buik onder spanning

Discussie in 'Gezondheid' gestart door abeltje, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abeltje

    abeltje Niet meer actief

    Hoi,

    Ondanks dat ik niet eens zo'n hele grote buik heb (zie fotoalbum voor foto van paar weekjes terug, hij is nu iets groter) voel ik vaak dat mijn buik strak gespannen staat. En dat doet pijn :(. En ik krijg er harde buiken van op de momenten dat het echt zeer gaat doen en ik loop of sta. De verloskundige zegt dat de harde buiken door de irritatie komen van het rekken van het vel en de banden en dat ik daar pech mee heb. Als ik er last van heb moet ik het rustig aan doen. Nou vandaag ook hoor! Ik heb al de hele dag pijn en als ik ga staan of wat doe heb ik een harde buik.:(

    Heeft iemand hier ook ervaring mee of meegehad? Graag zou ik willen horen dat het maar een fase is en dat het weer over gaat ;). De vk kon me hier helaas geen eenduidig antwoord op geven, ik moest maar rustig aan doen.

    En misschien tips voor me? Ik ben begonnen met insmeren/masseren, wellicht helpt het...
     
  2. Lonit27

    Lonit27 Actief lid

    24 sep 2008
    478
    0
    0
    Hoi Abeltje,

    Heel herkenbaar, ik heb er ook last van en het begon vanaf de 21 weken. Vooral als de kleine een groeispurt maakt. Ik weet niet of jij dit herkent, maar ik heb vooral bij de 'aanhechting' van maag naar buik zo'n strakgespannen gevoel. Het doet geen pijn, maar voelt wel heel vervelend aan. Ik word dan ook wat kortademig.

    Je kan er helaas niet zoveel aan doen. Rust is het beste medicijn, althans, bij mij helpt dat het beste.

    Liefs,
    Lonit
     
  3. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik had het afgelopen weekend ook een paar dagen achter elkaar. Heel vervelend en heb een paar dagen op de bank gelegen. Had ook echt weer een groeispurt van mijn buik. Ik moest van de gynaecoloog wel bijhouden hoe vaak het gebeurde en op de volgende controle gaan ze er voor de zekerheid wel even goed naar kijken.

    Afgelopen dagen was het weer veel minder en de harde buiken die ik had waren pijnloos. Nu voel ik mijn liezen weer trekken en mijn buik reageert er meteen weer op :(. Lijkt een beetje op en af te gaan.

    Ik laat Treesman mijn buik ook lekker masseren. De kleine regaeert daar ook heel erg op, dus dat is dan wel weer erg leuk.

    Gaat jouw verloskundige er verder nog naar kijken?
     
  4. abeltje

    abeltje Niet meer actief

    Gelukkig ben ik niet de enige :)

    @Lonit27, ik heb het vooral in de onderste helft van mijn buik, en dan begint het aan de zijkanten en gaat het naar het midden toe. Rusten is inderdaad ook echt het enige wat werkt tot nu toe

    @ Trees, ik heb de vk al 2 keer gebeld hierover, ik heb het nu al een paar weken. Ik moet het ook bijhouden, het mag namelijk niet dat ik achterelkaar harde buiken krijg als ik niets doe. Als ik er meer dan 5 achter elkaar kreeg in rust dan moest ik bellen. Ze heeft er vorige week ook naar gekeken, maar ze vertelde dat de hardebuiken waarschijnlijk door irritatie komen van het rekken van de banden en huid.

    Leuk dat je kleine reageert op de massage! :D Hier krijgen we ook een reactie van de kleine als mijn man aan mijn buik zit.
     
  5. Lonit27

    Lonit27 Actief lid

    24 sep 2008
    478
    0
    0
    Aan de zijkanten heb ik nauwelijks last. Het trekken onderin mijn buik, richting liezen, herken ik ook wel maar daar heb ik minder last van (alleen met lopen soms). Waarschijnlijk zit mijn baby gewoon vrij hoog.

    Gisteren had ik trouwens weer last van dat strakke gevoel in mijn maagstreek. Ik maak me er weleens zorgen om, omdat het een teken van zwangerschapsvergiftiging kan zijn. Mijn bloeddruk is bij elke controle echter prima en ik houd niet veel vocht vast (heel soms maar). En na een dag zijn deze klachten meestal weer over.
    Soms denk ik dat het ook erg samenhangt met de positie van de baby. Want volgens mij is de madammeke hier weer van positie veranderd, terwijl je zou denken dat ze nu geen kant meer op kan hihi

    Ik ga vrijdag weer naar de verloskundige voor een controle en zal het eens vragen. Ik koppel hier nog terug wat het antwoord/advies van mijn vlos was.
     
  6. abeltje

    abeltje Niet meer actief

    @lonit, ik hoop echt voor je dat het geen zwangerschapsvergiftiging is! Ben benieuwd naar het antwoord van de vk.
     
