Nieuwe baby regels en kosten kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door demie, 10 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Hallo allemaal.

    Wij hebben net gehoord dat er nieuwe regels komen voor kinderopvang. Dat er per leidster nog maar 3 baby's mogen zijn ipv nu 4.
    Hierdoor waarschuwt ons kdv dat er ook een flinke prijs stijging aan gaat komen.

    Hebben anderen hier ook al meer over gehoord?
    En kun je hier iets mee?..
     
  2. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Die nieuwe regels zijn al een tijdje geleden opgesteld en moeten per 1 januari 2018 ingaan. Dat geldt inderdaad ook voor de ratio leider-baby (bkr).

    KDV's mogen echter ook na 2018 afwijken van deze ratio. Het KDV moet dan vastleggen in een beleidsplan op welke tijden ze voldoen aan de bkr, Als dit bekend is gemaakt aan de ouders mag een KDV binnen een 9-uursblok hier ook van afwijken.

    Bovendien komt er voor 2018 nog een onderzoek naar de kostprijs voor kinderopvang. Daarin wordt gekeken of het stelsel financieel houdbaar is of het vergoedingssysteem moet veranderen.

    Het is leuk dat ze dit zo promptverloren op jouw KDV vermelden, maar misschien handig dat ze zich dan ook goed laten informeren. Misschien komt er een prijsstijging, misschien wordt deze weer gecompenseerd of misschien wijkt jouw KDV van de ratio af. Het is kortom nog allemaal helemaal niet zeker.
     
  3. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    O wat een fijne uitleg roos!

    Is er een site waar ik die informatie kan vinden?

    ik wilde dit eens bespreken met de ouderencommissie van onze opvang.
     
  4. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Je kunt veel terugvinden op kinderopvangtotaal.nl. Daar wordt het nieuws ook iedere keer bijgewerkt. Ook belangrijk om te vermelden is dat de ratio voorlopig alleen geldt voor de horizontale groepen. Zou het zeker even bespreken in de ouderencommmissie en ook goed om vinger aan de pols te houden hoe jouw KDV dit aan gaat pakken.
     
  5. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    Geld voor alle (babygroepen) groepen

    Ik werk op een kdv en wij zijn echt druk bezig met uitpluizen en nieuwe beleidsplannen maken. Als je niet in de oudercommissie zit zou ik even wachten tot er een vergadering plaats vind. Je wilt niet weten hoe elke opvang nu op zijn kop staat! Voor het personeel komt er een veel hogere werkdruk, langere dagen, grotere peutergroepen. Denk dat niemand je nu nog antwoord kan of gaat geven want het moet eerst overal vastgelegd worden met het personeel en dan pas zijn de ouders aan de beurt. Het kan zelfs nog dat het dan eerst naar het bestuur gaat dan naar de oudercommisise en daarna pas naar de andere ouders.
    Neemt niet weg dat ik je onzekerheden niet snap hoor!
     
  6. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ik dacht juist dat dit was om de werkdruk te verlichten?!
    Ben vooral benieuwd wat er moet veranderen en wat er ons aangepraat word.(krijg soms zoon gevoel bij ons kdv)

    Vandaar dat ik zelf op zoek ben naar wat meer duidelijke informatie.
     
  7. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik zit wel in de oudercommissie en wij werken nauw samen met ons KDV die overigens helemaal niet op zijn kop staat aangezien deze plannen al heel lang bekend waren. Zij hebben hier al met concept beleidsplannen op geanticipeerd, maar kunnen het pas concreet maken na 1 juli 2017 als de ministeriële regeling is gepresenteerd.

    Ons doel is om ouders zo snel mogelijk helderheid te geven. Ondanks het feit dat er veel veranderd vind ik niet dat een KDV daar nog maanden mee kan wachten. Ouders moeten immers de gelegenheid krijgen tijdig zelf een beslissing te nemen. En dat kan niet pas in december.
     
  8. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    #8 demie, 13 mei 2017
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
    Kan een oudercommissie hier iets mee doen dan?
    Hebben jullie als oudercommissie hier nog invloed op? Ik geloof dat de oudercommissie bij ons meer voor de sier is...niet echt actief.

    Ik vind ook inderdaad dat we toch wel een paar maand van te voren duidelijkheid mogen krijgen en hoop niet dat het voor ons ouders erg ingrijpend zal zijn
    Ik zou niet weten waar we aan zouden moeten denken kwa stijging
     
  9. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ik moet wel zeggen dat wij een heel fijn kinderdagverblijf hebben hoor met super lieve leidsters die heel goed communiceren en ook als wij een op of aanmerkingen hebben daar altijd meteen op ingesprongen word.
    Veel vrienden van ons brengen hun kindjes ook hierheen en er zijn ook geen noemenswaardige klachten.
    Maar de eigenaresse werkt niet meer zoveel en haar man doet de financiën dus daar is eigenlijk alleen mail contact mee. Hier zit voor mijn gevoel wel een grote afstand tussen hun en ons ouders.
     
  10. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    Wet is er door. En gaat per 1 jan 2018 in. Je kunt het zien bij nu.nl en dan kopje lifestyle. Krijg de link hier niet geplakt
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #11 merah, 15 jun 2017
    Laatst bewerkt: 15 jun 2017
    Hier ook in de oudercommissie van kdv/bso. Dat er kdv op z'n kop staan vind ik een hele slechte zaak. Het is namelijk al heel lang bekend en een goed kdv had al lang geanticipeerd hierop. Bij ons verwacht men geen grote prijsstijging. Wel mogelijk een aanname-stop van nieuwe kindjes. Ik denk dat de nieuwe regels alleen maar goed zijn, zeker ook wat betreft opleidingseisen en vaardigheden in Nederlandse taal. Dat voor peuterspeelzalen dezelfde eisen gaan gelden vind ik ook alleen maar toe te juichen. Heb alleen m'n twijfels bij de nieuwe leidster/kind-ratio bij de bso. Die vond ik al vrij heftig, maar deze wordt nog extremer.
    Waar hier overigens nog wel een uitdaging ligt is het dat een kind straks maximaal 2 'bekende gezichten' mag hebben. Dat betekent dus dat een (parttime) leidster eigenlijk niet meer op vakantie kan...
     
  12. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
  13. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    En dan beweer je dat er geen kdv op zn kop staat...
    Ik wil niet opscheppen maar ik werk al 10 jaar bij het beste kdv van zuidholland, nee dit zeg ik niet zelf of mijn baas maar hierin zijn verschillende awards al binnen gehaald. Ons uitgangspunt is RUST. Hoe in vredesnaam als je nog meer leidsters op een babygroep gaat zetten met nog meer kinderen hoe krijg je de rust?! Nee sorry ik hoop dat ze de wet gaan schrappen helemaal.
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zeg niet dat er geen kdv's op z'n kop staan. Juist wel! Maar dat vind ik dus heel kwalijk. Hier (op tijd!) erg pro-actief geweest in het uitpluizen van de mogelijkheden. Wij zien bij veel kdv's dat ze 'het maar afwachten'. Dat snap ik niet, aangezien het al geruime tijd bekend is
     

Deel Deze Pagina