Peuters op zwemles voor het zwem ABC?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elena22, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn neefje is met 4 jaar op zwemles gegaan en had binnen een jaar zijn A diploma. Zijn B en C had hij ook snel. En hij kan nog steeds prima zwemmen hoor (hij is nu 8).
    Mijn dochter is met ruim 5,5 jaar begonnen. Zij heeft ruim anderhalf jaar over haar A gedaan. En is nu al weer even met haar B bezig. Maar zij is motorisch niet zo sterk.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    #22 NiekeKris, 13 jul 2018
    Laatst bewerkt: 13 jul 2018
    Mijn oudste heeft eerst ouder- en kindzwemmen gedaan en vanaf 3,5 peuterzwemmen. De jongste ouder- en kindzwemmen, zijn wilde niet alleen naar zwemles (peuterzwemmen). Deze lessen zijn heel anders dan de lessen voor het zwem-ABC, maar ze leren er absoluut veel van. Met een kind wat niet bang is voor water zou ik zeker zo iets (sommige baden bieden bv. ook peutersurvival aan) doen.

    Mbt starten met zwemles (ABC), als je er geen moeite mee hebt als ze er misschien iets langer over doen en je kind vindt het leuk, gewoon starten wanneer het uitkomt. En wie weet gaat het wel sneller dan verwacht, kan altijd. Enkel aantal maanden zegt niets, het heeft naast met je kind vaak ook met aantal zwemuren te maken, en de lessen zijn nu eenmaal niet overal even lang ed. Hier zijn ze allebei met vier doorgestroomd naar de reguliere (ABC-)zwemles. Dat ging prima. En ze leren natuurlijk gaandeweg veel, ook voordat ze hun volledige ABC hebben. Hier waren ze gewend om iedere week te zwemmen, met vier bleef dat dus gewoon zo, alleen dan in de gewone zwemles.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Ben zeer benieuwd waar je dit vandaan haalt...

    Ik heb dit nooit ergens gelezen en mijn persoonlijke ervaring is ook anders, niet alleen op zwemgebied.
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl zit al jaren 1x/week op ouder&kind zwemmen, maar dat begint, zeker het laatste jaar, ook al echt op zwemles te lijken. (Ze leren onderwater zwemmen, drijven, achter elkaar door matten met gaten erin duiken, etc.) Bij ons mogen kinderen doorstromen naar de diplomagroep als ze 5 zijn, mits ze er aan toe zijn.
     
  5. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Onzin.
    Zoontje is 5,5 en heeft zijn A.
     
  6. Stampertje1

    Stampertje1 Niet meer actief

    Ze zeggen dat je op latere leeftijd de vaardigheden niet meer kent vandaar vanaf 5 jaar les
     
  7. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ja ze zegt mij niks.
    Staat zoveel onzin online en in bladen. Je moet echter wel blijven zwemmen, maar dat is ook als je met je 6e je diploma haalt.
     
  8. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.688
    569
    113
    Gelderland
    Wisselt ook per zwembad en ligt niet alleen aan het kind. In het ene zwembad stellen ze zwaardere en meer eisen aan A dan ergens anders. Bij het C diploma van Envoz (die dieren diplomas) moet je onderhand hetzelfde doen als bij A en B van de traditionele ABC. Dus dat het ene kind dan sneller A, B en C heeft is niet helemaal te vergelijken.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Ik was volgens mij ook 4 toen ik op zwemles ging en ik kan prima zwemmen. Waarom? Omdat ik ook na het behalen van mijn diploma’s nog gezwommen heb. Als je na het behalen van je diploma jaren niet meer zwemt zul je het vast enigszins vergeten, maar lijkt me dat dat net zo goed geldt als je het leert als je vijf jaar bent...

    En als je start met 4 dan heb je ook niet meteen je ABC, met 5 zwem je dan vaak ook nog en dat zijn dezelfde slagen als je deed toen je 4 was, als het al zo zou zijn dat je het met 4 niet zou onthouden, komt dat dan vast alsnog goed. (Maar ik geloof dus niet dat het zo werkt.)
     
    Wen86 vindt dit leuk.
  10. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Peuterzwemmen en peutersurvival zijn er wel. Erg leuk! Ik ben net gestopt een paar maand terug met peuterzwemmen omdat mijn dochter de spelletjes niet meer zo leuk vond als daarvoor, ze ging liever haar eigen gang. Maar ik wil wel bij een ander zwembad gaan kijken, waar het meer survival is. Lijkt me ook erg leuk! En handig met onze waterrat.
     
