Overvolle kleding kasten..

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik was lekker online aan het shoppen voor wat zomerkleding. Toen ik mij bedacht dat ik eigenlijk helemaal geen ruimte heb om al die kleding te laten.. Mijn kasten puilen uit en het word steeds erger. Ik kan namelijk heel moeilijk kleding weg doen. De meeste kleding die ik de afgelopen 12 jaar of zo heb gekocht, heb ik nog. En van de dingen die ik wel heb weg gedaan heb ik ook wel eens spijt gehad. Dat helpt natuurlijk niet. :(

    Ik heb al eens geprobeerd om dingen in een doos te doen zodat ik dat kon weg doen als ik het niet miste. Vervolgens maak ik een jaar later die doos open en denk, OMG wat een leuke kleding allemaal! :confused:

    Ik overweeg nu om sommige dingen (die nu hangen) op te vouwen en in andere kasten te stoppen zodat in elk geval de kast wat meer ruimte heeft. Maar dat is natuurlijk ook maar voor me uit schuiven..

    Voor wie is het een herkenbaar probleem? Hebben jullie tips/trucs? Hoe gaan jullie met kleding om? In de zin van; doe je altijd ook dingen weg als je wat nieuws koopt? Ruim je regelmatig op en hoe dan?

    Ik heb het trouwens alleen met kleding. Schoenen, tassen, spullen, doe ik zonder moeite weg.
     
  2. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Pas je het allemaal nog wel?
    Wat niet meer past, geef je weg!

    Wat je niet kan combineren en dus niet draagt
    doe je ook weg!

    Het is of ruimen of niets meer kopen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik heb laatst mijn kledingkast weer eens opgeruimd. Ik haal alles eruit, leg het op bed neer en kijk dan per kledingstuk of het nog past, niet stuk is enz. Heb ik het bijvoorbeeld al een lange tijd niet meer aangehad dan gaat het ook in de kledingzak.
     
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Wat niet meer past, wat je meer dan een jaar niet hebt gedragen en wat evt stuk is: weg doen (textielbak, weggeefhoekje of kringloopwinkel). Als ik iets nieuws koop, gaat er inderdaad een kledingstuk weg. Misschien is een capsule wardrobe iets voor je?
     
  5. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja ik doe wel regelmatig kleding weg. Ik houd alleen de kleding die ik echt draag (heb niet zoveel outfits). En dan nog bestaat mijn kledingkast uit 80% ongedragen kleding. Dus gewoon naar de kringloop ;)
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Omdat ik veel kleding heb verslijt ik ook niks. En ik ben heel stabiel in gewicht dus alles past nog. Het lukt me gewoon heel slecht om dingen weg te doen omdat ik altijd denk dat ik het weer kan combineren met een nieuwer kleding stuk.
     
  7. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Ik heb sowieso een winter/zomer kast. Dus in de winter berg ik m’n zomerkleding op en andersom, dat scheelt al veel ruimte. Dingen die ik wel leuk vind maar nooit draag stop ik in een vuilniszak. Met t wisselen van m’n zomer/winterkast kijk ik er naar. Draag ik het dan nog niet breng ik het weg.
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Ik ruim ieder voorjaar mijn kast op, en alles wat ik het afgelopen jaar niet heb gedragen gaat weg, jammer dan als het onverwacht toch wel leuk gecombineerd was met iets anders, het gaat naar de kringloop. uitzonderingen daar gelaten, zoals skikleding ofzo.

    Ik heb geen zomer/winter kast, ik combiner het hele jaar door alles. ondertussen weet ik ook wel goed mijn kleding te shoppen, ik weet wat ik graag draag, wat bij mij staat en wat ik dus ook zeker niet in de kast laat liggen.
     
  9. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Heel herkenbaar al word het sowieso een steeds minder herkenbaar iets ;)

    Ik heb mijzelf nu verplicht om iedere keer als ik een kledingstuk nieuw koop ook een '' oud '' kledingstuk weg te doen. Dus net zoals laatst heb ik weer 3 verschillende shirts en een nieuw vestje gekocht, dan ga ik dus de kast in en probeer ik ook echt het zelfde aantal weer weg te doen van mijn '' oude '' kleding. Daarnaast doe ik altijd als ik van ( bijvoorbeeld ) de winterkast naar de zomerkast ga ook even alles weer passen en dat wat niet meer past of kapot is doe ik dan meteen weg.

    Gaat niet altijd even gemakkelijk maar het ruimt wel op, ik heb nu bij mijzelf geen uitpuilende kasten meer. Ik zeg niets over de kasten van de kinderen, dat vind ik wat moeilijker :oops::roflmao:
     
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Precies dit, en ik geef veel weg aan een vriendin van mij. Zij is er altijd super blij mee en dat maakt mij weer blij.
    Ik heb een hekel aan volgepropte kasten, dus dat stimuleert mij om regelmatig op te ruimen. Het wordt ook steeds makkelijker moet ik zeggen om iets weg te doen.
     
  11. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Maar als je zoveel moeite hebt om kleding weg te doen omdat je de kleding nog graag draagt en nog steeds leuk vindt (wat ik begrijp uit jouw berichtjes) waarom zou je dan zoveel nieuwe kleding kopen? Want dan heb je dus al genoeg kleding in jouw kast hangen, toch? En als je af en toe weer een doos openmaakt met 'oude' kleding en verrast bent over de leuke inhoud, dan kun je die misschien weer omwisselen met de kleding die in de kast hangt en die je op dat moment niet zoveel draagt. Zo houd je toch de afwisseling in jouw garderobe.

