Pretparken, hotels en uitstapjes geschikt voor (verstandelijk) beperkten

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Manque, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Op verzoek heropend.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     
  2. Manque

    Manque Niet meer actief

    Thanks!
     
  3. Manque

    Manque Niet meer actief

    Nijntjemuseum, Utrecht
    Het was even een gedoe om er te komen met de buggy, want het Nijntjemuseum bevindt zich in een mooi, oud stukje Utrecht met hoge, smalle stoepen en weinig schuine stukjes om met de kinderwagen op- en af te gaan. Ook waren de stoepen soms te smal om überhaupt met een rolstoel op te kunnen. Je moet dan kleine stukjes over de drukke straat.

    Op de website kun je tegen reductieprijzen kaartjes kopen. Je koopt dan een kaartje voor een tijdvak van 2,5 uur. Als je zonder e-tickets komt, ga dan direct naar het museum aan de overkant van de straat, daar kun je namelijk entreekaarten voor het Nijntjemuseum kopen (en ga niet, zoals ik, eerst supermoeilijk de stoep op bij Nijntje om er weer af te moeten omdat je daar dus geen kaartjes kunt kopen, aan de overkant weer erop, dan weer eraf etc. want er zijn in dit straatje NUL schuine stukken om de stoep op- en af te kunnen).

    Eenmaal binnen ziet het er al gelijk heel leuk uit. Mooie grote tekeningen op de muur, gezellig onthaal van iemand met een leuk pakje aan enzovoorts. Je kunt je buggy in de hal stallen, maar je mag hem ook meenemen als je kind niet zelf kan lopen. Overal in het gebouw zijn rolstoelhellingen en je kunt naar de 1e verdieping met een lift.

    Het Nijntjemuseum heeft echt mijn verwachtingen overtroffen. Er is veel te doen en er zijn leuke, eenvoudige spelletjes voor de allerkleinsten. Je kunt doktertje spelen in Dick Bruna-stijl, voorgelezen worden op een grote stapel kussens, een kunsttentoonstelling inrichtingen, op driewielertjes door een heuse Dick Bruna-stad fietsen, compleet met stoplichten en zebrapaden en slagbomen, treinen, bussen, klaaroverpakjes, you name it. We hebben niet alle zalen gezien, dus ik kan over de rest niks zeggen. Wij zijn vooral in het dokter-gedeelte en het stad-gedeelte geweest. Voor mijn zoon was dit meer dan genoeg. De grote, heldere tekeningen op de muren vond hij prachtig en heel fijn om aan te raken (de muur was bobbelig en de tekeningen glad). Er zijn veel spiegels.

    Er is een ruime gehandicaptentoilet met een brede deur en een verschoontafel die groot genoeg is om kinderen tot 10 jaar op te verschonen (2x de lengte van een normaal verschoonkussen en dan nog wat voetenruimte). Er is ook een toilet met steunbeugels en een verlaagde wasbak.

    Op een drukke dag kan ik me voorstellen dat autistische kinderen overprikkeld kunnen raken. Het museum is in een oud gebouw en de houten vloeren dreunen nogal door en schelle kinderstemmen echoën flink. Maar ga je op een rustig moment (tip: einde vd dag) dan is het een paradijsje.
     
    Ysabella, Marchella en Bailief vinden dit leuk.
  4. Bloempje0312

    Bloempje0312 Niet meer actief

    Hier goede ervaringen met Landgoed Zwieseborg in Hardenberg. Een vakantie-en recreatieboerderij met ruim opgezette woningen. Geschikt voor grotere groepen ook, speciale voorzieningen als bedbox, snoezelkamers, hoog/laagbedden, aangepaste bad/douche aanwezig en omheinde tuin.

    Ook Bio Vakantieoord in Arnhem goede ervaringen mee. Goed opgezette accomodaties, alle voorzieningen aanwezig en een mooie locatie voor allerlei doelgroepen.
     
    Manque vindt dit leuk.
  5. Manque

    Manque Niet meer actief

    #25 Manque, 9 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2017
    Speelbos Herperduin, Herpen
    Parkeren kun je het beste doen bij paviljoen Kriekeput. Vanaf daar steek je de rotonde over en kom je op een lang, geasfalteerd pad. Dit pad kun je volgen en op brede zandpaden kun je linksaf gaan om in het duingebied te komen. De omgeving is prachtig! Maar met een gewone buggy is het absoluut niet te doen. Je hebt een rolstoel, buggy of bolderkar met grote luchtbanden nodig zodra je het geasfalteerde pad af gaat (en dat is nodig als je naar de duinen, vennen of het speelbos wil).

