Praktische tips gezocht: sparen!

Discussie in 'De lounge' gestart door pietje1987, 18 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik geef het meteen toe, ik geef graag geld uit!
    Toch vind ik het ook belangrijk om mijzelf beter te leren sparen.

    (We sparen overigens wel als gezin hoor, maar dan via de spaarrekening van mijn man ;) indien nodig kan ik daar natuurlijk wel bij, maar dat doe ik dus nooit! Daar maak ik maandelijks een bedrag naar over)

    Ik maak ook maandelijks een bedrag over naar mijn eigen spaarrekening, maar o o o wat is het verleidelijk om dat geld toch uit te geven! Soms gaat het onbewust (boodschappen die duurder uitvallen door voorraad in te slaan of het kopen van luxere producten), soms koop ik wat meer kleding etc etc. Eind van het liedje: vaak blijkt er aan het eind van de maand maar weinig geld op mijn spaarrekening te staan!

    Nu wil ik voor mijzelf een spaardoel stellen en ik zoek wat creatieve ideetjes om goed gemotiveerd te blijven! Ik zag al ergens een soort kleurplaat voorbij komen waar je op kunt kleuren hoe ver je bent, maar ik weet niet of dat iets voor mij is.
    Ook dacht ik om het geld wat ik wil sparen gewoon meteen te pinnen en in een dichte spaarpot te doen (ik shop veelal online en dat ‘kan’ dan dus niet), maar dat haalt de oorzaak natuurlijk niet weg :)
    Of misschien een soort spaar challenge met mezelf te doen?
    Ik weet het niet meer!

    Iemand een goed/creatief idee?
     
  2. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.924
    3.105
    113
    De 52-weken challenge!
    In week 1 doe je 1 euro in een potje, in week 2 doe je 2 euro etc. Zo spaar je in een jaar ongeveer 1300 euro bij elkaar. Als je niet zoveel kan missen ( want aan het eind moet je best veel geld per week in het potje doen, dan ga je bijvoorbeeld vanaf week 26 terugtellen, dus in week 26 doe je 26 euro, week 27 25 euro etc. Of je start met 50 cent en bouwt zo op.
    Ik doe hem dit jaar ( ik ben op 1-1 begonnen) omgekeerd, ik ben met 52 euro begonnen en leg elke week een beetje minder in.
     
  3. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Die heb ik voor bij zien komen! Maar eerlijk gezegd gaat mij dat dan ‘te langzaam’ en heeft het eerste half jaar ofzo te weinig ‘impact’ op wat ik uitgeef:roflmao: (vreselijk!). Misschien moet ik een aangepaste versie maken voor mezelf o_O
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.930
    7.851
    113
    Vrouw
    Ik probeer vooral te besparen. Door het pakken van goede koopjes hou ik op andere momenten meer geld over. Dan is het maar jammer dat ik die maand bijv geen geld gespaard heb. Maar de rente is lager dan wanneer je dat bedrag anders de volgende maand/ maanden dubbel of driedubbel neer moet leggen.

    Wij moeten weer opnieuw gaan sparen. De verhuizing koste een hoop geld. Maar met veel dingen kunnen we een tijdje vooruit en dan kunnen we dat geld weer aan de kant zetten.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  5. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Als je steeds naar je spaar pakt. Heb je te weinig geld gebudgetteerd wat je wel mag uitgeven. Als je dat bedrag verhoogt, en dus minder overschrijft naar de spaar. Dan kun je er daarna waarschijnlijk wel vanaf blijven. Vervolgens op die rekening ook proberen om wat op te bouwen. Zodat je ook bij meer/ grotere uitgaven, je spaar niet hoeft aan te spreken.

    En daarna discipline! Knip de pinpas van de spaar door bijv. Of berg die ergens op.
     
    floppie888 en DastyQueen vinden dit leuk.
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Bedenken waar je voor wilt sparen, daar een dichte spaarpot voor neerzetten en per week een bepaald bedrag er in gooien? Bijvoorbeeld wat je over hebt van je boodschappengeld. Of iets van 10 euro per week pinnen en dat er in doen?
     
  7. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.013
    2.156
    113
    Wij sparen automatisch een vast bedrag als ons geld binnenkomt. Aan het eind van de maand, vlak voor het zo ver is sparen we automatisch variabel alles wat er nog boven de 250 euro op onze betaalrekening over is gebleven. De ene maand is dat niks, de andere maand nog wel wat.

    En ik koop sinds dit jaar koopzegels bij de ah. Dat gaat niet snel, maar het levert wel een goed rendement.
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.405
    8.238
    113
    Of een dichte spaarpot inderdaad of zegels (maar dan wel of bv. pas aan het einde van het jaar inleveren of na het inwisselen het geld alsnog in die dichte spaarpot stoppen). En anders een spaarrekening bij een andere bank openen? Waarvan de geen inlogcodes vraagt en ook geen pinpas neemt. Of een spaarrekening waarbij je je geld voor een paar jaar vast zet en dus niet zonder boete op kan nemen.
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  9. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Als je iets ziet wat je wil kopen verplicht een dag wachten voor je het echt koopt. Vaak bedenkt je dan al dat je het toch niet echt nodig hebt.