    Ik herken jouw probleem wel in die zin dat ik ook moeite heb om bepaalde kleding weg te doen, maar ik koop geen extra kleding als ik nog voldoende in mijn kast heb hangen dat past en combineert. Het gevolg is dat ik veel 'oude' (maar nog wel goede) kleding in mijn kast heb hangen. Ik hoef niet steeds wat nieuws. Kleding waarop ik ben uitgekeken of die niet meer lekker zit, geef ik weg aan een goed doel. Ik kijk bijvoorbeeld op marktplaats, er staan diverse advertenties van vrouwen die weinig te besteden hebben en kleding voor zichzelf of hun kinderen zoeken. Wanneer ik iemand blij kan maken met mijn kleding, heb ik er minder moeite mee om het weg te doen.

    Misschien kun je met jezelf afspreken dat je alleen wat nieuws mag kopen als je in ruil daarvoor een 'oud' kledingstuk wegdoet?
     
    Blijdorp en Manque vinden dit leuk.
  12. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik zou inderdaad in ieder geval voorlopig niets kopen. Een kledingkast die niet overzichtelijk is vind ik echt een drama, ik doe dan ook vrij snel kleding weg (aan vriendinnen of kringloop). Als ik t niet zie in de kast draag ik het niet, en dan doet het ook niets in m'n kast.

    Ik zou alles uit die kast halen en eens goed kritisch kijken wat toch écht wel weg kan (oud, kapot etc) ook al is t niet zo veel. Dan een leuke garderobe samenstellen die voor jou werkzaam is in de kast en de rest wegleggen. Als je dan iets weggooit omdat het op is kan je "nieuwe" dingen uit je voorraad halen. Of je maakt toch seizoen-garderobes en wisselt af. Ik denk dat als je een overzichtelijke kast hebt dat je daar stiekem heel blij van gaat worden!
     
  13. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik doe het precies zo, werkt heel goed.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zo doe ik het ook ongeveer. Wissel sowieso winter en zomer om. En als iets waar ik over twijfelde er weer een heel seizoen gehangen heeft zonder dat het weer uit de kast gekomen is dan gaat het weg.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  15. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Hier nog zo 1. Ik heb wel eens geteld hoeveel blousjes, colbertjes en jurkjes ik heb. Ik durf bijna niet zeggen hoeveel colbertjes, deze maand heb ik er weer 2 gekocht de teller staat nu op 22.:oops:

    Het toppunt vind ik -bij mijzelf- dat er aan bepaalde kleding stukken nog gewoon de prijs kaartjes aan hangen.:roflmao: dat vind ik soms best beschamend Haha.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  16. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Misschien zit het probleem dan niet zozeer in het wegdoen, maar meer in het kopen?
    Als je oude kleding nog goed is, niet versleten en het past, waarom dan nieuwe kopen?

    Als het gaat om de trends.. dan zal je wel moeten gaan weggooien. Misschien ken je iemand in je omgeving die het goed kan gebruiken? En anders geen trends meer dragen en gaan focussen op duurzaamheid.
     
  17. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik dacht echt dat ik de enige was met dit probleem :oops:. Ik lees mee voor tips. Kleding van de kinderen kan ik juist heel makkelijk wegdoen. Ook al koop ik te veel, maar mijn kleding gaat wat moeilijker.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  18. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Geen nieuwe kleding kopen dus.

    Ik herken het niet verder. Ik heb eerder te weinig dan teveel.
    2 paar schoenen (3 als je slippers meerekent)
    5 jurken
    3 vestjes
    2 broeken
    3 tops
    3 leggings
    5 hempjes om overal onder te dragen

    Dit is voor winter én zomer
     
    rums, Lisanne1811, Blijdorp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Waarom koop je kleding terwijl je kast al uitpuilt? Als ik jou was zou ik alle kleding die je hebt op een hoop op je bed gooien en dan per kledingstuk bepalen of je er nog blij van wordt. Vindt je het niet superleuk en draag je het nauwelijks? Dan kan het weg. Wedden dat er veel minder overblijft? Dan zie je ineens weer wat je hebt en kun je werk makkelijk kiezen wat je draagt. De kleding die je niet meer wilt hebben kun je verkopen of doneren. Je kunt ook eens in het boek opgeruimd van Marie kondo kijken. Echt een trend en soms wat zweverig, maar haar techniek werkt perfect.
     
    Triangel vindt dit leuk.
  20. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113

    Mijn grootste probleem is een soort fasen dingetje. Ik heb een jurken over broeken fase gehad, retro jurkjes fase, maxi rokken en maxi jurken fase, preppy look fase, wijde-pantalons-zijn-helemaal-het-einde fase, sportieve kleding fase, skinny jeans fase, hoodie's en nerd t-shirts fase en ga zo maar door. Zo een fase duurt dan een jaar of 2-4 en die tijd koop ik dan dingen die ik leuk vind. En ga ik ook een soort verzamelen met kleurtjes en zo. Maar soms ga ik ook weer terug naar een fase. Of ik vind het gewoon zonde om een collectie te gekke blazers weg te doen, omdat ik nu even over mn 'nette kleding' fase heen ben. Of ik denk ineens, shit het is warm vandaag, ik trek weer eens een lekker wapperde maxi jurk uit mn kast.

    Dat heb ik ook wel inderdaad. Ik kan maar weinig goede doelen in de buurt vinden. Weggeefhoeken vind ik teveel gedoe en ik houd ook niet van mensen die aan de deur komen. :$
     

Deel Deze Pagina