Opa met dreumes in bad?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Kristientje, 15 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Dag allemaal,

    graag wat advies en jullie kijk op het volgende.

    Mijn zoontje is 16 maanden en gaat elk weekend logeren bij grootouders. Dit komt doordat ik het rustig aan moet doen tijdens de zwangerschap. Nu vertelt mijn man dat toen hij zoontje ging ophalen en druk was met auto inladen zijn moeder aan het vertellen was over het verloop van de dag. Ze zei dat ons zoontje met opa samen in het grote bad was gegaan. Mijn man heeft er niets van gezegd, moest gauw weer door. Maar nu voelt het toch niet goed. Hij heeft het niet gevraagd, maar neemt aan dat opa geen zwembroek of iets dergelijks aanhad (hij kan namelijk niet zwemmen dus heeft volgens mij geen zwembroek). En dat vinden we eigenlijk niet zo gepast. Nochtans zal mijn zoontje het niet opmerken denk ik, of opa bloot of met zwembroek in bad zit, maar het voelt niet goed ofzo?

    Hoe kunnen we dit gesprek aangaan? Gewoon beginnen over het bad en vragen of hij een zwembroek/onderbroek aanhad is een beetje raar of niet?

    Overigens hebben ze een kinderbadje, op zich hoeven ze dus niet samen in het grote bad.
     
  2. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ik snap jullie gevoel, ik zou het ook geen fijn idee vinden.
    Maar wie weet heeft opa wel gewoon zijn onderbroek aangehouden in bad en zo niet dan had hij vast geen kwade bedoelingen.
    Kindjes vinden een groot bad vaak helemaal fantastisch dus ik snap wel dat opa en oma het leuk vonden om met hem in het grote bad te gaan.
    Ik zou je man aan zijn moeder laten vragen of opa een zwembroek/onderbroek aanhad, zo nee dan zou ik hem laten vragen dat in t vervolg wel te doen.

    Probeer het niet te groot te maken, je wilt opa en oma ook niet het idee geven dat jullie ze maar een stel viezerikken vinden.
     
  3. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik zou het echt niet oké vinden. Hier gaan de kinderen alleen in bad met papa/mama (en elkaar natuurlijk ).
    Omdat het vast heel leuk bedoeld is van opa en oma zou ik het gesprek voorzichtig aangaan. Ik zou niet over een zwembroek beginnen, maar gewoon zeggen dat je niet wilt dat jouw kindje met iemand anders dan papa of mama in bad gaat.
     
  4. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Uhhhm je man zat vroeger neem ik aan toch ook met zijn vader of moeder in bad. Waarom zouden zijn kinderen dat dan niet mogen? Een groot bad met een opa die van zijn kleinzoon houd en plezier met hem maakt... Wat is daar mis mee?

    Heb je aanwijzingen dat opa ooit een klein kind op onzedelijke wijze heeft aangeraakt? Zo niet dan vind ik het persoonlijk best erg dat je hier een punt van maakt. Jullie zijn familie!!!

    Mijn zoons zitten zowel met opa als met oma wel eens in bad tijdens het logeren. Naakt! Ik hoop dat ze dat nog heel lang doen en ontzettend veel plezier maken
     
    puzzelstukje, Aszz, Yellowsun en 32 anderen vinden dit leuk.
  5. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Als jij je er niet prettig bij voelt zou ik afspreken dat wassen bij jullie thuis gebeurd. Jij zal vast jouw redenen hebben om je hier niet prettig bij te voelen.

    Hier krijgen ze de kans niet. Ik heb een onbestemd gevoel over opa met zijn treinkamer waar hij met buurtkinderen alleen mee op zijn kamer zit. Ik luister liever naar mijn intuïtie om dan veel kans te hebben te voorzichtig te zijn, dan mijn kind het risico te laten lopen dat mijn intuïtie iets opgespoord heeft.

