Oppas probleem

Discussie in 'Prematuur' gestart door juf21, 24 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Hoi,

    Tijdens de zwangerschap hadden we besloten dat mijn moeder (die gastouder is) 2 dagen zou gaan oppassen.
    Ons zoontje is veel te vroeg geboren en de kinderarts raadt ten strengste af dat mijn moeder oppast. Zij heeft namelijk heel veel oppaskinderen, en die bacillen kunnen heel gevaarlijk zijn.
    Dus ik ben hard op zoek gegaan naar andere oppas. Nu heb ik een vriendin die 1 dag kan doen, zij heeft alleen haar eigen twee kinderen op de middelbare school. De andere dag heb ik een andere lieve gastouder gevonden, maar zij heeft ook 8 oppaskinderen (waarvan 2 op dezelfde dag als onze zoon).
    Conclusie is nu dat hij 4 verschillende mensen doordeweeks heeft: 1 dag papa, 2 dagen mama, 1 dag gastouder, 1 dag vriendin. Lijkt me ook niet bevorderlijk...

    Wat zijn jullie ervaringen met oppas? Hoe ging jullie premature kind er mee om? Hoe gevoelig was hij/zij voor de bacillen van andere kinderen?
     
  2. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Waarom ga je niet opzoek naar een oppas aan huis?

    Toen wij nog in NL woonden hebben wij ons oppasmeisje gevonden via oppasbron.nl. Mijn kinderen zijn allemaal randprematuur (tussen de 34-36 weken geboren) en ik vond het fijn als ze gewoon lekker thuis opgevangen konden worden, in hun eigen omgeving.

    Zij hebben dus ook altijd maar 1 extra gezicht gehad en dat was het oppasmeisje. Inmiddels hebben we een aupair in huis.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is het mogelijk om extra ouderschapsverlof op te nemen? Jij of papa? Dat zou ik het liefste doen denk ik. Maar het moet financieel wel kunnen natuurlijk.
     
  4. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Oja, als toevoeging: mijn moeder heeft op de twee oppas dagen 5 en 3 kinderen, waarvan het grootste deel nog een paar uurtjes na schooltijd.
    En de gastouder heeft 2 andere oppaskinderen.
    Maar in totaal hebben ze er beide heel veel, ik weet alleen niet in hoeverre een huis vol bacillen kan zitten van kinderen die er op andere dagen zijn.

    Kiezen voor rust in de vorm van twee verschillende oppassen, maar alleen mijn moeder, die wel wordt afgeraden vanwege bacillen?
    Of toch de combinatie vriendin en gastouder? En zo ja, kan deze gastouder of toch iemand zoeken die verder geen oppaskinderen heeft?
     
  5. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Een oppas aan huis willen ze het liefst vanuit het ziekenhuis, maar vindt ze maar eens...
    Ik zal op die site kijken, bedankt voor de tip!

    Ouderschapsverlof wordt er al bij ingezet, eigenlijk zouden we namelijk nog een derde dag oppas nodig hebben. Die neem ik op en heb ook besloten toch maar een dag minder te gaan werken.
     
  6. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Oppasbron, zoekoppas zijn allebei fijne websites. Wij hebben toen gekozen voor een wat ouder meisje (23 jaar), zij heeft toen op onze kosten haar kinder ehbo gehaald en we hebben haar referenties gecheckt. Was echt een ontzettend fijne oppas en de kindjes bouwden echt een band met haar op. Vond het ook fijn dat ik niet hoefde te stressen met halen en brengen. Ala dochter noglag te slapen als inging werken kon ze gewoon blijven liggen bijvoorbeeld.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is nog een dag ouderschapsverlof mogelijk? Daar zou echt mijn voorkeur naar uit gaan.
    Als een gastouder goed schoonmaakt maakt het denk ik niet uit hoeveel kindjes er in totaal komen. Maar daar zou ik wel goede afspraken over maken dan. En oppas aan huis zou helemaal ideaal natuurlijk! Heb je facebook? Misschien daar een oproepje vragen, misschien kan je zo via via aan iemand komen.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Via een gastouderbureau kun je ook gastouders vinden die bij jou aan huis komen. Voor 1 kindje wel wat duurder, maar levert wel veel voordelen op.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Ik wil je niet ongerust maken maar zou toch verder zoeken naar een oppas zonder andere oppas kinderen en die zeker de eerste periode bij jullie thuis kan komen.
    Onze jongens zijn met 27+5 weken geboren en hun weerstand was tot zeker een half jaar echt heel slecht. Als er maar iemand iets verkouden was werden ze hier echt heel erg ziek van! Verder hadden ze zeker de eerste weken erg veel last van veel prikkels om zich heen, zoals andere omgeving, andere mensen ect. Dit koste ze heel erg veel energie die ze eigenlijk niet over hadden en raakte hierdoor snel overstuur.
    Ik hoop dat jullie een goede oplossing kunnen vinden, en hopelijk gaat alles allemaal goed en valt het mee want dat kan natuurlijk ook!! Dit is alleen waar onze mannen last van hadden.
     
  10. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Als het ziekenhuis de situatie bij je moeder afraadt, dan zou de situatie met andere oppas ook met meerdere kinderen ook niet goed zijn. Lijkt mij in elk geval.

    Een gastouderbureau kan ook zorgen voor een gastouder aan huis. Zou even informeren naar de mogelijkheden.

    Wij hebben een oppas gevonden via Marktplaats. Ik heb bewust zelf geen advertentie gezet (komt dan best veel op af en moet ik zoveel lezen, gewoon geen zin in haha). Ik heb gezocht naar iemand die zelf een advertentie had geplaatst. "Oppas biedt zich aan" bijvoorbeeld. Zo heb ik een jongedame van 20 gevonden. Hele fijne en lieve meid!
     

Deel Deze Pagina