Borstvoeding of flesvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door klavertje, 5 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klavertje

    klavertje Bekend lid

    18 jun 2008
    710
    0
    0
    Ik heb in eerste instantie aangegeven dat ik voor borstvoeding wil gaan omdat het in de toekomst beter allergieen tegen zou kunnen gaan.

    Mijn moeder had voor mij geen borstvoeding dus die moest mij toen wel de fles geven.
    Ik ben zelf een erg allergie gevoelig mens. Alleen ik twijfel of dat nou komt door het krijgen van flesvoeding.
    Mijn man heeft ook flesvoeding gehad en die mankeert nooit iets.

    Maar ik twijfel dus en voel me niet goed bij het gaan geven van bortsvoeding. Dus ik denk dat ik dan flesvoeding ga geven.

    Wie geeft ook flesvoeding en wat is je mening daarover?

    *Edit moderator: topic verplaatst*
     
  2. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Klavertje, er zullen mensen zijn die de fles hebben gekregen en weinig last hebben van iets en er zullen mensen zijn die de borst hebben gekregen en veel last hebben van allergie etc.... Er wordt niet gezegd dat als je de borst geeft, je kind géén kans maakt op allergie enz... mààr dat je het risico verkleind! Het gaat om de kans dat....
    Je kan misschien in de topics borstvoeding en flesvoeding gaan kijken waarom mensen daar hebben gekozen voor hun manier van voeden. Je ziet daar erg veel verschillende meningen.

    Succes met het maken van een 'goede' keuze!
    Lieve groetjes!
     
  3. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Zekerheid heb je nooit. Ik kreeg zelf flesvoeding en heb nooit allergieen gehad, mijn man kreeg 8 maanden borstvoeding en heeft tig allergieen. Borstvoeding verkleint de kans, alhoewel ik laatst een documentaire heb gezien die ging over dat er eigenlijk helemaal geen bewijs is dat de borstvoeding de kans op allergieën verkleint. Lekker verwarrend he?!

    Als je geen borstvoeding wilt geven dan bestaat er hypoallergene voeding, die verkleint de kans op de allergieën ook.
     
  4. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Wat is de reden dat je je niet goed voel bij borstvoeding?
    (als dat te persoonlijk is, gewoon niet antwoorden! ;) )
     
  5. Alita

    Alita Niet meer actief

    Ik heb zelf eczeem en ga ook borstvoeding geven niet alleen voor de kans te verkleinen voor mijn meisje dat ze ook eczeem krijgt maar ik vindt het gewoon het beste, moeder natuur en het goedkoopste haha
     
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als jij je niet goed voelt bij borstvoeding, dan moet je dat niet doen ;) .
    Ik moest ook gelijk denken aan hypo - allergene voeding (in de topics ook wel afgekort tot HA) .

    Zelf heb ik lang getwijfeld voor borst of fles voeding. Ik ben eigenlijk qua gevoel van fles voeding naar borst voeding geswitcht, maar allemaal voor mezelf eigenlijk ;) . Ik koos voor de fles omdat dat fysiek minder belastend was en omdat mijn man dan de fles ook kon geven (qua betrokkenheid) en in flesvoeding zit ook alles wat ze nodig hebben. Uiteindelijk echter heb ik gekozen voor borstvoeding omdat ik dat gewoon wilde ervaren en dit is het enige moment in m'n leven! En dat het goed is voor m'n kindje is mooi meegenomen natuurlijk :) . Wel had ik me voorgenomen om zodra het ook maar tegen zat of zodra ik ging tobben, dat ik zou stoppen.

    Uiteindelijk heb ik 4 weken borstvoeding gegeven en hoewel het niet geweldig ging (veelal gekolft en de bv via de fles gegeven na de 8ste dag), vond ik het verschrikkelijk moeilijk om ermee te stoppen. Puur voor m'n gevoel, ik vond dat heel emotioneel (hormonen?) . Maar ik besefte wel dat het beter voor mijzelf was om ermee te stoppen, het was fysiek en daardoor emotioneel te zwaar.

    Maar op de fles groeit ze nu net zo goed enzo hoor, dus het gaat prima. Maar bij een volgende zou ik het toch weer gaan proberen aan de borst, omdat het gewoon toch wel heel bijzonder is en ik heb toch ook wel een hoop geleerd van deze 4 weken.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar?
     
  8. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb ook flesvoeding gehad en ik ben nergens allergisch voor, mn broertje ook niet en mn vriend ook niet(behalve voor Robijn wasmiddel). Mn buurmeisje daarintegen heeft borstvoeding gehad en is allergisch voor pollen, katten, vogels en iets wat in brood zit, geen idee wat.

    het zegt dus niet altijd iets. Ik ga zelf flesvoeding geven, dit vooral omdat ik straks weer ga werken en het dan echt heel erg druk heb.
     
