Net ontslagen en nu langdurig ziek.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Eenkadootje, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Hoi,

    Ik vraag dit voor een vriendin.
    Ze heeft al jarenlang een eigen bedrijfje, maar dat loopt niet zo lekker.
    Vorig jaar zelfs een behoorlijk verlies gedraaid.
    Vorige maand had ze baan aangenomen. Contract 4 uur per maand.
    Maar in de praktijk zou dat zo rond 24 uur per week zijn. Net voor het einde vd proeftijd werd ze ontslagen vanwege een schouderblessure. Ze had dr nog niet ziek gemeld, want ze moest pas 2 dagen later beginnen met werken.
    Volgens het contract heeft ze alsnog ziek gemeld bij de werkgever.

    Maar wat nu? Dr bedrijfje heeft ze vd week opgezegd. Voor as dinsdag heeft ze een afspraak staan voor bijstand. WW heeft ze, lijkt me, geen recht op. Net geen maand gewerkt als werknemer. Maar moet ze zich nog ergens anders ziekmelden? (Dr schoulderblessure kan in het ergste geval wel een jaar duren.)
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Eenkadootje,

    Wat een lastige situatie waar je vriendin in zit, lief van je dat je deze vraag voor haar stelt.

    Ik begrijp dat zij bij haar werkgever ziek uit dienst is gegaan. Haar werkgever vraagt dan bij ons de Ziektewet-uitkering voor haar aan. Dit doet hij door haar op haar laatste werkdag ziek te melden bij UWV.
    Wil of kan haar werkgever haar niet ziek melden? Dan kan zij zelf telefonisch contact opnemen met UWV om te melden dat zij ziek uit dienst is gegaan.

    Was zij nog verzekerd voor de Ziektewet als zelfstandige? Dan raad ik haar ook aan om contact op te nemen met UWV voor haar ziekmelding.

    Wij bekijken in beide situaties dan of zij in aanmerking komt voor een Ziektewet-uitkering. Lees hier meer informatie over de Ziektewet-uitkering.

    Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering, moet je vriendin beschikbaar zijn om te werken. Tijdens ziekte is dit niet het geval en heeft ze dus inderdaad geen recht op een WW-uitkering.
    Meer informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering lees je hier.

    Wens je vriendin een voorspoedig herstel toe.

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina