Privacy stapje te ver?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HvO, 13 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

    HvO Niet meer actief

    #1 HvO, 13 jul 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2018
    https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/school-maakt-gezichten-leerlingen-zwart-op-foto-privacy-staat-voorop

    Ik zie dit net op het nieuws. En ergens moet ik er beetje om lachen. En ook wel sneu voor die kinderen. Want schoolfoto’s zijn hartstikke leuk om nog eens te bekijken als je ouder bent, vind ik. En nu zal je later niet meer weten hoe je klasgenootjes er uit zagen. :roflmao:

    Vraag dan eerst van te voren welke kinderen er op de foto willen. Dan kunnen kinderen ook nog eens zelf kiezen. En vraag het aan de ouders. Dan krijg je in ieder geval niet van dit soort gekke foto’s. En het gaat om een speciale school, maar dan nog kun je met de ouders overleggen toch? Social media en website snap ik dat je daar heel voorzichtig mee bent. Maar dit zijn klassenfoto’s die als een herinnering met de kinderen mee naar huis gaan.

    Ik ben helemaal voor alerter zijn op privacy. Maar dit gaat toch beetje te ver?
     
  2. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Haha, wilde dit net ook plaatsen.
    Ik vind het echt absurd allemaal.
    Je hebt als het goed is allemaal toestemming moeten geven wat betreft het verspreiden van foto's. Dit gaat dus helemaal nergens meer over.
    :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
    Het lijken wel allemaal criminelen met een censuurblokje.
    Eigenlijk is het gewoon om te janken.
     
  3. HvO

    HvO Niet meer actief

    Niemand heeft over tien jaar nog een album met trouwfoto’s als het zo door gaat ook. :roflmao::roflmao:

    Vind de manier waarop inderdaad ook echt tenenkrommend. Had veel subtieler gekund als je de kinderen toch onherkenbaar wil blijven maken.
     
  4. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Wie was er ook alweer t zwarte schaap in de klas...

    Of nee, volgens mij zijn het zwarte pieten...

    Of is het toch carnaval gezien de kleding?

    Of is dit nu discriminatie, omdat ze alleen de “kleur” zwart toekennen? Waarom niet wit, rood, groen, geel etc?

    Volgens mij draaien we een beetje door in Nederland!
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Nou, hier sindsdien op de FB-pagina van school ook alleen maar foto’s van bijv. een gebouw waar ze naartoe zijn geweest of alleen een stukje tekst.
    Ik vind het wel jammer hoor, vond het juist leuk om te zien wat ze deden.
     
    HvO en Athina vinden dit leuk.
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het ook zó jammer... we hebben nu zelfs geen klassenlijst rondgestuurd gekregen - omdat dat niet mag i.v.m de privacywet. Ik weet - door de wen-dagen - van mijn dochter wel een beetje wie er in haar klas zitten volgend jaar, maar normaal kreeg je een lijst. Wist je precies welke kinderen (ook op welk niveau - 3 niveaus in 1 klas - jenaplan) en met hoeveel kinderen je kind in de klas zat...
    En oke, het is niet súper belangrijk, maar wel leuk. Net als inderdaad die foto's van uitstapjes enzo. En op mijn werk foto's bij evenementen.. Hartstikke leuk om daar later je kinderen op te zien.
     
    HvO vindt dit leuk.
  7. Lenaroos

    Lenaroos Niet meer actief

    Hier ook geen mooie klasselijst meer.
    Geen adressen meer, geen leeftijden meer en ook niet wie instroom is of wie nou in groep 1 of 2 zit.

    Want stel je voor dat je daar kunt uithalen hoe oud het kind is.:eek::eek::eek:

    Vind het echt een getut.
     
    HvO vindt dit leuk.
  8. HvO

    HvO Niet meer actief

    Dat van die klassenlijst snap ik ook echt niet! Bijna elke ouder zal zo een lijst handig vinden toch? Volgens mij is het een kleine moeite om aan het begin van het jaar toestemming te vragen. En als ouders er dan niet op willen, komen ze er niet op.

