Net naar school en in broek plassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hopsatee, 18 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ons zoontje gaat sinds 3 weken naar school. Dat gaat eigenlijk heel goed! Geen tranen, doet mee, verhalen vol over school, wil elke dag wel gaan. Ook is hij uiteraard wel moe maar niet overdreven.

    Sinds 1,5 jaar is hij zowel dag als nachtzindelijk en heeft sindsdien eigenlijk geen ongelukjes gehad. Vorige week kwam hij een paar keer uit school en gaf aan erg nodig te moeten. Blijkbaar hield hij het op.

    Deze week heeft hij ineens snachts al 2 x in zijn bed geplast en 2x op school maar dan ook zonder dat tegen de juf te zeggen. Ik merkte het omdat hij vochtig was en hij gaf zelf aan: geeft niet is al opgedroogd.

    Ik weet dat het pas net is en het ook heus wel spanning mee brengt naar school gaan maar ik zou toch al wat willen doen.

    Ik ga het sowieso morgen bij de juf aangeven en vragen of ze hem misschien af en toe naar de wc kan sturen. Hij zegt zelf namelijk dat hij het spannend vindt om te vragen (al is dat snachts natuurlijk niet het geval)

    Hebben jullie ervaring of tips om dit aan te pakken?
     
    louan vindt dit leuk.
  2. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Ik zou het inderdaad bij de juf aangeven, hopelijk kan ze het dan minder spannend voor hem maken :) En sowieso zodat ze hem bijvoorbeeld na de pauze het extra kan vragen (hier worden ook de jongsten die net zijn begonnen op school naar de wc gestuurd na de pauzes). Geeft hij nog signalen af als hij erg nodig moet?

    Hier heeft zoon ook zo'n periode gehad (op de opvang) en dat kwam ook deels omdat hij niet wilde gaan omdat hij bang was dat dan hetgeen waar hij mee aan het spelen was, door iemand anders 'ingepikt' zou worden. Toen heeft de leidster met hem afgesproken dat ze op bijv zijn fiets zou passen tot hij terug was, dat heeft wel goed geholpen dat hij weer op tijd ging.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  3. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Dank voor je reactie! Buiten wiebelen doet hij eigenlijk niet heel veel. Vaak is het wel ineens van ik moet plassen en dan is het rennen. Hij zit dan vaak in zijn spel en het lijkt of hij het dan zo lang mogelijk ophoudt.

    Goede tip ook om inderdaad na te gaan wat nou de reden is. Hij zegt nu steeds ik weet het niet maar wie weet lukt het om daarachter te komen..
     
  4. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik zou het ook bij de juf aangeven, dat ze hem wat vaker stuurt. Hier gaan ze met 2,5 jaar naar school en dat mag niet met luier. Er zijn dus veel vaste plasmomenten. Ook hebben de kleuterklassen een wc-ruimte in de klas, zodat de wc altijd dichtbij is.

    En natuurlijk gebeuren er nog wel eens ongelukjes, maar dat is met een schone broek ook weer opgelost.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  5. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Helaas ook nacht 3 op rij in bed geplast terwijl hij dat nog nooit heeft gedaan, zelfs niet toen hij 1,5 jaar geleden zindelijk werd. Hij was direct nachtzindelijk :$ Dat is nog lastiger dan overdag natuurlijk. Hoe zouden we hem daarbij kunnen helpen?:(
     
  6. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Zou hij nu zo moe zijn dat hij heel vast slaapt en dus niet wakker wordt? Is er iets in zijn drink ritme veranderd? Ik denk dat je er helaas weinig aan kan doen. Wellicht wel weer even op de wc zetten voor jullie zelf gaan slapen?
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  7. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja daar zit ik misschien ook aan te denken dat hij alle indrukken verwerkt en diepe slaapt. Ik weet niet of dat kan? Voor naar bed gaan hebben we gisteren idd gedaan. Drinkritme is juist minder hij drinkt minder op school zie ik...

