oppas oma´s

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door JongeMama22, 3 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JongeMama22

    JongeMama22 Niet meer actief

    Ik heb even jullie mening nodig over het volgende:

    Zoals mijn naam al zegt word ik over een tijdje een jonge mama. Ik doe een voltijd hbo studie en ik ben van plan deze af te ronden. Dan heb ik natuurlijk oppas nodig. Mijn moeder is bereid twee keer in de week op te passen. Hartikke fijn natuurlijk. Mijn vader is vervroegd met pensioen dus ze kunnen gezellig met zijn tweetjes oppassen. Mijn vriend en ik zijn het hierover eens met elkaar.

    Mijn schoonouders zijn al jaren gescheiden. Met mijn schoonvader heb ik een hele goede band en ik zou het leuk vinden als hij ook op ons kindje wil passen(hebben we nog niet gevraagd). Alleen dat wil mijn vriend niet. Simpelweg omdat het een man is:(

    Met mijn schoonmoeder heb ik niet echt een band. We kunnen prima met elkaar door een deur, nooit geen ruzie of problemen maar het klikt gewoon niet tussen ons. Mijn vriend wil dat zijn moeder ook op de kleine gaat passen, alleen dat wil ik niet. Ik voel me daar totaal niet prettigg bij.

    Dat komt omdat mijn schoonmoeder al jaren depressief is en een aantal jaren geleden zelfs zelfmoordneigingen had (nooit een poging gedaan). Ook begint ze Schizofreen te worden (ze hoort wel eens muziek in haar hoofd terwijl dat er helemaal niet is). Mijn schoonmoeder is zeer slechthorend. Als we bij haar op visite zijn dan moeten we zowat schreeuwend een gesprek voeren, anders verstaat ze ons niet. Ze ziet er ook vaak onverzorgd uit(haren niet gekamd, loopt bijna altijd in een huispak, komt nauwelijks buiten).

    Kortom ze kan niet zo goed voor zichzelf zorgen en heeft bij veel dingen hulp nodig. Anders ziet ze het niet meer zitten.

    Ik heb mijn vriend uitgelegd dat ik om deze redenen het niet zie zitten als zij op ons kindje gaat passen. Ze kan niet eens goed voor zichzelf zorgen laat staan op ons kindje passen. Alleen mijn vriend is het hier niet mee eens en hij zegt dat het juist goed voor zijn moeder is als zij ook op ons kindje past, omdat ze zo weer wat zin in haar leven krijgt.

    Maar hallo daar is ons kindje niet voor. Ik krijg het maar niet uit zijn hoofd gepraat. Tuurlijk mag mijn schoonmoeder ons kindje zien maar oppassen zie ik echt niet zitten.

    Wat is jullie mening. Ben ik echt zo onredelijk en wat zouden jullie doen?

    sorry voor het lange verhaal, maar ik zit er echt mee.
     
  2. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Nope, zou m'n kind ook niet bij zo'n kluizenaarster brengen en ook niet bij een alleenstaande opa/man.
     
  3. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik zou mijn kindje ook niet bij een schoonmoeder die niet voor zichzelf kan zorgen brengen. Helemaal niet als er ook nog psychische klachten zijn. Mijn kindje zal never nooit gaan dienen als een soort van opkikkertje!

    Misschien hier en daar een keer een uurtje maar echt niet voor dagen.
     
  4. Daph85

    Daph85 Lid

    5 jan 2012
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, moeilijk. In het geval van schoonmoeder zou ik er ook veel moeite mee hebben. Niet persé owv onverzorgd uiterlijk of slechthorendheid, maar wel owv die muziek in haar hoofd. Als er echt sprake zou zijn van beginnende schizofrenie, is dat wel ernstig. En twijfel op zich vind ik persoonlijk al een reden om het niet te doen. Zoals mijn gyn het zo mooi uitdrukte: het gaat niet om een pakje suiker..
    Wat misschien wel leuk en haalbaar is voor haar, is elke week een uurtje/paar uurtjes met jullie kleintje bezig te zijn: wandelen, boodschapjes doen, andere leuke dingen. Dan hebben jullie tijd voor huishouden, studie, elkaar.. Maar als het nodig is, zijn jullie wel gewoon thuis/bereikbaar.

    Wij hebben er persoonlijk wel voor gekozen om schoonvader op onze dochter te laten oppassen. Was ook even aan het twijfelen omdat hij een man is, maar vond het achteraf beetje belachelijke reden, en toch maar gevraagd. Nou, geen spijt!! Geen raar gevoel meer over gehad, en hij is dol op zijn kleindochter. En wb verschonen: hij is zo bezig met het goed willen doen, talkpoeder, luiers, en met haar praten. Kan me niet voorstellen dat ie dan rare gedachtes heeft. Heeft je vriend zussen? Dan is hij het sowieso gewoon...
     
  5. JongeMama22

    JongeMama22 Niet meer actief

    Nee mijn vriend heeft geen zussen. Hij is enigst kind. Ik heb wel broers en zussen maar die werken allemaal fulltime. Ik ga het er gewoon nog een keer met hem over hebben.
     
  6. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik zou het niet doen. Mijn ouders laat ik ook niet op Tycho passen... zij zijn dan wel niet schizofreen ofsow maar er klopt wel iets niet (lang verhaal) maar ik heb er geen goed gevoel bij en mn vriend al helemaal niet! Ook laat ik hun geeneens een uurtje oppassen,ik heb gewoon het gevoel dat ze het niet aankan.
    Praat nog eens met je partner en leg hem nogmaals uit wat je denkt en voelt! Xx
     
  7. Wondertjes1114

    Wondertjes1114 Bekend lid

    1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn vader past ook 1 dag per week op mijn dochter en ze hebben het samen erg naar hun zin. Het gaat echt heel goed. Ik heb wel mijn twijfels gehad. Kan hij het wel. Het is eigenlijk op 1 warme fruithap na helemaal goed gegaan.
     
  8. Gizje

    Gizje Fanatiek lid

    11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik denk er precies hetzelfde over.
     
  9. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    schoonmoeder zou ik niet doen, aangezien je zelf zegt dat ze zichzelf slecht verzorgt, en weinig hoort

    schoonpapa sorry maar wat een vertrouwen heeft je vriend in zijn eigen vader zeg :( wordt er eerlijk gezegt beetje verdrietig van. Mijn vader woont gewoon samen met mijn moeder maar past gewoon op ons ventje hoor heb eigenlijk nog niet eens erover gedacht dat hij wat zou kunnen doen! want als ik mjn vader niet vertrouw dan kan ik mijn vriend ook niet vertrouwen en hem alleen achterlaten!

    dus ik zou zeker voor de opa gaan.

    offffffffffffffffff je vriend moet ervaringen met zijn vader hebben waar jij niks van af weet :(
     
  10. Lavendel82

    Lavendel82 Fanatiek lid

    9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Lastig!
    Ik denk dat het goed is om samen hierover te blijven praten, en vooral samen een keuze te maken wat goed is voor jullie kindje.

    Ik zou persoonlijk mijn kindje niet bij iemand onder de hoede willen brengen die niet voor zichzelf kan zorgen. Of dat nou mijn schoonmoeder, vriendin of mijn eigen moeder zou zijn. Een kleintje is nog zo afhankelijk, heeft zoveel hulp nodig. Ik zou dat niet willen en niet kunnen.

    Misschien dat je man nog moet wennen aan het feit dat hij vader wordt en dat hij daardoor wat moeite kan hebben met dat zijn vader oppast....

    Mijn schoonouders zijn 74 en ook zij passen niet op onze dochter. Ze zijn op leeftijd en zijn niet meer de soepelste. Schoonmoeder kan moeilijk lopen, tillen wil niet. Ze is een schat van een vrouw, maar we vragen ze niet om op te passen. Ook al zou ze dat graag willen.
     

Deel Deze Pagina