Risico op vroeggeboorte door korte cervix, hoeveel minder werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jomay, 25 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik zit een beetje te dubben wat ik moet doen.
    Dit is mijn vierde zwangerschap. mijn eerste is met 40 weken geboren, de 2e zwangerschap ging plotseling mis met 20 weken, oorzaak niet duidelijk. Zwangerschap daarna streng in de gaten gehouden en met 20 weken verkortte mijn baarmoederhals ineens tot tussen de 2.5 en 3 cm en moest ik stricte bedrust houden en kreeg een pessarium en proluton. Toen met bedrust en alles nog na 40 weken ingeleid maar was hele spannende stressvolle zwangerschap.
    Nu ben ik weer zwanger, word weer wekelijks in de gaten gehouden maar ze zijn iets relaxter. Mijn cervix begon met rond de 3.5 met 16 weken en was nu met 22 weken 2.5/2.6. Nog net boven de grens, onder 2.5 geldt als verkort. Maar vindt t ook niet echt geruststellend, en vorige zwangerschap moest ik dus al stricte bedrust houden met deze lengte. Nu hoeft dat niet maar moet wel ' wat rustiger aan doen' .
    Nu wil ik dus minder gaan werken(heeft me ook weken gekost om die stap te zetten), me deels ziek melden om iets rustiger aan te doen. Mijn leidinggevende heeft laten weten dat dat kan en laat t wat bij mij, maar ik vind het heel lastig beoordelen hoeveel minder ik moet gaan werken. ik ben aangemeld bij de bedrijfsarts maar dat is al bijna 2 weken geleden, die heeft een wachtlijst. Heb geen fysiek werk maar ben wel veel op pad met fiets en lopend voor mijn werk. Ik werk nu 28 uur, 4 om 3 dagen en vooral die 4 dagen vind ik pittig. Ook omdat ik nog 2 kinderen rond heb lopen. Dus op zon werkdag ben ik van 7 uur sochtends tot 8 uur savonds aan het draven van hot naar her voor mijn gevoel. Ik wil in ieder geval die 4e dag niet meer zodat ik op woensdag een vaste 'rustdag' heb, en op de andere dagen minder uur. Maar kan lastig inschatten hoeveel minder. 2 uur minder? 3 uur? halve dagen? Ook heb ik nog geen vervanger dus heb op dit moment nog hetzelfde werk en werkload, mijn agenda van volgende week zit bijv nog van sochtends tot smiddags vol met afspraken.

    Iemand een advies?
     
  2. billy112

    billy112 Actief lid

    20 mrt 2014
    493
    143
    43
    Wat spannend meid.
    Ik ben bij mijn vorige zwangerschap ook door korte cervix 34 weken bevallen. Nu weer zwanger (15wk) en loop ook in zkh voor controle.

    Als ik je signalen zo hoor weet je wat je wilt; ipv om de week elke week max 3 dagen werken. Kijk dit gewoon per week aan. Als blijkt dat dit geen rust voor je gevoel geeft denk dan eens aan 3 Halve dagen. Goed naar je lijf luisteren en aub niet schuldig voelen!! Succes!
     
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Als ik jou was zou ik aansturen op 3 dagen zo'n 6 uur. Dat proberen en als het niet gaat kun je altijd nog naar 3 keer een halve dag, of minder...
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ben ik de enige die denkt: ik zou er mee stoppen? Of anders op therapeutische basis? 2 kinderen verzorgen lijkt me al genoeg inspanning op dit moment. En dat is ook al heel wat anders dan bedrust.
    Ik bedoel, ik vind je werkmentaliteit top en ben ook zeker een persoon die eerder zegt, kom op, even doorzetten, maar met deze klachten denk ik: waarom meer risico lopen dan nodig, voor die paar weken.
    Maar goed, hier verder geen ervaring met vroeggeboortes (integendeel, bij mij blijven ze zonder ingrijpen zitten :rolleyes:) dus kan niet de risico's inschatten.
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  5. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Nee hoor dat dacht ik ook
     