  9. Rups

    Rups Actief lid

    29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    De kans is wel kleiner bij borstvoeding.. ik heb zelf 2 en half jaar lang borstvoeding gehad .. heb enorme hoge antistoffen want toen mijn zusje anderhalf jaar later kwam lurkte ik ook gewoon mee dus nog meer antistoffen.. ik heb geen allergie en ben weinig ziek
    Mijn zoontje heb ik 1 jaar lang borstvoeding gegeven en hij heeft erge eczeem en astma helaas zijn die twee factoren erfelijk :(
     
  10. Dot

    Dot Fanatiek lid

    18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Meid, als je straks bevallen bent, probeer je toch gewoon even op dat moment hoe het voelt; de borst of de fles. ;)

    Een vriendin van me had besloten het flesje, prima.
    Toen de baby er was en op haar buik lag was het zo natuurlijk dat hij naar de borst zocht dat ze hem alsnog een paar maanden zelf heeft gevoed.

    Een andere vriendin zei ook dat ze zich er niet prettig bij voelde, gewoon gevoelsmatig, kan ik me best voorstellen, en heeft gelijk het flesje gegeven. Ging prima.

    Ikzelf heb 2 maanden borstvoeding gegeven en opeens besloten dat het me teveel werd. Gewoon te moe dat ik het steeds alleen moest doen.
    Toen mijn zoontje vijf maanden was had ik er een beetje spijt van. Dat gedoe met poeder,kannetjes, opwarmen, afmeten en flesjes uitkoken. Maarja ik krijg gelukkig een tweede kans;)
     
  11. klavertje

    klavertje Bekend lid

    18 jun 2008
    710
    0
    0
    Nou eigenlijk wat jij al schrijft Athina; Ik slaap heel slecht omdat mijn man snurkt (ja klinkt heel raar maar word er supermoe van) en dan kan hij er 's nachts ook uit om gewoon het flesje te geven.
    Anders moet je weer borstvoeding afkolven, invriezen, eruit halen en opwarmen. En verder zie ik om mijn werk straks geen mogelijkheid om te kolven. Ik weet dat ze je verplicht tijd en ruimte moeten geven maar ik denk niet dat het mogelijk is.
    Verder heb ik gewoon geen goed gevoel bij een baby aan de borst.
    Dat is mijn mening, en ik denk als ik daar nu al mee zit, dan gewoon niet doen.

    Ik denk er nog ff over na.
    Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!
     
  12. Jessica83

    Jessica83 Fanatiek lid

    6 mrt 2007
    1.512
    2
    0
    Nieuwegein
    Ik wist van het begin al dat ik flesvoeding ging geven. Ik denk er nog steeds zo over. Ik vind het makkelijker en ook beter voor de band van vader en kind. Ik heb het 9 maanden lang kunnen voeden en voelen en papa niet. Ook voel ik me niet prettig bij het idee.

    Ik denk dat alle redenen en uiteindelijke besluiten heel persoonlijk zijn.

    Ikzelf en mijn manlief zijn beide met flesvoeding groot gebracht. Beide nooit ziek geweest of allergieen gehad. De voedingen gaan ook met de tijd mee.
     
  13. Deng

    Deng Actief lid

    19 nov 2007
    175
    0
    0
    ik ga ook fles voeding geven, ik wil niet borstvoeding geven omdat het niks voor mij is dat gelutter aan mijn tiet.
    vroeger zelf ook niet en heb geen allergie of iets dergelijk allemaal onzin !
     
  14. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    ik heb zelf flesvoeding gehad, om de bv niet wilde lukken bij mn moeder. Ik heb helaas wel veel allergieen en mn broertje niet, hij heeft wel lang borstvoeding gehad.
    Ik ga het zelf gewoon proberen, ik dacht eerst ook dat ik het niks zou vinden, "zo'n kind an de tit", maar ik ben nu weer gewend aan het idee geloof ik :)
     
  15. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    BV schijnt de kans inderdaad iets te verkleinen.. Maar het is moeilijk aan te geven hoeveel.
    ik en mijn zusje hebben allebei FV gehad, en mijn zusje heeft milde exceem, mijn moeder ook, ik niet.
    Bij een tante: 3 kinderen, 2 FV, 1 BV. Die van de BV heeft heel veel last van exceem, de andere 2 niet.. Als het kindje de aanleg niet heeft, dan maakt FV/BV daar volgens mij niet zoveel op uit. Als het kindje de aanleg wel heeft, kan het wat milder worden, maar niemand weet hoeveel last het kindje had gehad zonder BV..

    En het belangrijkste: Als je BV niet zit zitten, vanwege het gefrut aan je lijf, etc, dan gaat het waarschijnlijk ook niet lukken. Het is (vaak) niet iets wat je zomaar doet. Sommige zijn natuurtalenten, maar het is vaak toch even hobbelen de eerste dagen&weken. Daar moet je toch wel achterstaan.
     
  16. moesje83

    moesje83 Bekend lid

    18 apr 2008
    911
    0
    0
    Ik heb zelf nooit borstvoeding gehad en ik heb geen allergieen of wat dan ook.

    Ik heb mijn zoontje de eerste 5 weken wel Borstvoeding gegeven en ben toen gestopt omdat ik niet genoeg voor hem had
     

Deel Deze Pagina