    Op het geasfalteerde pad moet je wel uitkijken. Het is zo breed als een normale stoep, maar het wordt gebruikt door voetgangers én fietsers. En hoewel honden niet los mogen lopen op dit pad, gebeurt het wel veelvuldig. Kleine kinderen kunnen hier op een drukke weekenddag niet zelf lopen, of ze moeten een heel snel reactievermogen hebben.

    Het speelbos zelf ziet er fantastisch uit. Allemaal grote, ruige boomstammen vormen verschillende speelplaatsen met als hoofdattractie een ENORME houten das. Prachtig, heel indrukwekkend en enorm gevaarlijk. Kinderen kunnen er aan alle kanten vanaf vallen, door netten heen glippen etc. Deze attractie is alleen geschikt voor grotere kinderen (7-8 jaar en ouder, denk ik) en je kind moet echt geen motorische beperking hebben, want dan gaat het niet lukken om de das te beklimmen en van de glijbanen af te gaan. Echt alleen geschikt voor vitale waaghalzen.

    Het natuurpark zelf is de moeite waard, maar neem dus een geschikt hulpmiddel mee als je kind slecht ter been is.

    Geen entreekosten.
    Geen verschoonruimtes/toiletten etc.
     
  6. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Op verzoek van @Manque heropend.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     
    Manque vindt dit leuk.
  7. Manque

    Manque Niet meer actief

    Vakantiepark De Krim, Texel (bungalow 689)
    Ik schrijf specifiek het huisnummer bij deze review omdat het een bijzonder huisje betreft. Het wordt verhuurd door een echtpaar met een gehandicapte dochter. De bungalow is dan ook speciaal ingericht voor een gezin met een gehandicapt kind. Als je kind een bijzondere zorgbehoefte heeft is het mogelijk om bijvoorbeeld door Medipoint of een andere leverancier van hulpmiddelen de juiste hulpmiddelen naar een vakantieadres te laten brengen. Maar het is natuurlijk nog veel fijner als een vakantieadres helemaal is ingericht op het hulpbehoevende kind. Je kunt het huisje boeken via de receptie van De Krim, vermeld wel duidelijk het nummer.

    De bungalow en de hulpmiddelen
    De bungalow is op loopafstand van de receptie en het centrale plein van deze 5-sterrencamping op Texel. Het is lopend, met een buggy, 7 minuten op een rustig looptempo.

    De bungalow is volledig omheind met een hek van ongeveer 80-100 cm hoogte. Prima om de kids op het terrein te houden. Mijn ontsnapgrage zoon kreeg het hek niet open, dus dat was heel fijn. Zo kun je nog eens met een gerust hart koken en je kind laten aanmodderen. Er waren in de tuin geen gevaren te bespeuren, op enkele ondiepe konijnenholen na. Er is, naast een gazon en een betegeld terras, dan ook helemaal niks in de tuin. Gemiste kans misschien. Een mandschommel zou een hele welkome aanwinst zijn! Maar de tuin is ruim en loopt in een U-vorm langs het huisje. Dat betekent dat je aan de achterkant volledig privé kunt zitten of een badje kunt opzetten. De tuin om omringd door verschillende hoge heesters en bomen, behalve dus aan de voorkant (waar het houten hek is).

    De bungalow heeft op de benedenverdieping een kleine woonkeuken/huiskamer met een Loeki2 kinderstoel, een toilet (met zitverkleiner), een badkamer met bad (en douchebrancard!!) en wastafel en een lekker ruime slaapkamer met een elektrisch hoog-laagbed van Atlas Kidtech (model Zeeland) en een tillift. De tillift heb ik niet gebruikt. Het bed heeft het bekende blauwe, plastic matras van Atlas. Het was voor onze zoon een feest van herkenning, dat bed. Er zijn genoeg stroompunten voor verdere hulpmiddelen.

    Op de eerste verdieping zijn twee slaapkamers met elk 2 eenpersoonsbedden. Tussen de slaapkamer is een badkamer met een tweede toilet, een wastafel en een douche. Het ziet er allemaal heel keurig uit, schoon en super netjes afgewerkt en overal is ruim voldoende opbergruimte.

    Via de tuin kun je bij twee schuurtjes: in de eerste staan een wasmachine en droger, een droogrek, barbecue, een standaard IKEA-kinderstoel, extra tuinstoelen en een extra eenpersoonsbed (wat je in de slaapkamer beneden kunt neerzetten om naast je zorgbehoevende kind te kunnen slapen!). In de tweede schuur vindt je een ouder-kindtandem met rugbeugel voor het kind, twee superdeluxe damesfietsen waarvan één met een kinderzitje voor- en achter een..... *tromgeroffel* EEN KANGOO FIETSKAR!! Wat een geniale fietskar. Zó ontzettend fijn voor een gehandicapt kindje om meegenomen te kunnen worden op de fiets. Het zit helemaal stevig vast in een ritsbaar hesje met extra steun tussen de bovenbenen en voldoende steun bij het hoofd. Fantastisch. En op 5-sterren fietseiland Texel is het een godsgeschenk.