  6. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    #6 jomay, 26 mei 2017
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
    Ja, ik vind het dus heel lastig. Aan de ene kant denk ik waarom het risico nemen. Aan de andere kant is het nog niet alarmerend en zegt gynaecoloog bijv ook niet dat ik moet stoppen met werken. 3x6 uur dacht ik aan, maar vrees ergens ook dat ik dan in de praktijk toch bijna hele dagen ga werken, toch even iets afmaken ed. En daarna meteen verder met het kinderen ophalen koken etc spitsuur. Als ik iets langer vrij heb kan ik echt even gaan liggen thuis. Missch toch 3x5 dan. Het lastige met een verkortende cervix is dat je dat niet voelt, tot het te laat is en je ontsluiting hebt en weeen krijgt. Vorige keer had ik ook nergens last van maar bleek hij bij echo te kort en moest dus plat. Dus ik kan ook niet heel betrouwbaar aan op hoe ik me voel ed. (Sowieso schiet ik nu wel sneller in de stress als ik buikpijn of harde buik krijg, ook als het missch gewoon mijn darmen zijn).
     
  7. liefde88

    liefde88 Bekend lid

    21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Jomay stop aub met werken!
    Een baarmoederhals van 2.5 cm op 22 weken is echt niet goed.
    Ik heb met je geklets aantal jaar geleden in preventieve cerclage clubje.
    Verzorg je kinderen, klein beetje huishouden en je hebt genoeg gedaan voor een dag.
    ik heb dit keer weer een cerclage. Mijne was verkort met 19 weken naar 3.3 terwijl hij 2 dagen daarvoor 4.7. Sinds dien strikte bedrust en nu is mijn baarmoederhals 5 cm
     
  8. Rylie

    Rylie VIP lid

    14 jun 2010
    5.725
    470
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik zou nu meteen stoppen rn het risico niet niet willen lopen.
    Ik zpu miet eens mogen werken met een bbm van 2,5.
    Ik had een cerclage en zodra ik 12wk was gestop bij de eerste en bij de 2de meteen pok door misselijkheid.

    Echt stop! Je bent al ern kindje verloren neem alsjeblief niet het risico om er nog 1 te verliezen.
    Elke baas en arts snapt dat.
     
  9. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    #9 jomay, 26 mei 2017
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
    O, ik schrik wel een beetje van jullie reacties. En wij hebben dus al eerder gekletst, liefde88? En jij bent nu dus weer zwanger met cerclage en moet al bedrust, pffff. Sterkte. Zie dat je meerdere vroeggeboortes hebt gehad.
    2.5 cm is inderdaad kort. Maar omdat ik dus die laatste zwangerschap nog tot 40 weken heb uitgehouden zijn ze in zkh nu minder snel gealarmeerd, in ieder geval tot nu toe nu ik nog niet onder die 2.5 ben. Maar die 40 weken waren wel met bedrust en pessarium en prolutoninjecties dus en dat heb ik nu allemaal niet.
    Om helemaal te stoppen met werken heb ik denk ik echt een verklaring van de gynaecoloog nodig en ik vraag me af of ze die gaan geven, als zij nu nog niet adviseren dat ik moet stoppen met werken. Vorige week had ik 2.8 cm en toen zei de gyn zelfs dat ik wel in beweging moest blijven maar dan ook afwisselen met rust (even gaan zitten). Vond ik al gek. Al zou t me niks verbazen als ik binnenkort onder die 2.5 ben. Weet niet wat ze dan gaan doen. Oja trouwens, toen hij hem opmeette, mat (?) hij eerst 2.5 cm en een paar tellen later 2.67 dus heeft hij er 2.6 van gemaakt dus nog net boven de grens Terwijl ik natuurlijk denk dat is dus 2.5cm...
     
  10. liefde88

    liefde88 Bekend lid

    21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Ja in 2014, volgens mij ben jij toen in november bevallen?? En in 2012.

    Eerlijk ik vind dat je artsen er echt te nuchter mee omgaan. Je laatste zwangerschap een pessarium en proluton injecties en nu niks??, vorige zwangerschap was je hals ook al verkort toch?
    ik snap zoiezo niet waarom ze die proluton injecties niet geven. Ik ben bij mijn 2e zwangerschap na het plaatsen van de cerclage gelijk de ziekte wet in gegaan. Ik had toen helemaal geen verklaring nodig. Uwv deed in t begin moeilijk maar al gauw werd mijn zwangerschap zo riskant. Je hebt al een kindje verloren ze zullen het echt wel begrijpen. En ik zou aan je gyn gewoon zo'n papiertje vragen. Volg je hart en gevoel je weet zelf wat het beste is. Je werk is nu niet het belangrijkste. Zorg voor het kindje in je buik en neem geen risico. Je zit nu op 22 weken bijna 23 weken je kindje is nog niet levensvatbaar. Zorg voor je kindjes thuis en het is voldoende. Echt waar! Stel hij is volgende controle nog korter en je moet je tijd uitzitten in het ziekenhuis of hij is korter en je krijgt strikte bedrust, dan kan je niks meer met je andere kindjes doen. Is dat het waard om door te gaan met werken? Ik vind het al knap dat je tot nu toe hebt gewerkt!
    ik wil je niet bang maken maar als ik me nog een beetje weet te herinneren was je vorige zwangerschap erg spannend in deze weken?
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Hier sluit ik mij volledig bij aan. Waarom nu geen proluton? Denk echt aan jezelf. Ik had tijdens mijn tweede zwangerschap na een de vroegeboorte van de tweeling geen verklaring nodig. Ik ging naar de arboarts, legde het voor en ik moest meteen naar huis. Heb je dezelfde gyn als tijdens je vorige zwangerschappen?
     
  12. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik zou idd ook per direct stoppen. Het wondertje in je buik gaat voor alles.

    Ik heb bij de zwangerschap van m'n dochter vroege harde buiken en voorweeen gehad ( vanaf week 15). Vanwege een eerdere vroeggeboorte daarom ook al snel thuis gezeten. Ondanks de weeen ( dagelijks van eind van de middag tot begin van de nacht, elke 3-4 minuten) bleef m'n cervix lang genoeg, maar toch werd er rust geadviseerd.
    Ik zou dus zeker rust nemen, of in ieder geval zo veel als mogelijk, bij een al verkortte cervix!! Als het mis gaat vergeef je het jezelf nooit. Je zult je altijd af blijven vragen of het geholpen had als je gestopt was met werken
     
  13. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties. Daardoor heb ik nu wel besloten nu 3x4 uur te gaan werken ipv meer. Misschien is het van buitenaf lastig te begrijpen maar helemaal stoppen nu vind ik echt heel lastig om te verantwoorden als de gynaecoloog dat niet adviseert, en ik ook niet echt klachten heb (behalve zorgen ). Maar ik weet niet of dat stopt als ik stop met werken, werk biedt ook wel afleiding en de tijd gaat sneller. Ik heb woensdag weer controle en ga het dan met hem erover hebben. Deze gyn had ik ook bij de laatste zwangerschap toen ik plat moest. Hij is wel een beetje vaag soms qua adviezen.
    Het beleid is anders omdat ze vorige keer keken naar de laatste zwschap die dus misging met 20 weken. Maar nu heeft mijn laatste zwangerschap dus formeel tot 40 weken geduurd (maar dus met bedrust etc). En mijn eerste zwschap, voor de vroeggeboorte, ook. Dus kijken ze ook daar naar. Ze vinden dat ik 2 keer bij 40 weken ben bevallen gunstig. Ze zijn wel van tweewekelijks controle naar wekelijks controle gegaan nu.
    Ik vond die geruststelling in het begin van de zwangerschap fijn, hoopte heel erg op een 'normale' zwangerschap, maar nu met die korte cervix slaat de twijfel toe bij mij. Bij de vorige zwangerschap ging hij trouwens in een week van 5 naar 3cm, nu in ong 6 weken van 3.5 naar 2.5.
    Nouja, julie advies mbt niet werken is duidelijk, dank daarvoor, ga dit woensdag bij controle voorleggen. Als ie dan weer korter is stop ik sowieso denk ik, dan zit ik onder de grens....
     
