Hoi dames, ik heb onlangs wat gehoord over het gebruik van een TENS-apparaat bij een (thuis) bevalling. De verloskundigen hebben hier positieve ervaringen mee dus ik overweeg er eentje te huren (DSW wil het niet vergoeden). Ik ben wel erg benieuwd of jullie hier tips of ervaringen met mij kunnen delen?
Ik heb besloten er één aan te schaffen, dus binnenkort hoop ik ook een positieve ervaring te kunnen plaatsen.
Ik heb er 1 gebruikt tijdens mijn bevalling. Het leidde me af van de weeën. Ik heb uiteindelijk eerst 2 uur onder begeleiding van de verloskundige gewone weeën gecombineerd met persweeen moeten wegpuffen ivm onvoldoende ontsluiting (echt geen lolletje, ik heb het af en toe uitgeschreeuwd). Daarna werd ik overgedragen naar medisch en wilden ze dat ik dat ding afdeed omdat er een electrode op het hoofd van mijn dochter geplaatst moest worden en de tens voor storing kon zorgen. Ik heb ze toen even duidelijk gemaakt dat ik echt niet zonder tens kon. En toen heb ik nog een uur met tens een combinatie van persweeen en gewone weeën weggepuft. Er is mij overigens remifentanil aangeboden maar dat heb ik geweigerd ivm mogelijke nadelen voor de baby. Ik heb het puur met de tens en druk van de kraamverzorgster in mijn rug gedaan. En natuurlijk met mijn partner en de verloskundige. Mijn partner kreeg ook de wind van voren als hij dat ding te laat aanzette. Kan best dat de werking puur tussen mijn oren zat maar ik ben een zeer tevreden gebruiker Je vindt ze overigens ook op marktplaats.
Mijne is te koop. Ik raakte er volledig mee in de knoop omdat ik tijdens de bevalling aan volledige bewaking lag. Is nu ook weer het plan dus ga het nu niet meer proberen ook. Heb de TENS wel na een mountainbike ongeval langdurig gebruikt...andere pijn maar werkte fantastisch
Ik heb er ook 1 aangeschaft. Er zijn twee versies. De Elle is de eenvoudige versie alleen voor bevalling. Deze is te huur voor 75 voor 5weken of 100 dan is hij je eigendom. Ik heb de Femina aangeschaft. Deze is tijdelijk in de aanbieding voor 149, ipv 189. Dit is een uitgebreide versie met diverse programma's ook voor tijdens zwangerschap, maar ook na bevalling. Aangezien deze na aanschaf mogelijk ook gebruikt gaat worden heb ik voor deze gekozen. Mijn verzekering vergoed een deel van de aanschafprijs. Of het echt werkt weet ik nog niet, maar ivm gedeeltelijk vergoeding dacht ik baat het niet dan schaad het niet. Proberen waard!
Je kunt ook altijd even je vk vragen, bij die van ons kun je hem gewoon gratis lenen voor tijdens de bevalling. Wellicht een handige tip. Ik heb hem bij de eerste gebruikt en er (denk ik 😉 erg veel baat bij gehad. Wil hem nu ook weer gebruiken. Lees je wel even goed in en plak hem niet te laat op. Het is juist de bedoeling dat je hem redelijk vroeg in je weeën al gaat gebruiken zodat je lijf er aan went en dus samen met de Tens de pijn gaat bestrijden/ af gaat leiden. Gewoon even zoeken op ZP of even googelen.
Ik heb de tens ook gebruikt maar vond de draadjes vooral lastig en doordat mijn weeën zo kort op elkaar kwamen heb ik weinig effect meegemaakt ondanks het feit dat ik hem al bij het begin van mijn bevalling op heb gedaan. Ik had meer aan een warme douche en een mantra om de weeën weg te zuchten om mijn concentratie te behouden. (Dus inademen door m'n neus en in stootjes uitademen: deze wee komt nooit weer, weer was mijn inademmoment)
Ik heb hem bij de 2e gebruikt. Ik vond hem geweldig. Bij de 1e heb ik een helse bevalling gehad. Ik was als de dood voor deze bevalling. De vlos heeft de tens tijdens de eerste wat pijnlijke weeen aangesloten Dit is heel belangrijk en een fout die veel mensen maken. Het heeft geen nut om hem halverwege de weeen aan te sluiten. Je lichaam moet aan de tens wennen en de endorfines moeten zich geleidelijk opbouwen. Dit kost tijd. Bij mij hielp hij super. Het leidde heel erg van de weeen af. Je krijgt een soort kleine naaldenspeldjes gevoel in je rug. Tintelend gevoel. Niet pijnlijk of zo. Je moet leren om op tijd op de knop te drukken. Het haalde hier echt de scherpe kanten eraf. Ik weet echt zeker dat ik door dit ding rustiger was door de endorfines en dat hierdoor alles vlotter verliep. Vlos kwam om 23.30 uur en toen waren de weeen nog totaal niet pijnpijl. 01.15 uur is ze geboren. Ik was super relaxted en heb geen 1x auw gezegd of uberhaupt gekreund of geschreeuwd. Vlos was er zelf verbaast over. Echt een aanrader.
hier ook gebruikt het eerste kwartier werkte hij prima en lijdde hij me af maar ik kreeg een weeenstorm en ben binnen 2 uur bevallen toen had ik er dus niks meer aan ... want alles ging me te snel qua pijn