Onrustige baby, binnenkort gastouder

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ukkie1, 13 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.690
    2.137
    113
    Wellicht hebben jullie mijn andere topics gelezen, mijn zoontje is onrustig.
    Hij huilt veel. Hij valt niet zelf in slaap en is zeer moeilijk weg te leggen.

    13 augustus moet ik weer gaan werken. 1 dag in de week gaat hij dan samen met z'n grote broer naar de gastouder. Er zijn dan nog 2 andere kindjes.

    Ik krijg er buikpijn van. Hoe moet dat straks? Hij heeft zoveel aandacht nodig, dat kan ze hem niet geven met nog 3 kleintjes in huis....

    Ze is echt superlief en geduldig maar kan nu eenmaal niet de hele dag met hem rondlopen of op schoot nemen..

    Ergens denk ik laat het los, wie weet gaat t prima daar. En anders zien we dan wel. Maar dat lukt me dus niet :(

    Iemand hier ervaring mee? Hoe ging dat bij jullie? Moet ik toch hard gaan trainen op t slapen in bed? Vind t zo vreselijk...
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Lastig hoor, snap dat je er tegenop ziet!

    Hard gaan trainen met in bed slapen heeft denk ik alleen nut als hij daar enigszins een poosje rustig kan liggen. Als het brullen is steeds wordt dat denk ik niks.
    Bij de oudste hebben wij het in bed slapen opgebouwd, maar die had lang niet zoveel ongemakken als jullie zoontje. Bij hem deed ik het als volgt:
    - eerst bij mij in goede diepe slaap, dan overleggen in bedje
    - bij mij half in slaap, in bedje leggen en evt. nog even bij hem blijven tot hij echt goed sliep door m'n hand op z'n hoofdje te leggen
    - wakker in bed leggen en zodra hij ging huilen troosten in bedje, meestal werkte het om m'n hand op z'n hoofd te leggen en te wrijven over z'n rug (buikslaper).
    Werkte die laatste stap niet, ging ik terug naar stap 2 of stap 1. Ik probeerde het max een half uur en als hij dan niet sliep nam ik hem gewoon weer bij me en probeerde ik het bij het volgende slaapje opnieuw. Want ik vond het belangrijkste dat hij aan z'n slaap kwam.

    Maar goed, wellicht is dit voor jullie zoontje nog een veel te grote stap.
    Slaapt hij wel eens in de kinderwagen? Misschien kan je die dan meegeven naar de gastouder zodat ze hem met de wagen in slaap kan wiegen of anders een draagzak? Hier is het nooit nodig geweest, maar onze gastouder heeft ook een draagzak.

    Kan je hem niet binnenkort een keer een middagje daar brengen om gewoon te kijken hoe het gaat. Wellicht stelt het je dan wat meer gerust of kunnen jullie samen nog kijken naar de problemen die er evt. wel zijn bij de gastouder.

    Het is en blijft lastig. Onze jongste is een vrij makkelijke slaper, thuis eigenlijk nooit problemen overdag, maar bij de gastouder ging het nooit echt goed. Totdat we erachter kwamen dat het aan het campingbedje lag. Als wij namelijk weleens weg zijn is het ook drama als ze in een campingbed moet slapen.
    Nu slaapt ze bij de gastouder gewoon in een vast bedje (bedje van haar eigen dochtertje) en nu is het probleem over en slaapt ze daar ook keurig. Maar er zijn wel een paar maanden overheen gegaan voor we daar achter kwamen.
     
  3. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.690
    2.137
    113
    Ja, zodra ik hem overleg is hij wakker.. hoe diep hij ook slaapt. Begin vd nacht slaapt hij wel vaak in z'n eigen bedje.. als de pijn te doen is kan ik hem zelfs half wakker weg leggen. hij kan t dus opzich wel..

    Hij gaat inderdaad 2 keer een halve dag wennen vooraf ( hij... Ik denk vooral ik :thumup:)

    De kinderwagen gaat wel mee, zij heeft alleen een buggyinzet, maar slaapt hij sporadisch in. Draagzak ziet zij niet zitten. Helaas.

    Zo een dilemma. Ik zou ook ouderschapsverlof kunnen nemen die dag, of een halve dag. Maar ben net nieuw begonnen ergens, toen zwanger, toen al met 20 weken thuis. Zit 9 mnd thuis als ik straks terug kom en dikke onderbezetting. En dan kom ik aan met Ouderschapsverlof...:roflmao: dus doe ik liever vlgd jaar. M'n man heeft dit jaar een dag zodat ze maar 1 dag naar de opvang hoeven, hij is de andere 2 dagen thuis.
     
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Nog even afwachten. Maak 2 weken voordat je zoontje gaat even een afspraak met de GO en bedenk dan samen iets wat zowel werkbaar is voor je zoon en GO en jou als moeder gerust kan stellen.

    Baby's veranderen per week, oh nee per dag zelfs!
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Heeft ze heel toevallig een schommelwieg? Onze dochter had ook een rotstart met heel veel huilen (was grotendeels over toen we op frisolac overstapten waar minder lactose in zit) aan slaap overgeven wilde ze eigenlijk niet want dr zat ook nog een temperamentje in (en nu nog) maar die schommelwieg was t helemaal. Zodra zij ging trappelen ging dat ding zachtjes deinen, best een apart gezicht om je dochter languit gestrekt zo breed mogelijk verspreid in een wieg te zien relaxen met een gelukzalige grijns.

    Heel veel ukkies met krampjes en moeite met inslapen zijn helemaal idolaat van die hangwieg en t stelt eigenlijk niet eens zo veel voor. Kdv heeft een wagenbak in een soort hangmat met een veer aan t plafond maar op marktplaats zie je ze ook met een vloerstandaard of wandhaak.

