt me dus bijwerking van cerazette, je kunt overwegen om over te stappen op iets anders als het aan blijft houden.
     

Deel Deze Pagina