    En opschrijven waar je geld aan uitgeeft, dan heb je het voor jezelf overzichtelijk en zie je dat je aan sommige dingen wel erg veel uitgeeft ;)
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  10. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Wij leggen het geld van het statiegeld apart. Leveren bijv in 1x 4 kratten in en dat geld laat ik contant uitbetalen en leggen we in een potje.

    Ook sparen we de koopzegels van de Plus. Voor €4 heb je een boekje vol en je krijgt er €6 voor terug. Als je er dan 10 per keer inlevert is dat een leuk bedrag :)
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  11. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Is dit een en/of rekening? Of zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd? Zo nee, dan is dit een erg onverstandige constructie.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  12. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Hier het reguliere sparen met doelen. Bijvoorbeeld elke maand een vast bedrag naar het spaardoel verbouwing. Dat gaat allemaal automatisch zodra het loon binnenkomt. Verder haal ik het geld van de variabele lasten af. Zo haal ik 400 af voor boodschappen, 75 voor cadeaus, 150 voor kapper/kleding, 300 voor benzine etc. Dit gaat in enveloppes. Alles wat aan het einde van de maand over blijft van die enveloppes is voor de extra. Geef ik uit voor iets leuks in huis, gaan we een keer extra uiteten of ik leg het ev en weg en spaar er nog even mee Door. Ik merk dat ik minder uitgeef op deze manier
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  13. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik "spaar" door deel kinderopvangtoeslag en hypotheekrente appart te zetten op spaar rekening. (als we terug moeten betalen is buffer, zo niet leuk extraatje)

    Verder koop-verkoop ik veel van marktplaats en bespaar zo en zet geld appart.

    Dit jaar krijgen we leuke teruggave op geplaatste zonnepanelen. Maandbedrag is nu nog gelijk aan vorig jaar. Denk dat ik teruggave daarvan aflos op hypotheek
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  14. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Hier is gewoon de regel dat we van de spaarrekeningen afblijven. Die zijn niet om van te winkelen of boodschappen te doen.
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik spaar het geld dat ik verdien op marktplaats. Het verkopen van spullen die je niet meer nodig hebt kost daarnaast zoveel tijd dat je die alvast niet meer kunt besteden aan het kopen van nieuwe spullen. Win-win.
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  16. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.141
    2.228
    113
    Vrouw
    Het kan ook helpen om een spaarrekening bij een andere bank te nemen, zodat het terugboeken wat langer duurt (en je mogelijk minder impulsaankopen doet)
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  17. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Man en ik sparen allebei een vast bedrag per maand en wat overblijft op de rekening gaat ook naar de spaar.
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.361
    3.854
    113
    noord holland
    Ik zou in ieder geval zorgen dat het geld van de spaarrekening daar in ieder geval voor blijft. Of voor nooduitgaven, maar niet voor normale dagelijkse dingen.
    Reken uit welk bedrag er ongeveer over is van je salaris na aftrek vaste lasten/vaste spaarbedrag.
    Deel dit door 4 (of eigenlijk 4,2 ;)) en pin dat bedrag per week. Wat je over hebt kan in een potje voor wat duurdere weken.
    In theorie kun je het ook wel op je rekening laten staan en dan een tijdje een huishoudboekje bijhouden om zo de stand per week bij te houden voor bewustwording. In het geval van online shoppen is dat handiger dan contant pinnen. Aan de andere kant belemmert contant geld hebben dat je naar lukraak online koopt natuurlijk.
    Sowieso echt een knop om gaan zetten met kopen wat je maar leuk lijkt.
    Bij alles wat je tegenkomt en wil hebben, eerst bedenken 'heb ik het nodig' en vervolgens 'kan ik zonder'. En daarna ook nog minimaal bijvoorbeeld 3 dagen wachten. Kopen zit namelijk in een deel van de hersenen van 'snel een geluksgevoel verzadigen'. Een paar dagen later is dat gevoel gezakt en kun je vaak veel realistischere keuzes maken.
    Het is vaak handiger om eerst heel streng te worden en even helemaal niets extra's te kopen. Zodat dat gevoel je eigen wordt om maar niet als op impuls te kopen.
    Ook streng zijn in online shoppen. Klik gewoon niet naar die sites als je niets nodig hebt. Het kan ook gewoon een vorm van verslaving zijn.
     
    Pirouette en pietje1987 vinden dit leuk.
  19. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Gemeenschap van goederen, dus kan geen kwaad :)
     
    Appeltje85 vindt dit leuk.
  20. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.318
    8.794
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je maandbedrag niet te hoog zetten en er dan vanaf blijven (alleen voor de echt grote uitgaven). Verder een apart potje voor het onderhoud van de auto s en voor de vakantie.
     

Deel Deze Pagina