Prolactinoom en toch zwanger worden...?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Fritsie7, 19 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    ik heb naar alle waarschijnlijkheid een prolactinoom, een (goedaardig) gezwel bij de hypofyse.
    Ik ben hier enorm van geschrokken, aangezien ik graag zwanger wil worden en mijn droom nu in duigen zie vallen
    Zijn er meer dames die dit hebben en toch zwanger zijn geworden? Na hoeveel rondes was het raak?
    Misschien kunnen jullie me gerust stellen....:cry:
     
  2. Eveliennn89

    Eveliennn89 Bekend lid

    4 okt 2016
    511
    584
    93
    NULL
    NULL
    Ikzelf heb hier geen ervaring mee maar een goede vriendin van mij wel. Zij heeft ook een prolactinoom en is hier door haar kinderwens achtergekomen. Eens de medicatie bij haar op punt stond (na ongeveer een half jaar) bleek zij zwanger te zijn en ondertussen gaat zij over enkele weken bevallen
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  3. Babs77

    Babs77 Bekend lid

    10 mrt 2015
    710
    82
    28
    Ik heb ook een prolactinoom. Ik zie dat je geen eigen cyclus hebt. Heeft het met de prolactinoom te maken? Zo kwam ik er destijds achter namelijk. Middels medicatie al jaren onder controle. Als je prolactine gehalte weer op een normale hoogte komt, dan krijg je ook je cyclus weer terug.
    Ik ben hierdoor gewoon vruchtbaar en nu zwanger van de tweede.
    Je schrijft dat je naar alle waarschijnlijkheid een prolactinoom hebt. Hebben ze bloed geprikt? En krijg je een MRI-scan?
     
  4. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hoi! Bedankt voor je reactie, je geeft me goede hoop! Fijn!
    Dat ik inderdaad geen eigen cyclus meer heb na de pil was inderdaad de reden dat ik werd doorgestuurd naar de gynaecoloog. Daar is 3x een te hoog prolactine geconstateerd na bloedonderzoek. Ik begin vanavond voordat ik ga slapen met Norprolac en krijg 6 juni een MRIscan. Welke medicijnen slik jij en duurde het bij jou lang voordat je je cyclus terug kreeg? Werd je gewoon ineens weer spontaan ongesteld? Als je t niet wilt beantwoorden begrijp ik dat maar t is voor mij allemaal totaal nieuw en onbekend dus elk positieve reactie is er één zeg maar...;) Gefeliciteerd met je 2e zwangerschap!
     
  5. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    @Eveliennn89 Ah dat klinkt positief! Fijn, dat stelt me gerust.
     
  6. palala

    palala Lid

    29 mrt 2016
    76
    18
    8
    Ik ken ook iemand die dat heeft maar is onderdanks alles ‘gewoon’ zwanger geraakt!
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  7. Babs77

    Babs77 Bekend lid

    10 mrt 2015
    710
    82
    28
    Ik gebruik Dostinex. Weet eigenlijk niet meer hoe lang het duurde voordat ik mijn cyclus weer kreeg. Je kan het ook niet met elkaar vergelijken. Ligt aan de grootte en daarmee de waarde in je bloed. Ik zat boven de 10.000 en had een macroprolacrinoom. Hoe hoog zijn jouw waardes? Volgens mij mag het max 500 zijn.
    En dank je wel voor de felicitatie :)
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  8. Mariposa1986

    Mariposa1986 Bekend lid

    22 apr 2015
    545
    481
    63
    Vrouw
    Tilburg
    Hey Meis,

    Wat vervelend dat je een prolactinoom hebt en logisch dat je hiervan geschrokken bent.

    Ik mag mij met recht een enorme ervaringsdeskundige op dit gebied helaas haha. Op mijn 16de ontdekt dat ik een Marco prolactinoom heb, omdat ik nog nooit ongesteld was geweest en door nog een aantal zorgwekkende symptomen. Uiteindelijk begonnen met Dostinex. Ik weet niet hoelang het precies heeft geduurd voordat mijn cyclus terug was maar geloof binnen een aantal maanden. Toentertijd was ik nog jong en op dat moment geen kinderwens.

    Rond mijn 29 begon het te kriebelen voor een kindje en zijn we er voor gegaan. De eerste ronde meteen zwanger!!! Nu inmiddels voor de tweede keer zwanger. Dit keer duurde het 10 rondes maar dat is Wss gewoon domme pech. Mijn waardes en cyclus ziijn altijd goed geweest met het gebruik van de medicatie.