    Wat ook nog een dingetje kan zijn, maar dat zal je zelf moeten onderzoeken, misschien komen de slaapsignalen waar jij naar kijkt voor t mooie net te laat. Bij ons kwam juist het ogen wrijven en gapen veels te laat en was t een gevecht om dr in slaap te krijgen. Nu lijkt ze vrij veel op mij in dat opzicht dus konden wij sturen op een rood neusje, rode oortjes, beetje warm aanvoelen (beter gezegd een halve kerncentrale, niet zijnde verhoging of koorts) een bleek/pips gezichtje en blauwe/grijze wallen. Legde ik dr dan op bed, die signalen kwamen ongeveer kwartiertje/half uurtje voor t gapen en ogen wrijven, dan was ze zo vertrokken. Gaandeweg zijn dat gaan finetunen, dr vermoeidheid kan ze verbergen met enthousiast spelen maar de kleuren in dr gezicht kan ze weinig aan veranderen :)
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  6. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Zo'n gastouder weet echt hoe ze daar mee om moet gaan.
    Zie het met mijn zoontje ook. Die slaapt thuis ook niet altijd. Of maar kort. En bij de gastouder doet hij zoveel indrukken op dar hij daar heerlijk van 11 tot 2 uur of half 3 slaapt. En thuis moet ik het vaak van 11 tot half 2 doen.. Of van de week van 11 tot half 12.. jaloers..
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb mijn neefje opgevangen, 4 volle dagen (van 7 tot 19) in de week. Thuis sliep hij heeeel moeilijk, huilde veel. Bij ons sliep hij heel lang, huilde amper. Ik droeg hem wel in een draagzak af en toe. Maar bij ons thuis had hij veeeel meer indrukken door zijn nichtjes, het was gewoon totaal anders dan thuis en daardoor was hij ook totaal anders. Ik had een hele ‘gebruiksaanwijzing’ incl hele specifieke slaaptijden, maar bij ons thuis viel hij vaak na het brengen om 7u al in slaap in de box... daarna klopte er van zijn ‘gebruiksaanwijzing’ niks meer. Als hij moe was, deed ik z’n slaapzakje aan, beetje wiegen, in bed en hij sliep. Thuis waren ze zo een uur bezig...

    Ik zou het dus vooral proberen; het is helemaal anders, daar kun je niet echt thuis voor oefenen...
     
  8. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Mijn ervaring (werk 15 jaar in de kinderopvang) is dat veel kindjes het goed die op de opvang/go.... een beetje “vreemde ogen dwingen” fenomeen!

    Hoe vaak ik te horen krijg van ouders dat de kinderen het thuis “slecht” doen en op het kdv eten, slapen, spelen juist heel erg goed gaat... ze vragen dan letterlijk wat ze fout doen. Nou niks! They go with the flow en hoe jonger ze zijn hoe sneller ze eraan wennen.

    Heb je de mogelijkheid tot een een dag(deel)?
     
    Ukkie1 en Vero0504 vinden dit leuk.
  9. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Een dag(deel) wennen.... moet wel Mn zinnen afmaken :rolleyes:
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ook een onrustige baby. Keek ook vreselijk op tegen de eerste werkdag. Zoontje is een week ervoor al begonnen met wennen bij de gastouder. En na 3 dagdelen hadden ze hun manieren gevonden. Zoontje slaapt nog steeds moeilijk maar bij de gastouder slaapt ie als een roosje.

    In het begin deed ze hem wel in een draagzak en dat werkte voor beide goed. Het komt vast goed, een gastouder krijgt wel meer moeilijke kindjes. Ze vinden echt hun weg met elkaar.
     
  11. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik had (toen ik begon met werken 1.5 maand geleden) ook een redeijk onrustige baby. Op dat moment had hij ook een periode dat hij een zeer slechte inslaper was. Huilen, moest in slaap geaaid worden, (ook nog op een rare manier, beginnend bij zijn haren en eindigend bij het puntje van zijn neus) Kostte mij echt zoveel tijd om dat bij elk slaapje te doen. Zag dus als een berg op tegen hem wegbrengen naar de gastouder, want slapen is voor hem zo belangrijk, als hij namelijk oververmoeid is dan is hij ontroostbaar. Maar de gastouder had daar natuurlijk nooit tijd voor, om hem elke keer 10 minuten in slaap te aaien. Wat heb ik mij druk gemaakt zeg.

    Maar wat ik nooit voor mogelijk had gehouden, is toch echt gebeurd, sinds ik werk hebben we zo'n fijn ritme en is hij ook echt een hele andere baby geworden! Oke, hij slaapt nog steeds wel kort als hij daar is, maar hij slaapt gewoon zelfstandig in, zelfs zonder speen! Hij heeft het echt naar zijn zin daar omdat ze elkaar nu kennen en de gastouder weet inmiddels hoe hij in elkaar zit. Hij vindt de andere 2 kindjes (van 1,5 en 2,5) reuze interessant en is lekker aan het spelen als hij wakker is. Wat ook helpt is dat ik regelmatig op werk een update krijg.

    Je moet onthouden dat ze echt veel ervaring met verschillende soorten babies hebben, jouw zoontje is vast niet de eerste onrustige baby waar ze mee te maken heeft! Gaat echt goedkomen, probeer je laatste verlofdagen hier niet door te verpesten zoals ik heb gedaan. Misschien is hij nu een moeilijke slaper en erg onrustig maar babies zijn zo veranderlijk als ik weet niet wat dus het kan volgende maand echt anders zijn. Hier is het ook echt een wereld van verschil met 1,5 maand geleden.
     

Deel Deze Pagina