Nieuwe baan, stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Sjadaan, 8 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjadaan

    Sjadaan Niet meer actief

    Ik weet het even niet meer.
    Heb een leuke nieuwe baan gevonden, waar ik per april begin. Echter, mijn meisje is nu 4mnd en dat zal betekenen dat ik "moet" stoppen met borstvoeding terwijl wij dat beiden zo fijn vinden. Heb nog niet getekend dus zou ook bij mijn huidige werkgever kunnen blijven en daar gaan kolven (heb nu nog verlengd verlof tot april). Eigenlijk wil ik nog niet afbouwen, maar ik wil wel de nieuwe baan. Of alleen s ochtends en s avonds blijven voeden..is dat uberhaupt mogelijk op deze termijn?
     
  2. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Je kunt niet bij je nieuwe baan kolven? Ik dacht altijd dat een werkgever daar de gelegenheid voor moest geven.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom kan je niet kolven op je nieuwe job?
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Waarom kan he niet?? Wat ga je doen voor werk??
     
  5. Baby2onderweg

    Baby2onderweg Actief lid

    29 aug 2017
    114
    41
    28
    Vrouw
    Ik dacht ook dat een werkgever verplicht is om kolf mogelijkheden te hebben voor vrouwen die borstvoeding geven. Een collega bij mijn vorige werk vond het zelf niet fijn om op het werk te kolfen maar zij gaf in de ochtend en avond nog wel borstvoeding. Zou dus wel kunnen denk ik mits je het ritme er zo in krijgt en je productie niet te sterk afneemt.
     
  6. Baby2onderweg

    Baby2onderweg Actief lid

    29 aug 2017
    114
    41
    28
    Vrouw
    *kolven. Lekker wakker hiero :p
     
  7. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Je hebt er recht op dus als je het wil blijven doen zou dat moeten kunnen. Maar alleen ochtend en avond voeden kan zeker wel op deze termijn als je goed en volgens een schema afbouwt.
    Maar ik zou niet weten waarom je tegen je wil zou stoppen voor een nieuwe baan.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alleen 's ochtends en 's avonds voeden is op deze termijn niet zo vanzelfsprekend als jij voorspiegelt. Het zal bij sommigen best lukken, maar de meesten zullen overdag heel veel last krijgen van stuwing, en de productie zal heel snel kelderen.
     
  9. Poesta

    Poesta Bekend lid

    13 aug 2015
    879
    307
    63
    Eens met @Shakes, nog erg vroeg om af te bouwen naar alleen ochtend en avond voeding en er zeker van tesijn datje productie dat aankan.

    Tot je kindje 9 maanden is heb je recht om te kolven of naar huis te gaan om bv te geven. Je mag hier maximaal 25% van je werkdag voor gebruiken, dus 2 uur bij een 8-urige werkdag. Ik kolfde vaak 2x een kwartier en ging een half uurtje eerder naar huis, dat was voor mij goed te doen. Ik kolfde wel heel makkelijk, dat scheelt natuurlijk. Na 9 maanden ben ik overgegaan op alleen kolven in m’n lunchpauze en rond z’n eerste verjaardag helemaal gestopt en alleen nog s ochtends en s avonds bij mij.

    Voordeel van al kolvend starten in een nieuwe job is dat je het kolven meteen in je dag in kan bouwen.

    Wat ga je voor werk doen?
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Het is geen gunst vanuit de werkgever, om jou te faciliteren in het kolven/voeden.
    Het is gewoon wettelijk vast gelegd.
    Dus ik zou zeggen, top dat je een leuke nieuwe baan hebt, en gewoon doorgaan met borstvoeding geven :thumup:
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hoe kom je er bij dat dat dit zeker kan?
     