    ---Ik ga de rest van de review in een apart bericht schrijven---
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.615
    367
    83
    ..
    Ik ga vaak als vrijwilliger mee met een groep mensen met een verstandelijke beperking naar een pretpark. Wij hebben goede ervaringen in Duitsland, qua prijs (vaak zelfs gratis) en qua rekening houden met de beperking.
     
  9. Manque

    Manque Niet meer actief

    #29 Manque, 13 jul 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2018
    Vakantiepark De Krim, Texel (bungalow 689) deel2

    Park-faciliteiten
    We hebben in een week tijd zoveel gefietst en in en om de bungalow gespeeld, dat we niet heel veel gebruik hebben gemaakt van de parkfaciliteiten. Maar ik begin met een faciliteit waarvan we veel verwacht hadden: HET ZWEMBAD.

    Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Er is geen kleedkamer voor gehandicapten. Er is een ouder/kind kleedruimte en een gezinskleedruimte (zonder slot op de deur :confused:) die zouden kunnen kwalificeren, maar ja... dan moeten die maar net vrij zijn. Als je kind niet zelfstandig kan staan/zitten zou ik absoluut de ouder/kind-kleedruimte nemen. Daar is tenminste een verschoontafel die een aantal kilo's aan zou kunnen. Ik gok dat een kind van 35 kilo er nog net op kan liggen. Er ligt echter niet meer dan 1 babykussen, dus als je een groter kind hebt, zou je zijn hoofd in ieder geval op een kussen kunnen leggen. Van de kluisjes naar het zwembad is wel een toiletruimte voor gehandicapten, maar die heb ik niet gebruikt, dus daar kan ik niets over zeggen.

    Het zwembad heeft een prijs voor Beste Zwembad gewonnen in 2017. Het is splinternieuw en dat kun je goed zien. Ik denk dat het voor 'gewone' kinderen ook een waar paradijs is, maar helaas niet voor alle gehandicapte kinderen... Autistische kinderen kunnen vaker niet dan wel drijfhulpmiddelen gebruiken (vanwege de lichamelijke sensatie van het drijven of simpelweg een intolerantie voor het materiaal), wat problematisch wordt wanneer het water dieper is dat sta-hoogte. En dat is dus het geval in dit zwembad. Het is opgedeeld in 2 baden: een peuterbad dat vooral uit fonteinen bestaat in waterbassins van maximaal 15 cm diep én een groter zwembad met een diepte van 1.40 meter. Er zit niks tussenin. Het zijn dus een badje van 15 cm en een bad van 1.40 meter. Dus je kunt je kind de hele tijd vasthouden in het diepe gedeelte als het wil zwemmen. En laat dat constant vastgehouden worden nou ook net iets zijn dat een autistisch kind niet kan verdragen...

    Héél jammer! Want wij hebben een echte waterrat. Na 1 poging in het zwembad hebben we het gelaten voor wat het was. Voor kinderen die wel kunnen zwemmen is het een aanrader, want het ziet er heel leuk uit en er zijn meerdere spectaculaire glijbanen en een wildwaterbaan. Maar voor onze autist hebben we gewoon 3x per dag het bad in de bungalow laten vollopen.

    Binnenspeeltuin
    De binnenspeeltuin is heel leuk opgezet en precies wat je ervan kunt verwachten. Voor een camping vindt ik hem echt héél royaal. Er is voldoende zitgelegenheid, speelgelegenheid, schoenstalgelegenheid, toiletgelegenheid, etc. Niet geschikt voor kinderen in rolstoel (maar ja, wie verwacht dat) en niet echt geschikt voor kruipers. Zelfs het peuterdeel bestaat voornamelijk uit trappen en plateaus en ik heb eigenlijk niks op vloerhoogte gezien dat een kruipend kind interessant zou vinden. Dus je kind moet eigenlijk gewoon goed ter been zijn.

    Buitenspeeltuin
    Hetzelfde geldt voor de buitenspeeltuin. Je kind moet voor de glijbanen echt goed kunnen klimmen, want ze zijn allemaal uitsluitend toegankelijk via een verticale ladder of een net. Onze zoon is motorisch niet supergoed, dus we moesten hem bij iedere glijbaan tillen, wat erg vermoeiend is. Verder heb ik een hele leuke dubbele kabelbaan gezien (niet geschikt voor onze zoon), een racebaan met botsautootjes en een groot ingegraven luchtkussen. Ook is er een grote waterspeelplaats met pompen enzo.