    Ik denk het ook niet.. ik vrees dat tijd de enige manier is..
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Dat komt regelmatig voor als kinderen net naar school gaan, even een terugval. Ander ritme, spanning en afleiding waardoor ze het soms gewoon vergeten om naar de w.c. te gaan.
    Zou het bij de juf zeggen, zodat ze hem ook wat vaker naar de w.c. kan sturen en waarschijnlijk gaat het vanzelf weer beter als hij aardig aan school gewend is.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    J heeft de afgelopen weken ook enkele keren in zn bed geplast. Terwijl dat normaal echt vrijwel nooit gebeurde. Op school is het nog niet gebeurd, snap dat je hem daar wel graag mee wil helpen. Ik denk idd dat het een goede zet is om de juf hem enkele keren per dag te laten zeggen dat ie naar de wc moet. Vooral omdat je zegt dat ie dat zelf spannend vindt om te vragen.
    Wat worden ze groot hè, die kereltjes?
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou op school vragen of de juf 'm naar de wc kan sturen voor of na de pauzes. Hij zegt dat hij het spannend vindt dat te vragen, misschien dat hij het daarom erg lang ophoudt tot hij in z'n broek plast? Als mijn oudste dat deed, kon ze het als gevolg daarna minder goed ophouden en plaste thuis ook in haar bruik - of bv net voor de wc. Misschien dat hij daarom 's nachts ook in bed plast? Ik denk dat als het overdag goed gaat met even naar de wc sturen, het vanzelf 's nachts ook wel weer goed zal gaan. En zo'n terugval bij starten op school zie je echt heel vaak; zo druk spelen dat ze het vergeten, of te spannend om op school naar de wc te gaan, door alle indrukken heel diep slapen en daardoor de aandrang missen. Komt goed!
     
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Bedankt voor je berichtje! Vandaag even aangeven bij de juf en ze snapt helemaal dat hij het spannend vindt. Ze gaf aan dat dit heel vaak voorkomt en dat ze het met hem gaat oppakken: hem herinneren en ook even met hem mee als het mogelijk is of anders een maatje. Indrukken en spanning zei ze inderdaad. Ik hoop voor hem dat het lukt want hij is er zelf zo verdrietig over. Hij is nogal perfectionistisch en houdt er niet van als hij niet goed de “regels” kan volgen. Dat proberen we makkelijk voor hem te maken maar dingen die niet goed gaan vindt hij moeilijk, zo ook dit :(
     
  12. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ah sneu! Het is ook allemaal wat he? Best spannend voor ze! Vindt J het verder wel leuk op school?
     
    Sneeuwvlokjes vindt dit leuk.
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja ik heb inderdaad met de juf gesproken en ze zei ook dat het heel vaak voorkomt en niets is om druk over te maken. Toch fijn :)
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  14. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Ja hij vindt het wel prima allemaal. Daar waar ie de creche echt niet leuk vond heeft ie op de basisschool al aardig zn draai gevonden. Hij doet netjes aan alles mee.
    Vanochtend bracht ik hem naar school, begon ie ineens best hard “ik heb hele grote bloemkolen” te zingen in de klas (Dat filmpje heb ik hem gister laten zien op youtube, dus ik ben schuldig haha)
    Dus die kat is al aardig uit de boom.
    Fijn ook dat S het ook zo naar zn zin heeft. J komt alleen niet, net zoals S, met hele verhalen thuis.
    “Wat heb je vandaag allemaal gedaan?”
    “Oh niks”
     
    Hopsatee en Jo79 vinden dit leuk.
  15. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hahaha hij is in elk geval goed op zijn gemak dan! Ik hoor dat vaker ja dat het antwoord Oh niks is. Komt ook vanzelf :) Fijn dat het zo goed gaat!
     
    Sneeuwvlokjes vindt dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier mee eens. Mijn jongste heeft de eerste 3 weken toen hij naar school ging ook veel ongelukjes gehad. Even aangeven bij juf en er niet teveel aandacht aan schenken. Het gaat waarschijnlijk als de spanning er wat af is vanzelf beter.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina