Niet willen/kunnen knutselen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HappyRabbits, 23 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Ons zoontje heeft er echt een hekel aan: knutsel- en kleurwerkjes op school. Thuis is hij ook nooit van de knutselarij geweest, hij houdt het hooguit 5 min vol en dan is ie er klaar mee. Hij begint er nu over dat hij op school de werkjes niet leuk vindt. Blijkbaar moeten de groep 1 kinderen dat ook regelmatig. En dan gaat het volgens mij echt om de motoriek en simpele opdrachtjes. Hij kan het ook niet zo goed, dat knutselen. Het moet snel af en dan gaat ie weer lekker bouwen en ‘ontwerpen’.
    Ik vraag me af, zou dit een “probleem” gaan worden later? Ik begrijp dat het echt belangrijk is. Hij is goed met cijfers, dus sommetjes vindt ie wel leuk, maar zodra er een knutselelement bij komt kijken, haakt ie af... Ik denk ook weleens: wat is het probleem? Kan hij het niet goed genoeg (perfectionist) en wil hij het daarom niet doen? Of is het een beetje gemakzucht? Ik herken bij mezelf ook wel dat ik het liefst de dingen doe die ik goed kan. Maar soms hoort het er ook gewoon bij.
    Heeft iemand tips? Hoe kan ik m motiveren? Iemand ideeën? Herkenning?
     
  2. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Mijn oudste vond het ook vreselijk. Hij moest ooit een zonnebril prikken en werd heel boos tegen de juf: dit is stom en nutteloos, je kan deze bril niet eens gebruiken! Waarop de juf antwoordde: dat klopt, je moet je fijne motoriek oefenen! Discussie over, maar hij vond het nog steeds stom.
    Het is nooit echt goed gekomen en heel eerlijk, ik merk het wel. Hij heeft moeite met leren schrijven en tekenen is nog steeds ver beneden peil. Maar hij vindt uiteindelijk schrijven wel belangrijk genoeg en heeft (met fysiotherapie) daar wel moeite in gestoken.

    Ik denk dat je kan zoeken naar zaken die hij wel leuk vindt, de middelste vindt kleien wel leuk en dat is ook goed voor de motoriek, maar dwingen leuk te vinden is heel moeilijk.
     
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Thanks! Ja kleien gaat nog wel. Zelf ben ik gek op tekenen en schilderen, dus ergens vind ik het ook wel jammer. Maar inderdaad die motoriek is gewoon zo belangrijk. Hij heeft ooit fysio gehad voor zn grove motoriek, hij is gewoon niet zo lichamelijk ingesteld zal ik maar zeggen. Met alles wat later dan de rest qua motoriek. In zn hoofd zit t wel goed, hij is best slim (bedenkt de meest ingewikkelde dingen) maar er een uiting aangeven op papier is gewoon lastig. Bouwen en constructie (ook fijne dingen) gaan hem wel heel goed af, dus fijne motoriek lijkt verder wel oke.
    Hij is natuurlijk nog maar net begonnen, dus misschien ook even afwachten en kijken wat de juf er van vindt....
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Is timmeren en schroeven enzo ook niet goed voor de fijne motoriek?
     
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.029
    961
    113
    Vrouw
    Nou idd er zijn toch wel andere dingen te verzinnen voor de fijne motoriek?
    Mijn man had vroeger ook echt een hekel aan knutselen, maar kreeg hij een hamer en wat spijkers dan had ie de tijd van zn leven :)

    Sowieso vind ik dat dochter veel van t zelfde maakt op school. Altijd plakken en knippen en nooit iets anders.
    Thuis hebben we van restjes hout een robot gemaakt Haha zo leuk om te doen!
     
  6. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Ja lijkt me ook, maar knutselen/tekenen/knippen/plakken is echt de hoofdmoot. En in de bouwhoek of constructiehoek spelen geldt niet als een werkje hè ;).
    Lijkt mij dat er meer kinderen zijn die niks met knutselen hebben.
     
  7. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bij ons knutselen ze eigenlijk best weinig. Maar dl doet ook niet met alles mee. Ik heb per seizoen 2 knutsels gezien geloof ik. Ze tekent wel veel.

    Ze hdoen wel regelmatig timmer-projecten op school, dat ze met de hele klas in een paar weken iets in elkaar gaan zetten.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Je kan ook met playmais aan de gang. Je kan dat aan elkaar maken door op een nat doekje te duwen en aan elkaar of op papier.

    Dus op het plattevlak maar ook in de hoogte. Je kan er van alles mee maken dus ook gebouwen. Als het stuk te lang is kan hij het snijden met een plastic (wegwerp) bestek.verder ook cijfers of letters net wat in zijn beleving zit. Super leuk. Misschien zo toch een succes ervaring en kan hij zijn motoriek oefenen.

    Misschien ook eens vragen wat hij wel leuk zou vinden, zoutdeeg, knippen, blaaspennen, wasco, verf (groot a3 vel), playmais, kralen, spullen uit de natuur, pons, waterverf(makkelijker dan stiften en kleurpotloden), lollystokjes bouwen (gekleurde te koop bij de action)

    Verder zo geen tips we hebben echt een knutselknul.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  9. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Misschien vind hij activiteiten als vliegtuigjes vouwen of bouwplaten leuk?
     
  10. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Bedankt voor alle tips!
    Ik ben dus zelf nogal van de knutsel, dus genoeg aanbod, daar ligt het niet aan :D. Even waren strijkkralen leuk, ik was al helemaal blij! Ik doe zelf met alles fanatiek mee, yeah we gaan eens knutselen!!!!! :roflmao: Maar interesse is alweer weg.... We hebben ook stiften voor op het raam. Hoe cool is dat! Eventjes dus maar.
    Playmais gaan we proberen! Ik dacht dat je daar lijm voor nodig hebt??? Leuk dat dat ook 3d kan, wie weet!
    Wasco is met kleuren het fijnste, dat geeft een lekker kleurresultaat. En echt, af en toe komen er best wel leuke werkjes mee naar huis. Maar hij vindt het vooral allemaal zo lang duren... en dan denk ik soms ook wel eens: hij begint nog maar pas... gedoe allemaal.
     
  11. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier ook hoor en nog steeds vindt hij het verschrikkelijk, verven gaat nog wel, maar dat is gewoon kliederen ;)

    Nee knutselen is echt niks voor hem, maar ook bij hem is de fijne motoriek slechter en perfectionistisch.
    Maar hij ziet het nut er ook niet van in, zo van hier ga ik toch niks mee doen later (hij zegt al 3 jaar dat hij buschauffeur wil worden) dus waarom zou hij het moeten leren ;)
     

Deel Deze Pagina