  14. liefde88

    liefde88 Bekend lid

    21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland

    Hoe was je controle?
    Hoe lang is je bmh
     
  15. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw

    Hij was nu 2.7 cm.
    Dus nog hetzelfde gelukkig of zelfs iets langer, al komt t niet op een mm.
    Had dag ervoor het met collegas besproken en afgesproken dat ik sowieso stop met werken nu als ie onder de 2.5 gaat. Los van wat gyn zegt. Maar dat was dus nu niet zo. Heb het daarom ook niet meer met hem over stoppen gehad.
    Hij zei nog dat ze in het AMC de grens van 1.5 voor verkort hanteren, maar dat hij dat ook wel erg kort vond...
    Ik blijf nog even halve dagen werken en ik kijk het per week aan.
     
  16. Virgo78

    Virgo78 Lid

    9 okt 2016
    13
    0
    1
    Vrouw
    Manager Laboratorium
    Gelderland
    Hoi meiden,

    Hier 8 mei nog een cervixlengte van 3.5 en op 2 juni 1.7. Tot dat moment werkte ik nog full time in een laboratorium. Omdat ik verder geen klachten heb, moest ik alleen rust houden en mocht niet meer werken. Dus van de een op andere dag 100% in de ziektewet. Heb mij netjes aan de rust gehouden en vandaag nog steeds 1.7. Dus de rest van de zwangerschap niet meer aan het werk en rust houden. Ook niet helemaal mijn ding, dus ik begrijp je wel Jomay.

    Het allerbelangrijkste is dat je zelf achter je beslissing staat. Het laatste wat je wilt is achteraf spijt krijgen van een beslissing waar je zelf niet 100% achter staat/stond.
    Een verkorte cervixlengte plaatst je in de risicogroep vroeggeboorte, maar is niet automatisch vroeggeboorte.
     
  17. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie Virgo.
    Gisteren cervixmeting gehad en toen was ie 2.3. En er was een funneling. Met name dat laatste was wat ie liever niet zag. Gynaecoloog is nu toch gestart met prolutoninjecties. En heb zelf vandaag dan toch maar na veel twijfelen besloten me volledig ziek te melden. En echt rustig aan te doen. Kreeg meteen een bericht van UWV dat ik gebeld ga worden.
     
  18. Jla80

    Jla80 Bekend lid

    28 feb 2014
    780
    0
    16
    Ik heb van nature een verkorte cervix (2,5cm) wat naar mijn gevoel te laat werd ontdenkt. Na 2x met 28/29 wkn te zijn bevallen en 1x met 23 wkn, werd bewezen dat ik geluk heb gehad ooit 1x met 40 wkn te zijn bevallen

    Vorige zwangerschap met cerclage + luthinus t/m 36 wkn, bevallen met 37.2 wkn. Nu weer cerclage + luthinus en voel me heerlijk. Werk zelf als secretaresse 3 dgn per week en overweeg nu pas in (deels) ziektewet te gaan want heb te vaak harde buiken.

    Vind dat je gyn toch niet serieus met je situatie omgaat. Al hoop ik dat de prolutoninjecties goed hun werk doen, vind ik dat ze te laat ermee zijn begonnen. Voel het even aan mbt werk maar neem geen risico's. Met zo'n korte cervix kan het heel snel misgaan!
     

Deel Deze Pagina