    Of denk ik te makkelijk?:roflmao:
     
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Ik denk inderdaad ook dat die privacywet vooral dit soort dingen tot stand gaat brengen. Echt hoor.
    Aan de ene kant zou ons dna bekend moeten zijn, worden we overal op straat gevolgd met camera's, maar bij gewone dagelijkse dingen worden we volledig anoniem. Niemand weet meer bij wie het kind in de klas zit, niet meer wat ze allemaal voor leuks doen, kinderen aanleren om een klasgenootje te bellen voor een speelafspraakje in de vakantie gaat ook niet want geen klasselijst enzovoorts :roflmao:.
    Voordeel is misschien wel dat er weer veel ouderhulp wordt aangeboden, dan zien de ouders wie er in de klas zit en wat ze doen bij uitstapjes :D.
    Doet me trouwens denken aan zo'n klassefoto die ooit rondging op fb van een klas meisjes in burka's, 30 meisjes volledig in het zwart waarbij je alleen de oogjes zag. Leuk voor later om herinneringen op te halen hoe iedereen er ook alweer uitzag toen :|:D. Echt, wat het nut van zo'n foto is? :confused:
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Ik ben ook benieuwd naar de schoolkalender van komend jaar. Staan ook altijd allemaal foto’s van kinderen op.
     
  11. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    BY4LWlLIEAE0Who.jpg

    Voorstel voor de juffen. Dat scheelt een hoop nachtwerk en viltstiften.
     
    Harperhazel, Marnatman, Oona en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Hahaha, lees nu pas jouw reactie. Denk dat je bovenstaande foto bedoelde. Mooi he.:roflmao:
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Haha ja die!!
     
  14. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Hier ook. Zo irritant!
    De klassen worden hier weer helemaal door elkaar gegooid maar welke jongens bij hem in de klas zitten en bij welke hij opgelucht kan ademhalen bij wie hij niet in de klas zit kan ik hem niet zeggen.
    Weet alleen dat 1 vriendje bij hem blijft, eentje terugkomt en 2 naar een andere klas gaan.

    Die privacy wet trekt op niks. Er is geen privacy meer dus doe niet zo onnozel door te doen alsof privacy nog bestaat door zulke onnozele wetten te verzinnen.
     
  15. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Slaat echt nergens op. Is toch hartstikke leuk om later te vergelijken of dat jochie met dat schattige gezichtje nog steeds zo'n schatje is? Of dat kindje wat plotseling toch leuk opgedroogd is. Vind dit echt te ver gaan. De school van mijn dochter heeft in een app per klas inloggegevens waar juf regelmatig foto's van activiteiten op zet, alleen de ouders die het aan gaat kunnen het dus zien. Op fb zit de school ook maar dat kun je zelf geen lid worden, je moet uitgenodigd worden door iemand die al lid is en dan wordt er gekeken of jij ook lid mag worden. Verder is er als niet lid ook geen bal te zien op die pagina. Dit was overigens al zo voor die nieuwe wet kwam. Ook moet er begin van het nieuwe schooljaar een briefje getekend worden of jouw kind überhaupt op zulk soort apps/ pagina's gezet mag worden. Er zin toch genoeg andere dingen te bedenken dan de gezichtjes van klasgenoten zwart kleuren?
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Die klassenlijst baal ik ook van. 1 dochter gaat naar groep 1 na de vakantie. Weet alleen dat ze in 1b komt en welke 2 juffen. Terwijl kindjes veel belangrijker zijn voor haar door de doorstroming vanaf de voorschool (en dus kindjes kent).
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Misschien moeten we de klasgenootjes/ouders zelf gaan volgen ipv de camera :D
     
  18. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Bij ons op school gelukkig niet.
    Via email een lijst gekregen met alle kinderen, inclusief in welke groep ze komen schooljaar terechtkomen .
    Wat een onzin dat er scholen zijn die zo mierenneuken .
     
    toch3 vindt dit leuk.
  19. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier toevallig een juf . Er staan echt hele hoge boetes op. Ligt dus niet aan de school
     
    Syane vindt dit leuk.
  20. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Jeetje, echt te lachwekkend dit! Dit gaat toch veel te ver..
     

Deel Deze Pagina