    Overige
    Een bowlingbaan, een kapper, een ponypark, meerdere restaurants, fietsverhuur, supermarkt (Spar), golfbaan, heeeeeeeel uitgebreid animatieprogramma en nog meer dingen die ik vergeten ben omdat we ze niet gebruikt hebben, want ze waren niet geschikt voor onze zoon. Supermarkt wel uiteraard. Als je zelf een buggy meeneemt, want er zijn geen karretjes.

    Kortom
    De Krim is een fantastische camping. Echt wel zijn 5 sterren waard. Prachtig gelegen in de natuur, met meerdere fietspaden die natuurgebieden in leiden, enorm veel voorzieningen, supergoede service. Maar de faciliteiten zijn niet allemaal even geschikt voor gehandicapten. De bungalow maakt echter veel goed. En je moet vooral voor de natuur naar Texel gaan, vind ik. Lekker veel fietsen.

    Kosten
    Wij waren voor 7 dagen/7 nachten een bedrag kwijt van €1.100,- (afgerond) voor een huisje waar je eigenlijk 5 personen in kwijt zou kunnen. Wij waren echter met 3-en, dat maakte niets uit voor de prijs. Dit in inclusief het gebruik van alle hulpmiddelen, fietsen etc. en onbeperkt toegang tot het zwembad. Wij waren hier in de tweede week van juli, het begin van het hoogseizoen.
     
  10. Manque

    Manque Niet meer actief

    Heb je ook specifieke aanraders? Of kun je een review schrijven/park aan- of afraden?
     
  11. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik ga deze zomer trouwens veel uitstapjes doen met mijn zoon. Ik ga hier proberen zo vaak mogelijk reviews van te schrijven. Als mensen nog suggesties hebben, hoor ik het graag! Een paar uur rijden is voor ons geen probleem :)
     
  12. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.615
    367
    83
    ..
    Wij gaan deze vakantie met een groep (niet rolstoel gebonden) naar Movie park. Ik zal nadien een terugkoppeling doen.
     
    Manque vindt dit leuk.
  13. Manque

    Manque Niet meer actief

    Leuk, wat is jullie doelgroep?

    Alle reviews, aan- en afraders zijn welkom!
     
  14. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.615
    367
    83
    ..
    De organisatie is MEE reizen. Uitgebreide organisatie voor jong tot oud en dan allerlei variaties. Een dagtocht, weekend of vakantie in binnen of buitenland. Sinds wij zelf een zoontje hebben doen wij nog alleen de dagtochten. Mijn man en ik zijn beide psycholoog, maar vinden het erg leuk om op een andere manier met de doelgroep ‘om te gaan’ op zo’n dag.
     
  15. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    In Woerden, bij Utrecht, zit Batenstein Buiten (https://batensteinwoerden.nl/batensteinbuiten/).

    Entree is gratis. Eigen consumpties zijn eigenlijk niet toegestaan, maar als je het wel doet is er geen haan die er naar kraait.

    Er is 1 uitgang, dus je kind kan niet zomaar ineens verdwijnen.

    Ik vind het lastig in te schatten of het allemaal geschikt zou zijn voor jouw zoon, maar helemaal ongeschikt zal het in ieder geval niet zijn. De watersproeiers zijn in ieder geval al leuk voor kinderen van alle leeftijden. Mijn kinderen kunnen zich hier in ieder geval uren vermaken.

    En als het niet bevalt kom je gewoon bij mij op de koffie. Ik woon er bijna om de hoek ;).
     
    Marchella en Manque vinden dit leuk.
  16. Manque

    Manque Niet meer actief

    Wauw, dat ziet er echt heel leuk uit! Die gaat op het lijstje :) En misschien kan het wel een playdate worden? ;)
     
    Ffion vindt dit leuk.
  17. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Wij zijn de hele zomer thuis dus dat zou zeker moeten lukken.
     
  18. Manque

    Manque Niet meer actief

    Yay! :D:)
    [​IMG]
     
    Ffion vindt dit leuk.
  19. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    En misschien nog de Geertjeshoeve in Haarzuilens? Ben er zelf nog nooit geweest, maar ik hoor er veel positieve verhalen over.

    https://geertjeshoeve.nl/
     
  20. Manque

    Manque Niet meer actief

    Cute! Maar mijn zoon negeert boerderijdieren. Actief en gepassioneerd :roflmao:
    Vogels ziet hij wel, maar geiten en koeien enzo... die zijn lucht voor hem ofzo. Dus deze zal ik maar niet op het lijstje doen. Maar misschien wel een goede tip voor iemand anders, als dit topic nog gelezen wordt ;)
     

Deel Deze Pagina