  12. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Jeetje sorry hoor zo heb ik mn post niet bedoeld. Wist niet dat t zoveel weerstand opriep. Ik bedoelde alleen dat t zeker niet niet hoeft te kunnen slagen. En dat er een mogelijkheid is middels goed afbouwen dat het wel lukt. Dat is mijn ervaring. Ik zeg niet dat het bij iedereen goed gaat.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Maar mijn vraag was dus ook, hoe je er bij komt.
    Je hebt dus zelf die ervaring. Want bij sommige vrouwen lukt het wel.
    Het is dan alleen wel “gevaarlijk” om te stellen dat het zeker wel kan lukken, omdat het bij het gros van de vrouwen waarschijnlijk niet lukt. Puur omdat onze borsten nu eenmaal niet gemaakt zijn om op die leeftijd nog maar weinig te voeden.
     
  14. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Maar hoe weet jij dan dat t bij t gros niet lukt? Met die stelling schrik je dan toch ook vrouwen af t uberhaupt te probren?
    Ik bedoel met dat t zeker wel kan lukken niet dat t zeker bij iedereen slaagt. Alleen dat het zeker de moeite waard kan zijn t te proberen. Ik zal mn woorden beter kiezen. Ik snap je punt als ik t terug lees.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Omdat dat de ervaring is van lactatiekundigen, en de ervaring van vele moeders die bij even minder drinken op die leeftijd meteen gevolgen zien in hun productie.
     
  16. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Ok je punt is helder.
    Heb zelf een goede ervaring met hulp v lactatiekundige. Nogmaals ik probeerde gewoon een positieve ervaring vanuit mezelf te delen. Mijn ervaring. Nooit bedoeld hebbende te stellen dat t bij iedereen of bijna iedereen zomaar fluitend lukt.
     
    dds vindt dit leuk.
  17. Poesta

    Poesta Bekend lid

    13 aug 2015
    879
    307
    63
    Fijn @IT234 dat het bij jou wel gelukt is! Het rotte is alleen... als je zo vroeg probeert af te bouwen en het lukt niet, loopt je productie mega terug en heb je je productie niet 1 2 3 weer terug op het oude niveau. Het brengt dus best een risico mee om het 'gewoon te proberen'.
    Snap dat je je goede ervaring graag deelt, maar misschien voor TO wel goed om er rekening mee te houden dat het (helaas) niet bij iedereen zo soepel loopt!
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen probleem, joh. We proberen elkaar allemaal toch enkel te helpen :)
     
  19. Sjadaan

    Sjadaan Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties!! Ik zat er eventjes doorheen. Is het niet een beetje vreemd om mijn nieuwe werkgever hiermee "op te zadelen?"... qua tijd dan bedoel ik. Ik heb vandaag ook al aangegeven dat het mij pas lukt om per mei te beginnen omdat bij mijn dochter een afwijking aan haar beentjes is gevonden waar ik de komende weken druk mee zal zijn in het ziekenhuis.. heb as. Dinsdag een gesprekje/kennismaking met rest vd collegas en ook nog met de directeur. Het is een kantoorbaan overigens.
    Hoe kan ik dit het beste ter sprake brengen?
     
  20. Poesta

    Poesta Bekend lid

    13 aug 2015
    879
    307
    63
    Als je werkgever weet dat je net bevallen bent, weet hij ook dat je moeijk bv geeft. Het scheelt wel of er meer jonge vrouwen/moeders in t bedrijf werken, die hebben dan de weg misschien al een beetje vrijgemaakt voor je.
    Het voelt wat onnatuurlijk he, om het in werktijd te doen en dus doorbetaald te worden. Wel mooi dat onze wetgeving daarin voorziet.
    Ik zou het gewoon neutraal ter sprake brengen, dat je bv geeft, wil kolven, of daar een geschikte ruimte voor is (ook dat is een werkgever verplicht!) en wat jullie af kunnen spreken over de tijd die je aan kolven besteed. Bijv. aangeven dat je uitgaat van 2x 30 minuten per dag, maar dat zich dat niet makkelijk laat voorspellen. Pas als werkgever laat blijken dat hij uitgaat van kolven in eigen tijd zou ik iets zeggen over je wettelijke rechten.
    Succes!
    En veel sterkte ook met de ziekenhuis bezoeken de komende tijd...
     

Deel Deze Pagina