    Het woord familie zegt mij niet zo veel, iedereen heeft familie. Als familie zou betekenen dat iedereen daarbinnen helemaal te vertrouwen is zouden er nooit rare dingen plaats vinden. Daarbij liegen de cijfers er niet om.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als jullie geen reden hebben om opa te wantrouwen (ik neem aan van niet, want dan zou je je kind daar ook niet laten logeren), dan zie ik niet goed in waarom samen in bad gaan niet mag.

    Als je dat tóch niet wilt, tja, dan zit er niks op dan het gesprek aangaan. Maar wees voorzichtig, want ik denk dat de grootouders misschien wel erg zouden schrikken van het idee dat jij van hen denkt dat ze iets mis zouden doen. Mijn vader zou echt gebroken zijn als ik hem op zoiets zou aanspreken...
     
    puzzelstukje, Harperhazel, Adrianna en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik persoonlijk heb hier geen probleem mee. Maar als het jou stoort moet je het ter sprake brengen.
     
  8. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Je brengt je kind wel elk weekend weg naar opa en oma zodat ze je kunnen ontlasten maar in bad gaan vertrouw je ze niet mee?
    Als oma het was geweest had je het dan mindet erg gevonden?
    Mijn zoontje was een poosje geleden behoorlijk ziek en was toen bij opa en oma.
    Oma is toen ook onder de douche gegaan met hem..
    Ik dacht alleen maar wat lief...
     
    puzzelstukje, Brinta, reckless en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hmm nou ja ik neem aan dat als je je kind naar opa en oma brengt je hen ook met hem vertrouwd. Ik zie het probleem van samen in bad of douchen dan ook niet zo.

    Kijk als je jezelf er niet prettig bij voelt moet je het bespreekbaar maken natuurlijk!
     
  10. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Eens. Mijn kinderen zitten ook wel eens met opa en oma in bad.
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Is toch hartstikke leuk voor je zoontje! :D

    En omdat ze een badje hebben betekent dat dan per definitie dat ze niet in het grote bad zouden mogen....?

    Zijn zoontjes douchen ook wel eens met oma... ik denk dat het bij de oudste niet heeeel lang meer duurt, maar geslachtsdelen e.d 'bestaan niet' tijdens het douchennhoor, er word vooral een hoop lol gemaakt en elkaar nat gemaakt :D
     
  12. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Heb je het dan over je vader? Heb je aanwijzingen dat er rare dingen gebeuren? Kijk, ik snap dat je met buurtkinderen wilt voorkomen dat er verhalen ontstaan, maar ik zou bijvoorbeeld mijn vader in een kamer vol kleuters en een treinbaan volledig vertrouwen. (Dat wordt grote lol.) Dat neemt niet weg dat ik het onhandig zou vinden, juist omdat het bij sommige mensen achterdocht kan wekken, ik snap hoe dat werkt, ik zou mijn kind ook niet zomaar aan iedereen toevertrouwen. Maar je weet toch wel van je vader en schoonvader of hij te vertrouwen is??? Dus ik vind het wel degelijk anders bij familie, die mensen ken je al je hele leven. Je weet toch wel of je je vader kunt vertrouwen? Je bent zelf ook kind geweest toch?
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #13 tupp, 16 jul 2017
    Laatst bewerkt: 16 jul 2017
    Ik heb als kind gewoon met mijn ouders onder de douche gestaan en ook wel met mijn vader in bad geweest. Ik vertrouw ze volledig. Maar toch, toen mijn ouders voor het eerst vertelden dat mijn vader met onze zoon onder de douche was geweest had ik ook even een "hmz" momentje. Dat voelde dan toch weer een beetje vreemd. Ik heb daar vervolgens goed over nagedacht en besloten dat dit mijn gevoel was over de situatie. En dat ik dat dus ook bij mij moest laten. Als onze zoons het niet vreemd vinden om opa bloot te zien, is het wat mij betreft prima.