  7. Lonit27

    Lonit27 Actief lid

    24 sep 2008
    478
    0
    0
    Gisteren ben ik bij de verloskundige geweest en alles was, as usual, prima. Mijn bloeddruk was weer keurig 120/60, dus om dat 'strakke' gevoel hoef ik me geen zorgen te maken. De verloskundige gaf aan dat het gewoon erg samenhangt met het groeien van de baby. Maakt de baby een groeispurt, dan kan de moeder veel last krijgen van harde buiken of een 'gespannen' gevoel. De banden waar de baarmoeder aan hangt moeten dan ineens ook hard werken en meerekken en ja, dat is duidelijk voelbaar.

    Pas in combinatie met een hoge bloeddruk is dat 'strakke' gevoel een reden tot zorg. In andere gevallen is het vooral een teken dat de baby gewoon lekker goed groeit :)

    Ze gaf als tip mee wat we hier zelf ook al geconcludeerd hadden: luister naar je lichaam en neem je rust. De beste remedie tegen harde buiken.
     
  8. Esthers

    Esthers Bekend lid

    7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ik wist niet dat je pas zorgen hoeft te maken wanneer je ook nog eens een hoge bloeddruk hebt in combinatie met een harde buik.Ik heb namelijk al vanaf week 14 harde buiken continue en zit daarom ook al in de ziektewet.Want het deed zoveel pijn!!Hier help een warm bad en inderdaad lekker gaan liggen.Zitten op een eetkamer stoel krijg ik ook al harde buiken van dus ik moet echt gaan liggen !! Ik heb ook al meerdere keren gevraagd wat ik hier aan kan doen want ik ben niet echt een stil zitter..Maar krijg ook niet veel respons van de vk of de huisarts behalve dat ik regelmatig mijn urine moet in leveren..
     
  9. abeltje

    abeltje Niet meer actief

    Lonit, fijn dat alles goed is!
    Esthers, vervelend dat je er zo last van hebt.

    Hier heb ik er helaas het hele weekend last van gehad, maar vandaag lijkt het wel goed te gaan. Mijn buik heeft opeens een groeispurt genomen, wellicht ligt het daaraan.
     
  10. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik heb soms het gevoel of ik veel te veel gegeten heb, echt een plofbuik.
    als ik dat eb heb ik meestal ook last van mn banden en soms een harde buik.
    bij mij gaat het iig wel samen met een groeispurt.

    sterkte ermee.

    liefs doris
     
  11. Esthers

    Esthers Bekend lid

    7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Hopelijk is het inderdaad een groeispurt en ben je er zo van af!!!
     
  12. abeltje

    abeltje Niet meer actief

    Esthers, ik zie nu pas dat we bijna net zo ver zijn :)

    Enne, als ik jouw was zou ik toch gewoon lekker rustig aan doen hoor! Ik heb alleen geen tip voor je hoe je dat moet doen met je behoefte aan beweging ;)
     
  13. Esthers

    Esthers Bekend lid

    7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Oh ja inderdaad dat had ik ook nog niet eens gezien :D Wat leuk zeg!!
     
  14. jerlin

    jerlin Actief lid

    20 sep 2007
    378
    0
    0
    ook hier last van een gespannen buk.was gisteren bij de vk en die zij dat het kwam door het vele tillen wat ik doe nu. heb een zoontje van 20 maanden. lekker rustig aandoen.

    succes ermee
     
  15. ma1

    ma1 Fanatiek lid

    14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Toen ik vorig jaar zwanger was heb ik dit ook gehad .
    Ik heb hier wel een aantal manden last van gehad geen pijn ofzo maar het lopen was niet prettig constant die spanning op mijn buik of maag.Ik had ook veel harde buiken en moest het heel rustig aan doen.
    De laatste maanden van de zwangerschap was het over.Ik lag het liefst languit dan voelde ik die spanning niet
     
  16. Ka85

    Ka85 Fanatiek lid

    14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Ik heb precies hetzelfde. De vk zei hier dat het een combinatie is van strakke buikspieren, alles dat op moet rekken en teveel doen. Dus lekker rustig aan doen en hopen dat het strakke gevoel en de harde buiken minder worden.
     
  17. jerlin

    jerlin Actief lid

    20 sep 2007
    378
    0
    0
    daarbij heb ik dan ook pijn op mijn buik als je erop drukt.leun met werken nog weleens tegen een tafel aan en dit is dan wel pijnlijk.


    groetjes
     
  18. bianca3006

    bianca3006 Bekend lid

    20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    grappig dat het voor iedereen anders is. Als ik juist languit lig heb ik juist wel een strakke buik. Ik heb het dan niet meer wanneer ik op mn zij lig.
    Die strakke buik is ook hier erg herkenbaar met lopen en staan.
    Maar misschien een hele domme vraag hoor, maar wat is het verschil tussen harde buiken en strakke buiken???

    Groetjes...
     
  19. jerlin

    jerlin Actief lid

    20 sep 2007
    378
    0
    0
    @ bianca, goeie vraag, ik vraag het me ook af. ben benieuwd op het antwoord.
     
  20. bianca3006

    bianca3006 Bekend lid

    20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    haha, ik ook, helaas nog geen reacties...
     

Deel Deze Pagina