Polyhydramnion. Ervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Thes, 19 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thes

    Thes Nieuw lid

    7 jan 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

    omdat mijn VK zag dat ik wat veel vruchtwater had, heeft ze me doorgestuurd naar de gyn in het ziekenhuis. Omdat zij het ook niet helemaal vertrouwde, heeft zij mij weer doorgestuurd naar het WKZ in Utrecht. Daar hebben ze hydramnion vastgesteld en ik moet terugkomen om te kijken of de kleine beeb iets aan zijn slokdarmpje heeft. Ik ben best bezorgd nu!
    Heeft iemand hier ook polyhydramnion of gehad en hoe ging dat? En had de kleine ook wat of was hij/zij gezond? Op internet is maar weinig concreets te vinden hierover:(
     
  2. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier waarschijnlijk ook. Moet nog beter naar gekeken worden.

    Bij onze 20 weken echo bleek er iets met de darmpjes van ons kindje te zijn. Zijn daarom door gestuurd naar Maastricht. Krijgen daar nu elke keer uitgebreide echo's. Dmv bloedtesten zijn veel ziektes uitgesloten. Eigenlijk is het enigste dat nog mogelijk is het syndroom van Down, of ze heeft niets en is gezond.
    Echter is er nu bij de laatste echo een teveel aan vruchtwater gemeten. Ik begreep dat dit ook bij Down vaak voorkomt.
    Dit moet door mijn eigen ziekenhuis verder bekeken worden, maar de laatste controle was de brief uit Maastricht er nog niet.
    Ik weet dus ook nog niets...

    Heb jij ook zoveel last van buikpijn?
     
  3. Thes

    Thes Nieuw lid

    7 jan 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat naar dat jij ook in onzekerheid zit! Hadden ze ook een eventuele verklaring voor de darmpjes, bijv dat de kleine niet goed kan drinken? Bij mij zagen ze op de 20 weken echo niks bijzonders, maar vanwege t vele vruchtwater gingen ze verder onderzoeken en zagen ze dat het maagje bijna niet gevuld was. Wel fijn dat je uitgebreide echo's en bloedonderzoeken krijgt, ze houden het in ieder geval goed in de gaten. Bij mij hebben ze t Downsyndroom ook genoemd, schijnt inderdaad te kunnen met veel vruchtwater. Ze hadden het over een 50/50 kans, hij kan ook gewoon gezond zijn. Hopelijk hoor je snel wat van je eigen ziekenhuis als de brief binnen is. Duimen dat het toch goed zit! Dat afwachten is niks:(. Hebben ze het ook over een vruchtwaterpunctie gehad?
    Ja heb inderdaad ook vaak last van buikpijn. Niet altijd, maar soms lijkt het alsof alles strak staat en mijn buik gaat ontploffen. Heb jij dat ook?
     
  4. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Mijn teveel aan vruchtwater is nu de laatste keer pas ontdekt. De voorgaande tests zijn allemaal gedaan omdat haar darmen echodens zijn op de echo. Een hele hoop dingen die dan voorkomen, zoals infecties als toxoplasmose bijvoorbeeld, maar ook de verschrikkelijke ziekte taaislijmziekte, zijn gelukkig uitgesloten door middel van een bloedtest. Syndroom van down bleef nog over, omdat wij geen vruchtwaterpunctie willen. De echodensiteit wordt nu regelmatig beoordeeld bij een GUO, waar ze dan ook alle andere organen uitgebreid bekijken.
    Sinds 3 weken had ik heel veel last van mijn buik, inderdaad dat ontplof gevoel. Heb bedrust door vroegtijdige weeën en moet mijn buik meestal aan alle kanten ondersteunen met kussens zodat het een beetje uit te houden is. Toen ze me de laatste GUO vertelde dat ze mijn vruchtwater erg veel vonden viel dat wel op zijn plek!

    De reden dat polyhydramnion vaak gezien wordt bij Down is omdat de kindjes niet goed slikken. Maar haar maagje is wel prima bevonden op alle echo's, hoewel hij soms wel meerdere keren bekeken moest worden per echo omdat hij weinig gevuld leek.

    Nouja al met al blijft het afwachten. Ik heb vanaf de slechte 20 weken echo al het gevoel dat ons meisje syndroom van Down heeft, dus maak me hierdoor niet meer druk oid gelukkig...

    Maar kan me voorstellen dat als alles altijd goed was, je dat wel gaat doen.

    Ik had overigens bij mijn eerste dochter ook een teveel aan vruchtwater, maar lang niet zoveel als nu. Die is helemaal gezond.
     

Deel Deze Pagina