    Dat wil niet zeggen dat een ander daar hetzelfde over moet denken. Iedereen moet daarover zijn eigen afweging maken. Ik denk alleen dat je goed onderscheid moet proberen na te gaan waa je gevoel vandaan komt. Ik heb mijn ouders zo vaak naakt gezien en zij mij... toen ik jong was. Maar nu zou ik het toch vreemd vinden om hun bloot te zien of andersom. Maar dat gevoel moet ik niet op de kinderen projecteren. Het komt voort uit preutsheid, prima voor volwassen onderling maar voor kinderen vind ik dat niet nodig. Een ander kan daar een andere mening over hebben. Maar bij een vervelend gevoel uit 'preutsheid' kun je denk ik kiezen wat je ermee doet: dat is alleen maar een gevoel dat je hebt en heeft niks te maken met gevaar voor je kinderen,

    Als je vervelende gevoel niet voortkomt uit preutsheid, maar uit wantrouwen dan moet je er absoluut wat mee doen. Als je denk dat er dingen gebeuren die niet kloppen en je kinderen in gevaar kunnen zijn, moet je ingrijpen. Alleen denk ik dat je je dan ook moet afvragen of het verstandig is je kinderen daar alleen te laten. Dat soort dingen kunnen ook buiten de badkuip gebeuren en even goed overdag als 's nachts.
     
    Arian, Do1981, Jo79 en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Ik zou ér geen problemen mee hebben. Mag je (schoon) vader je zoontje dan ook niet verschonen?
    Neem aan dat jij of je man ook weleens bij jou of zijn vader in bad zat. Het is familie.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoewel ik geen problemen heb met de situatie uit de OP (zie mijn eerdere reactie) snap ik die 'het is familie'-reacties toch ook niet zo goed. Het is niet omdat iemand familie is, dat ze zomaar alles met mijn kinderen kunnen of mogen doen.
     
    MaMa, Nikki88, Betsy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Nee maar van je eigen (schoon) vader / moeder weet je toch wel of die te vertrouwen is.
     
  17. Pippa02

    Pippa02 Niet meer actief

    Ik snap het "probleem" ergens best wel.
    Hier gaan we ook gewoon zelf met de kinderen in bad. Maar je merkt wel dat kinderen ook bezig zijn met geslacht en geslachtsdelen, in de zin van dat ze de verschillen gaan zien, zichzelf uitgebreid willen bekijken en betasten. Ze stellen ook vragen over die van ons... als je niet oplet raken ze het in hun onschuld ook aan.
    Wij weten als ouders hoe we hier mee om willen gaan, namelijk niet aan elkaars geslachtsdelen zitten. Vragen mag en we kunnen er ook hele gesprekken over hebben. Bij zichzelf eens goed kijken vinden we in die privesetting ook helemaal prima. We zijn er dus best nuchter onder... maar ik heb totaal geen idee hoe mijn (schoon)ouders daarop reageren. Vanuit de ouderwetse kijk afkeurend misschien (geslacht als vies bestempelen?) ik weet niet hoe zij hier mee om zullen gaan en bij dit onderwerp zit me dat ook niet lekker. Het heeft bij mij dan niet eens gelijk met nare misbruik ideeen te maken ofzo..
    Maar er zijn misschien wel grote verschillen tussen grenzen en ideeen
    want als iemand echt een kind wil misbruiken, dan zoeken ze de gelegenheden toch wel op...
     
  18. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Ik zou het geen probleem vinden. Vertrouw mijn ouders voor meer als 1000%! Zou het denk ik juist leuk vinden voor onze kinderen, ze zijn stapelgek op opa en oma & op in bad gaan. Win-win haha. Schoonouders daarintegen niet. Maar daar hebben we ook bijna tot geen contact mee, dus lijkt me nogal logisch dat we het bij hun absoluut niet zouden willen. Daar blijven de kinderen niet eens slapen, laat staan samen douchen/bad.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  19. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Lijkt me erg dat mensen zelfs hun eigen (schoon) ouders al niet vertrouwen
     
    Palmboompje, mama en zoon en Pepijnn vinden dit leuk.
  20. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Nouja, precies dit dus!
     
    Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina