Overstrekken baby 2 weken oud

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Nath91, 25 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nath91

    Nath91 Bekend lid

    2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Hoi dames.

    Hoop dat ik hier goed zit.

    12 Juli ben ik bevallen door middel van een spoedkeizersnede. Door dat ons mannetje groter was dan mijn bekken kwam ik niet verder dan 8 cm ontsluiting. En ik lag zelfs al 16 uur aan de wee opwekkers.

    Ons mannetje kwam ter wereld met een flinke punt hoofd. Dit trok gelukkig al snel weg.

    Inmiddels is hij 12 dagen oud. En eigenlijk al vanaf zn geboorte overstrekt hij zn nek heel erg. Voornamelijk na de voeding.

    Hij kreunt terwijl hij tegen ons aan ligt. Heeft elke dag wel flinke darmkrampjes. Hij slikt veel en heeft best vaak de hik. Met drinken was hij een tijdje heel erg gulzig en onrustig en gaf hierdoor vaak wat terug. Ook wouden zn flesjes er soms niet helemaal in hierdoor.

    Hij krijgt nu Nutrilon 110 cc om de 3 uur en in de nacht proberen we 6 uur maximaal tussen te laten zitten. Soms moeten we hem overdag wakker maken voor zn voeding en soms komt hij zelf. We voegen af en toe wat Johannes broodpitmeel toe zodat hij weer even rustig normaal kan drinken zonder zich te verslikken.

    We hebben nog geen eerste afspraak gehad bij het consultatiebureau. Die verwacht ik ergens deze week.

    Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

    Het is mijn eerste kindje dus weet niet zo goed wat normaal is.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wat jammer dat jullie zo'n moeilijke start hebben.

    Er kan helaas veel aan de hand zijn...

    Allereerst vind ik dat je al heel grote flessen geeft voor zo'n kleintje. Misschien komen de krampen van een overvolle maag? Hoe lang doet hij over een fles? Dat moet minstens twintig minuten zijn, anders is het te snel en kan hij last krijgen van te snel te veel binnenkrijgen. Dat los je best op door een kleinere speen en eventueel een andere fles, niet door jbpm toe te voegen. Daarvan krijgen veel baby's namelijk ook krampen. Ik was heel goed geholpen met de dr brown fles met premature speen.

    Verder hebben alle baby's natuurlijk krampen die eerste tijd. Je kan hun buikje warm houden, fietsen met de beentjes, hen met hun gezicht naar beneden op je arm dragen of in de draagdoek... En misschien is een osteopaat wel een idee na die moeilijke bevalling? Misschien zit er ergens een zenuw wat gekneld.
     
  3. Nath91

    Nath91 Bekend lid

    2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Hij mag zelfs nog meer. Kraamzorg zei zelfs 120 ml 6 a 7 voedingen. Jbpm kreeg hij vanwege het gulzige drinken en verslikken steeds. Ik heb wel een beste vent hoor. Laatste weging was afgelopen vrijdag woog hij 4090 gram en 52 cm.

    De prematuur speen is te klein. Kan hij niet vasthouden. We hebben dr Brown al geprobeerd. Ook daar drinkt hij niet super uit. Nu heeft hij de brede halsfles van difrax en dat gaat voor nu goed.

    Kreeg uur geleden telefoon van het CB. Half 11 komen ze langs.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar hoe lang duurt een voeding dan?

    En sorry, maar het is helaas geen goed advies van je kraamhulp. Ten eerste is 120 ml véél groter dan wat de maag van zo'n kleintje aankan. Er wordt steevast geadviseerd om snel naar grote flessen te gaan omdat dat handiger is voor de ouders... Maar voor een baby is het veel natuurlijker én gezonder om vaker kleine beetjes te drinken. Zo rek je de maag niet onnodig uit, overbelast je de maag niet, en stimuleer je de ontwikkeling door de suikerspiegel constant te houden.

    En ten tweede: zelfs al mág hij meer, dan móet dat niet he. Krampen wijzen erop dat maag en darmen overbelast zijn. Dan geef je best minder.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh, en je kraamhulp adviseert sowieso te veel. Advies is om 150 ml te geven per kg gewicht. Bij jou dus 4,09 maal 150 = 613 ml per dag. Dat deel je dan door het aantal voedingen. Bijvoorbeeld bij zes voedingen (en eigenlijk liefst meer) is dat slechts 100 ml per keer.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. MamaOktober13

    MamaOktober13 Bekend lid

    15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Wat een mega slecht advies van de kraamhulp! De maag van je baby wordt enorm en onnodig opgerekt. Mijn baby van 10 weken drinkt 120 ml per keer en die weegt 5880 gram. Zo jammer dat er slechte adviezen worden gegeven en ze in zijn gesteld op grote flessen en snel veel uur achtereen slapen, zo onnatuurlijk en alleen goed voor de ouders:rolleyes:

    Wellicht zoals shakes al zei een bezoek brengen aan een osteopaat. Dit heeft ons enorm geholpen, V. Had een blokkade in haar nek waarschijnlijk door de snelle bevalling en dit heeft uiteindelijk de manueel therapeut verholpen. Ik lees dat jou bevalling lang heeft geduurd en hij "vast" zat, het kan best zijn dat er bij jouw kindje ook iets niet lekker zit in zijn nekje oid. Een osteopaat kan dit bekijken en kan je eventueel ook weer doorsturen. Baat het het niet dan schaad het niet;)
     
  7. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik kom even terug op het overstrekken en slikken (verslikken), google eens op verborgen reflux en alle adviezen. Neem het ook mee in je gesprek met het buro
     
  8. Nath91

    Nath91 Bekend lid

    2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Thanks voor het advies. Ik druk er absoluut geen 120 ml in hoor. Laat hij staan maakt me dat niks uit. Hij woog inmiddels 4,2 kg.
    Ik ga zelf eens bekijken wat betere tijden en hoeveelheden zijn kwa voeding.
     
  9. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Voor het spugen raad ik een osteopaat aan.

    Voor het overtrekken een chiropractor.

    Beide echt wonder mensen. Heeft onze zoon mega goed geholpen!
     
    Bailief vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik denk ook dat je inderdaad teveel voeding geeft, ik zou teruggaan naar flesjes van 90+3 en dat dan 6 of 7 keer. Dat is precies mooi voor z'n leeftijd en gewicht.
    Mijn dochtertje is nu ook 2 weken oud en drinkt zo'n 80-90cc per keer, 7x per 24 uur, weegt alleen nog wel iets minder.
    Ik herken ook wel wat symptomen van verborgen reflux en juist daarbij is het beter om vaker per dag kleine flesjes aan te bieden. Hier merkten we het met het ophogen in de kraamweek ook direct als we te snel ophoogde, gelijk meer krampen, onrustig 't laatste gedeelte van de fles leeg drinken en meer spugen. Dus wij hebben ook een stuk langzamer opgebouwd dan over het algemeen wordt aangehouden en geadviseerd. Ze krijgt dus sinds gisteren pas af en toe 90cc aangeboden als ze er wat langer tussen heeft gelaten.
    Hoe lang doet hij over een flesje? Want het gevaar is ook dat hij meer drinkt dan hij aan kan/ nodig heeft als de voeding te snel gaat. Dan krijgen de hersenen nog geen seintje dat ze verzadigd zijn en blijven ze dus door drinken, met uiteindelijk krampen en spugen als gevolg.
     
  11. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wat krijgt hij veel! Hier krijgt de grootste van nu 4100 gram (bij 12 weken) 95 cc en dat 7x per dag. Mijn neefje woog bij de geboorte 4060 gram en kreeg flesjes van 80 cc..

    Over het snel drinken; de grootste hier is niet te stoppen, drinkt zijn flessen heeeel snel leeg, wat resulteerde in buikkramp, spugen, hikken, enz. We geven hem bijna 2 scheppen nutriton op een fles van 95 cc en met de traagste speen gaat dit nog maar net goed (max.15 minuten per fles). Denkk echt wel dat jou zoontje last heeft van teveel en te snel drinken..
     
  12. Eva123

    Eva123 Actief lid

    9 apr 2013
    129
    15
    18
    De hoeveelheden drinken zijn richtlijnen. Wil niet zeggen dat je je daar precies aan moet houden. Het ene kind heeft nu eenmaal aan meer behoefte dan het andere kind. Hier 3 kindjes aan de fles gehad (1 nu nog steeds) en alledrie hadden ze een andere hoeveelheid en aantal flessen. Onze 2e dronk net zoveel als jouw kindje op deze leeftijd en ook best wel snel. Ik propte er ook niks in, het was gewoon haar behoefte. Ze heeft ook echt niet meer krampjes gehad dan haar zus die op die leeftijd iets meer dan de helft dronk. Ze maakte overigens ook altijd een beetje kreun achtige geluidjes tijdens het drinken en ook in haar slaap.
    In de eerste weken heeft (bijna) iedere baby last van darmkrampjes. Die horen er helaas bij en gaan ook vanzelf weer over. Je kunt het je kindje proberen wat comfortabeler te maken (zie eerdere tips). Onze meiden werden heel rustig van de draagdoek, of op de buik op je onderarm leggen zeg maar en dan een beetje wiegen.
    En als je je zorgen maakt zou ik altijd even met het CB overleggen. Je hoeft niet bang te zijn om misschien voor je gevoel "domme" vragen te stellen. Zij zijn er juist om je te begeleiden bij het grootbrengen van je kindje de 1e 4 jaar.
     
  13. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Dus.....Hmmmm....Het kindje van TS heeft er overduidelijk last van en dan dus maar grotere flesjes blijven geven?!? Het krijgt overduidelijk teveel in te korte tijd. Een babymaagje is maar zeer klein en om er dan maar telkens een flinke plons melk van 120 ml of meer in te mikken, lijkt me dus totaal geen goed idee. Vooral niet als het kindje er last van krijgt.

    Maar goed, dit topic is van eind juli, dus alweer een aantal weken oud.

    TS, hoe gaat het nu met je kindje? @Nath91
    En @Averlhach , heb jij nog tips?
     
  14. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
  16. Nath91

    Nath91 Bekend lid

    2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Inmiddels eind augustus en Ravi is voorbij de 6 weken oud.

    Is inmiddels bij de osteopaat geweest en de kinderarts. Beide konden concluderen dat zijn darmen niet lekker lagen en niet volledig hun werk deden. Osteopaat heeft in 2 sessies dit verholpen en een stijve spier in zn nek en schouder los gemaakt. Hij heeft absoluut geen last van zn maag. Door het persen wat hij deed omdat hij steeds aandrang voelde in zn darmen perste hij zn voeding in zn maag er uit.

    Inmiddels is Ravi omhoog gegaan met flessen omdat hij na 120+4 nog steeds jonger had. In overleg met de kinderarts zijn flessen verhoogd en tevens krijgt hij nu nutrilon omneo.

    En het gaat fantastisch. Ik heb een compleet ander kind!!


    Hij is vrolijk, alert, stoelgang gaat super en heeft nagenoeg geen krampen meer en overstrekt zich ook niet meer.

    Chapeau voor alle mensen die het hier zo goed wisten........ ahum.

    Ik ga nu mijn knappe lieve vrolijke man zn flesje geven.

    Bedankt voor het commentaar.
     
  17. Nath91

    Nath91 Bekend lid

    2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Bedankt voor je positieve bericht.

    Heb hier boven een reactie geplaatst hoe het is gegaan. Helaas vielen deze krampen niet onder de bijbehorende krampen vanwege niet goed liggende darmen. Is inmiddels verholpen.. de krampen waren pijn aanvallen en hij krijste het uit.. het was geen huilen meer. En ze zeiden beide, je kan de voeding wel aanpassen maar dat heeft geen zin. Zijn maag kon het prima aan. En zn maag verwerkt evenveel geleidelijk.

    Maar goed, ze weten het hier allemaal zo goed.....
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ach kom op, je hoeft echt niet zo giftig te reageren. Wij proberen ook maar te helpen. Het waren écht grote flessen voor die leeftijd. Dat mag toch gezegd?
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Liever blijkbaar eerst alle andere mogelijkheden afspeuren dan gewoon bij de basis te beginnen...
     
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Je vraagt om advies, dan krijg je dat en dan noem je het commentaar.
    Kleuterschool niveau.
     

Deel Deze Pagina