  11. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Dat klopt niet. Het gaat erom dat ze tot ongeveer 5 jaar niet het uithoudingsvermogen en het concentratievermogen hebben om een les echt te volgen en in een redelijke tijd een diploma te halen. Daarvoor duurt het langer, is hun motoriek nog niet goed genoeg en missen ze toch al de helft van de les omdat ze willen spelen.

    Daarom heb je wel ouder/kind zwemmen(voornamelijk gericht op watervrij maken) en peutersurvival(gericht op zelfredzaamheid bij te water raken, ongeacht techniek). Beide zijn in spelvorm ipv lesvorm. En zelfs dan zie je dat kinderen een deel van de les niet volgen.
     
  12. babytjuhh

    babytjuhh Bekend lid

    24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Lol :) wat een reacties zeg :D

    Ik zou zeggen vraag lekker in je eigen zwembad hoe zij er over denken!

    Mijn zoon word in aug 4 en hij zit vanaf apr op zwemles (moet er wel bij melden dat wij elke week zwommen vanaf 4 maanden met ouder&kind)

    Wat een onzin sommige reacties hier, geen enkel kind is hetzelfde en zou gewoon per kind kijken of ze er aan toe zijn (en ze de kracht hebben) of niet
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Er was toch een tijdje geleden een kindje in het nieuws die met 3 jaar ABC had? Dus het kan wel... bij ons kunnen heel getalenteerde kindjes die fanatiek baby en peuterzwemmen en hebben gedaan en echt helemaal klaar zijn volgens de zwemjuffen al eerder gaan diplomazwemmen. Er ging uit mijn zoontje zn groepje een kindje met 3,5 al zwemmen voor A, maar ik weet niet hoe het verder afgelopen is ;)
     
    Kiwi25 vindt dit leuk.
  14. Ilsev85

    Ilsev85 Bekend lid

    19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Hier bieden ze in het zwembad de peuter survival aan voor 3-4 jarigen. Ze leren dan wat ze moeten doen mochten ze onverhoopt te water vallen. En worden vast wat voorbereid op de zwemlessen.
    Mijn zoontje is zelf gestart met 4,5 jaar. Ik vond dat hij eerst moest wennen aan school en wilde even kijken hoe dat allemaal ging qua vermoeidheid.
    Hij doet het erg goed met zwemmen en vind het ook heel erg leuk.
     
  15. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Dit doet mijn nichtje ook met haar dochter vanaf 3. Het is wel ‘echt’ zwemles, maar dus niet voor het Echie...
    ze mag met 4 door naar de echte zwemles en grote kans dat ze de eerste fase/het eerste badje overslaat, maar verder garanderen ze niets.
    Ze zwemt ook al die tijd met bandjes maar leert wel al dingen als kikkertenen en spetterbenen.
     
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier mogen de kinderen die Niveau goud hebben van het teddybeer diploma (drijven op de rug - 5 meter zelfstandig overbruggen in het water - iets oprapen op 0.5 m - springen, omdraaien en de kant pakken) met 4 jaar starten met zwemles.
    Andere kinderen komen op de wachtlijst vanaf 4 jaar. Die is gemiddeld 6 maanden.

    Bij ouder & kind zwemmen oefen je voor de teddybeer diploma's.

    Voor jonge kinderen is de schoolslag érg moeilijk aan te leren omdat ze 2 dingen op een verschillend moment moeten starten. Dit zie je ook duidelijk bij de kinderen die dus al dat niveau goud hebben van Teddybeer. Duiken, springen, borstcrawl, rugcrawl, door het gat : Geen probleem. Maar de schoolslag blijft echt het moeilijkst, daar blijven ze op hangen.

    Informeer bij de zwembaden in de buurt vanaf welke leeftijd je kindje mag. Hoe lang de lessen duren en hoe groot de groepen zijn. Hoe jonger, hoe fijner het is als de les niet te lang duurt, de groep wat kleiner is (minder afleiding) .

    Een kind dat met 3,5 echt kan zwemmen - is natuurlijk een grote uitzondering. Dat is -naar mijn idee- geen kind dat op reguliere zwemles heeft gezeten in een groepje dat start met 10 kinderen en die 1x per week 45 minuten zwemt.

    Maar als je kind het écht leuk vind, voldoende energie heeft voor school en zwemles, zou je met 4,5 best kunnen starten. Maar houd rekening dat het inderdaad niet supersnel gaat, het is zo verschillend per kind! Dat gaat het natuurlijk wel als je een zelfde kind hebt en je begint met 6 of 7 jaar - maarja, dan kan je kind al die tijd al niet zwemmen- dus daar ben ik zélf geen voorstander van, zeker niet als je een kind hebt dat water érg leuk vind.

    Lekker gaan survivalen of ouder kind zwemmen. Met name het leren drijven op de rug (zonder drijfmidellen) is érg belangrijk - erg fijn als ze dat al kunnen voor ze op les gaan voor a.
     
  17. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ik zou gewoon echt naar het kind zelf kijken.
    Is het kind sterk genoeg? Kan het kind opdrachtjes uitvoeren? Is er angst? Heeft je kind genoeg concentratie?

    Hier gaan we zoontje van 5.5 jaar nu inschrijven. Dan kan hij waarschijnlijk in de herfst beginnen of misschien zelfs pas in de winter.
    Het is een angsthaasje, is hypermobiel, concentratie begint nu pas te komen, heel speels, heel klein en kan niet tegen water in zijn ogen.
    Dus hij gaat ook naar een klein groepje met maximum 5 kinderen.

    Pas sinds enkele maanden durft hij in het diepe te gaan met de papa en natuurlijk zwembandjes.
    Daarvoor durfde hij nog niet eens naar het grote zwembad te kijken. Nu krijg je hem er niet meer uit dus dat is 2u lang geen seconde rust als volwassene. :roflmao:
    Ik weet ook gewoon 100% zeker dat hij never nooit niet in 2 seconden naar het diepe rent en springt. Hij is op dat gebied heel erg voorzichtig. We gaan ook geen meter van hem af staan in het zwembad. Wij willen dit absoluut niet en hij gelukkig ook niet.

    Maar hij is wel heel ferm verbeterd de laatste maanden. Sterker geworden en meer watervrij dus nu is ook het moment aangebroken om hem stilaan in te schrijven. En nu wil hij zelf ook op zwemles.

    Het ene kind is we klaar voor met 4 jaar, het andere kind met bijna 6 jaar of nog ouder.
     
  18. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik doe ouder kind zwemmen met mijn zoontje van bijna twee. Ze leren nu al kleine dingetjes als springen, iets oprapen onder water en pizza snijden(schoolslag) dus klein beetje voorbereiding. Ik doe het vooral omdat hij het leuk vind maar als ze al iets oppikken is het altijd mooi meegenomen toch? Je kan altijd kijken wat er beschikbaar is voor 3 jarige in je lokale zwembad.
     
  19. Ukkie27

    Ukkie27 Actief lid

    12 feb 2012
    454
    12
    18
    DL is begonnen met 3,5 (half uur per week) voor haar ABC. Ze is vanaf 4 jaar en 4 maanden 2 keer een half uur per week gaan zwemmen en heeft rond haar 5e verjaardag haar A diploma gehaald. Alleen de borstcrawl moest nog wat verbeterd worden. Maar vorige maand hebben ze haar de C diploma manier (met zijwaartse ademhaling) geleerd en die gaat een stuk beter. Waarschijnlijk gaat ze in september op voor B en in december voor C. Ze is dan 5,5 (juni 2013).

    Onze zwemschool geeft les voor ABC vanaf 3 jaar in groepjes van max. 8 kinderen, maar meestal minder.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf een half jaar (andere zwemschool) baby- en peuterzwemmen heb gedaan. Probleem was alleen dat ik haar echt niet meer kon houden en dus ben gaan kijken naar iets anders. Ik wilde niet nog een half jaar wachten, lees niets doen, en ben toen overgestapt naar een zwemschool die al vanaf 3 echte zwemles geeft. Wij vonden het niet erg dat ze er wat langer over zou doen, maar als ze zo doorgaat doet ze er helemaal niet langer over.
     
  20. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    De meeste zwembaden hanteren een minimumleeftijd voor zwemles ABC. Meestal is dat ergens tussen 4 en 5,5 jaar. Bij ons zwembad is het 4,5 maar ze adviseren te starten met minimaal 5 of nog iets ouder.
    Denk dat er weinig aanbieders van het zwem ABC zijn die al jonger laten starten. Wel veel ouder/kind of peuterzwemmen. Dat hebben wij gedaan vanaf de babytijd en daar heb je echt wel voordeel van. Onze dochter is een half jaar later gestart dan ons even oude buurmeisje (zij met 4,5, dochter met ruim 5) en nu mogen ze waarschijnlijk tegelijk afzwemmen voor A. Buurmeisje heeft nooit iets met zwemmen gedaan voor zwemles en wij dus wel en dat stukje watervrij zijn en geen angst hebben scheelt dan dus een paar maand met zwemles.
    Qua tijdsinvestering win je dus niet heel veel maar onze kinderen vonden en vinden het altijd erg leuk.
     

Deel Deze Pagina