Ervaren moeder van kinderen met ADHD?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Momof3, 11 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Hoi hoi,

    Zijn hier moeder die ervaring hebben met kids met adhd?
    Mijn dochter is sinds woensdag officieel gediagnosticeerd met adhd.
    Omdat ze het in lichte vorm heeft , willen wij als ouders haar meer structuur gaan bieden. Probeer haar een hart onder de riem te steken door de kaartjes die ik gemaakt heb. Hierop staat de dagindeling en wat zij bijvoorbeeld mee moet nemen naar school die dag.

    Wat doen jullie om je kids te helpen bij hun adhd?

    alvast bedankt!
     
  2. AnnaB

    AnnaB Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    hier een moeder waarvan de oudste iig pdd-nos heeft. ik zit te wachten op diagnose adhd. Ik hoop deze week uitslag te krijgen.

    We hebben hier een kleurenklok, pictogramma (Sclera picto's), woedethermometer. Verder wandelen en fietsen we heel erg veel om de energie kwijt te raken.
     
  3. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ja mijn dochter is niet hyper, het is bij haar alleen problemen met concentratie en het uitvoeren van simpele taken.

    Een kleurenklok is inderdaad een goed idee. Morgen gaan we samen eens naar haar kamer kijken, wat we aan kunnen passen om het overzichtelijker te maken.
     
  4. mamatje77

    mamatje77 Fanatiek lid

    14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Hoi
    heeft je dochter dan geen add ipv adhd??
    Hier ook genoeg ervaring....met ass en adhd en add
    morgen zal ik nog ff meer ideetjes opschrijven...
     
  5. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Nope ,ze heeft via de ggz een intake,intelligentietestADHD test gehad.
    Leraar vindt haar wat hyper (ik vindt dat hij gewoon niet goed genoeg op haar let, want hij is de enige die haar druk vindt).
    En ze scoort op het ene in de test heel hoog en op het andere heel laag.

    Ze wisten zeker dat ze geen ADD heeft.
     
  6. torrach le

    torrach le Fanatiek lid

    30 okt 2008
    4.435
    1
    0

    dat was mijn 1e gedachte ook!
    mijn zoontje (nu 7jaar) heeft ook het stempeltje ADHD gekregen nav testen door een psycholoog toen hij 5 jaar was.
    inmiddels zijn wij zo ver dat we er zeker van zijn dat hij geen adhd heeft maar add... het is bij mijn zoontje puur de concentratie die hij niet kan vasthouden.
    maar helaas blijven ze op school de rapporten volgen en zijn we nu "stappen" gaan ondernemen via de kinderarts en krijgen een intake bij een instituut die verder gaat kijken dan het pilletje (hoe is zijn motoriek, hoe is zijn fantasie, hoe reageert hij op bepaalde situaties)

    tips:
    -heel veel rust en regelmaat bieden (veel dingen proberen te doen op hetzelfde tijdstip),
    -geef niet meer dan 2 of 3 keuzes (bijv. wat op brood, welk spelletje),
    -geef aan wat er gaat gebeuren (ik neem meestal smorgens de dag door met mn zoontje en tussen de middag nog een keertje zodat hij weet wat er gebeurd als hij uit school komt)
     
  7. mijnpersoontje

    mijnpersoontje Nieuw lid

    21 mrt 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon (8) is afgelopen zomer gediagnostiseerd met ADHD, een V/p kloof, kenmerken van MCDD en kenmerken van Autisme. Op school snappen ze niets van die diagnose omdat ze er ook totaal niets van merken. Hij kropt alles op en dat komt er thuis uit, Gelukkig maar want zijn schoolprestaties zijn daardoor goed. Mijn zoon heeft vooral erg veel last met routines volgen en overzicht houden. Door de V/p kloof mist hij de helikoptervisie en kan hij niet visualiseren. Door de MCDD heeft hij te maken met een enorme angst omdat alles voor hem hee echt lijkt. Dit resulteert in zware paniekaanvallen.
    Wat hem heel erg helpt is ales in stukjes. Kamer opruimen doen we stapje voor stapje samen. Eerst de vuile kleren in de was, dan de kist lego vullen etc etc. Ik heb door mijn hele huis routines hangen, handen wassen, tanden poetsen..... Het helpt niet zo heel veel maar hij vindt het belangrijk dat het er hangt. Als hij heel druk is in zijn hoofd laten we hem vaak buiten even een rondje rennen. Ook heeft hij een hometrainer op zijn kamer staan waar hij zich regelmatig een kwartiertje op uit leeft. Ik laat hem vaak ook herhalen wat ik heb gezegd en herhaal het zelf ook nog een paar keer. Ook ik heb een heleboel aanpassingen moeten doen. Ben nogal een controlefreak en dat heb ik moeten loslaten. Het was voor mij heel moeilijk te moeten accepteren dat de dingen vaak anders gaan bij hem en nog steeds vind ik het heel moeilijk geduld op te brengen en te snappen dat hij het gewoon niet kan.
     
  8. Magne

    Magne Actief lid

    9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    Ik breek even in hoor, sorry.. :)

    ADD is hetzelfde als ADHD type 1. ADD wordt niet genoemd in de DSM IV, omdat het dus al beschreven is onder de adhd-types. Een kind kan dus gediagnostiseerd zijn met adhd, terwijl je als ouder daarbij een heel ander beeld hebt (het beeld dat meestal bij ADHD type 3 hoort, de hyperactieve soort) dan wat je kind laat zien, namelijk dat van ADD/ADHD type 1.

    Deze tips:

    Zijn supertips. We passen ze hier thuis ook toe en ze werken ontzettend goed.
    De tips van mijnpersoontje (alles in stukjes, laten herhalen wat je zegt), werken hier ook goed.

    Soms vind ik het wel heel moeilijk dat mijn oudste na serieus jaren zeggen 'doe je kleren in de was als je je omkleed' nog steeds haar kleren overal laat slingeren (ik noem maar een voorbeeld), maar ik denk dat dat de eeuwige zucht is die ouders van adhd-ers slaken..
     
  9. mijnpersoontje

    mijnpersoontje Nieuw lid

    21 mrt 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat vind ik dus ook het meest frustrerend. Dat je elke dag weer opnieuw al jaren de dingen moet herhalen. Soms ben ik het zo zat en dan word ik boos met als gevolg schuldgevoel. Hoe gaan jullie daar mee om?
     
  10. Jacquelien

    Jacquelien Actief lid

    9 jul 2006
    173
    0
    16
    Werk op een woongroep voor mensen met een verstand
    Friesland
    Onze zoon heeft sinds afgelopen zomer de diagnose pdd-nos en adhd gekregen. Wij voor hem de dagindeling zo duidelijk mogelijk te maken door het gebruik van picto's en hem op alles goed voor te bereiden. Op het moment gaat het aardig goed en merk ik dat hij beter met verandering om kan gaan. Wat mij erg geholpen heeft is een oudercursus, in deze cursus krijg je handvaten hoe je het beste met het gedrag van je kind om kan gaan en leer je het gedrag beter begrijpen. Ik heb deze cursus gevolgd vanuit de praktijk die de diagnose gesteld heeft, als theorieboek hebben sociaal onhandig gebruikt hier staan ook veel nuttige informatie in.

    Gr Jacquelien
     
  11. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Nou het erge vindt ik.. ik wil juist proberen regelmaat in haar leventje te brengen en zorgen dat ze er zelf ook mee om kan gaan. Ik heb alleen het gezag over haar en ik bepaal dus in mijn eentje wat voor actie er ondernomen word.

    Haar vader heb ik netjes verteld van de adhd. Hij begon meteen over ritalin want dat werkt zo goed!!

    Hij is nu dus bezig via de rechter en de raad vd kinderbescherming om gedeelde voogdij te krijgen. De gevolgen zullen niet in mijn dochter haar voordeel zijn vrees ik!
    Bij hem is er ook absoluut geen regelmaat en ze komt altijd als een wrak terug.
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja wellicht kun je via jullie advocaten.. op papier laten zetten hoe en wat qua dagritme en dat het ook daadwerkelijk vast staat dat je je er beiden aan dient te houden?

    evt. met aanbevelingen van de betreffende arts dus.
     
  13. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ja dat is het leuke ervan(not).. zijn advocaat vindt dat hij het geweldig doet. De raad voor de kinderbescherming ziet ook niet dat hij crappy voor haar zorgt wat betreft regelmaat en structuur. (Gaat daar om half 10 naar bed terwijl ze wel om 7 uur wakker is, krijgt dan kapitein koek en moet maar wachten met tv aan tot papa opstaat om half 11). De raad dat dat dingetjes zijn die je altijd blijft houden na een scheiding :x.

    Met advocaten erbij helpt niet. hij stapt voor elk pietlullig dingetje naar de rechter.

    Ik ben dr heel ziek van!

    Maar ik probeer mijn kin in de lucht te houden en mijn dochter probeer ik op te laten groeien tot evenwichtig persoon!
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Lastig hoor!

    Maar je kunt niet meer doen je best... Hopelijk snapt hij ook nog eens dat jullie een gezamenlijk belang hebben.

    En tja... Natuurlijk vindt ZIJN advocaat dat hij het prima doet... Dat is z'n werk tenslotte.
     
  15. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ach hopelijk krijgt ze hier gewoon mooi haar ritme.
    Savonds hebben we sowieso al een vaste routine (pyama aan,tanden poetsen,wc,bedtijd)
    Sochtends ook (aankleden,haren kammen,brood smeren,eten,drinken en fruit pakken etc)

    Nu nog een mooi dag ritme voor na school.

    Dan komt het vast goed aangezien ze hier 7 dagen in de week is (behalve om het weekend, dan weekend bij dr pa)
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Misschien kun je een soort kruising maken tussen planbord en iets wat ze mee kan nemen.
    Kan ze zelf aangeven aan dr vader dat ze zoiets fijn vind.
    Misschien dat hij naar haar wel luistert?
     
  17. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ja heb wel kaartjes waarop per dag staat wat ze moet doen zodat ze in elk geval weet wat haar te wachten staat. ze zorgt nu ook uit zichzelf dat haar kamer schoon blijft.

    Weet alleen niet hoeveel ze aan die kaartjes bij haar vader heeft. Kan het wel proberen.
     
  18. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Voor mijn zoon ben ik op zoek gegaan op internet. Hij vertoonde ook sterke ADHD symptomen.. Misschien zullen jullie het te simpel vinden klinken, maar ik kwam op een sterk magnesium tekort. Het blijkt dat de voeding van tegenwoordig làng niet voldoet aan de vitamine eisen die je lichaam stelt. Dit door uitputting van de landbouwgrond. De mineralen zitten simpelweg niet meer in de grond, dus in onze voeding is het ook in veel te kleine mate aanwezig.. Het blijkt dus dat heel veel kinderen met de diagnose ADHD geholpen kunnen worden met een magnesium supplement, zelfs zo dat vaak medicijnen gestopt kunnen worden..

    Ik ben gestart bij mijn zoon met een multivitamine van dagravit (de gewone variant, rode pilletje voor volwassenen, kinderen vanaf 4 jaar mogen daarvan ook gewoon 1 tablet per dag). Daarbij vul ik zijn magnesium gehalte aan met een Magnesium Citraat (Citraat is 1 van de best opneembare vormen van een magnesium supplement). Nu nog 100mg..(een half tablet). Al binnen een week had ik zichtbaar resultaat. Zo zichtbaar dat zelfs de juf (die totaal niet op de hoogte was van onze aanpak) naar mij toe kwam om te vertellen dat Milan zo'n verandering had ondergaan en zich zoveel beter kon concentreren en rustiger was geworden in de klas.

    Nu, na ongeveer 4 weken deze supplementen, heb ik een heel ander kind in huis.

    Magnesium is een vergeten mineraal waarvan 70 tot 95% van de westerse wereld een enorm te kort aan heeft, dikwijls een tekort van 100% Google maar eens op "magnesium tekort" en trek zelf je conclusie... Een magnesium tekort is moeilijk aan te tonen in het bloed, aangezien het opgeslagen wordt in je cellen..

    Hier een link;
    Magnesium, dé oplossing! » Argusoog
     
  19. Storm

    Storm Niet meer actief

    Zo zie je maar weer dat er ook nog andere verklaringen kunnen zijn voor bepaald gedrag...
     
  20. Momof3

    Momof3 Fanatiek lid

    5 dec 2011
    3.421
    0
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Nou inderdaad!!!!

    Geen gek idee om te proberen!
     

Deel Deze Pagina