Peuters op zwemles voor het zwem ABC?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elena22, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.038
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Onze peuter van bijna 3 jaar is totaal niet bang voor het water. Als we met zijn alle gaan zwemmen dan springt hij zonder blikken en blozen in het diepe (wel met vleugeltjes om! - al heeft hij het ook weleens zonder gedaan :oops:). Nu zei mijn moeder dat het misschien verstandig is om hem al op zwemles voor het ABC te doen. Kan dit überhaupt al? En wat is de ervaring hiermee? Als het goed is gaat mijn oudste volgende week afzwemmen en dan is hij klaar dus mocht het kunnen dan kan ik na de vakantie met de jongste beginnen.
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Meeste zwemlessen beginnen pas vanaf 5 jaar. Dit zal te maken hebben met het concentratievermogen.
     
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Inderdaad, 3 is nog veelnte jong voor de zwemlessen voor de diploma’s.
     
  4. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    3 jaar is nog erg jong voor zwemlessen. Misschien eens kijken naar peuterzwemmen of zwemsurvival?
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Met 3 jaar missen ze echt nog het concentratievermogen en uithoudingsvermogen voor zwemlessen.

    Maar misschien is er wel nog ouder&kind zwemles in de buurt. Bij ons is dat wel, en de laatste groep voor kinderen van 3-4 jaar is echt een voorbereiding voor de zwemles, alleen dan spelenderwijs en met een ouder erbij in het water. Als ze 4 zijn stromen ze dan door naar een tussengroep, waarna ze doorstromen naar echte zwemles.
     
    littlemunchkin, Uuz en tuc vinden dit leuk.
  6. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Mijn dochter is precies zo... Ze is een paar maanden na haar 4e verjaardag naar zwemles gegaan, ook vroeg maar het gaat goed.
    Met 3 is dat nog te jong, maat peuter zwemmen is wellicht een optie?
     
  7. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.038
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Dat dacht ik zelf dus ook al maar mijn moeder hield vol dat het wel kon haha. Zwemles op dezelfde zwemschool als oudste kan vanaf 4 jaar. Denk dat we het komende jaar dus regelmatig naar peuterzwemmen zullen gaan en dan vanaf 4 jaar op zwemles.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Mijn oudste heeft altijd ouder en kind zwemmen gedaan en springt en duikt net als jouw kind overal vanaf of in, duikt spullen op. Toch raad zijn juf aan niet voor 5 met hem verder te gaan. Sowieso minimaal 4,5 hier, maar in combinatie met spierkracht (fysiek) maar ook zijn concentratie en luisterend vermogen is later toch beter. Ze doen er op jongere leeftijd vaak langer over dus dan kost het je alleen maar meer geld of je zit er veel langer.

    Ik vind 3 nog veel te jong. Lekker veel met hem gaan zwemmen gewoon!
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier kan het vanaf 4 jaar, maar ze hebben ook een doorstroom zwemles volgens mij vanaf 3,5 . Dus dan is het al een beetje in zwemles vorm en zonder ouders.
     
  10. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja dat is hier ook (tot ze naar school gaan) vanaf 3 zwom ik niet meer mee!
     
  11. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.273
    2.443
    113
    Vrouw
    Hier mag je inschrijven met 4 jaar. Ze staat nu op e wachtlijst. Warschijnlijk kan ze in oktober beginnen. Ze is dan 4 jaar en 4 maanden. Ze wil erg graag. Mij maakt het ook niet uit dat het wat langer gaat duren.
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Bij het zwembad bij ons in de buurt beginnen ze juist pas met ruim vijf en half. Zij zeggen dat alle lessen die daarvoor worden aangeboden oplichting zijn :cool:
     
    Oceanna en rums vinden dit leuk.
  13. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Met 5.5 had mijn oudste A, B en C en kan super goed zwemmen dus vind dat een beetje kort door de bocht.

    Ts je zoontje wordt in september pas 3, veel te jong voor zwemabc. Dat hij watervrij is is fijn maar verder echt nog geen zin om reguliere zwemles te gaan volgen. Wat idd al vaker genoemd is, evt ouderkind zwemmen gaan doen of lekker geregeld vrij zwemmen.
     
  14. Stampertje1

    Stampertje1 Niet meer actief

    Voor 5jaar heeft het geen zin om op zwemles te gaan je hersenen onthouden niet wat je op die leeftijd leert
    daarna kun je dus nog steeds niet zwemmen
    Ik zou dus pas tussen 5 en 7 jaar op zwemles gaan
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hein? We leren toch ook allemaal lopen en fietsen en praten voor die tijd. Dat kunnen we later toch ook nog steeds.
    Wel is het natuurlijk belangrijk om daarna ook echt heel regelmatig te blijven zwemmen.
     
  16. Stampertje1

    Stampertje1 Niet meer actief

    Met zwemmen zou dat toch wel anders zitten
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Mijn zoontje sprong met 3 ook overal in ging koppie onder en sprong achterstevoren in het water toch begint ie pas in september met zwemles dan 5.5 jaar

    Ik denk dat ze wel een voorsprong hebben qua niet bang zijn voor water of duiken hoofd onder water etc maar zwemles op die leeftijd nee dat zou teveel zijn voor een 3 jarige
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat is onzin en verschilt per kind. Mijn oudste begon met 5,5 en heeft 2,5 jaar over a gedaan. De jongste begon met 4, 5 en mag bijna afzwemmen. Hij zwemt echt supergoed.
     
  19. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.688
    569
    113
    Gelderland
    Onze zoon is ook een echte waterrat. Zwemt op zijn manier al jaren en komt nog hard vooruit ook. Hij is gewoon met 4,5 begonnen met zwemles en moest daar best even aan wennen, luisteren, doen wat gevraagd wordt, doorgaan waar je mee bezig bent, instructies onthouden. Dat heeft wel een paar maanden geduurd, voordat dit lekker ging en nu zwemt hij prima. Ben blij dat we niet eerder begonnen zijn. Hij heeft nu wel baat bij het feit dat hij niet bang is etc want hij zwemt al prima zonder bandjes oid.
     
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Maar dan heeft hij er ruim anderhalf jaar over gedaan toch? Hun punt is dat de lestijd voor 5,5 jaar nauwelijks iets oplevert. Misschien had je zoontje nu ook al bijna af kunnen zwemmen als hij met 5,5 was begonnen, kun je niet uitsluiten toch?
     

Deel Deze Pagina