Op welke periode is het verlof gebaseerd?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door emmen88, 22 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Hallo,

    Op dit moment heb ik een 0 uren contract en werk ik gemiddeld 3 dagen in de week. Door de rust in dr zomervakantie is dit echter vaak maar 2 dagen. Half oktober ga ik met verlof; wordt mijn verlof gebaseerd op de laatste 3 maanden? En houden die 3 maanden dan de periode van half juli tot half oktober in of rekenen jullie in hele maanden (dus juli tm september)?

    Wordt er ook gekeken naar wat ik se rest van het jaar gewerkt heb of puur die 3 maanden? Zou ik het verschil in dat geval kunnen opvangen door vakantie uren te schrijven?

    Hopelijk is mijn vraag zo duidelijk geformuleerd en kunnen jullie me helpen:)
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Emmen88,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap.

    Je wilt weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend. Dit omdat je op het moment niet zoveel wordt opgeroepen.

    Ik kan je geruststellen: De hoogte van je zwangerschapsuitkering is 100% van je dagloon. Voor dit dagloon kijken we naar de periode van 1 jaar, deze eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voordat je verlof begint. Voor deze periode bepalen wij je dagloon.

    Waar ik je nog even op wil wijzen is het volgende: bij urenverlies kun je recht hebben op een (aanvullende) WW-uitkering. Dit kan als je een urenverlies hebt van minimaal 5 uren per week en geen recht op loon over deze uren. Of als je gemiddeld minder dan 10 uur per week werkt bij minimaal de helft van dit aantal uren. Alle voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier.

    Voor het eventueel opnemen van vakantiedagen verwijs ik je naar jouw werkgever.

    Alvast een fijn verlof.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     

Deel Deze Pagina