    Zoals je dus leest uit mijn verhaal, en dat van de andere dames, is er niet meteen reden voor paniek en hoeft je droom zeker
    Niet in duigen te vallen. Met de juiste medicatie Kun je heel goed controle krijgen op je waardes en dus een normale cyclus!
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  9. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik waardeer het enorm dat jullie de moeite nemen jullie ervaringen en verhalen te vertellen. Zo te zien is een prolactinoom het einde van de wereld niet ;)
    Ik hoop dat mijn medicijnen weinig bijwerkingen geven en goed resultaat leveren zodat ik hopelijk toch heel snel in verwachting mag zijn van ons eerste moppie.
    Inmiddels hebben wij onze ouders op de hoogte geracht van onze grote kinderwens en de prolactinoom. Ik merk dat er een last van mn schouders is gevallen! We krijgen nu zo ontzettend veel steun, we hoeven het eindelijk niet meer ‘alleen’ te doen.
     
    Bureau vindt dit leuk.
  10. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb een vraagje aan diegene die ook een Prolactinoom hebben. Ik mot nu 4 weken Norprolac slikken en dan bloed laten prikken. Voor de uitslag van dat onderzoek heb ik een fspraak gemaakt mt de gynaecoloog. Maar waren jullie tijdens het zwangerwordenproces steeds onder controle van een gynaecoloog ivm de prolactinoom? Houden zij de cyclus mee in de gaten of wordt je met je medicijnen als t ware naar huis gestuurd en succes gewenst?
     
  11. Mariposa1986

    Mariposa1986 Bekend lid

    22 apr 2015
    545
    481
    63
    Vrouw
    Tilburg
    Hier altijd en nog steeds onder controle van de endocrinoloog. Afhankelijk van hoe het gaat is dat 2 of 4 keer per jaar!

    Tijdens zwanger worden hadden mijn gynaecoloog en endocrinoloog onderling contact als ze advies nodig hadden van kaar
     
  12. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oke dankjewel. En was je ook onder controle van iets of iemand tijdens het proces om zwanger te worden of alleen toen je zwanger was?
     
  13. Mariposa1986

    Mariposa1986 Bekend lid

    22 apr 2015
    545
    481
    63
    Vrouw
    Tilburg
    Ik heb de eerste zwangerschap wel een intake gehad bij de endocrinoloog maar achteraf bleek ik toen al zwanger te zijn

    Bij de tweedezwangerschap heeft mijn endocrinoloog alleen vooraf mijn hormoonwaardes gecheckt om te kijken of alles goed was en mocht ik het daarna zelf gaan proberen. Nadat ik zwanger was wel meteen bij gynaecoloog i.p.v. verloskundige
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  14. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik weet niet of ik een prolactinoom had (nooit een scan gehad), had wel een te hoge prolactinewaarde toen ik zwanger wilde worden bij de tweede en derde. Ik heb beide keren Dostinex geslikt en ben bij de tweede niet meer tussendoor ongesteld geworden (positieve test op dag 122), bij de derde 1x ongesteld na iets van 80 dagen en de keer daarna zwanger.

    Heel veel succes!
     
  15. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wauw dat is dan best snel gegaan, super fijn zeg! Bedoel je dan dag122/dag80 vanaf start medicijn of vanaf start cyclus?
     
  16. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ja was beide keren echt snel, heb beide keren ongeveer drie maanden die medicijnen geslikt. Die dagen waren vanaf de start van de cyclus, bij de derde had ik na die van 80 dagen de cyclus erna op dag 44 een positieve test.

    Sorry voor het late antwoord trouwens! Wanneer heb je je afspraak bij de gyn?
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  17. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Thanks!
    Ik moet vrijdag bloedprikken, kijken of waardes gedaald zijn. Krijg daar de 24e uitslag van tijdens afspraak met de gynaecoloog.
     
  18. Babs77

    Babs77 Bekend lid

    10 mrt 2015
    710
    82
    28
    Tijdens het zwanger worden geen contact gehad met mijn internist maar ik wist dat mijn bloedwaarden goed waren. Wel bij een positieve test meteen moeten stoppen met de medicatie. Ze kunnen dan niet meer aan de hand van bloedwaardes de groei meten gezien het prolactinegehalte altijd stijgt tijdens een zwangerschap. Ik kreeg daarvoor in de plaats oogcontroles. Bij groei zal het gezwelletje gaan drukken op de oogzenuw en dan moest er worden ingegrepen. Dit is bij de eerste goed gegaan. Ik ga ervan uit dat het nu ook goed gaat.
    Kon overigens wel naar de verloskundige en hoefde niet bij de gynaecoloog te blijven.
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.
  19. Fritsie7

    Fritsie7 Fanatiek lid

    31 dec 2017
    1.470
    931
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Fijne uitleg, dankjewel! Ben je deze zwangerschap dus ook niet onder controle van de gynaecoloog?
     
  20. Babs77

    Babs77 Bekend lid

    10 mrt 2015
    710
    82
    28
    Nee kan gewoon naar de verloskundige.
     
    Fritsie7 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina